Massey Ferguson 35 X - Hydroliek

Hallo,

Ik bezit een mf 35x en heb nu een kleine kipper gekocht ervoor. Graag wil ik deze hydrolisch laten kippen. Kan iemand mij zeggen hoe ik dat kan doen en waar deze onderdelen tekoop zijn? Ik belde vandaag even met een MF dealer en deze zei me dat ik een driewegkraan moet aanschaffen van ongeveer 200€ (origineel passend op deze 35x) en dan zou alles perfect werken.
Klopt dat?

Groetjes en bedankt voor reacties
saraeva

Reacties

matzzz
ik heb op mijn 1z ook hydrolic gezet en de mf dealer heeft gelijk alleen zoon trekkertje(net als die van mij) heeft niet veel olie opbrengst
warmerbros
je kan ook een enkel werkend ventiel nemen hebben wij er ook op zitten en een retour slang onder je stoel je blok weer in,niet zo moeilijk lijkt mij je kan misschien beter bij histoparts kijken die hebben misschien ook wel gebruikt liggen of www.agrikoop.nl
manus
Idd Net zo als Warmerbros zegt enkelwerkend ventiel nemen we hebben jaren met een BAV kieper erachter gereden!!
warmerbros
@ saraeva waar zit jij ergens in nederland?
saraeva
Er zat ook een enkel werkend ventiel op toen we deze kochten, maar heb ik eraf gehaald omdat men zei dat dit niet ideaal werkt doordat de gewone hef dan ook de hoogte in gaat bij het kippen.
Kan iemand zeggen of de dubbel werkend hydroliek bediening bij histoparts (185 €) de goede is die nodig is?
Ik woon net over de grens in België.
manus
@saraeva

Gewoon de hef omhoog doen dan gaat hij van zelf kiepen niks mis mee
warmerbros
ja klopt wat manus zegt hendeltje om en hef omhoog en hij gaat kiepen werkt goed je kan immers toch niks meer achter de trekker hangen als je de kieper gebruikt,en anders hendeltje om en je bediend de hef.
als je overdag histoparts belt kunnen ze je te woord staan en hun kunnen je zo zeggen welke types erop kunnen
Bauwz
Beste Saraeva,de goedkoopste van 55 eu bij Histoparts is al voldoende.De retour moet je gewoon onder je stoel[bovenkant hefdeksel links]een hydrauliek slang maken.
Te laten maken bij iedere hydrauliekzaak.
Kan je foto's laten zien van mijn 35x als je wilt,die heeft het ook zo voor onze kieper.
saraeva
Beste,

Bauwz,

Zou wel eens handig kunnen zijn om zo'n fototje van je te zien.

Grt
kotman
ik ben met onze mf 35 aan het opknappen en ben nu bezig met hydroliek aan het opbouwen.
de foto's hieronder maken misschien een boel duidelijk... zoniet, hoor ik het wel....
saraeva
Hey kotman,

Dat is wel duidelijk. Hartelijk dank voor je spontane actie. Ik heb de foto's, dus mag je ze verwijderen indien je dit wil.
Nogmaals mercikes.
kotman
ik laat ze wel staan als dat mag.... heeft iemand anders er nog iets aan als die ook hydroliek op z'n 35 wil bouwen....
BartVALTRAdriver
Netjes, zo met die foto's!!

Heb ook nog een mooie site voor je, waar je allerlei info kan vinden over MF trekkertjes
annatefka.com/
Onder het kopje ''Techniek'' zijn zelfs onderdelen boeken te vinden.

Groet,
Bart
kotman
dat kraantje(blokje) wat op het hefdeksel komt te zitten komt in verbinding te staan met het pijpje wat je ziet op de volgende foto: annatefka.nl/mf_techniek/mf_hef_25.html/
dit pijpje kun je er zo uitrekken, zit namenlijk met O-ringen in het "blokje" en in de pomp, als je deze eruit hebt raad ik je aan om deze o-ringen te vervangen! als deze lekken, dan zal je hef langzaam zakken en dan krijg je een hef die steeds op en neer gaat...
saraeva
Ga morgen contact opnemen met historicparts. Ik hoop dat zij me precies kunnen zeggen wat ik nodig heb. Ik had gedacht om de Hydrauliek verdeelblok, MF35 [357018A] voor enkele oliestroom verdeling van de hef naar externe hydrauliek aansluiting te nemen. Dis werd ook al geadviseerd door bauwz.
saraeva
Heb vandaag contact opgenomen met histoparts. Volgens de verkoper zijn de 2 verdeelblokken precies hetzelfde wat de werking betreft, alleen kost de een bijna het dubbel dan de ander. Enige verschil is dat de duurste nieuwe bouten voor bevestiging bij heeft. Nu even kijken welke het best op de trekker past (dat hendel niet in de weg staat) en dan kopen en plaatsen.
saraeva
Dus als ik alles goed begrepen heb zal de hef van de trekker eerst omhoog gaan en vervolgens gaat de kar pas beginnen te kippen als ik het goedkoopste ventiel neem van bij histoparts. Ik dacht dat ik door de hendel van het ventiel dit kon uitschakelen en dat de hef dus gewoon onder kon blijven bij het kippen.
warmerbros
@saraeva

