Deutz 5206

Hallo ik ben in bezit van een deutz 5206, heb de trekker gekocht en na 2.5 uur rijden kwam ik thuis, zonder problems. Toen ik thuis stond, zag ik wat damp, en kleine oliespetterjes, wel de hele weg goed gas erop gehad, zuigerveren??. Start ook niet deze middag gelijk, moet eerst gloeien, onze V8 deutz start gelijk, (truck)
Afrikadeutz5206

Reacties

sjoerd de melker
Bouwjaar zal ergens eind 70 begin 80 zijn?
Proficiat!
Jij hebt vanavond reden om een feestje te vieren, je had gedurende de rit van 2,5 uur ook een vastloper kunnen hebben.
Afrikadeutz5206
Haha had gekund, rond 1971 is tie, voor de rest, verlichting etc, werkt allemaal. Anders maar set cilinder, zuigers etc erop gaan zetten, moet ermee aan de gang in de hitte
goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 5206 is van na 1974 als ik het goed heb,
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem, dacht dat de buurman van overleden man, van wie tractor was, dat tie uut 1971 kwam, kan ook niks vinden qua nummers, de leefdtijd, alleen de SFE, snellgang, dubbele koppeling, en export
goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 de 5206 zijn van 74 tot 81 gemaakt , wat wel kan zijn is dat hij verkeerd is opgespoten, (als hij een keer opgemaakt is) of dat er verkeerde stickers zijn opgeplakt.
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem, ze hebben de trekker al een x gespoten, zitten nu grijze velgen onder, rood eronder 😄, ik rij morgen weer 400 mtr naar dat service punt, miss mag ik de drukmeter erin proppen, dan weet ik meer, morgen tegen de avond ff naar de boer ermee, mestmixer, of niet afhankelijk olie druk 😞, ja is klote dat je niet achter jaartal kan komen via het nr staat 7873/211,
goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 hij loopt je zo niet kapot hoor, die 400 meter is geen probleem, maar ik test altijd eerst de oliedruk van de motor voordat ik hem uit elkaar haal, dat zegt al wat meer over de staat van de lagerschalen en zo. De olie druk sensor zit aan het olie filterhuis, daar loopt een draadje heen en die draai je eruit en daar sluit je een metertje op aan
+1
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem weet ik eem, waar hij zit, ziet er nog bling bling uit, maar zegt niks, weet ik uit ervaring, weet wel dat het straks steeds boven de 30graden is, en hij hoeft ook niet elje dag te werken, warm is het wel, dus beter in orde, dan half daarheen brengen, dan komt het helemaal nooit meer goed 😞
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem, ik denk ook niet dat het een 5206 is, zal morgen motornummer kijken, miss kan ik via het forum achterhalen wat voor type nummer, op de koppen vond ik nummer 67, dan kan het nooit een 5206 zijn!!!
+1
Lars Bekhuis
@goeiedag eem wij hebben ook een deutz 5206 maar die is volgens een kenner van bouwjaar 68,67
+1
Fendt926Driver
@Lars Bekhuis de 5206 werdt gebouwd van 74 tot 81 dus dat zal niet kloppen.
De 50 en 5505 waren wel van die tijd waarbij de 5006 ook een 3 cyl was. De 5506 was een 4 cyl
Lars Bekhuis
@Fendt926Driver het is een drie pitter
En had eerst oude velgen dat kan je nu nog zien
goeiedag eem
@Lars Bekhuis kijk maar eens op het capaciteit plaatje wat daar op staat, soms plakken ze op een 5006 stickers op van 5206 als iemand het gerestaureerd heeft en in de nieuwe, dus verkeerde kleuren gespoten heeft(als het een 5006 is. De 05 serie is gemaakt van 64 tot 68, vanaf 68 tot 81 de 06 serie , waarbij in 74 de kleuren zijn veranderd van donkergroen naar licht groen en het chassis blauw is geworden, en de velgen grijs, en de 4006, 4506 is geworden, 5006 5206 en de 5506 6206. Zo is het mij bekend en zo vind ik het ook weer in de boeken
Lars Bekhuis
@goeiedag eem die van ons is licht groen en heeft een blauw blok met grijze velgen
goeiedag eem
@Lars Bekhuis en wat staat er op het capaciteit plaatje? Kleuren zegt mij niet zoveel ze worden met overspuiten zo in andere kleuren gespoten en denken dat ze een nieuwer type hebben, heeft hij ook de smalle vierkante lampen op het spatbord of de smalle langwerpige? Vaak staat er in het luchtinlaat spruitstuk een jaartal in gegoten, en wat voor dashboard zit erop? Dat is ook veranderd in de begin jaren 70, kwa handgashandel
Lars Bekhuis
@goeiedag eem zal vanmiddag even kijken
@goeiedag eem ik heb zo'n dikke alu stok van het handgas, ac adapter erop voor de ruitenwisser, 4 lampies boven, werken niet, temp eter, werkt, en het groene lampje in de teller is voor mij oliedruk, rood dus dynamo
InsaneNL
@Afrikadeutz5206 da's het oude type dashboard van voor 72 dacht ik.
@InsaneNL denk ik ook,eerste model
maar start, en rijd weer super, na de nieuwe kitset,, nu op zoek naar een frees, welke breedte zou kunnen, 140 cm breed? Hoeft niet in de klei te frezen, aardig zanderig,iemand die iets weet??
goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 geen gebogen stang rond 12mm van het handgas maar zon platte aluminum handel erop,?
@goeiedag eem, klopt helemaal, zal straks eens verder gaan zoeken naar nummers, kon op inlaatspruitstuk eigenlijk niks vinden, maarja zegt nog niks, kan andere op zijn gegaan, de trekker is nieuw groen gespoten, en blok, etc, blauw zwart, bij Carter zit soort grijsgroene kleur, zal morgen foto ervan maken,,, weet zeker ze hebben er een nieuwer model van gemaakt haha, wat een kleurtje stickertje al niet doet 😄
@Lars Bekhuis staat bij mij op de cilinderkoppen 67,in 67 kwam de 06 serie, dus eerste type, maar ik las ergens op inlaat moet ook wat staan, morgen eens kijken, hij draaid intussen, kleppen stellen nog,
Fendt926Driver
@Afrikadeutz5206 als dat op de cylinderkoppen staat heb je grote kans dat het een 5006 is
@Fendt926Driver denk ik ook fendt,
@Afrikadeutz5206

