4 wielig onderstel opraapwagen, welke glijbussen?

Voor onze opraapwagen hebben we een viertal 560/45r22.5 op de dam gehaald. Om er zeker van te zijn dat de wagen ten alle tijden overeind blijft besloten om er een pendelend onderstel onder te maken. Het een en ander inmiddels uitgetekend en besloten dat het zoiets als op de tekening hieronder staat moet gaan worden.

Zoals we nu bedacht hebben draait het wielstel doormiddel van een as van 50 in een glijbus (in de rode cirkel). Echter hebben we geen idee wat voor een glijbus dit moet worden, aangezien er nogal wat verschillende te vinden zijn op het wereldwijde web. Iemand die weet wat voor een (glij)bus hiervoor nodig is?
Gerben V

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+4
Fendt926Driver
Waarom een glij bus?
Maak een bus binnenwerks 50.5 buitenwerks 90. Dan heb je voldoende ijzer om te lassen
Daar een vetnippel op.
Het draaien gebeurt weinig en met hele lage snelheid dus ijzer op ijzer met vet er tussen zal prima werken de eerste 35 jaar
Gerben V
@Fendt926Driver Was onze eerste gedachte ook. Maar waren er toch bang voor dat het zal uitslijten waardoor het wielstel scheef kan gaan lopen. Maar ook wel een beetje met het idee van 'in de kuilhapper zitten ze ook'.
spotmelker
@Gerben V vergelijk het met een wentelas van een ploeg, die draait vast meer en verslijt ook nooit.
Pauls
@spotmelker Nooit verslijten mag je ook niet zeggen, heb al verschillende bronzen bussen bij ploegen vervangen, die zo goed als weg waren ...Maar voor dit project zou ik toch ook wel de bronzen bussen kiezen, af en toe vetpomp erop en rijden maar
+3
@spotmelker een beetje kwaliteit ploeg heeft gewoon conische kegel lagers in het draaipunt hoor.
Alleen oude 3 schaar of minder zullen een glijbus hebben.
spotmelker
@Ferdinanddijkstra klopt helemaal maar je gaat m.i. geen nieuwere ploeg slopen om er een pendelas constructie van te maken onder een oudere opraapwagen.
@spotmelker klopt , daar heb je gelijk aan.
Ik zou gewoon glijbussen kopen bij kramp
spotmelker
@Gerben V waarom ben je zo bang voor stabiliteit? 4 van die wielen met 10 cm?tussenruimte geeft al gauw 2,6m breedte.
+1
Gerben V
@spotmelker

(klik om te vergroten)

Wanneer je over een bolle weg rijd, of andere ongelijkheden bij dammen of iets dergelijks helpt een pendelende as veel in de stabiliteit. Vandaar dat we hiervoor gekozen hebben.
+1
Fendt926Driver
@Gerben V heb je er al naar gekeken of de pick up nog aan de grond komt als jij deze grote maat banden eronder zet?
Gerben V
@Fendt926Driver Ja, als we de wagen ver genoeg voor over zetten is dat geen probleem.
hobbyboer
@Fendt926Driver er zit schroefdraad in de cilinder van de knikdissel die je daarmee korter kunt draaien om de wagen extra voorover te zetten.
Nadeel is wel dat de tandwielkast met aftakasstomp dan ook extra voorover gaat en die staat standaard al vrij ver voorover, dus daar zit voor het mooie ook wel een beetje een grens aan, zeker als je er ook nog een grotere/hogere trekker voor zet of hogere achterwielen onder je trekker zet.
gerhardleusink
@hobbyboer goed opletten bij de bult op en af. Je bent niet de eerste die op zo'n manier de stomp vd trekker afbreekt
Derkmax
@Gerben V
Bij onze Joskin Tetrax tank zitver een verstelbare aanslag bij het pendelgedeelte, misschien een tip ?
+2
dx11
Gerben, een gewone stalen bus verslijt niet mits er af en toe een drukker vet in komt. Je kan ook een losse bus er in maken, kun je later nog alle kanten op als het wel te snel slijt. Maar ik zou er niet te angstig over doen.

