Deutz D55 - Olie lekt uit carteronluchting maar geen damp/druk.

De luchtgekoelde F4L812 loopt erg netjes (rookt alleen wat de eerste minuut bij koude motor, start en trekt prima) en heeft ook erg weinig onderdruk (dus geen damp/druk uit de carterontluchting). Het probleem is dat er redelijk wat olie lekt uit de carterontluchting. Hij lekt/spat geen olie uit de uitlaat, waardoor ik kapotte zuigerveren betwijfel. Hoe kunnen we dit verhelpen? Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
Deutz-oldie

Reacties

valmet6400power
Oliepeil aan de hoge kant?
F2L612
Teveel olie
Deutz-oldie
Terechte opmerking, oliepijl staat halfweg en dus jammer genoeg niet te hoog. Maar nu jullie dat zeggen bedenk ik me plots, we hebben de tractor direct gerestaureerd na aankoop en rijden er nu pas mee rond, ik kan dus niet zeggen als hij dat lekken al altijd gehad heeft. Zou er een te korte oliepijlstok in kunnen zitten?
Deutz-oldie
Wij hebben nog een F4L812 uit een pikdorser staan (heeft bij ons nog nooit gedraaid). De oliepijlstok van die motor is al zo'n 5 cm korter dan deze van de tractormotor.
valmet6400power
@Deutz-oldie
En als je met die peilstok je trekker gaat peilen?
valmet6400power
Dat zou wel heel onwaarschijnlijk zijn.. Zit er op je peilstok geen aanduiding waar het peil "safe" is? Of een puntje als aanduiding? Bij onze trekkers zit die aanduiding namelijk ver onder het midden, als het oliepeil daar halverwege zou staan zit er veel te veel olie in..
Deutz-oldie
Ja ik bedoel halverwege tussen het min en max niveau. Halverwege de stok zou inderdaad veel te hoog zijn. De olie van de trekker raakt de kortere stok niet eens, dan zou de olie dus nog 5 cm hoger moeten.
valmet6400power
Okee, en je zegt dat hij "veel" olie door de ontluchting blaft, nu lijkt olie op de grond al veel. Maar als je er een tijdje meerijdt of werkt is het peil dan aanzienlijk gezakt of niet?

Weet @RobDeutz104 als deutz kenner hier iets meer van?
Deutz-oldie
@valmet6400power We zouden er idd eens iets moeten onder hangen om te meten wat veel is, zo veel dat we te vaak olie moeten bijvullen is het zeker niet. Maar soms moet de tractor na een toertocht op een marktpleintje ofzo staan en dan lekt hij echt wel te veel, er komt een plasje onder. Zou het kwaad kunnen om de motor eens hard te laten werken, onder het motto baadt het niet het schaadt ook niet?
valmet6400power
@Deutz-oldie
Daarom, als je nou na elke 10 uur een liter olie bij moet vullen dan zou ik me wel zorgen gaan maken, temeer omdat je aangeeft dat de zuigerveren nog wel prima zijn.
Trekker een keer goed laten werken is altijd goed! Daar is die voor gemaakt, merk bij onze kleinste trekker ook wel dat ie opknapt na een tijdje voor de kopeg gestaan te hebben. Met beleid warm draaien en laat hem dan maar werken!
Deutz-oldie
Update: 3 van de 4 zuigers waren gebarsten! We hebben er nu 4 nieuwe zuigers + zuigerveren + cilinders + duimen + dichtingen van bij Delegro in zitten, het lekken is voorbij 😄
ford3000case745
@Deutz-oldie waarom toch het blok open getrokken dan? Of kwamen er problemen bij?
Deutz-oldie
@ford3000case745 Goeie vraag, mijn vader was ervan overtuigd dat het toch kwam door gebroken zuigerveren. Er waren er ook 2 gebroken, maar dat bleek dus niet de oorzaak van de lekkage.
Kramer U800
@Deutz-oldie Bevallen de zuigers en cilinders van Delegro goed? Wij willen ze ook in onze Deutz motor zetten. Het is imitatie als het goed is.
+1
Deutz-oldie
@Kramer U800 De tractor is hoofdzakelijk hobby en begint nu pas aan zijn eerste seizoen, dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Al hebben wij er wel vertrouwen in 😄
Kramer U800
@Deutz-oldie Mooi! Ben benieuwd! 👍🏻
Kramer U800
@Deutz-oldie We zijn nu 4 maanden verder. Heeft de tractor al gewerkt? Bevallen de onderdelen goed!? 😀
Deutz-oldie
@Kramer U800 Hij heeft al wat uren gemaakt, getuige hiervan zijn volgende beelden (als je wat zoekt achter de D55 met rode Kemper voederbietenrooier): deoudedoos.be/?page_id=6488, deoudedoos.be/?page_id=6508. Ik heb voor dat evenement 2 x 65km gereden met D55 + caravan. Hij draait nog als een zonnetje 😄
Kramer U800
@Deutz-oldie Goed om te horen!! 👍🏻👍🏻
twand2505
@Kramer U800 Ik heb een 4006 gehad die bij de vorige eigenaar was gereviseerd, Na een tijdje was hij bij mij vastgelopen, naar demontage leek het net of er kapotte verstuivers inzaten deze waren gereviseerd. dus na onderzoek bleken dit ook imitatie zuigers te zijn deze konden de temperaturen minder goed aan dan orginele. Ookal zit er wel temperatuur verschillen tussen een indirect ingespoten 812 en een direct ingespoten 912, het Verschil in kwaliteit was ook te merken.
Kramer U800
@twand2505 Oké! En wat is er toen gebeurd als ik vragen mag? Zijn er nieuwe zuigers/cilinders inkomen van Deutz of Delegro? Van Deutz zijn ze naar mijn weten niet meer te krijgen. Mijn vader had Delegro gebeld en die zijden dat ze allemaal positieve reacties/ervaringen over de imitatie onderdelen hadden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , carterontluchting en lek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!