Joskin Injecteur - Hefcilinder van de injecteur steeds krom
Vorig jaar met gier injecteren hebben we de injecteur laten zakken en toen is er zo veel druk op de cilinder gekomen dat hij krom is gebogen toen hebben we hem met een beetje geweld er weer in gekregen. en deed hij het weer goed voor ca. 30 keer heen en weer. nu hebben we hem weer uit de schuur gehaald en na 10 vaten rijden deed hij het weer. heeft iemand hier ervaring mee? (nergens tegen aan gereden of rare dingen mee gebeurd)Bijlages
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden joskin en giertank geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Cilinders zijn toch meer bedoelt om de injecteur omhoog te tillen, zakken zal hij toch voor een groot gedeelte op eigen gewicht doen.
Staat de stuurschuif in de zweefstand tijdens het bemesten?
Anders kan de druk enorm oplopen als je weiland een beetje golft.
Misschien is het verstandig om de bovenste slangen aan te sluiten op de drukloze retour.
Eventueel met een apart overdrukventiel ertussen als je ook wil drukken om de bemester in de grond te drukken.
Ik zou max 50 tot 100 bar aanhouden, gok ik zo.
Wanneer je hoogte verschillen hebt zal de bemester flink weerstand geven waardoor de cilinders dus krom gaan staan.
Er moet een druk klep op zitten of maak de cilinders drukloos wanneer de bemester op de grond rust
Ik weet van onze Joskin injecteur dat hij juist de bemester onder druk houdt om diep genoeg te snijden. Daar zit wel een drukregelventiel op dat je kan afstellen.
Tevens moet de bemester in de werkstand horizontaal en verticaal staan. Je zou zo te zien de topstangen aan weerszijde iets moeten uitdraaien om dat te bereiken. Dit is mede nodig om de mest in de verdeler gelijkmatig te laten uitstroomen. Staat ie duidelijk scheef, dan gaat er minder naar de slangen aan de hoge kant en meer naar de slangen aan de lage kant (zwaartekracht).
Ik vermoed dat bij jou de volle druk, dus zonder reduceerventiel, of reduceerventiel kapot of verkeert afgesteld, op de cilinders staat tijdens het bemesten, en dat daardoor de boel krom gaat. Werk je met een bouwlandbemester dan is het misschien een optie om de hef drukloos te laten zakken, en op zweefstand of drukloos te laten staan tijdens de werkgang, hierdoor kan de bemester zo nodig ook wat omhoog (rijden door een greppel of glooiend land) ?
In een volgordeventielblok zit een reduceerventiel ingebouwd. Zo'n ventielblok zorgt ervoor dat je met 1 trekkerventiel (kan zowel enkelwerkend en dubbelwerkend) de hef kunt laten zakken, verdeler laten draaien, klep van tank openen en neerwaardse druk op bemester hebt. Hier zit vaak ook een meter op waarmee je de oliedruk voor de neerwaardse druk kunt afmeten.
(klik om te vergroten)
Hoe ging het bemesten naast dat de cilinders krom gaan?
Het is inderdaad zo dat de cilinders lijken aan te lopen (topicstarter zegt zelf van niet) en mede omdat de bemester (bouwlandbemester?) zo diep weg zakt, zou ik steunwielen adviseren, of een ketting aan linker en rechter hefkogel om werkdiepte in te stellen en te ver zakken te voorkomen.
Verder zoals hierboven reeds verteld, een reduceerventiel houdt de neerwaardse druk van de hef tijdens het werk op juiste waarde, indien nodig bij de gebruikte bemester.