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Afrikadeutz5206

(klik om te vergroten)

goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 als je er flink mee aan de gang moet, zou ik er een nieuwe bussen en zuigers opbouwen en ook nieuwe lagerschalen in de krukas, drijfstang en pistonpen plaatsen, is even wat meer werk maar weet je zeker dat je daar ook geen problemen mee krijgt en bevordert de smeeroliedruk in de motor positief
+1
Fast Eddy
Wat heeft die trekker bij de vorige eigenaar gedaan? Als die er alleen keutel werk mee heeft gedaan, dan is de trekker misschien weer sinds een lange tijd goed warm geweest.
Zijn de koelribben goed schoon?
+1
Afrikadeutz5206
@Fast Eddy koelribben super schoon, ook nergens geen. Olie te vinden, zien, voelen. Brandstof pomp gevuld met verse olie, was kurkdroog 😞, zou geaag eens laten werken de trekker, maarja alles groeid en bloeid, dus geen plek, heb aan waterrem gedacht
Fendt926Driver
@Afrikadeutz5206 kijk bij een boer in de buurt of de trekker even voor de mest mixer mag
Afrikadeutz5206
@Fendt926Driver, gaaf ik ken een boer, zal gelijk ff bellen haha, straks krak haha
Fendt926Driver
@Afrikadeutz5206 altijd rustig beginnen.
5206 heeft alleen maar 540 toeren aftakas.
Dus mooi rustig voor de mixer en temp in de gaten houden
Afrikadeutz5206
@Fendt926Driver die vertrouw ik niet de temp meter, kan je doormeten toch, met ohm, anders vlammetje eronder 😄
b-loc
Waar kwam de damp en kleine oliespetters uit? Uit de carterontluchting?
+1
Afrikadeutz5206
Wat ik weet heeft tie beetje gemaaid, geschud ermee, moest het van buurman horen, omdat man overleden is (81 jaar), miss vervuiling van de veren, maar start ook niet gelijk als onze V8 deutz, hoop witte onverbrande diesel uit uitlaat, dan start tie zwarte pluim, dan bijna niks meer van rook, loopt wel zeer goed, de rook en spetters uit dat kromme pijpje, de ontluchting, vandaag nog vinger erin gehad 😄, na 10 seconden los, pffffffft, gr joris
goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 dan heeft hij carterdruk en kunnen de zuigerveren vast zitten, maar een nieuwe cilinder en zuiverste set koop ja al voor 115 euro per cilinder, daar zou ik niet voor gaan martelen als je hem los hebt, en zoals ik al hierboven een keer omschreven hen gelijk de lagerschalen ook mee pakken, en de cilinder koppen na laten kijken, kan je motor er weer goed tegen aan en heb je ook weer van je werk
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem, ga morgen ermee aan de gang, straks alles in de atf, aceton 50% mix, inspuiten ermee,
goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 voor je begint met sleutelen, eerst de smeeroliedruk meten van de motor en de boel flink schoonspuiten met een stoomcleaner
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem oliedruk heb ik, weet alleen nog niet hoeveel bar, lampie gaat gelijk uit bij de start, voor de rest alles schoon,
goeiedag eem
@Afrikadeutz5206 even de olie sensor eruit draaien en daar een drukmeter op aansluiten, als lampje gelijk uit gaat is geen garantie voor goede smeeroliedruk, goede motor heeft zeker rond de 3a4 bar en nieuw zal hij nog zeker wat meer hebben
@goeiedag eem morgen testen, heb drukmeter set aangeschaft
Rick V
@Afrikadeutz5206 atf is autoatic transmision fluid?
Afrikadeutz5206
@Rick V, ik maak altijd de beste kruipolie die er bestaat, mix van aceton en atf 50%,perfect,kan geen ander merk tegenop, maar alle bouten waren makkelijk los te maken van de cilinders, etc
Rick V
@Afrikadeutz5206 goed idee!
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem, dacht dat de buurman van overleden man, van wie tractor was, dat tie uut 1971 kwam, kan ook niks vinden qua nummers, de leefdtijd, alleen de SFE, snellgang, dubbele koppeling, en export
Deutz fahr 5206
Mijn opa heeft er ook 1

