Krone Big M - Of trekker met triple maaier

Heeft iemand ervaring met het maaien van trekker met triple maaiers en een Big M? Gewichtsverdeling, capaciteit etc.
BoerBertus

Reacties

+1
mdoornekamp
Krone big M maait mooier en meer capaciteit dan trekker. Maar financieel wint de trekker
Gerron
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Krone big M maait mooier en meer capaciteit dan trekker. Maar financieel wint de trekker

Als je met een trekker met rufa 3 (Of 2) maaiers achter hebt dan maait dat het mooiste. Probleem is echter de druk op je achteras dus veel breder dan 6 meter moet je niet gaan in land met een gevoelige bodem. En dan kan je ook gewoon een trekker met frontmaaier en een achtermaaier hebben. Dat is dus de goedkoopste oplossing.
Een Big M maait iets minder mooi maar omdat de zijmaaiers tussen de assen zitten is de gewichtsverdeling beter en daarom kan je weer breder maaien. Het mooiste zou zijn als je die Big M snel kan ombouwen tot hakselaar zodat je die machine beter kan benutten. Maar ieder bedrijf moet zelf kijken wat het beste uitkomt.
Klein bedrijf met weinig kosten kan kiezen voor 2 trekkers om te maaien en daarmee ook inkuilen met ladewagens.
Groter bedrijf kan kiezen voor 1 Big M/hakselaar en als die dan uitvalt geen backup.
Groot bedrijf kiest voor 2x Big M/hakselaar en kan met kippers of silagewagens inkuilen.
Gerron
@Gerron Edit: Voor een nog kleiner bedrijf kan het financieel niet uit om een betrouwbare goed snijdende ladewagen te hebben dus dan kan je beter de loonwerker laten inkuilen en misschien wel meer.
Siete
@Gerron
Waarom zou een Big M iets minder mooi maaien? Die uitspraak kan ik even geen uitleg bij bedenken..
Gerron
@Siete Als je alleen met een frontmaaier maait dan maait dat veel mooier dan met ook nog een achtermaaier erbij. Hetzelfde geldt voor een trekker met rufa en de maaiers op 1 lijn. Het werkt gewoon mooier om voor je te kijken i.p.v. opzij.
+2
rickboer blija
@Gerron dit is mijn ervaring helemaal niet, als je de achtermaaier een beetje goed afstelt is er geen verschil te vinden tussen de frontmaaier en de achtermaaier
Gerron
@rickboer blija Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over het resultaat van de maaier maar over het werkplezier.
+1
rickboer blija
@Gerron o, op die manier. Heb nooit met een big m gemaaid, maar ik vind met een triplemaaier maaien ook vrij simpel/mooi
Siete
@Gerron
Dat ben ik niet met je eens. Maar goed ieder zn eigen mening.
Als je dagelijks te maaien bent hoef je niet meer over je schouder te kijken om te weten waar je moet rijden. Dat geldt voor elke maaicombinatie. Veel rijden zo wie zo op GPS waardoor je dat probleem helemaal niet hebt.
Ik vind persoonlijk het zicht in een Big M juist vele malen beter dan een trekker.
Doordat je hoog zit en midden tussen te maaiers, kijk je recht op je maaiers. Dat heeft ons al heel veel leed bespaard bij het op tijd op merken van putkoppen die boven het maaiveld uitsteken. Hetzelfde geldt voor het opmerken van wild, en nesten in het gras....
Niet al het gras wordt gemaait in mooie boeren grasland...
Gerron
Quote Reactie van @Siete:
Ik vind persoonlijk het zicht in een Big M juist vele malen beter dan een trekker.