manus heeft alleen een hydrauliek slang erop zitten en als je dan gaat heffen gaat eerst de hef omhoog en daarna perst ie de kieper omhoog,als je een ventielblok neemt zoals op de foto van kotman zet je een hendeltje in of uit en dan kan je met de hef de hydrauliek bedienen,de hef blijft dan laag staan met een kieper hoef je immers niet te heffen,wat manus heeft is ook weer wat anders als dat ik weer gewend ben,dat systeem kon ik namelijk ook niet
warmerbros
wij hebben precies hetzelfde systeem als kotman
saraeva
Dus om geen spullen te kopen die niet naar wens zijn volstaat het om de hydroliek verdeelblok bij histoparts van 55 € te kopen (enkele oliestroom verdeling van de hef naar externe hydrauliek aansluiting) Als deze erop staat kan de hef gewoon onder blijven terwijl de kar aan het kippen is? Kan iemand mij dit bevestigen?
saraeva
Heb net gebeld met histoparts. Met dit blokje erop zal altijd eerst de lift omhooggaan en dan pas gaat de wagen kippen. Bij Ferguson dealer zeggen ze dat je een 3wegkraan moet kopen om dit niet te hebben, dwz dat de hef onderblijft terwijl je gaat kippen. Dus zal dit het worden vrees ik.
Wimsumar
Beste Saraeva]

Quote:
Als deze erop staat kan de hef gewoon onder blijven terwijl de kar aan het kippen is? Kan iemand mij dit bevestigen?

Ja, als je deze "blokkeerkraan" monteert klopt dat ( maar het werkt niet prettig).
Als het originele dekseltje er nog op zit, ( waar de inmiddels gedemonteerde enkelwerkende ventiel op aangesloten zat) kun je daar ook een zogenaamde kogelkraan op monteren en daaraan de "kieperleiding". De hef gaat dan welliswaar wel eerst omhoog bij het kiepen van de wagen maar dat is geen onoverkomelijk probleem(?).
Waarom heb je overigens dat enkelwerkende ventiel eraf gehaald, dit was de "minst slechte oplossing" om zo'n M.F. een hydrauliekfunctie te geven?
saraeva
Ja die werd eraf gehaald omdat we de traktor een opknapbeurt hebben gegeven. Het was iets dat de boer zelf in mekaar heeft gestoken. Nu, 10 jaar later heb ik pas de behoefte om een hydrolische aansluiting te gebruiken. Bij MF-dealers zeggen ze dat alleen een 3-wegkraan de perfecte oplossing is, dwz dat de hef onder blijft terwijl je de kar gaat kippen. Dit is ook mijn bedoeling aangezien in nooit recht voor de kar kan staan bij t kippen. En met het hydroliek ventiel van bij histoparts is dit blijkbaar niet het geval. Daarbij gaat eerst de hef omhoog en vervolgens gaat de kar pas kippen. Ik neem dat dat dan ook zo is. Trouwens wat bedoel je met het feit dat dit niet prettig werkt?
Wimsumar
Beste Saraeva: Als je de kieper omhoog wilt doen, moet je de hendel van de hef een stukje verplaatsen. Om te laten zakken weer terug doen. Het "onprettige" hierbij is dat je maar lastig een neutraalstand kunt vinden, dat wil zeggen, een stand van de hendel waarbij de kieper niet zakt en ook niet daalt.
( Het dichtdrukken van de blokkeerkraan/en gelijktijdig de hefhendel op dalen is dan de gemakkelijkste optie.)
Je kunt bij de eenvoudigste/goedkoopste hydrauliekaansluitingversie ( waarbij eerst de hef omhoog gaat) ook de hefarmen in de hoogste stand vastbinden zodat ze niet "in conflict komen " met de dissel van de kieper.
saraeva
Hallo,