Het is toch een Deutz d5206

Hoe kan het dat ik er niet met een zelfbouw kloofmachine mee kan kloven ?
Deutz fahr 5206
Zit op de hydroliek van de trekker
Afrikadeutz5206
@Deutz fahr 5206 zit alles in lijn als er kracht van de klover op het hout drukt?
Fendt926Driver
@Deutz fahr 5206 heb je wel de aanvoer en retour aangesloten op een dubbel werkend ventiel op de klover?
En de hendel in de trekker op druk vast gezet met een elastiek of ijzerdraad?
+1
Afrikadeutz5206
Hatseflats koppen eraf, cilinders eraf, middelste cilinder het probleem, halve zuigerveer kwam tevoorschijn, brok uit zijkant zuiger gebroken, stoppelzuiger, en dan nog draaien, 😄, dus nieuwe set bestellen, gr joris,
Afrikadeutz5206
Pica,s

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Afrikadeutz5206
Pica
+1
goeiedag eem
Oke probleem gevonden dus, als ik dit zo zie zou ik wel voor 3 nieuwe sets gaan als er een zo aan toe is zullen de andere ook het nodige hebben mee gemaakt en anders heb je straks 1 cilinder met goede compressie en 2 met minder,
+1
Afrikadeutz5206
@goeiedag eem eerste staat erop, morgen???? de rest, de squish nog meten, en de rest stellen, ga goed komen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

b-loc
@Afrikadeutz5206 Hoeveel kosten de originele bus/zuigerset van Deutz?
+1
Holla, ik heb ze bij de groot in tiel vandaan, 3stuks kitset, zuiger en de zuigerveren, 4 op zuiger, plus 3 stuks kopset, pakkingen etc, voor €321.26 in de btw, en nog de tuimelaar lager, en bussen gedaan
+2
Draaid weer, ff stukkie rondgereden miss van de week nog een x blok verversen, dan weer lekker fris van binnen, nu nog versnellingsbak verversen, en de rest, beetje top maken, dan mee naar huis in afrika, nooit meer zal tie kou voelen haha
bob de bouwer
@Afrikadeutz5206 Neem je de Deutz niet meer mee naar Afrika, volgens staat ie op marktplaats?
+1
Ja klopt, heb op MP gezet, denk dat ik toch wat meer vermogen nodig hebt, wel jammer, heb veel tijd erin zitten, maarja is nu ook goede trekker geworden met de nieuwe spulletjes erop, maar beter standaard meer pk,s dan opgedraaide pk,s, zeker in de warmte en vocht daar
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!