Voor het geval dat je me niet goed begrepen hebt zal ik het nog maar een keer opschrijven:
Het zicht is het beste als je met een trekker met rufa (Of omgebouwde hakselaar) alle maaiers voor je hebt. Iets minder zicht is de Big M met 2 zijmaaiers en een trekker met een frontmaaier en een achtermaaier heeft het minste zicht omdat je telkens achterom moet kijken wanneer je langs een afrastering rijdt.
Ben je het daarmee eens?
+1
mdoornekamp
@Gerron
Quote:
ben je het daarmee eens

Nee ik niet. Met een Rufa zit je veel te ver achteruit. Dus met je rug tegen het dashbord. Zicht naar achter is slecht omdat je tegen de achter stijlen van de cabine kijkt en tegen de vaak forse achter spatborden
Gerron
@mdoornekamp Hoe groter de trekker des te meer je daar last van hebt. Ik schreef dus al dat meer dan 6 meter breed met een trekker niet goed voor een gevoelige bodem is wegens de druk op de achteras. En daar heb je geen grote trekker voor nodig.
Siete
@Gerron
Ik begrijp je prima hoor. Ik kan lezen en zo ingewikkeld is je verhaal niet.
Ben het er gewoon niet mee eens. Haha.
Wel eens met een Big M gewerkt?
Blijf erbij dat het zich geweldig is in die machines.
Omgebouwde hakselaar kan ik idd nog inkomen. Dan zit je ook boven op je maaiers idd.
+1
Gerron
@Siete Ik heb helaas nog nooit in een Big M gereden maar ik neem aan dat het een prima machine is om mee te werken.
De speedrowers die in Amerika rijden hebben ook alles voor de as i.p.v. zijmaaiers. Ik zeg niet dat dat het beste systeem is maar wel dat het prettig werkt.
Siete
Heb met de Big M 1 2 en 420 gewerkt. Prachtige machine om mee te werken. Wij hadden er ook vijzels achter. Ten tijde vd Big M1 had je nog geen triple met afvoer bandjes.. Machines zijn enorm wendbaar en je hebt een fantastisch zicht op je maaiers!! Mooier als bij een trekker. Je moet alleen wel heel veel maaien hebben aangezien je er verder niks mee kunt.
Fendt926Driver
Ik maai met een tripple.
Gaat machtig.
Heb er kneuzers op dan heb je 200 pk nodig voor wat capaciteit.
Is wel een aan en afkoppel werkje maar goed te doen. Een vlinder maaier koppel je sneller aan dan een tripple maar bij vlindermaaier heb je rufa nodig.
Wil aankomend jaar wel kijken naar banden achter de maaier om najaarsgras op swad te kunnen maaien.
Als je de trekker gelijk met de bigm start heb je met de bigm de eerste ha er al af voordat je met de trekker en masier bij het perceel bent
Siete
@Fendt926Driver
Nadeel van een vlindermaaier vind ik persoonlijk alles op de achter as.
Je hebt een subliem zicht en hoeken uitmaaien gaat super, maar ter compensatie van al dat gewicht ben je aan de andere kant vd trekker ook weer een heel gewicht nodig. Is hier in de omgeving wel geprobeerd maar niks geworden om die reden. Normale Triple maaiers zie je heel veel.
+1
Fendt926Driver
@Siete dat nadeel ervaar ik er ook mee.
Maar het gemak waarmee je maait is hemels bij een tripple.
Ga volgend voorjaar nog met de vlinder combi het eerste snit maaien.
Daarna bouwen we hem om naar tripple.
Mede om er banden achter te maken wat bij een vlinder combi niet kan.
BigBendeutz
@Fendt926Driver Ik heb nog geen trippel met zwadbanden gezien.
achter een vlinder maaiers zitten juist de zwad-banden.
alleen als je maaiers met kneuzers en zwadbanden wilt word het wel erg zwaar voor de trekker, dan moet er boven de front maaier 1000kg extra contra gewicht .
Siete
@BigBendeutz
Heb je bij die zwadbanden zo wie zo geen kneuzer? Neem aan dat deze het gras op de afvoer banden gooit. Zonder kneuzer krijg je nooit dat gras op de band lijkt me.
BigBendeutz
@Siete ja, die zijn er tegenwoordig ook al (vijzels), Krone
Siete
@BigBendeutz
Bij de Big M is het juist de kneuzer die het gras in de vijzel gooit...
BigBendeutz
@Siete Klopt bij de meeste is dat zo, maar o.a Krone heeft ook vlinders zonder kneuzer en zwad maker.
Siete
@BigBendeutz
Ok. Dat wist ik niet. Weer wat nieuws geleerd. πŸ™‚
+1
deJong
@Siete krone heeft nu schijven maaier zonder kneuzer met zwad leggers idd
+1
Fendt926Driver
@BigBendeutz wij hebben een verschil van inzicht denk ik.
Een vlinder maaier is bij mij 3 maaiers aan elkaar achter de trekker.
Een tripple is bij mij 1 voor de trekker en 2 er achter.
Heb het idee dat jij de benaming net andersom ziet
+2
hobbyboer
@Fendt926Driver bij mij is tripple gewoon 3 (maaiers)
BigBendeutz
@Fendt926Driver triple is 3 aan elkaar, achter op de hef
evnt met omkeer richting op de trekker, anders krijg je zo'n stijve nek van het omkijken
of aan b.v. een Claas Cerion ,
vlinder is 1 voorop en 2 achter
deJong
@BigBendeutz nee, hier draait een boer ook met tripple en zwadbanden mf 76 serie ertussen en daan. Werkt donders mooi in de zomer met droge sneetjes direct op te pakken.
+1
rickboer blija
@deJong zwadbanden of vijzels lijken mij ook ideaal, ook mooi om de buitenste baan mee naar binnen te halen
deJong
@rickboer blija

