Fiat 415 - Fiat 415 bij het rijden nogal geruis uit de achterbrug, waar kan dat van komen?
Ik ben bezig mijn 415 terug aan het rijden te maken.Die had 15 jaar buiten gestaan. nu rijd ie toch wel weer heel aardig, maar ik merk bij het rijden op de weg, horizontaal dan ruist en giert het nogal in de achterbrug, dat word erger als ik een heuvel oprijd, en verdwijnt als ik de heuvel afrijd.
ook merk ik bij het wegrijden vanuit stilstand, dat als ik de koppeling laat opkomen ik het idee heb dat er gedeelten van de aandrijflijn liggen te springen, zo klappert dat op en neer.
Ik heb alle olien gewisseld, koppeling zelf is ok. er zit wat speling (ik weet niet of dat TE veel is of de normale speling ) tussen kroon en pignon wiel. in de reductiebakken heb ik nog niet kunnen kijken voor overmatige slijtage/speling.
maar in hoeverre kan de flexibele koppeling die achter de versnellingsbak zit zoiets veroorzaken?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Inmiddels heb ik er wat meer mee gereden, en heb gemerkt dat het geluid echt uit de achterbrug/reducties komt.
De oliën die eruit kwamen, waren geen van allen melkachtig.
ik heb de achterbrug opengehad, en ik kon géén roest vinden, wel een beetje speling op kroon/pignon wiel, maar doordat dat zover weg zat kon ik dat niet meten, en heb daar ook geen matreaal/specificaties voor.
Ik heb kort na een ritje ook de reducties open gehad, en daar blies de lucht uit (doordat ze op temperatuur gekomen waren) en liep de olie over de vulplug heen, die was ook mooi schoon, dus daar heb ik niets aan gedaan, ook geen lekken op het huis van de reducties, dus verwacht ik dat daar ook geen speling op de lagers zit. (anders hadden die door de speling toch de keerringen vroegtijdig versleten en daardoor gelekt?)
Waar het aan ligt weet ik niet (als jij/jullie een idee hebben meld dat aub?) maar ik denk dat ik van de winter de achterkant van de trekker haal en ermee naar NL ga om de speling goed af te stellen
en zo misschien de reden van al dat geluid te ontdekken?
daardoor gebruik ik hem op het moment niet zoveel.