Schuitemaker Rapide 130 - Linker rotorlager kapot, en opnieuw kapot
Heren,Ik heb sinds 3 jaar een schuitemaker rapide 130. Vorige week ging het linker lager van de rotor kapot (aan de kant waar ook de pick-up weer aangedreven word), toen dacht ik nog, niks aan de hand, kan gebeuren.
Pikant detail, sinds ik de wagen had, had ik het idee dat dat lager niet goed gesmeerd werd. Dus logisch dat het lager de geest liet.
Nieuw origineel lager, met nieuw lagerhuis erin gezet, 20 wagens mee gedraaid, en het lager ging weer kapot.
Op dat moment dat ik nog, pech, kan gebeuren, diezelfde dag heb ik een ander tweedehands (passend) lager erin gezet, want je wilt toch door. Heb de wagen minuut of 5 laten draaien, ben er zelf naast gaan zitten, en er was niks aan de hand, geen trillingen, geluid, niks.
Dus weer gaan kuilen, na het eerste rondje weer gevoeld of lager mischien warm werd, was niet het geval. Op het moment dat ik de wagen afvul gaat weer dat lager kapot!
Na deze pech weet je zeker dat het geen toeval kan zijn, dus olie van de aandrijfkast gecontroleerd : blank, geen slijpsel te zien, rotor is compleet goed, en zelfs behoorlijk recent.
Franse importeur (of ik) snapt er ook niks van en helpt me ook niet verder.
Daarom mijn vraag, herkent iemand dit, of weet iemand mischien meer?
De techniek is rechttoe rechtaan, en snap daarom niet wat ik over het hoofd heb gezien. Daarbij word de wagen getrokken door een trekker van 130pk. Van de importeur moet ik gewoon een 3de lager proberen.
Alvast bedankt,
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden rotor geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ik moet de rotor/as maximaal naar de aandrijfkast duwen, en dan opmeten met hoeveel shim's ik de boel op moet vullen.
Spelling max eigelijk niet meer als 0.5mm zijn.
Als de spelling significant meer is, schijnt de rotor de gaat 'lopen' op de as, en drukt hij het lager er uit.
Nu doet de bodemketting het maar de helft van de keren, en het probleem is electrisch .....
Voor de laatste paar wagens heb ik de kabels van knikdissel op de electromagneet geschroefd, en dan werkt het prima. Alleen heb ik nu geen ''beveiliging''.
Behalve de ''lossen'' functie deed alles het, electromagneet is goed, hij krijgt dus gewoon geen stroom het merendeel van de tijd.
@casejxu Stekker en kabel ben ik langsgegaan, een pool was gecorodeerd en heb ik schoongemaakt + contactspray.
@Fendt926Driver Een andere functie staat niet aan, omdat de andere functies het allemaal wel naar behoren doen.
@fastrac3155 Plus en massa lijken me in orde, want overige functies doen het perfect, of is deze gedachte te kort door de bocht?
@RobVolvo Hoe test ik deze joystickjes? Stroom of spanning meten? (dit zou het best kunnen zijn denk ik zelf )
Even de stekker eruit halen of soms weer wisselen met laad los programma.
Ik zal het eerste eens met een extra kabel parallel proberen.