Massey Ferguson 35 X - De dieseltoevoer van onze MF 35X raakt na een poosje draaien telkens verstopt.

Een monteur krijgt hem dan wel weer op gang maar een week later zit hij weer verstopt. Wat valt hier aan te doen? Een speciale toevoeging in de diesel? Groet Aad
AadEngel

Reacties

ardpassat
Zit er een bacterie in ? Slijmerig spul?
AadEngel
Daar lijkt het wel een beetje op. Het probleem doet zich vooral de laatste maanden voor. Daarvoor hadden we dit probleem veel minder.
+2
blauwe tractor
@AadEngel Tank leeg en spoelen tot deze schoon is >systeem nalopen en schoonmaken probleem opgelost, zo simpel is dit.
Kabouters en of engeltjes doen dit echt niet voor je.
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
zo simpel is dit

Het is niet zo simpel als jij suggereert. Je gaat op de oorzaak van de verstopping namelijk niet in. Alleen schoonmaken is niet voldoende.

Verder vind ik je opmerking over kabouters of engeltjes ronduit onvriendelijk, je suggereert hiermee dat je @AadEngel lui vindt en dat blijkt volgens mij absoluut niet uit zijn vraag. Ja, een Engel zal het op moeten lossen, nl. Aad Engel.
roscho
@AadEngel Waarschijnlijk ontstaat het probleem door de nieuwere diesel waarin plantaardige olie (biodiesel) is bijgemengd. Het plantaardige deel "vergaat" en trekt water aan: een ideale voedingsbodem voor bepaalde bacteriën. Die veroorzaken een dikke smurrie op de bodem van de tank. Dit wordt nog versterkt als de trekker wordt weggezet met bijna lege tank. Door opwarmen overdag en afkoelen 's nachts zet de lucht in de tank uit en krimpt weer in. Met het gevolg dat iedere keer nieuwe, vochthoudende lucht wordt aangezogen. Het probleem komt vooral voor bij motoren die niet vaak gebruikt worden.
Als je de tank hebt afgetapt en gereinigd, kun je proberen om diesel te tanken die geen biodiesel bevat, zgn. B0 (=bio-nul) diesel.
Lees in dit verband maar eens cumela.nl/nieuws/nieuws/… en ook het artikel in de link die daar wordt gegeven.
Je zult alleen op zoek moeten naar die B0-diesel, het is lang niet overal te koop. Kijk ook op schoutenolie.nl/producten/brandstoffen/…
Bert353
@roscho Let wel op! die bacterien "poepen" ook, en dat is zo enorm corrosief, dat bijt door het metaal heen, en dan heb je gaten in de tank.
dat is hier al eens gebeurt.
roscho
Quote Reactie van @Bert353:
Let wel op! die bacterien "poepen" ook,

Volgens de beschrijving zou dit middel ook bacteriedodend moeten zijn. Je moet natuurlijk wel eerst van die bacteriën af.
Bert353
@roscho Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, als die bacteriën dood zijn, maar ze hebben nog wel behoorlijk "gepoept", krijg je daar vanzelf de rekening van gepresenteerd, ook al zijn de "veroorzakers" inmiddels dood.
roscho
@Bert353 In dat geval dan toch maar eerst de tank reinigen en dan iedere keer als je tankt een beetje van dat bacteriegif erbij.
AadEngel
Dank! We gaan aan het werk hiermee.
+1
geweldenaar
Grotamar 71 in de tank gooien en hopen dat de zooi oplost. Anders leegmaken, schoonspoelen en daarna schone diesel met weer dat spul toevoegen.
Superspul word veel gebruikt in boten.
blauwe tractor
@geweldenaar
Dan zit de troep nog steeds in de tank, voor de rest is de oplossing die je aandraagd gelijk aan mijn manier van doen.
Maar volgens @roscho mag je dat dan weer niet zeggen.
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
volgens @roscho mag je dat dan weer niet zeggen

??? Wat zou je precies van mij niet mogen zeggen? Je "mag" van mij heel veel zeggen, alleen hou ik er niet van dat je mensen te scherp aanpakt. Laat iedereen in zijn waarde.
+1
geweldenaar
@blauwe tractor
Ik gebruik zelf Grotamar al jaren en bij de hoge dosering lost het slijm vanzelf weer op.
blauwe tractor
@geweldenaar Maar de vervuiler blijft in de tank en regenereert weer het probleem.
roscho
@geweldenaar Als je de beschrijving moet geloven, zou het kunnen werken: bardahl.nl/product/102107-grotamar-71-nl/
jan4072
Wij zijn overgegaan op het nieuwe LNG, zeg maar vloeibaar gemaakt aardgas. Iets duurder maar al ponze trekkers, jong en oud, lopen er veel beter op en filters blijven ook veel schoner.
roscho
Quote Reactie van @jan4072:
Wij zijn overgegaan op het nieuwe LNG

Over LNG heb ik enkele vragen, misschien kun jij die beantwoorden?

