Iseki tx1500 - Het oliepeil stijgt langzaam bij mijn iseki tx 1500.

Er zit geen dieselkraantje op (lijkt mij) en kan dus de brandstoftoevoer niet afsluiten na gebruik. Kan het ook komen doordat ie af en toe zwaar werk doet en dan ook zwart rookt als ie het moeilijk heeft op momenten? Je zou dan eerder een zakkend oliepeil verwachten. De koelvloeistof zakt niet. Of de olie dunner is geworden is lastig te beoordelen.
Zo te zien gaat de diesel van de tank naar een filter dat volgens mij geen pompje is? En dan naar de injectiepomp. Ben zelf bang dat de injectiepomp lekt, kan dat? Wat denken jullie ervan? Groet, Govert
duitshuisje

Reacties

Quintto
Kan de olie ook niet afkomstig zijn uit de achterbrug/versnellingsbak?
duitshuisje
Oei! Geen idee!!
Wimsumar
Beste Duitshuisje: Vooropgesteld, met de peilstok aan de scheefgemonteerde motorolievuldop is het een crime het niveau nauwkeurig te peilen. 2X achter elkaar hetzelfde lukt haast niet.
De injectiepomp zou inwendig kunnen lekken. Of een "na-gebruik-dicht-brandstofkraantje'' dit voorkomt betwijfel ik. Ook zou de op de motor geplaatste hydrauliekoliepomp olie naar de motor door kunnen laten lekken.
Zwaar werk/zwarte rook zegt niets over de (constante) inspuitdruk en hierbij langs de pompplunjers inwendige lekkage (waar een brandstofpomp overigens een circulatiesysteem voor heeft).
Al met al, houdt de peilen nauwlettend in de gaten tot je zelf met zekerheid actie kan ondernemen. Vanachter beeldscherm/toetsenbord kan een ander vrijwel niets.
stephan-inter
Ik gok slechte zuigerveren.
Diesel wordt er langs heen gedrukt.
Hou dit goed in de gaten.
Zal niet de eerste zijn die op hol slaat.
nhfendt fan
@stephan-inter bij een kapotte zuigerveer word de olie mee verbrand en zou het peil dus moeten zakken ipv stijgen mij lijkt eerder dat er achterbrug olie bij komt aangezien koelvloeistofpeil normaal blijft en wat je zegt over diesel er langs gedrukt lijkt me sterk moter olie is er onder andere voor de ruimte tussen de zuiger " op te vullen " bij een kapotte zuiger veer lijkt het mij niet dat er dan diesel door heen komt
stephan-inter
@nhfendt fan
Nee hoor hoeft lang niet altijd.
Meerdere keren gezien en zelf meegemaakt.
Wimsumar
Beste Stephan-Inter:

Quote Reactie van @stephan-inter:
Ik gok slechte zuigerveren.Diesel wordt er langs heen gedrukt.

Waar wil je deze dieselolie dan vandaan laten komen?
stephan-inter
@Wimsumar
Gewoon via de normale manier. Diesel wordt er ingespoten en door een slechtere zuigerveer er langs heen gedrukt. Zelf meegemaakt en meerdere gezien.
Wimsumar
Beste Stephan-Inter:

Quote Reactie van @stephan-inter:
Gewoon via de normale manier.

Dat lijkt me sterk dat er ondanks een verbrandingsproces toch nog dieselolie via die weg in het oliecarter zou kunnen komen.
stephan-inter
@Wimsumar
Zoals ik al zei meerdere malen meegemaakt.
Bij auto's komt het nog vaker voor.
Corne S
@stephan-inter

En slechte verstuivers die meer staan te pissen dan verstuiven, kan dat ook?
stephan-inter
@Corne S
Ja dan is de kans groter dat er meer diesel langsheen gedrukt wordt.
Wimsumar
Beste Stephan-Inter:

Quote Reactie van @stephan-inter:
meerdere malen meegemaakt.

Het zal toch moeten betekenen dat zo'n cilinder geen actieve werkslag (verbranding) meer heeft. Zo'n ISEKI-TX1500 zal dan nog rumoeriger gaan lopen als het 2-cilindertje 'normaal' al doet.
Corne S
Alstie net zo staat als de foto hiernaast, dan geloof ik het wel dat het oliepeil stijgt (slootwater).

Achterbrugolie kan bijna niet, aangezien er een droge koppeling tussen zit.