Met droge snedes huurde onze buurman ook wel eens een trekker erbij voor de opraapwagen. Rujmden ze de kop enden direct achter de tripple aan op. Met droge kleine sneetjes.
rickboer blija
@deJong dat scheel idd ook behoorlijk.
BigBendeutz
@deJong ertussen,,is dus een vlindermaaier
rommert14
@BigBendeutz de onze weegt 3,5 ton
wotan2
@Fendt926Driver Ik weet niet of er al wat in de fooienpot zit om je aankoop te doen? Maar hier heb je al kans:interencheres.com/materiels-professionnels/…

(klik om te vergroten)

Gerron
@wotan2 Na het zien van die kneuzers zou ik hem maar laten staan.
+1
BigBendeutz
Een Big-M is gemaakt om te maaien, kan dit ook alleen maar, en staat klaar als er gemaaid moet worden,
beter is er niet, dit zie je terug in wendbaarheid. capaciteit (ruim 400 pk ) , grote koelers die optimaal schoon blijven ( ) , gewichtsverdeling en banden , er zit wel een prijskaartje aan .
tripel is niks ivm gewichts verdeling ,,en de vlinder maaiers worden wel steeds beter, en de trekkers sterker.
+1
arjanvw
@BigBendeutz En het totale gewicht van een Big M? Is dat (hier bij iemand) bekend? De eerste Big M's hadden van die kleine wieltjes eronder, weet niet of ik daar zo blij van wordt..
Gerron
@arjanvw Het principe van de Big M kan lichter worden gebouwd dan de huidige versies. Ze zijn inderdaad te zwaar.
arjanvw
@Gerron Dat vind ik ook ,daarom vind ik een trekker combi met voor 1 maaier en achter2 veel interessanter. Dan maar iets langer werk...
Gerron
Quote Reactie van @arjanvw:


@Gerron Dat vind ik ook ,daarom vind ik een trekker combi met voor 1 maaier en achter2 veel interessanter. Dan maar iets langer werk...

