Volvo BM 810 - Hoe de alternator aansluiten
Ik moet op een volvo 810 een andere alternator plaatsen, aangezien de originele niet te reviseren was is er een nieuwe meegegeven. Nu is het probleem dat de aansluitingen op de nieuwe alternator anders zijn dan op de oude...Op de oude heb ik de aansluitingen
-DF
-D-
En nog 2 aansluitingen zonder letter bij
Op de nieuwe heb ik de aansluitingen
-Bat
-R
-F
En een gat met draad in zonder letter bij
Nu dacht ik dat er 1 van de 2 ongeletterde aansluitingen op de oude alternator de B+ is dus de - Bat aansluiting op de nieuwe. En de D- op de oude aangesloten moet worden op het ongeletterd gat met schroefdraad...
Maar dan heb ik nog 2 draden over die waarschijnlijk op de R en F aansluiting moeten van de nieuwe, maar weet iemand welke draad waarop moet?
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden aansluiten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Heb wel een schema gezien dat R en F naar een losse regelaar gaan
Op de nieuw heb je dan aansluitingen:
DF is bekrachtiging van de rotor en zou overeen moeten komen met je nieuwe F (Alternator Field) aansluiting. Bat spreekt voor zich zelf denk ik. Gat met draad lijkt me inderdaad massa en de R aansluiting staat voor Relay, dus deze gaat naar je relais voor het lampje van de spanning als ik het goed heb.
Kortom:
DF --> F
D- --> gat met draad in
B+ --> Batterij
D+ --> R
Aangezien je bij beide een F aansluiting hebt, lijkt het mij dat beide geen ingebouwde regelaar hebben.
Als je de draden volgt , kom je dan niet bij een los opgebouwde regelaar ?
Is de nieuwe een Delco ?
sluiten ; een interne regelaar moet de F (veld stroom ) regelen , afhankelijk van de accuspanning dus.
Laat wel effe horen , als het weer goed is , met het bijladen dus ( zo rond de 14 volt dus )
ab-marineservice.com/hoe-moet-ik-een-boot-dynamo-a…
cq oplossing vragen ?