Fendt 306 LS - Varkensnuitje op trekker aansluiten

Goeiedag,

Ik heb een vraag ik wil graag een varkensnuitje achter op de trekker monteren maar aan de zijkant zit er nog een 3 polige stekker in de bekleding (zie fotos) zou ik een t-stuk tussen het draad maken en zo een varkenssnuitje achter op de trekker aansluiten?

Alvast bedankt
Arjan Tors

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
DANOONTJE POWERR
Ik ken die stekker niet en waar die voor dient maar een 12 v draad en een massa is genoeg om een varkenssnuit aan te sluiten.
Het liefst via het contact zodat een verbruiker niet de accu leeg trekt als de trekker uit staat.
+2
roscho
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
Het liefst via het contact

Als het een flinke stroomverbruiker is, zou ik hem schakelen via een apart relais, dat aangestuurd wordt via het contact.
Arjan Tors
@roscho Oke bedankt voor de reactie! Hoeveel mm draad raad je aan?
+1
roscho
@Arjan Tors Dat hangt ervan af hoeveel vermogen je erachter wilt hangen. Ik vond een tabel op www.rdae.nl. Je kunt in de linkerkolom het aantal amperes zoeken dat je aansluiting gaat verbruiken en daarnaast vind je in de 4e kolom hoe dik je draad moet zijn (in mm2 oftewel sq.mm).
Het aantal amperes bereken je door het wattage te delen door het voltage (12 dus). Een apparaat van 200 watt op 12 v. trekt dus 16,6 ampere (200/12=16,6). Volgens de tabel zou je hiervoor draad van minimaal 2 mm2 nodig hebben. Net iets dikker, dus 2,5 mm2 is volgens mij meer te koop, dus die zal het worden.
Voor langere afstanden kun je beter draad van een maatje dikker nemen, al was het maar om er eventueel later nog iets extra's op aan te kunnen sluiten. Neem in elk geval nooit te dunne draad.
Moet je ook een min-aansluiting hebben, neem daarvoor dan dezelfde dikte. De stroom die erin gaat, moet er (via de stroomverbruiker) ook weer uit.

N.b.: hang wel een zwevende zekering in de draad, vlak bij de bron (accu, startmotor of dynamo).

(klik om te vergroten)

Arjan Tors
@roscho Dankjewel, dit komt mooi van pas!
BouwmanH
@roscho Zo'n tabel heb ik in het verleden vaak naar gezocht; mooi! Toen een expert in de elektronica me eens vertelde dat de vuistregel 10A per mm2 is, ben ik gestopt met zoeken. Zie nu dat het vrij aardig klopt 😀
fendtinterfan
@BouwmanH 10a per mm2 klopt aardig tot een meter of 40.merr dan dat moet het draad ook dikker
BouwmanH
@fendtinterfan Zo lang is een trekker meestal niet 😬
+2
Fendt926Driver
Die oude stekker is een signaal gever/krijger van de electronische hef.
Daar zou ik zeker niet mee gaan knoeien als je veilig wilt blijven heffen
Arjan Tors
@Fendt926Driver Oke bedankt, ik heb besloten om m apart te gaan aansluiten
+1
unipower
@Fendt926Driver Die 4 polige stekker zit een rijsnelheid (puls)signaal in 😉 zou ik inderdaad niks bij maken en mooi origineel laten
Terwisscha
@Fendt926Driver weet je dat zeker? Onze fendt 305 heeft nog een mechanische hef, maar heeft die stekker ook.
Fendt926Driver
@Terwisscha uit het verhaal van unipower blijkt dus dat het een rijsnelheid puls signaal is.
Bij de 600 series met ehr zat deze stekker bijop het ehr blok.
+1
de-wit
Afhankelijk van je werktuig kan deze best veel stroom vragen. Om te zorgen dat je stroom niet wegvalt of je draden heet worden door een te grote stroom door een dunne oude draad, kun je beter een nieuwe trekken van de accu. Dan kun je zelf de draaddikte kiezen. Wij hebben er een mengwagen achter met een goede schakelaar, maar als je bang bent dat hij de accu leegsnoept kun je hem inderdaad beter met een relais via het contact maken. Succes!
Arjan Tors
@de-wit Hoeveel mm draad raad je aan en ik gebruik de varkenssnuitje niet zo vaak en is t verstandig dat ik m op de dynamo aansluit als ik m nodig heb en als ik m niet nodig heb dat ik m gewoon los van de dynamo afkoppel?
@Arjan Tors ik dacht dat er bij onze 308 (misschien jonger dan de jouwe) een kabel voorgemonteerd lag bij de hydrauliek koppelingen. Maar weet het niet zeker meer.
+1
Arjan Tors
@Fendt-Farmer-Vario Die van mij komt uit 1989 uit welk jaar komt die van jou? Er zit wel al een gaatje in met 2 gaatjes ernaast om de bouten van de varkenssnuit te doen en die past precies

