Massey Ferguson 8140 - Hydrauliekpomp of overdrukventiel versleten MF8140?

Hallo,

Wij hebben een Massey Ferfuson 8140 waarvan ik vermoed dat de hydrauliekpomp of de overdruk versleten is. Want ik was eergisteren aan het maaien en na ongeveer 20 minuten ging het heffen van de maaier steeds langzamer en na de tijd kon hij de maaier ook niet meer opklappen. En de volgende ochtend toen de olie afgekoeld was kon die nog steeds niet de maaier opklappen.
Op de trekker zit een load sensing pomp, en de trekker heeft nog geen 6000 uur.

Gr Cris,
CrisGeerdink

Reacties

EA_MF
Door laten meten bij een LMB. Er kan bijvoorbeeld ergens wat vuil in het systeem zitten waardoor de pomp niet bijregelt. Het systeem doormeten is de enige manier om daar achter te komen.
new holland koen
Toevallig, hebben hier hetzelfde met de t6030. Af en toe slangen verwisselen van ventielen hielp net genoeg om hem toch te kunnen gebruiken. Binnenkort ook maar na laten kijken...
+1
CrisGeerdink
@new holland koen klopt ik heb hem tijdens het maaien ook verwisseld van ventiel en toen kon die hem weer vlot heffen. Maar nog steeds niet genoeg kracht om hem op te klappen
new holland koen
@CrisGeerdink Hier in het begin wel eventjes en later ook niet meer. Toen even gesmeerd en messen geslepen en toen ging het weer. Even later de slangen weer terug gewisseld en zo toch bezig kunnen blijven gelukkig.
De MF man
Dat is echt iets van het loadsensing systeem pomp zal niet gaar zijn als een ander ventiel wel werkt. Je kunt ook heel de tractor weg doen, k weet wel iemand 😅😉
mf 6150
Koud niks aan de hand dus? Zijn je bowdenkabels nog strak genoeg?
CrisGeerdink
@mf 6150 volgens mij zijn de kabels nog wel goed.
Hoe zou je kunnen merken als die niet goed zijn?
mf 6150
@CrisGeerdink
Dan gaan ze erg stroef en blijven ze nirt in de zweefstand staan
+1
CrisGeerdink
@mf 6150 nee hendels gaan wel makkelijk
+1
Valtra man
Als het koud wel gaat, maar warm niet dan is het vaak de pomp zelf die versleten is. Load sensing heeft hier weinig mee te maken volgens mij: mocht hier niet goed geregeld worden dan blijf je worst case op minimum debiet, en zal de cilinder enkel zeer traag uit- of in gaan. Druk en debiet laten nameten bij de dealer zowel warm als koud en je weet meer.
CrisGeerdink
@Valtra man ik denk eigenlijk zelf dat de pomp niet versleten is, omdat het sturen nog wel makkelijk gaat en de olie van het stuur zit volgens mij wel op dezelfde hydrauliekpomp.
maar ik heb al een afspraak bij de LMB gemaakt zodat we hem is kunnen doormeten waar het probleem zit.
Valtra man
@CrisGeerdink stuur zit vaak op een kleinere aparte tandwielpomp, die ook de olie levert voor de powershifts etc..
CrisGeerdink
@Valtra man Ik heb in het werkplaatsboek gekeken naar het hydrauliekschema maar ik kan maar 1 hydrauliek pomp vinden

(klik om te vergroten)

EA_MF
@CrisGeerdink als jouw trekker load sensing (closed center load sensing (CCLS)) hydraliek heeft, heb je de verkeerde tekening. Die tekening is van een trekker met open center hydrauliek, dus met (meestal) een tandwielpomp.
KMMF
@CrisGeerdink Staat ook op de linker pagina Open Center.

(klik om te vergroten)

Hierbij de juiste afbeelding. 12 is LS pomp, 14 is de vulpomp
CrisGeerdink
@KMMF ja nu zie ik het, ik heb op de verkeerde bladzijde van het boek gekeken heb niet gekeken of er closed centre of open centre stond.
new holland koen
Ik ben gister naar het lmb geweest met de t6030 en de oliedruk was duidelijk te laag bij de meting. De monteur heeft wat dingen anders afgesteld en de druk zou nu goed moeten zijn, een meevaller dus!
+1
CrisGeerdink
@new holland koen Dat is mooi! hopelijk valt het bij ons ook mee....
willemk
@new holland koen Ik denk dat die het overdrukventiel er even uit gedraaid heeft en daarna erweer in gedraaid heef totdat de druk weer op 180 bar stond. Ben benieuwd wat dat kost, ik heb het een keer in het land gedaan omdat ik de schudder niet ingeklapt kreeg
+1
mfrijder
@willemk een LS systeem heeft heen overdrukklep alleen een veiligheidsventiel die net boven de maximale druk van van de LS pomp staat afgesteld.
De pomp regeling kun je wel wat nastellen evenals de regeldruk, dit kan een wereld van verschil maken op het LS systeem.
+1
new holland koen
@mfrijder Jouw verhaal kan best wel eens zijn wat hij heeft gedaan inderdaad!
CrisGeerdink
Probleem is opgelost. Het probleem was dat er een overdrukventiel kapot was en de pomp was ook aan vervanging toe.
mfrijder
De LS pomp kapot of de vulpomp?
Dik dacht namelijk dat die LS pompen van deze serie niet meer verkrijgbaar zijn...
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden massey ferguson , hydrauliek en load sensing geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!