Anders zou je nog ipv de balk met de draaistukken een zware bladveer kunnen nemen. Ik heb een Taaruo gehad met een 8wiel tandem die dat zo had. Elke korte as met dus 2 wielen hing aan een bladveer
Corne S
Pendelt de voorste as ook?
Ik zou eventueel kijken naar een zware 2wd trekker wat ze daar in schommelvooras gebruiken.
Gerben V
@Corne S Komt maar 1 as onder
mdoornekamp
Koop een bus van een giek van een midi kraan. Mijn Kubota kraan heeft pennen ongeveer 50. Bus is 60 meen ik.
+1
hobbyboer
Ik zou hem gewoon star maken.
Scheelt je ook weer hoogte, omdat je dan minder ruimte tussen band en bak nodig bent.
Anders komt de wagen wel erg voorover te staan om de pickup aan de grond te krijgen.
Gerben V
@hobbyboer Buitenste wielen lopen met deze constructie 6cm onder de framebalken van de opraapwagen door. Dus heel veel valt er niet meer te winnen.
mdoornekamp
@hobbyboer DWM tandems zijn volgens mij ook allemaal star
casejxu
@mdoornekamp klopt. En in de binnenste banden half bar minder lucht zoiets
+4
Sjon
@hobbyboer Alle plattelandswegen zijn bol. Hier zijn de afgelopen jaren al verschillende merken mesttanks met een 4 wielig onderstel op zijn kant gegaan. Zijn nu dan ook allemaal weg.
+1
mdoornekamp
@Sjon die mest tanks kunnen juist wel pendelen overdwars
+2
Derkmax
@Sjon
Beetje indianenverhaal denk ik. Hier in de buurt hebben de verscheidene boeren een 4 op lijn, ikzelf ook, ken er geeneen die op de kant is gegaan..
+9
CaseCS130
@Sjon Klopt, die van ons valt ook elke keer om als ik gewoon over de weg rijdt. Heb er nu hydraulische steunwielen aan gemaakt net als bij een kinderfiets. Werkt fantastisch alleen wat oppassen met fietsers en wandelaars onderweg.
+1
geweldenaar
@Sjon hier is er vorig jaar ook een omgegaan met 4 wielen langs elkaar.
SL77
@hobbyboer Inderdaad gewoon star.
Scheelt hoogte en breedte want de middelste banden kunnen korter op elkaar als ze niet schommelen.

Wel rekening houden met een lekke midden band. Dus de assen moeten dan wel los te schroeven zijn .

Verder kun je nog overwegen om een drukwissel op de buitenste wielen te zetten. Dan krijg je volgens mij voldoende stabiliteit op bolle wegen.
CaseCS130
Ik was van de week bij Kuipers in Greonterp en daar lagen meerdere van dit soort 4 op een rij onderstellen op een hoop. Wel allemaal voor 6 gaats velgen. Maar bespaart misschien veel tijd en geld. Al weet ik niet of dit soort grote banden er onder passen.
Gerben V
@CaseCS130 Iets bestaands passend maken is natuurlijk ook nog een optie.. Bedankt voor de tip!
J asper
Star dondert niet sneller om doordat de buitenste weilen niet omhoog kunnen pendelen wat met dit idee wel kan.
hobbyboer
@J asper Als de wielen pendelen kunnen hoort daar natuurlijk ook een begrezing op te zitten.
Als dat goed staat afgesteld gaat hij inderdaad (iets) minder snel op zn kant bij bolle wegen.
Maar daar ben ik helemaal niet bang voor bij een starre uitvoering, dat beetje hoogte verschil kunnen mooie zachte lagedrukbanden prima opvangen.

Waar ik wel 'bang' voor ben is onnodige bandenslijtage door toespoor/uitspoor.
Is wel vrij belangrijk dat de 4 banden er netjes recht onder zitten en dat komt nog kritischer als je de banden laat pendelen.
Door speling op de (voorste) scharnieren zullen ze alleen maar meer scheef gaan staan.
En daardoor gaan de banden ook die kant op drukken en zal verdere slijtage van de bussen ook juist in die richting versnellen.
hobbyboer
Daarnaast is star ook gewoon makkelijker en goedkoper te maken.
Gerben V
@hobbyboer Juist om die reden zaten we te denken om er vervangbare glijbussen in te zetten. Dat wanneer die versleten is en dus uit het spoor komt gewoon een kwestie van vervangen. Maar als star ook wil dan wordt het geheel inderdaad eenvoudiger en goedkoper.
GerbertXL
Dit is een kaweco, zitten wel bussen in.

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@GerbertXL
Quote:
bussen

Veenhuis gebruikt kogel lagers op de pendel. Maar dat werkt ook niet echt
Derkmax
Geen antwoorden, maar een vraag...
Welk merk en type banden zijn dit ? Zoek ook nog zoiets...
+1
Gerben V
@Derkmax Maxam flotation bij demolenbanden.nl vandaan.
fendt2
Skiffy glijlagers is misschien een goeie optie.
+21
Gerben V
Na de tip van @CaseCS130 maar eens een belletje gepleegd en naar de andere kant van het land gereden en een bestaand onderstel met bladveren op gehaald. Wel het een en ander aan moeten verlassen maar het geheel zojuist onder de wagen gezet.