Wat wel kan is, hydro olie. Pompje zit namelijk bij de motor gemonteerd (als ik de foto's goed gezien heb). Misschien het niveau van de hydrauliekolie in de gaten houden.
nhfendt fan
@Corne S is dat nieuw dat een mini trekker hydro olie heeft externe ventielen krijgen bij mij weten olie van de achterbrug hydro olie zit in een kraan shovel enz enz als ik het fout heb zeg het me maar dan heeft mijn school het vroeger verkeerd les gegeven 😉
Corne S
@nhfendt fan

Geen idee hoe dat zit. Bij de kleine intertjes is de hydrauliekolie een andere reservoir (zit in de hef) dan de bak.

Als ik deze foto bekijk, loopt de zuigleiding weer omhoog. Dus lijkt ook uit de hefreservoir te komen.

tractorfan.nl/picture/753941/…
nhfendt fan
@Corne S er zijn trekkers met een extra tank om bijvoorbeeld een grote kipper te kunnen kippen maar durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat ook daar achterbrug olie in zit heb in de werkplaats wel eens een trekker gehad waarbij een beun hydro olie in de achterbrug had gedaan en geloof me dat is een duur grapje
Corne S
@nhfendt fan

Maakt in ieder geval in dit geval niet zo gek veel uit. Wat ik probeer te zeggen, is dat er olie bij kan komen via de hydroliekpomp. Tf-er kan zelf de leiding wel volgen en olie pijlen.

Extra olietank kom je meestal bij de grotere tractoren tegen waarbij de olie uit het hefdeksel komt, zoals een inter 423. Hefdeksel zelf heeft niet voldoende inhoud. Bij ons krijgen alleen de trekkers met hydrauliekolie uit de achterbrug de kieper omhoog.
paulusmahandel
Als de olie pittig naar diesel ruikt lekt je brandstofpomp.
duitshuisje
Nuttige reaktie voor mij allemaal! Het peil houd ik altijd in de gaten en hij staat altijd op dezelfde betonnen vloer. Dus dat het peil stijgt is wel vast. Dus als het geen diesel is, dan zal het olie van de pomp moeten zijn begrijp ik. In dat geval lekt er dus achterbrugolie in de pomp via de aandrijving van de pomp het moterblok in? Klopt dat? en betekent dat een pomprevisie/ruilpomp of is dat alleen een pakkingkwestie? En Stephan-inter wat bedoel je met op hol slaan, klinkt verontrustend iig.
stephan-inter
@duitshuisje
Op hol slaan is Dat de motor plotselingvol gas begint te draaien. Uitzetten op de normale manier werkt niet omdat hij dan op olie loopt. Dikke prop in de luchtinlaat wil werken. Of hij loopt je vast.
duitshuisje
Nuttig om te weten! Dank allemaal voor de info! als iemand nog weet wat er dan aan de pomp moet gebeuren, wil ik dat graag weten, groet, Govert
Als je hydrauliek pomp inwendig lekt, dus hydrauliek olie doorlaat naar het motorcarter is de meest waarschijnlijke oplossing vervanging van de pomp.
Wimsumar
Beste Reynout-Schrijver:

Quote Reactie van @reynout-schrijver:
de meest waarschijnlijke oplossing vervanging van de pomp.

Ja, mooi makkelijk advies. Als je de prijs ziet van een nieuwe pomp, dan ga je zelf lekken. (Dan zeik je in je broek! 😉 ).
Gezien het aantal draaiuren zou mijn IsekiTX1300 mooi de bout kunnen haggelen. Ik doe dan S.T.O.U.-olie in de achterbrug/hydraulisch systeem. Een olie die ook in de motor mag (lekken).

tracpartz.nl/oliepomp-iseki-2.html/
+1
Corne S
@Wimsumar

Kun je beter een poging wagen om de kering te vervangen en zuigfilter schoon te maken.
duitshuisje
Wat een idiote prijs inderdaad! Ik verbaasde mij al eerder over prijzen van onderdelen voor de iseki, zeker als je die vergelijkt met bijv. die van een Dexta. Is dat een Zimmerring die op de aandrijfas van de pomp zit die je er makkelijk uitkrijgt of moet die hele pomp uit elkaar weten jullie dat?
Corne S
@duitshuisje

Geen idee. Maar weet je wel zeker dat het olie is en geen diesel? En zakt het niveau van die olie?
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
Zimmerring die op de aandrijfas van de pomp zit die je er makkelijk uitkrijgt of moet die hele pomp uit elkaar

Tja, wat heb je te verliezen? Als je de lekkage wilt verhelpen (mits je zeker weet dat hier de oorzaak ligt) kun je de pomp reviseren of vernieuwen. Of revisie makkelijk is? Och, in Aziatische landen zetten jongens/meisjes van 10 `a 11 jaar gecompliceerder apparaten in elkaar(!).

