Fendt 102 S - speling voorwiel aan de binnenkant vooras
Is het de kogellager die versleten is daar het voorwiel schud alsof het dronken is , als ik met wiel schud ziet je dat er speling is aan de binnen zijde van het wiel aan de vooras ,is dat zelf te maken en waar kan je de kogellager bestellen ?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Aan de buitenkant zit een dekseltje op de naaf met 3 of 4 boutjes vast.
Die open draaien en dan zie je een grote moer met een splitveer erdoor.
Die kun je nastellen en weer borgen.
Of de lagers vernieuwen en dan weer vast drasien.
Nooit te strak draaien .
als j
hierboven beschreven het dekseltje voor de naaf weg. splitveer uit de kroon moer halen en met een passende sleutel de kroonmoer aandraaien tot die net vast zit en dan 1 gaatje van de kroonmoer terug en daar weer een (nieuwe) splitveer in
Krik het wiel los van de grond.
De kroonmoer langzaam vastdraaien terwijl je het wiel vlot ronddraait (het lager kan z'n positie zoeken) totdat je bemerkt dat het wiel geremd wordt door het (te) strak gespannen lager. Nu de kroonmoer iets los draaien (minder dan een halve slag) tot je voelt dat het wiel weer lichter ronddraait (en nog geen speling ontstaat).
Het dekseltje van schoon/nieuw vet voorzien en eventueel weggeveegde vuile vet bij de kroonmoer verversen.
Misschien is 5 gats naaf met kleinere lagers .
Kijk ook of de schroefdraad van de naafmoer en fuseestuk nog goed is ; heb meerdere malen meegemaakt dat de moer versprong op de versleten schroefdraad .