Motor start enkel op startpiloot/remreiniger

De dieselmotor waaraan ik aan het werken start slechts op startpiloot. Daarna draait ie perfect en warm. Als je hem dan uitlegt en warm start, dan start ie zo op. Als je hem koud laat worden en dan probeert te starten start ie weer enkel op startpiloot en met behoorlijke rookproductie. Weet er iemand wat er hier aan de hand kan zijn? Het is een kubota d950 drie cilinder.
bertgeenachternaam

Reacties

+1
MaxxuM4ever
Lage compressie? Als hij warm wordt zet alles wat uit waardoor hij waarschijnlijk wel genoeg compressie heeft om net te starten. Of het start toerental aan de lage kant.
@MaxxuM4ever hoe controleer je die compressie?
+1
nhfendt fan
@bertgeenachternaam verstuivers eruit draaien en een drukmeter erop zetten en vervolgens rond laten draaien je zou even moeten op zoeken hoeveel bar die moet geven zit altijd een marge in maar heb bij een kubota geen iedee hoeveel
@nhfendt fan vind je die eenvoudig, die drukmeters? Die moet ik dan nog aanschaffen
+1
nhfendt fan
@bertgeenachternaam mischien dat je ze zou kunnen lenen bij een dealer ofzo of loonbedrijf
blauwe tractor
@bertgeenachternaam

Als je er dan al zoveel vanaf weet moet het toch een peuleschil zijn om deze tractor in gang te steken??????????????????????????????
+1
bas101
9 van de 10x heb je dan een versleten motor die geheel gereviseerd moet worden , heb je die pas geleden gekocht?
@bas101 ben er aan aan het werken bij een klant. De cilinderkop is er al afgehaald en de koppakking vervangen omdat deze ook koelvloeistof verbruikte.
@bas101 maar moest deze geheel versleten zijn, zou die dan niet moeten roken tijdens het draaien? Eenmaal hij draait is er niks aan de hand. Maakt goede toeren, geen rook, ik snap het niet goed
bas101
@bertgeenachternaam als een dieselmotor warm is draaien ze altijd wel
+1
yoohan
Komt er wel gewoon diesel bij de verstuivers als je probeert te starten zonder startpiloot/remreiniger?
@yoohan ja dit heb ik reeds gecontroleerd,
yoohan
En koud aanslepen met andere trekker? Zodat alles wat sneller rond gaat? Doet hij het dan wel zonder startpiloot?
@yoohan ik start rechtstreeks op de startmotor met de auto, en wilt niet in actie komen zonder
+2
yoohan
@bertgeenachternaam
Oke dan zou dat niet uit moeten maken.
Veel (oudere) kubota blokken hebben gloeierij erop zitten, werkt deze voldoende goed? Dat kan ook het verschil maken met een koudestart
@yoohan de gloeistiften zijn net vervangen, hoe test je deze of deze daadwerkelijk ook werken?
+1
bas101
@bertgeenachternaam gloeistiften niet in de motor draaien , plus draad aansluiten en massa draad aanleggen en dan met de gloeihendel op t dashbord gaan gloeien , kun je meteen zien of de gloeispiralen gelijk opgloeien met t gloeioog op t dashbord.
@bas101 bedankt voor de informatie!
+2
flip1150
Volgens mij is dit een indirect ingespoten diesel. Deze moet je voorgloeien als hij koud is. Daarna start hij (meestal) direct.
@flip1150 de gloeistiften zijn vernieuwd, hoe test je deze?
@flip1150 en hoelang moet je die dan zo gemiddeld voorgloeien?
+1
flip1150
@bertgeenachternaam Over het algemeen is het 20 tot 30 seconden. Afhankelijk van de temperatuur.
Als eerste kun je testen of er spanning op de gloeipluggen staat (natuurlijk alleen als je voorgloeid).
+1
mfrijder
Tot dat het spiraaltje op het dashboard rood ziet.
Dat kan soms wel een minuut duren
@mfrijder bedankt voor de tip!
+2
Huuuuub
Als je de verstuivers eruit haalt kun je op de gloeiers kijken en zien of deze rood worden.
Deze moeten inderdaad best lang gloeien en dan pas starten.
Als een kubota niet gloeit krijg je hem bijna niet aan, en al helemaal niet met de koudere temperaturen.
@Huuuuub bedankt voor de info, dit ga ik zo eens toepassen!
+1
Corne S
@bertgeenachternaam

Eventueel met een DC stroomtang de stroom meten. Als ze niet in serie staan, kun je ze vergelijken. Als ze wel in serie staan en doet het niet, doen de andere het ook niet.
+1
Corne S
Zo'n meter heb ik weleens geleend: oldtractorshop.nl/de/andere-produkte/…

Je hebt alleen wel een passende adapter nodig.
+1
koen-gloudemans
Je kan als je hem hebt gestart even het dekseltje van de motorolie open draaien en kijken of er witte rook uit komt, als hier witte rook uit komt betekent het dat je onderdruk hebt. Onderdruk komt meestal door versleten zuigers.
eicher4048driver
@koen-gloudemans U bedoelt versleten zuigerveren 😉
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden rook geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!