Als je de ruimte hebt op de kopakkers dan werkt dat prima in rechte lijnen. Maar ja,dit is Nederland.
Om even terug te komen op het gewicht van de Big M: Een vrachtwagen van 400 pk weegt ongeveer 7 ton. Als je dan het extra gewicht van de grotere banden en de maaiers er bij optelt dan hoef je niet eens zo gek veel boven de 11 ton uit te komen en dat is dan met een mooie gewichtsverdeling op de grootte van je banden.
Ik snap niet dat de fabrikanten zo'n machine niet op de markt brengen.
En ondertussen rijden de loonwerkers wel met een Claas Xerion van 14 ton (Zonder het gewicht van de hakselaar!) door het land.
+1
arjanvw
@Gerron gewicht is wel iets om rekening mee te houden. Wij hebben een vlinder maaier zonder kneuzers aan een 4 cilinder trekker en dan ben je erg wendbaar op de kopakker. Maar wij zijn ook verwend met mooie percelen. En als je kneuzen wilt heb je ook weer een grotere trekker nodig.

Net even opgezocht, Big M 420 weegt 14,5ton en een 500 21 ton...
+1
Gerron
@arjanvw Het probleem op de kopakkers is meestal de afrastering waardoor je niet met een maaier over de sloot kan draaien. Gewoon te weinig ruimte om een mooie bocht te kunnen maken. En dat gaat met een Big M al beter en nog beter met een trekker met rufa en alleen achtermaaiers.
+6
arjanvw
Fendt612e
@arjanvw mooi voorelkaar, ziet er allemaal netjes uit!
arjanvw
@Fendt612e Bedankt!
johndeere6230
Quote Reactie van @Gerron:
Het probleem op de kopakkers is meestal de afrastering waardoor je niet met een maaier over de sloot kan draaien

Dat is het probleem toch niet? Dan maak je een rondje extra los. Maai hier vaak met een dubbele combi 1 kant op na 3 keer rond, alleen dat gaat prima, keertje terug steken als je met de frontmaaier langs dezelfde kant terug moet en anders in 1 keer rond trekken
+1
Gerron
@johndeere6230 Als je dan geen greppels tegenkomt gaat dat prima.
johndeere6230
@Gerron

Pijpje eraan leggen, kan altijd uit, scheelt met hakselen/ oprapen ook zo machtig veel en als het nat is, dan heb je wat meer ruimte om te versporen
@johndeere6230 werkplezier hoef niet uit te kunnen als het om 5 meter kopakkerbuis en een kiepertje grond gaatπŸ˜…
+2
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Nee dat zeker niet, en hoeft ook niet veel te kosten, alleen sommigen denken daar nog steeds anders over πŸ˜…
Gerron
@johndeere6230 Drainagebuizen op de kopakker is nog mooier. Maar degene die maait kan dat niet altijd bepalen.
+1
Gerron
Quote Reactie van @arjanvw:
Net even opgezocht, Big M 420 weegt 14,5ton en een 500 21 ton...

En dan zitten er nog niet eens mooie brede banden onder...
+1
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
big M 420 is 14.5 ton

Een 250 pk trekker met tripple met kneuzers weegt ook wel 14.5 ton. En dan heb je vaak 80% op achter as. Dat is dan wel weer op te lossen met flinke achterbanden. Maar helaas zit er achter vaak 650/65r42 om.
arjanvw
@mdoornekamp Dat is idd veel te smal, maar wel weer hoger dan de wieltjes van een Big M. Wij hebben zonder kneuzer dus niet te vergelijken, maar die combi is stukken lichter... Een loonwerker in de omgeving heeft een 10mtr triple met kneuzer, gigantisch apparaat!! (Wel met 900x38 banden)
+3
rickboer blija
@arjanvw @mdoornekamp ik denk dat wij thuis ook tussen de 10.5 en 11 ton zitten met de maaicombinatie. Wel met 710/60r42 vf bandenπŸ‘πŸ»
+1
Gerron
Quote Reactie van @rickboer blija:


@arjanvw @mdoornekamp ik denk dat wij thuis ook tussen de 10.5 en 11 ton zitten met de maaicombinatie. Wel met 710/60r42 vf banden

Zo moet het dus!
deJong
@rickboer blija

jij hebt er ook een zware trekker tussen😏 die krone is zo zwaar nog nietπŸ˜„
rickboer blija
@deJong trekker is net iets meer dan 8 ton (8080 laatste weging), schat de achtermaaier op dik 2 en de frontmaaier op een kleine ton

