Renault 80-14 - vreemd kastje.

Vraagje, heb zo,n vreemd kastje op het dashbord staan, zie foto,s van renault 80-14 in grote restauratie beurt ,is 3e foto,wie weet waarvoor deze rode knop in het midden dient,heeft iets te maken met het start gebeuren,reset of zo,heb dat nog nooit op een trekker gezien.
frans zzz

Reacties

jan zonderland
Beste Frans, het lijkt erop dat jou 80-14 is/was voorzien van een motor- en/of regeninstalatie beveiliging. Het knopje lijkt op de foto op een drukknop, ik kan het mis hebben, die je in moet drukken om de trekker te starten. Het "stopcontact" was waarschijnlijk om de draad vanaf de regenhaspel of pomp in te pluggen. Als er verder niks bijzonders meer op de trekker zit dan heeft de vorige eigenaar dat er allemaal af gehaald om te gebruiken op zijn andere trekker. Wat staat er precies op het plaatje onder de sluitmoer van de schakelaar ?
maggi
wat staat er rond dat lampje dan?
Fendttrisixfan
is inderdaad beregeningsbeveilinging, iedere maal dat je hem afgelegd na het beregenen springt die rode knop uit en voor je hem terug kan starten moet je op Reset duwen
frans zzz
inderdaad moet ik voor het starten de rode knop indrukken,dus op reset duwen,vindt dat niet zo handig ,kan ik die beveiliging er ook tussenuit bouwen? nog een vraag hoeveel olie gaat er in het reservoir van de aftakas/versnellingsbak, neem tenminste aan dat het hier om een gezamelijk reservoir handelt.
Joop3
@frans zzz Zit een lange peilstok achter tussen de cabine en de achterbrug, of voor aan tussen cabine en linker trap.
Wimsumar
Beste Frans ZZZ: Waarschijnlijk werkt deze motorbeveiligng met een electromagnetische klep in de brandstofleiding naar de brandstofpomp. Je kunt deze leiding weer rechtstreeks doorverbinden (schoon werken hoor!).
Ook kun je het knopje verplaatsen naar een plaats waar deze wat handiger in te drukken is. Dan blijft de beveiliging intact.
frans zzz
Wimsumar, je had gelijk, alleen bij mij zat de electromachnetische klep er niet meer tussen, hing aan een tyrep aan een leiding wel nog met de bekabeling eraan, heb het kastje dan ook eruit gebouwd,start nu tenminste zonder dat de knop na een keer eruit springt,of eigelijk start hij helemaal niet zit nl. geen olie meer in de achterbrug , had een lek en heb deze eruit gelaten ,wacht nu op nieuwe olie,krijg nu alleen een zware pieptoon en stopteken op het dashbord. weet eigelijk iemand hoeveel ampere de accu van deze trekker moet hebben? of wie weet welk merk goed is, heb de trekker 2e hands gekocht en voor 90% weet je dan dat ze daar een oud kreng in stoppen staat ook niets op vermeld van ampere of zo.
Favorit614
Wimsumar
Beste Favorit614 & Frans ZZZ: De 88amp/h-accu in de Kramp aanbeveling is waarschijnlijk aan de kleine kant. Renault trekkes starten over het algemeen niet erg vlot ('s winters!) en een +/_ 100-120 amp/h accu ( Of een Optima RedTop) misstaat dan niet.
frans zzz
Beste Wimsumar,heb nog een optima red top staan ,deze heb ik enkele maanden gebruikt in een case ih,case heb ik verkocht en de accu heb ik nu in de auto zitten (nissan nx)start altijd ook al staat de auto 4 weken stil.
ga van de week eens testen met die accu,mocht dat goed bevallen zet ik in de auto een nieuwe,bedankt voor de tip.
fiatfan
@Wimsumar

renault met MWM motoren zijn net hele goede starters 's winters! doen het altijd meteen zonder te gloeien!
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!