(klik om te vergroten)

Het resultaat voor de geïnteresseerden.
CaseCS130
@Gerben V Zo, dat ziet er netjes uit! Die maat banden zal inderdaad vast niet vanzelf gepast hebben maar dat heb je mooi geflikt. Pickup komt ook nog goed op de grond?
+1
Gerben V
@CaseCS130 Pickup komt nog tot de grond maar heeft niet veel over. Zal nog eens een foto plaatsen als die aan het werk is.
Hannesman
@Gerben V mooi werk, ziet er top uit
PieterA
@Gerben V ziet er heel netjes uit, keurig👍
+3
MaxxuM4ever
@Gerben V zo, binnen 1 topic een vraag en het antwoord. Dat is snel gegaan. En gelijk een taart en een krat bier bij @CaseCS130 langs gebracht voor de tip?
Wat een mooi forum is dit toch dat je elkaar zo kunt helpen.
EA_MF
Quote Reactie van @Gerben V:
naar de andere kant van het land gereden

Niet overdrijven, op je doordeweekse verblijfplaats ben je al ruim over de helft 😜

Mooi voor mekaar zo Gerben 👌 scheelt een hoop gesmeer in t land
+2
Gerben V
@EA_MF Mijn broer heeft hem gehaald, dus de volle kilometers zijn wel gereden 😜 . Die heeft hem tevens passend gemaakt dus zal alle complimenten hier even doorgeven 😉
driekus 001
@Gerben V Mooi gemaakt. Ik heb dezelfde wagen met gewoon tandem, wat is nu de breedtemaat buitenkant wiel. Heeft die Kuipers er nog liggen?
Gerben V
@driekus 001 Hij is 2.64m breed. Liggen er nog een paar meer!
+1
radium45
Wij hadden heel vroeger een Miedema opraapwagen in een soort van multiwheel uitvoering. De 2 voorste wielen liepen tussen de achterste wielen in. Was geen succes op de kuil. Je kon beter niet naast de kuil lopen als die wagen er aan kwam om te lossen"😀
mdoornekamp
@radium45 Hier liep ook een Deutz Fahr wagen waarvan ze de voorste 2 banden naar binnen gezet hadden. Wagen heeft meerdere keren op zijn kant gelegen.
radium45
@mdoornekamp Herkenbaar, hetzelfde verhaal dus.
+1
NH-Ford
@radium45 Hier hadden we vroeger een 6 wieler, voor zaten er twee bij tussen. Heeft ook twee keer op kant gelegen.. maar.. was wel combinatie van smalle, hoge wagen en volgas met een 2wd trekker achteruit de bult op scheuren.
Onze huidige, en de vorige wagen zijn juist stabieler met het 8 wielig tandem dan met het orgineel.
Herbert
@mdoornekamp met een pendelend tandem eronder? Je zou denken dat het tandem wel achterover kantelt als de voorste binnenste wielen over een bult gaan
mdoornekamp
@Herbert ja wel pendel tandem
ElGuapo
Kuhne, Akn, Skf glijbussen.
Ook bijbde lagerboer verkrijgbaar ipv Kramp.
+7
Kspierings
Hierbij paar foto’s van een onderstel wat ik zelf gemaakt heb. Geheel onderhoudsvrij met trekstangen van een vrachtwagen die 15 graden kunnen pendelen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

NH-Ford
@Kspierings Ziet er netjes uit, alleen waar zitten die dingen normaal bij een vrachtwagen?
Er steunt nu wel veel op die 8 bouten..
Kspierings
@NH-Ford zal max 1 ton op zo’n m20 bout staan. Normaal houden die stangen 12 tons assen op zijn plek.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
NH-Ford
@Kspierings ach ja, de afschuifspanning van m20 ligt ook al rond de 90kn, dus zal wel goed gaan. Is meer me boerenverstand die het op eerste blik wat licht vind.
Wel netjes trouwens dat je voor alle wielen geremd hebt gemaakt.
+1
Gerben V
Op de eerste foto is de ruimte tussen het frame en het wiel met een volle wagen te zien. De vrije ruimte is beperkt ivm met de hoogte van de deur, de opraapwagen past zo net binnen. Met het eerste idee van een pendelend onderstel was de ruimte voldoende, met de bladveren wordt het zo wel erg krap. Het gaat net goed, maar er zal nog even een begrenzer in gelast worden zodat de banden het frame niet meer kunnen raken.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!