Ferguson TEF - Kwaliteit ondertrekhaak van bijvoorbeeld histoparts

Geachte ....

Ik ben van plan om een ondertrekhaak te kopen voor mijn tef bij histoparts. Heeft iemand van jullie ervaring met deze trekhaak, bijvoorbeeld of hij direct past?
En of deze trekhaak een beetje een kipper kan tillen of snel doorbuigt/knapt. wil hem vooral gebruiken om een tandemasser aanhangwagen mee te trekken. Er dus een aanhangerknobbel op te maken.

Alvast bedankt voor uw/je hulp.

M.v.g.

Folkert-Klaas Geertsma
mf65 6cil

Reacties

weurding
een aanhangerknobbel is geen probleem, maar een 10 tons kipper zou ik nooit op een zwaaihaak doen, komt bij dat histoparts namaak onderdelen verkoopt die bij lange na niet de kwaliteit van ferguson hebben, maar een oplegdruk van 3/400kg zal hij wel aan kunnen
Heldern
kun je beter een gatenbalk nemen is goedkoper
Heldern
trekker-onderdelen.nl/page9.php/…

Ongeveer op de helft van de pagina staat die ook op.
mf65 6cil
Nee die 10 tons kipper was ik ook niet van plan;)!
Maar ik geloof ook dat de (zwarte) zwaaihaak van histoparts niet op een tef past aangezien die een andere onderkant heeft als bijvoorbeeld de 135. Ik neem aan dat de rode wel past. De gatenbalk wordt hem niet aangezien ik geen spanners heb voor de hefarmen waardoor de aanhanger alle kanten op slingert.
IH-Jansen
@mf65 6cil
als je een eigen maakt van een heftruck lepel breekt hij sowieso niet af! 😃
Pauls
Als je bij histoparts model 'TE1092' bedoeld, als het origionele fergie kwaliteit is dan kan ik je verzekeren dat het ruim sterk genoeg is, heb daar al mee gereden op mijn 175, en een 8 ton's enkelas kipper (3 ton leeg 8 ton vracht = samen 11 ton) gewicht op trekhaak van ong 2ton. Wel was de origionele trekhaaklat vervangen door eigen constructie, zoals jij ook van plan bent, denk ik.
Moet wel zeggen dat ik nu een hitch haak heb gemonteerd, en is zeker zo handig om de kar zelfs op 5 cm van de grond op te pikken. Dit systeem zit op dezelfde 4 bouten. Dit zie je nog vaak bij engelse (import) trekkers.
mf 35X driver
idd het zelfde zou dat met n 4.5 tons kipper gaan aan n mf 35x?
mf65 6cil
@Pauls
de te1092 heb ik ook origineel, maar deze kunnen, net zoals de hitch die jij bedoelt, volgensmij niet op de tef worden gemonteerd. Deze twee trekhaken hebben namelijk een platte plaat die met vier bouten onder de trekker wordt gemonteerd. De tef heeft precies in het midden van deze vier gaten namelijk nog een 5de bout, waarschijnlijk voor het leeg laten lopen van de achterbrug? Ik bedoel dan ook de te1091. Welke een uitsparing heeft in het midden.
Pauls
Als je toch al de grijze trekhaak hebt is het misschien mogelijk om in de basisplaat (die met 4 bouten bevestigd is)een gat te frezen waar de alfaat stop (5° bout) doorkomt. De grijze trekhaak is makkelijk te demonteren door achterste pen te verwijderen, kantelt de hele trekhaak zodat je volgens mij toch aan de olie aflaat kan. Bij mijn weten wordt de achterbrugolie niet zo vaak gewisseld. 1 keer om de 4 à 6 jaar (enkel als je veel met externe hydraulic werkt is het raadzaam dit jaarlijks te doen.)
De hitch zal je moeilijker kunnen monteren, dan zit heel het stel in de weg om de olie af te laten. Waarschijnlijk heeft men daarom bij de opvolgers (100 serie) de olie aflaatstop naar de zijkant gebracht mvg Paul
mf65 6cil
@Pauls
Jah dat is een optie, maar ik ben bang dat ik dan die grijze trekhaak verzwak. maar ik kwam net op het idee om bijvoorbeeld zo'n boutje met een imbus kop erop in het gat te draaien onder de achterbrug. dan steekt deze niet meer uit en zou in principe de trekhaak eronder kunnen, weet jij toevallig of die gaten op dezelfde afstand zitten als bij de 100 serie? Die hitch wil ik er sowieso niet onder hebben, op die onderliggende trekhaak kan ik makkelijk een knobbel voor de autoaanhanger maken. Die hitch komt vast nog wel eens van pas bij een andere massey.
Pauls
De sterkte zit vooral aan de buitenzijde van de grijze blok. Dus een gat in het midden is niet echt een verzwakking en als je bekijkt wat een gewicht ik er al mee versleept heb, zal dat gat in het midden er wel bij kunnen. Wel had ik een verbinding naar de andere (boven) trekhaakhouder. Dit is wel aan te raden als je veel gewicht op de haak wil laten rusten, maar ik denk niet dat dat bij u zo zou zijn. De 4 bouten onderin zijn sterk genoeg, als ze goed gemonteerd zitten, om 15 ton te trekken.
Ik raad je niet aan om de trekhaak telkens te demonteren om olie te verversen. Eenmaal deze (4) bouten goed vastzitten, kan je die beter laten vastzitten. En een rond gat frezen rond de (5°) bout, dan blijft de sterkte ongeveer behouden. Af te raden is er met de slijptol in te gaan dan krijg je scherpe hoeken die verder kunnen inscheuren.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!