Ik heb net de kipper aangesloten op de hydroliek van mijn MF 35x. Probleem: een paar keer laten kippen en weer laten zakken en na een aantal keren, in de hoogste stand, blijft ze nu gewoon hangen. (hefhendel staat uiteraard naar onder) Nu moet ik de trekker uitzetten zodat hij milimeter per milimeter kan zakken. Als ik de trekker weer start gaat hij gewoon weer kippen. Wat kan dat zijn?
Thanks
warmerbros
is je hydrauliek blok goed gemonteerd,en zit de aansluiting er wel goed in,zoiets moet het zijn denk ik
Wimsumar
Beste Saraeva: Met welke variant heb je de "kieperaansluiting" gemaakt? De driewegkraan of het 'oude' enkelwerkende ventiel?
Het is mogelijk dat in de kiepercylinder, in de hoogste stand, de slangbreukbeveiliging vastgedrukt is.
saraeva
Ik heb een driewegkraan erop gezet, gehaald bij de MF-dealer. Past er perfect op. Er is ook een beveiligingsventiel op de kar die afsluit als hij te hoog gaat, maar ook deze zit los, dus daar ligt het ook niet aan.
Wimsumar
Beste Saraeva: Met welke van de twee hendeltjes bedien je de kieper?

Probeer het volgende: Zet de driewegkraan weer op de hefinrichtingstand. Doe de hef helemaal omhoog. Probeer dan weer de kieper omhoog/omlaag te doen.
saraeva
Ok zal dit morgen eens proberen. Waarom denk je dat dit zou kunnen helpen?
Wimsumar
Beste Saraeva: De trekker blijft olie geven omdat het regelmechanisme van de hefinrichting eigenlijk het "commando" 'hef optillen geeft. De olie gaat echter naar de kiepcylinder omdat de driewegkraan de olie daarheen stuurt.
Eigenlijk moet je alsvolgt werken:
1] Driewegkraan omzetten naar "kieperaansluiting".
2] hendeltje van de positieregeling ( die voor het normale hefinrichtinggebruik) op de stand "hefinrichting helemaal bovenin" zetten.
3] Met het hendeltje van de "diepteregeling" bepalen of de kieper gaat heffen of zakken.
saraeva
Heb het net geprobeerd en het enige wat de trekker doet is de kar omhoog sturen en ook de hef, alles dus. De kar zak alleen na een uur als de trekker uit is en dus de driewegkraan naar de kieperaansluiting staat. Kan er iets mis zijn met de hefinrichting van de trekker? De kar is OK, net achter een andere trekker gehangen en alles werkt toppie.
Wimsumar
Beste Saraeva: Heb je alle mogelijke standen van de beide hefhendels geprobeerd?

Zit er op de M.F.-35 ook een daalsnelheidsregelihg?
Indien wel, dan is dat een schuifhendeltje aan de zijkant van het versnellingsbakhuis, achter je rechtervoet. Probeer daar ook eens wat mee. (alhoewel ik denk dat het er niets mee te maken heeft)
saraeva
Het is bizar dat de kar in het begin wel kipte en zakte naar wens. (we kipten tot ongeveer halverwege) Maar nadat we dit een aantal keren gedaan hebben en de kar eens tot helemaal boven deden, is de ellende begonnen. Dus het heeft wel gewerkt. Nu gaat alles gewoon de hoogte in, zowel hef als kipper.
Wimsumar
Beste Saraeva]

Quote:
Nu gaat alles gewoon de hoogte in, zowel hef als kipper.

