International 844 S - Koppeling controleren/revisie
Ik ben nu ong 1,5 jaar in het bezit van mijn 844. Al wat kleine onderhoud werkzaamheden gedaan, maar er zit me al een tijdje wat dwars. Als ik de koppeling indruk hoor ik een knarsend geluid. Na wat onderzoek en lezen op deze site blijkt dat dat het top of druklager zou kunnen zijn. Om mijn kennis niveau aan te geven: ik moest opzoeken hoe die er uit zien en wat ze doen.Nu heb ik wat klus ervaring, maar zeker niet op trekker(of auto) gebied. Ik ben langzaam moed aan het verzamelen om de trekker te splitsen en de boel te inspecteren. Ben aan het lezen en filmpjes aan het kijken. Maar de filmpjes zijn vaak voor andere trekkers en de instructies voor ervaren monteurs:)
Dus zou ik graag ook van jullie kennis gebruikt maken. Ik heb een hoop vragen, hoop dat er een paar beantwoord kunnen worden.
- waar haal ik betaalbare onderdelen(ik heb nu de webshop histoparts gevonden). En zijn onderdelen zoals de drukgroep ook tweede hands verkrijgbaar(zo ja, waar)? Het is nu niet dat ik heel veel uren met de trekker maak met mijn 1,5 hectare grasland:)
- welke onderdelen heb ik zowiezo nodig(incl bijv pakkingen)
- welk gereedschap heb ik zowiezo nodig. doppenset bijv heb ik wel, maar kan me voorstellen speciaal gereedschap, zo las ik iets over een hulpstuk om de koppelingsplaat te centreren?
- Waar moet ik op letten bij de overige onderdelen(druklager en toplager wil ik zowiezo vervangen). Hoe kan ik zien dat die aan vervanging toe zijn.
- Mijn stappenplan ziet er nu als volgt uit. Als er iemand is die dit gedetaileerder kan maken of tips kan geven voor stappen graag:
1. voorlader demonteren
2. alles demonteren dat voor en achterkant met elkaar verbind
3. hulpmiddel maken dat voorkant ondersteund en voor en achteruit kan rijden
4. achterkant ondersteunen, voorkant losbouten en vooruit rijden.
5. koppeling inspecteren en noodzakelijke onderdelen vervangen.
6. in elkaar zetten
Thanks,
Henri
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Kijk eens hier pagina 78 tot 87 voor het uit bouwen en monteren van de koppeling:
drive.google.com/file/d/…
Let wel alle bouten van een Case IH zijn UNC bouten.
Tweedehands onderdelen zal ik niet aan beginnen, als je een trekker doormidden haalt wil je het goed hebben lijkt me. Onderdelen kunnen je ook bij een technische groothandel in de buurt bestellen of mechanisatiebedrijf via bijvoorbeeld Kramp of granit etc. Verder zal ik het gelijk grootst aanpakken, gelijk een nieuwe krukaskeerring misschien vliegwiel iets afdraaien + nieuwe koppeling en drukgroep. Dan weet je zeker dat je weer jaren vooruit kunt. Maar dit is natuurlijk je eigen keus. Het is natuurlijk wel een bult geld als het voor de hobby is.
Werkt de handkoppeling wel prima? en zet je deze ook altijd netjes terug in "werk" ook als je de aftakas niet gebruikt?
Dat druklager zijn de kosten niet. Ik begrijp eruit dat je het goedkoop wilt doen. Dan zou ik zeggen als de koppeling verder niet slipt en nog goed functioneerd, laat deze dan gewoon zitten en vervang alleen de druklagers en het toplager (dit zijn toch ook de kosten niet) . Omdat je een rijkoppeling en een aftakas koppeling hebt heb je ook twee druklagers. Allebei vervangen adviseer ik. Verder moet je er nog even op letten dat je de vrije slag van het koppelingspedaal en aftakashendel goed afsteld. (dus zo dat hij wel ontkoppelt maar ook 'vrije slag' heeft.