De claas was met 6.5 ton lichter (op 800 banden), maar die kon het net niet doen voor de triple
deJong
@rickboer blija volgens de krone brochure heb je een b950 o.i.d. op 1600 kg
rickboer blija
@deJong oke, scheeld nogal. Wij hebben een easycut 9140, weet niet precies wat hij weegt. Als ik de achtermaaier in de bok voorop de 3 tons heftruck heb kan hij het maar net doen. Misschien toch eens een andere manier vinden om de achtermaaier op te tillenπŸ€”
+1
rickboer blija
@deJong ik zie in de digitale handleiding idd dat de 9140 ca 1600 kg weegt, en zie dat de b 950 collect ca 3 ton weegt
deJong
@rickboer blija

Dat had ik ook gezien idd 800kg erbij en je hebt een kneuzer combiπŸ˜„
+1
deJong
@rickboer blija

Als krone nu edns een keer een 750 tripple met kneuzers maakte was ik koopmanπŸ˜„
rickboer blija
@deJong ik denk dat je nieuw (of jong gebruikt) wil, maar krone heeft een easycut 8000 cv gemaakt. Dan heb je een werkbreedte van 8 meter
deJong
@rickboer blija

al is het oud zolang de machine netjes is, en maar werkt 😂
rickboer blija
@deJong misschien iets om in de gaten te houden
mdoornekamp
@arjanvw 900/60r38 zijn wel mooie sloffen onder zo'n trekker/tripple combi. @rickboer blija Een dubbele achtermaaier met kneuzers weegt dik 3 ton. Zonder frontmaaier gaat je trekker omhoog voor. Met transportbanden nog een ton meer. Ik heb ze wel zien rijden met frontgewichten op de frontmaaier.
Gerron
@mdoornekamp Met minder brede achtermaaiers ben je dan dus weer mooi in balans.
mdoornekamp
@Gerron collega had 10 jr geleden een smallere tripple met achtermaaiers van 2,80 meter. Dat scheelt al een stuk gewicht. Liep een jd 6920 tussen met 800 banden achter
+1
rickboer blija
@mdoornekamp als wij de machines niet samen hadden met de collega boer had ik ook wel een 7.5 meter brede triplemaaier willen hebben, en dan de lichte claas ertussen
+1
rickboer blija
@mdoornekamp die heb ik inderdaad ook al eens gezien, ben blij dat wij er geen kneuzers in hebben. Daarom vind ik die vijzelsysteem van krone ook wel interessant
Zou zelf nog wel eens 900/50r42 banden achterop willen hebben, dan heb je nog iets meer oppervlakte dan 710/60r42
BigBendeutz
@Gerron een machine moet ook nog heel blijven,vandaar dat zware ijzer.
BigBendeutz
@arjanvw afhankelijk van de uitvoering ongeveer 15ton
valmet 605
Kijk eens wat je met een rufa kan fendt of valtra.
+1
BigBendeutz
@valmet 605 Ruva is dat omkeer inrichting ?, alles hangt op de achteras.
+1
Fendt926Driver
@BigBendeutz rufa is de duitse afkorting van rΓΌck fahr einrichtung.
Terugrij inrichting dus
BigBendeutz
@Fendt926Driver is behelpen in zo'n kleine cabine ,Zeker als je zelf aan de maat bent .
Fendt926Driver
@BigBendeutz ik ben ruim 2m en mijn zoon nog net niet.
Maar wij zitten heerlijk met de stuurkolom en zitting omgedraaid in de trekker en rijden achteruit met de claas vlindermaaier achter de trekker.
Maar er heeft ook 10 jaar een deutzfahr tripple aan de trekker gehangen.
Dus ik heb beide maaisystemen staan.
dirkao
@valmet 605 je ziet ze hier maar heelweinig, maar wat jullie RUFA noemen wordt hier wel in elk trekkermerk geknutseld
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!