Een ISEKI-revisiesetje heb ik zo tussen het nuttigen van de aardappels en de yoghurt niet kunnen vinden.

KUBOTA pomp (welke pomp?) revisiesetje:

tracpartz.nl/onderhoud/pakkingen-pakking-sets/…
dennisbouter
Ik zou beginnen met het peilen van je olie in de achterbrug, als daar te weinig olie in zit werkt je hef ook niet meer en je bak gaat janken tijdens het rijden. Ik heb zelf een kubota voorzien van een nieuwe brandstof opvoerpomp en een hydropomp maar vermoedelijk was die nieuwe hydro pomp weer gesneuveld. Heb die k*t trekker maar opgeruimd: maar als het je hydro is kun je er wel stou olie in doen maar hij gaat waarschijnlijk steeds harder lekken en als je carter vol zit gooit hij de olie er uit via de carter ontluchting met een heel oliespoor tot gevolg!
Schrijver
Beste Winsumar, zoals je aan navolgende reacties hierboven ziet is er zo even geen oplossing. En gezien de simpele opbouw van pomp onderdelen dat bij inwendige slijtage meestal ook het pomphuis betroffen is wat revisie niet mogelijk of heel duur maakt.
Ja een nieuwe pomp is duur, ik heb zelf de mazzel gehad een tweede hands te vinden en die was nog duur zat !
Wimsumar
Beste Schrijver:

Quote Reactie van @Schrijver:
de mazzel

Topicschrijver Duitshuisje heeft de mazzel dat zijn ISEKI-trekkertje bij z'n vakantie-/tweede- woning in Duitsland staat. Veel gebruik zal hij er daarom niet van maken. Als inderdaad blijkt dat de hydrauliekoliepomp doorlekt naar het motorcarter én hij kan dit goedkoop (voor +/_ € 10,- keerringsetje) verhelpen om vervolgens het hef-/hydrauliekgebruik zo veel mogelijk te ontzien dan zou het schromelijk boter aan de galg zijn gesmeerd de (kostbare) pomp geheel te vernieuwen, te meer omdat zo'n TX ook al richting 40 jarige leeftijd gaat.
duitshuisje
Ik ga het nog even aanzien, heb het carterpeil wat verlaagd tot het normale peil. Als het te erg wordt ga ik een revisiesetje proberen en als dat allemaal niet lukt zal het wel een ander trekkertje worden. Het gekke is dat ik deze iseki's weinig tweedehands als slooptrekker aangeboden zie, op zich pleit dat voor de trekker. Dank voor alle reaktie's. Als er iemand nog een speciaal adres weet voor een setje (als de kubota niet past) hoor ik dat graag!
duitshuisje
Ik kwam vanmorgen toevallig bij een pomprevisiebedrijf en vertelde mijn pomp probleem. Zij denken dat als ze de gegevens hebben die op de pomp staat, ze een nieuwe kunnen leveren voor rond de 200 euro. Of dat ook echt zo is weten ze pas als ze de gegevens hebben. Vraag nu: ik ga er van uit dat alle TX 1500's een zelfde pomp hebben. Is een van de bezitters bereid om de gegevens van zijn pomp hier op het forum te zetten? Dan kan ik dat doorgeven aan het bedrijf.
Ik zie mijn TX de komende 3 weken niet vandaar........
Wimsumar
Beste Duitshuisje:

Quote Reactie van @duitshuisje:
200 euro.

Volgens mij moet de onderdelenbalieman (of vrouw 😉 ) de nagels knippen. Waarschijnlijk heeft hij/zij de S-toets op het toetsenbord ingetikt in plaats van de X (die op de rij er onder zit). De pomp voor de ISEKI-TS kost namelijk ruim 200 euro.

TS-pomp:

tracpartz.nl/oliepomp-iseki.html/

Artikelnummer TX-pomp: TP11001.
Zie produktomschrijving onder de afbeelding:

tracpartz.nl/oliepomp-iseki-2.html/#additional
duitshuisje
De man in kwestie zei het uit zijn hoofd en is vast niet op de hoogte van alle verschillende types Iseki. Ik ga het op zeker moment wel horen van ze.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!