LNG staat voor Liquified Natural Gas, dus (aard)gas dat vloeibaar is gemaakt. Hoe kun je dat gebruiken in dieselmotoren? Het wordt door koeling vloeibaar gemaakt, maar hoe sla je dat dan op en welke aanpassingen moet je doen aan het voertuig? Mijn idee is dat het bij kamertemperatuur weer gasvormig wordt. Is dat een verkeerd idee?
We willen in Nederland van het aardgas af. Maar hoe moet dat als straks meer voertuigen LNG gaan gebruiken? Of moeten die voertuigen straks ook weer over naar een alternatief?
Bert353
@roscho Is het dan niet zo dat jullie daar van het gas afmoeten voor verwarmen koken e.d. zodat ze meer synthetische diesel kunnen maken zodat "men" toch kan blijven diesel rijden?
+2
roscho
Quote Reactie van @Bert353:
Is het dan niet zo dat jullie daar van het gas afmoeten voor verwarmen koken e.d. zodat ze meer synthetische diesel kunnen maken zodat "men" toch kan blijven diesel rijden

Nee, we moeten van het gas af omdat noordoost Groningen af en toe door elkaar geschud wordt. Door het verminderen van de druk in de bodem ontstaan daar af en toe aardbevinkjes. Die zijn niet zo heel zwaar, maar in Nederland is de huizenbouw daar niet op berekend. Er zijn al flink wat huizen met grote schade. En grootschalige invoer van gas uit bijv. Rusland maakt ons economisch afhankelijk.
Maar er schijnt ook een mogelijkheid te zijn om LNG te maken uit biogas. De mogelijkheden zijn nog niet uitgeput.
kristof d 25
Het bacterie-groei- probleem met de bio diesel is in de auto sector algemeen gekend en zorgd voor veel problemen met vroegtijdig verzadigde dieselfilter. Wij gebruiken bij probleem auto's het bacterie dodend product geleverd door wurth. Naargelang de frequentie de dosering aanpassen volgens de beschrijving.
Jpkd
Door massaal aardgas te verstoken stijgt de de stikstof uitstoot en de co 2 en de temperatuur op deze aarde zie water overlast Duitsland en België ned is vlak en de waterschappen maken plannen voor ruimte voor rivieren
+3
geweldenaar
@Jpkd onzin, ge bent als zovelen gehersenspoeld door de groene khmer.
+3
Hannesman
@Jpkd wanneer heb jij je paniek gezaaid? Staat zo te horen al aardig hoog 😂
+1
roscho
@Jpkd Gewone stikstof is eigenlijk helemaal geen probleem. De lucht om ons heen bestaat voor ongeveer 2/3 deel uit stikstof. Alleen bepaalde stikstofverbindingen zijn schadelijk en die ontstaan vooral door het op hoge temperatuur verbranden van stikstofhoudende stoffen, zoals bijv. in moderne motoren gebeurt. Als remedie worden dan weer trucs bedacht met bijv. AdBlue en katalysatoren, waardoor die verbindingen weer afgebroken worden. Een andere truc is om de motoren gewoon wat minder zuinig te maken. Door de extra brandstof wordt de motor afgekoeld. Minder schadelijke stikstofverbindingen dus, maar meer verbruik....
Koken op aardgas gebeurt bij "lagere" temperaturen, daardoor worden praktisch geen schadelijke stikstofverbindingen gevormd.
Een goed alternatief zijn de zgn. Gumpert-motoren op methanol en brandstofcellen. De eerste auto's daarmee bestaan intussen, het wachten is nu op grotere inzet. Zie e-drivers.com/gumpert-pleit-voor-methanol-brandsto…
VBM 814
Wij hebben het bacterie probleem ook gehad.we hebben de tanks van de tractoren leeg gegooit met stoom gereinigd daarna gedroogd. Toen de nevelspuit met benzine erdoor weer laten drogen,alle slangen en filters vervangen daarna nieuwe diesel erin met toevoeging en ook op de thuis basis hebben we toevoeging in de dieseltank gegooid.
De bacterie is hardnekkig en ik wou zeker zijn dat ik geen last weer kreeg. Nu 5 jaar bacterie vrij
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!