(klik om te vergroten)

@Arjan Tors die van ons uit 87/88. Op die plek hebben wij hem ook geplaatst en dacht dat daar toen al een kabel lag. Maar ik weet het niet zeker meer...
Arjan Tors
@Fendt-Farmer-Vario Oke bedankt! Ik zal zo even goed kijken als ik er een kabel kan vinden, zal wel makkelijk zijn
Arjan Tors
@Fendt-Farmer-Vario Ik heb net gekeken en er hangen twee stekkers op contact aangesloten, dus dan hoef ik mooi geen draad te trekken!
roscho
@Arjan Tors Denk erom dat je contactslot geen hoge ampèrages kan leveren. Als je teveel stroom trekt, zal je contactslot verbranden.
+1
de-wit
@Arjan Tors Ik kijk zelf meestal in dit tabelletje om te zien hoe dik hij minimaal moet zijn. Het gaat daar over lampen, maar is voor elke stroomafnemer bruikbaar. Voor het vermogen pak je de spanning V maal stroom A. Pin me er niet op vast, maar meestal wordt zo'n stekker op 16A gezekerd, dus meer zal het werktuig niet vragen. Voor 16A maal 12V kom je op 192 Watt, afgerond op 200. De lengte is lengte van je dynamo tot de stroomverbruiker op je machine. Ik weet niet wat je aan wil sluiten, maar ik denk dat je op een meter of 5/6 komt, hier kun je zelf kijken wat je het beste vindt. De diameter moet dus 6 of 10 mm^2 zijn. Dit is een dikte van 2,8 of 3,6 mm.

Als je er niks aan hebt hangen kun je hem gewoon aan de dynamo laten zitten, net zo makkelijk. Alleen moet je wel zorgen dat je dan een zekering op de + draad doet, mocht hij ergens door sluiten krijg je geen kortsluiting. Succes!

(klik om te vergroten)

+1
Arjan Tors
@de-wit Bedankt, voor de mooi overzichtelijke tabel👍
+2
roscho
@Arjan Tors Google is my friend!
+1
case 745 xl
Zorg in elk geval voor een voldoende dikke kabel. Ik heb met een agrotron en een balenpers de gekste storingen gehad omdat de kabel naar de varkensneus niet genoeg stroom doorlied
mdoornekamp
@case 745 xl de varkens snuitjes slijten ook nog. Na een paar jaar moet je ze soms vernieuwen.

Bij mijn Strautmann wagens zat een 4 mm2 kabel meegeleverd van een meter of 6. Om naar de accu te leggen.
+2
DANOONTJE POWERR
@mdoornekamp wij gebruiken ze alleen in de cabine maar dan slijt het niks.
Als ik de keuze had zou ik ze sowieso in de cabine monteren ipv buiten.
+1
mdoornekamp
@DANOONTJE POWERR Bij nieuwe trekkers zitten de stekker meestal in de cabine. Fabrikanten hebben er blijkbaar ook over nagedacht.
+2
de-wit
@DANOONTJE POWERR Ik snap ook niet dat ze die ooit buiten zijn gaan maken. Ik kan me weinig werktuigen voorstellen die stroom nodig hebben, maar geen bedieningskast in de cabine hebben. Dus moet je altijd met een kabel naar binnen voor de kast en weer naar buiten voor stroom.
+2
hobbyboer
Ik lees hierboven veel over de minimale kabeldikte, maar denk ook om degelijke verbindingen!
Ik heb lang geleden wel vervelende netwel/netniet-storingen gehad met deze door de dealer gedruikte kabelverbinders:

(klik om te vergroten)