Gaat dit gelijktijdig, zonder de driewegkraan anders te zetten?
saraeva
Nee, ik had de kipper boven en toen de driewegkraan op de hef gezet. Toen ging de hef omhoog. resultaat alles blijft hoog staan. Alleen de kar zakt na 1,5u....
saraeva
Het euvel is opgelost. Ik heb de dop links, boven aan de versnellingsbak losgedraait waardoor er ongeveer 1 liter olie uitliep en de hef weer naa beneden zakte. Probleem volgens MF dealer: de schuifhef in de hydroliekpomp zou versleten zijn en als je dan te hoog gaat kiepen, dan gaat die vastzitten en komt deze niet meer terug. Advies was om niet meer te hoog te kiepen of de schuifhef in de pomp vernieuwen. Weet iemand of dit een groete ingreep is en of dit werkelijk de oorzaak zou kunnen zijn?
Wimsumar
Beste Saraeva: Kan dit probleem van de vaszittende hefschuif zich dan ook voor gaan doen als de pompdruk hoog oploopt als de hef iets zwaars tilt of als de kieper zwaar beladen is?
saraeva
Het is weer niks.
Nadat de olie werd afgelaten zakte de lift. Nu de kar weer aangekoppeld en enkele keren tot halverweg gegaan met kippen en dan weer laten zakken. Dat ging dus enkele keren en daarna ging de kar weer de hoogte in en kon je de hefhendel omlaag doen zonder resultaat, de kar blijft stijgen. Als je daarna de driewegkraan op de stand zet dat de gewone hef moet werken, gaat deze ook zonder pardon de lucht in en kan je ze niet meer laten zakken. Dan meot de olie afgelaten worden voordat ze weer zakt.
Wimsumar
Beste Saraeva: Dat ziet er beroerd uit. Het advies van de dealer het versleten pomponderdeel te repareren ontkom je dan denk ik niet aan. 😞
saraeva
Het was ons zeer duidelijk dat de hydroliekpomp van de trekker alleen maar commando bleef geven om alles de hoogte in te jagen zonder het teruglaten de kans te geven. Dus vandaag heb ik de alles vrij gemaakt (zit weggehaald en kop van bak eraf gehaald) om aan de pomp te komen. Nu olie nog aflaten en de pomp uitbouwen en dan eens kijken wat er kan schelen. In eerste instantie niets speciaals opgemerkt. Zijn er tips of zaken die in de gaten moeten worden gehouden voor het terug inbouwen van alles? bvb de stand van de hefhendels. Alle bruikbare tips zijn van harte welkom, ook wat eventueel controle van pomp kunnen zijn.
Alvast bedankt voor de vorige reacties.
WimBe
Maar zo'n MF heeft toch gewoon een OC tandwielpomp? Zit het niet in stuurventiel?
Wimsumar
Beste WimBe: Nee, ene Harry Ferguson heeft destijds de 'hefinrichting' uitgevonden, op basis van een plunjerpomp. Helaas is dat systeem ook 30 - 40 jaar toegepast op M.F. met nu nog storingen zoals bij Saraeva. 😞
WimBe
@Wimsumar

Maar toch geen verstelbare plunjerpomp lijkt me?? Ik zit niet in de 'MFjes' 😉
basia
@WimBe

Nee ; pomp ligt onderin de bak ; de aftakas loopt er eigenlijk doorheen .
WimBe
@basia

Ah juist!
saraeva
Ik heb de hefschuif gecontroleerd en deze werkt. Dus pomp haal ik er niet uit want ze zit niet geblokkeerd. Welke olie er in de bak (is voor hef en versnelling samen) van deze 35x moet? Is dat de gewone 15w40? Het moet 31 liter zijn volgens de boek, maar welke staat er niet in.
Hoe kan je een overdrukventiel van de 35x zijn hydroliekpomp controleren?
Wimsumar
Beste Saraeva: Oliekeuze: dezelfde als in de hydraulische systemen van de trekkers waarmee (hydr.)werktuigen / kieper mee wordt uitgewisseld.
Produktadvies voor vergelijkbare M.F. 240:
kroon-oil.com/nl/producten/…

Overdruk controleren met manometer op "kieper-aansluitng".
Wimsumar
Beste Saraeva: Mooi dat je het hier vermeld! Succes.
basia
@saraeva

Ja ; leuk dat je ons op de hoogte houdt !!!
saraeva
Heb vandaag eindelijk het probleem gevonden en tevens OPGELOST. De slagpin, die ingedrukt wordt als je gaat heffen, bleef blijkbaar als je me de kar te hoog gaat kippen in de pomp steken. Nu bij dealer langs geweest en deze had op zolder nog een oudere type pomp liggen (zonder filter). Daar zaten blijkbaar zowat alle schroeven aan los. Hij kon ook niet zeggen of ze defect was of niet. Ik mocht ze meenemen en proberen, en terugbrengen als ze niet ging. Ook een verschil met mijn pomp was dat bij deze slagpin vast zit aan de kantelschuif en dus terugkomt en niet kan blijven steken. Heb ze gemonteerd en alles werkt. Maar bij de hoogste stand van de kar was er weer even paniek. De pomp ging weer vastzitten. trekker uitgezet en na wat bewegen met de hendel ging alles toch zakken. Heb ze inmiddels 20 keer laten kippen en zakken.
Wimsumar
Beste Saraeva: Nou, gefeliciteerd dan maar! 😄
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!