John Deere 2130 - Stuurbekrachtiging werkt slecht en stuur draait spontaan bij bedienen voorlader/hef
Beste deskundigen,Ik heb sinds een aantal maanden een 2130 (hi-Lo) met een Stoll voorlader. Een maand geleden heeft de trekker nieuwe hydrauliek olie er in gekregen+filter en hebben we balen met de voorlader van het land gehaald en toen begonnen de problemen. Het begon met slaan in het stuur wanneer de voorlader bediend werd. Dat is soms zo heftig dat de stuurknop uit je hand slaat. Tijdens het gebruik is trouwens de handrem er een paar minuten op blijven staan wat natuurlijk niet goed is. Op dit moment is het zo dat de stuurbekrachtiging bij stilstand bijna niks doet, en als hef of voorlader gebruik wordt je dit voelt in het stuur. Ook als ik 2000 toeren draai werkt de bekrachtiging niet. Maar meteen wanneer ik ga rijden is het probleem weg. Omdat er enige twijfel was of er juiste olie (jd68)in was gekomen en omdat er een verbrande lucht aan zat hebben we er gisteren nieuwe olie en een nieuw filter (al25554) in gedaan. Olie die er uit kwam was nog redelijk schoon maar bij de zeef zat wel wat zwarte troep. Dit leek een beetje op voeringmateriaal waarschijnlijk van de handrem. Wie kan mij op weg helpen met goede tips?
Alvast bedankt
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden stuurbekrachtiging geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Vanzelfsprekend had je zeefje R53169 onderin de achterbrug gecontroleerd bij verversen.
Je zou zeefje R27173 in de pomp kunnen bekijken. Ik beweer niet dat je hiermee het probleem oplost, maar ik verwacht wel dat je meer inzicht krijgt hoe schoon de rest van het hydraulisch systeem zou kunnen zijn.
Ik heb zelf wel eens een stukje veer uit de hoofdpomp in het hefventiel aangetroffen, je kan soms de raarste dingen tegenkomen.
Nou het is eigenlijk een beetje tegelijkertijd. Waar we eerst twijfelden aan de geschiktheid van de olie bedacht ik later dat er met de handrem gereden is. Zeefje R27173 heb ik nog niet bekeken en zal ik nog doen. De druk is gisteren wel gemeten en die is rond de 180 bar. Er is gisteren iemand van het lmb bij geweest maar deze jongen was niet echt bekend met oudere tractoren. Het lijkt mij logisch dat er een ventiel niet goed sluit maar omdat wij niet bekend zijn met deze tractor hebben we geen idee waar te zoeken.
Groet, Pieter
de originele zitten altijd in de stuurkolom verwerkt (hier zal je dus geen stuurcilinder vinden) en kwamen af fabriek met een voorrangsventiel (zoals eerder al beschreven)
achteraf opbouwen kan ook, het voorrangsventiel daarbij vergeten kan ook, en een niet origineel setje achteraf opbouwen kan ook nog, vaak werken deze met een extra pomp die door de v-snaar aangedreven wordt maar ik heb ook al varianten gezien die door de hoofdpomp van de trekker voorzien werden van olie.