+1
hobbyboer
En adereindhulzen gebruiken bij schroefverbindingen is ook een aanrader.
+2
casejxu
@hobbyboer die dingen zouden verboden moeten worden!
hobbyboer
@casejxu idd!
Werd gewoon gebruikt door dealers toen, hebben ze bij mij gebruikt voor front pto opbouwen en mn vicontrol had er ook last van.
Vervangen op een zaterdagmiddag door een paar kroonsteentjes die ik nog had liggen en weer jarenlang probleemloos 🙂
DANOONTJE POWERR
@hobbyboer hahaha, ik ging eens bij een dealer vragen om kroonsteentjes maar dat was vloeken in de kerk. 🤣
casejxu
@hobbyboer @DANOONTJE POWERR ja kroonsteentjes zijn eigenlijk ook uit den boze. Maar bijv met bollenplanten altijd bij me. T is ideaal voor noodreparaties!
hobbyboer
@casejxu wat moet je dan?
Die knijp dingen is ook niet perfect.
Blijft alleen solderen over
hobbyboer
Is toch niks mis met kroonsteentjes?
Met adereindhulzen erbij zeker niet
Corne S
@hobbyboer

Zeker niet. Als je 2 draden aan elkaar moet verbinden, twinhuls en kroonsteen. Liefst kroonsteen met plaatje onder schroef.
Wago en adereindhulsjes werkt ook mooi, maar mag in industrie ook niet gebruikt worden.
+2
RobVolvo
@hobbyboer van die krimpsoldeer buisjes gebruiken. Waterdicht, kabel gesoldeerd en gewoon makkelijk met de verfbrander te verwarmen.😉
+3
casejxu
@hobbyboer solderen👌 heb krimpkous/soldeer verbindingen in 1 die ik vaak gebruik. Altijd goed
+1
DANOONTJE POWERR
@casejxu ik ben meer van de schuifstekkers op de draad knijpen.
En dan een krimpkous erover eventueel.
In de praktijk moet het ook vaak weer los kunnen.
+2
Favorit614
@DANOONTJE POWERR soldeerverbinders stook je ook zo weer warm met de verfbrander.

Dan trek je ze ook zo weer uit elkaar
RobVolvo
@Favorit614 Als dat gebeurt dan heb je gewoon te dunne kabel gebruikt in mijn ogen.. 😂 😅
+2
Fendttrisixfan
@RobVolvo nee denk dat hij bedoelt dat als je ze zelf terug opwarmt je ze gemakkelijk terug kan losmaken
RobVolvo
@Fendttrisixfan Ja zo kan je het idd ook lezen ja, valt me nu ook op. Dan heb ik niks gezegd... 😅
+1
Fendttrisixfan
@RobVolvo begreep het eerst ook verkeerd 🤣
+3
Favorit614
@Fendttrisixfan Foi , En het stond er wel zo duidelijk. 😃
Hurli356
@hobbyboer wago lasklemmen
bartjuh
@hobbyboer kan je beter een eind(1,5cm) stippen en zo om elkaar draaien met stukkie tape erom ipv die dingen op 't plaatje
roscho
@bartjuh Om elkaar draaien met isolatieband erom is prutswerk. Na een poos gaat dat band los, onder invloed van warmte, olie of vocht en dan zit je met blanke stroomverbindingen.
Arjan Tors
Allemaal erg bedankt voor de reacties, ik heb nog een laatste vraag. Ik heb achter bij de hydrauliekaansluitingen 2 draden gevonden die waarschijnlijk origineel voorbereid is voor op een varkenssnuitje. Alleen heb ik daar geen prik op, met contact ook niet. 1 Draad (plus) loopt in een kabelboom naar voren toe en de massa die zit aan de achterkant van de trekker vast. Alleen weet ik niet waar de rode draad (plus) naar toe loopt. Alle zekeringen zitten er nog heel in dus dat zal het waarschijnlijk niet wezen.
Heeft iemand tips?

(klik om te vergroten)

bartjuh
@Arjan Tors niet een zwevende zekering in de buurt van de accu?
+1
roscho
@Arjan Tors Ik kan het op de foto niet goed zien, maar de stekker aan de rode draad lijkt niet afgeschermd. Als dat zo is, dan is hij niet bedoeld om stroom te voeren.
Ik denk dat je gewoon die kabelbundel moet volgen, onder de cabine door, dan zie je vanzelf waar de draad uitkomt. Desnoods iemand wat aan die draad laten trekken, zodat je kunt horen/zien waar iets beweegt.
+2
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Arjan Tors:
draden gevonden die waarschijnlijk origineel voorbereid is voor op een varkenssnuitje.

Stop nu eens met overal draden te proberen vinden, heb nog nooit een 300 gezien met origineel 12v stekker achterop. Dus leg gewoon zelf 2 kabeltjes van de batterij
J asper
@Fendttrisixfan Je kunt hem wel makkelijk van de stoel afhalen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden stekker geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!