International 553 - Startmotor stopt niet na starten.
Sinds zojuist gebeurt er iets vreemds met de startmotor van mijn 553. Bij het starten slaat de motor gewoon aan, maar de startmotor stopt niet meer. Heb de accuklem er maar afgehaald. Motor uitgeschakeld en contact uitgezet. Bij opnieuw bevestigen van de accuklem wordt de motor zo weer gestart.Wat is er aan de hand? Startmotor defect? Hoe kan ik dit testen/doormeten? Hoor graag...
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Het kan zijn dat de starterskrans beschadigd of versleten is. Het spoeltje wat uit de startmotor schiet bij het starten schiet dan niet terug, omdat er bramen aan de tanden van de krans kunnen zitten. Je zou dan de startmotor eraf moeten halen en met een vijltje de starterskrans nalopen. Je kan natuurlijk ook als je startmotor eraf gehaald heb deze even nakijken of het spoeltje wel terugschiet zonder weerstand.
Groet,
Gerrald.
Daarna kijk je naar de starterkrans (door het gat waar de startmotor heeft gezeten) om te zien of de ronsel hem beschadigd heeft. Indien nodig bramen eraf vijlen met klein vijltje. Akelig karwei, want je moet de motor een hele slag ronddraaien om alle tandjes te kunnen controleren.
Zijn de ronsel en de de starterkrans in orde, demonteer dan het startrelais (de kleine bobbel aan de startmotor). Daarin zit een elektromagneet die de ronsel naar buiten laat klappen op een soort tuimelaar. Ik verdenk óf de elektromagneet ervan dat hij vast zit in ingeschakelde toestand, óf de tuimelaar, die draait op een asje dat misschien vervuild/vastgeroest is, óf de contactpunten die door de tuimelaar worden verbonden, zijn aan elkaar geplakt, gevonkt.
Vind je andere beschadigingen of is de ronsel flink beschadigd, neem het ding dan onder de arm en koop een ruilstarter bij een revisiebedrijf.
1, de meest voor de hand liggende is een kapot startrelais. Ik zou niet om gaan knoeien en er gewoon een nieuwe startmotor op zetten.
2, Je 50 aansluiting (dunne draadje op de startmotor) blijft onder spanning staan.
Dit zou kunnen komen door een defecte startschakelaar of samengesmolten bekabeling.
Even de kleine draad los maken van de startmotor. Als je dan de accu klem weer even tegen de pool aanhoud en hij begint weer te starten weet je dat het de startmotor is.
Startmotor is ook geen complex ding om zelf aan te sleutelen. Ik ga eerdaags ook het startertandwiel van een motor vervangen. Soms pakt de motor pas na 5 x starten. Gelijk ff alle pasranden schoonmaken, geeft een betere massa en draait hij sneller (massa moet via de voorkant naar achteren lopen).