Renault 55 - Keering lek bij achterwiel

Hoi vraag je voor ik te veel los draai ! Ik heb sinds kort een keering lek in de achter rug / as aan de wiel zijde. Heb het wiel eraf ! De moertjes 6 stuks eruit gedraaid maar verder kom ik niet in mijn beleving moet ik die as er zo uit kunnen halen ? Of moet ik de as bij de achterbrug los draaien dan moeten de remmen en alles los ? Wie heeft het vaker bij handen gehad ? M.v.g Henk
ruinerdexta

Reacties

+1
boegie
Ben nu bezig met een 496, maatje groter maar daar moet het hefdeksel eraf, moer losdraaien achter het tandwiel aande steekas, remtrommels eraf halen, bouten van trompet aan bak losmaken en dan kun je de trompet met steekas verwijderen.
Heb een instructieboek van de 55 en anderen uit die serie in pdf en lijkt mij dat je hetzelfde doen moet. Als je mij een berichtje stuurt met je nummer kan ik je hem sturen via whatsapp

(klik om te vergroten)

+1
davyke
Heb bij mijne Renault 56 allebei de trompetten eraf gehaald om lagers en keerringen te vervangen. Je moet inderdaad het hefdeksel eraf halen en dan de grote moer loszetten van het tandwiel. Dan kan je de as er normaal uittrekken.
ruinerdexta
@davyke dus spat borden en al er af dat word morgen druk dagje
ruinerdexta
@davyke dus spat borden en al er af dat word morgen druk dagje
davyke
@ruinerdexta Het is al een aantal jaren geleden dat ik dit gedaan heb. Heb het ooit 2 keer gedaan. Maar moet toch nog goed nadenken hoe het allemaal was. Ik heb toen heel de boite waar het differentieël inzat eraf gehad. Alles gereinigd en nadien alle lagers, dichtingen en pakkingen vervangen. Maar als je enkel de dichting van de trompet wilt vervangen hoeft volgens mij de trompet en het spatbord er niet af. Het hefdeksel moet eraf en de flens aan de kant van de trompet moet los. Als je dan de moer van het tandwiel loszet kan je volgens mij de as eruit trekken. Je moet wel zien dat de bus van de tractiecontrole en de moer (en rondel denk ik) niet in het carter valt en je deze kwijt bent of bijna niet aan kunt. Ook best eerst alle olie eraf laten. Zit normaal zo'n 27 liter op.
boegie
@davyke Voor de keerringen is het wel beter ook de trompet te verwijderen. Om de trompet recht over de steekas kunnen laten zakken en dan weer aan de trekker te monteren.
+1
davyke
@boegie ik heb bij mij eerst de trompet gemonteerd en dan de as erin. Beide samen monteren is heel omslachtig omdat je ook nog de as tegelijkertijd in het tandwiel moet krijgen. De keerring zit in de flens die je tegen de trompet schroeft. Deze flens kan je met de Keerring al eerst op de as schuiven. En die blijft dan zitten wanneer je de as in de trompet schuift.
boegie
@davyke oke dan zit het bij de grotere trekkers toch wat anders. Daar zittende keerringen in de trompet namelijk
davyke
@ruinerdexta is het al gelukt met de Keerring?
ruinerdexta
@davyke hey hoi jup de keering en nieuwe lager zit er in en gemonteerd net wat je zei de trompet hoefde er niet af heb woensdag contact gehad met wisten Renault sloperij en die wist gelijk wat ik bedoelde en gaf duidelijk en goed advies en jij ook nog bedankt net als de anderen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie en achteras geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!