Ford 7740 - Koppeling is niet te doseren

Hallo, ik heb een probleem met mijn ford 7740 sle. De koppeling is namelijk niet te doseren en de trekker rijdt met een klap weg als ik de koppeling langzaam laad op komen.
Ook als de trekker dan rijdt schiet hij in foutcode E22 en stopt dan.
Ik heb zelf al het volgende geprobeerd:
-koppeling kalibreren maar dat wil niet omdat hij tijdens het kalibreren niet stil blijft staan en je code u31 krijgt
- potmeter koppeling doorgemeten deze is ok.
-pwmventiel doorgemeten deze is ok

de trekker heeft nog een koppelingskabel dus geen drukknop op de pook.

Iemand een idee wat het kan zijn of wat ik moet controleren?
Ford 7740 sle

Reacties

redeagle14
@Ford 7740 sle dan moet de bak gecalibreerd worden.
Ford 7740 sle
@redeagle14 bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd de bak te kalibreren maar tijdens het kalibreren schiet de trekker ook iets vooruit waardoor de kalibratie wordt onderbroken en hij foutcode U31 geeft. Ondanks aangetrokken handrem.
jammermaarhelaas
U31 betekend dat de wielen bewegen tijdens calibreren.

E22 is een te lage stroom in de spoel van de PWM klep.

Misschien een spaantje of iets anders, in het PWM ventiel die de oliestroom regelt naar de C3 of C4 (rijkoppeling) waardoor die blijft hangen, en bij voldoende stroom ineens open schiet.
Volgens wat ik er over lees staat deze PWM klep (S6) in het midden aan de bovenkant loodrecht op de hydrauliek-deksel die rechts naast de versnellingsbak zit (je hebt de spoel denk ik van nagemeten?).

Heb dit in mindere mate bij mijn 6640 (van na sept. 1993, met koppelingspedaal met alleen een potmeter, geen bowdenkabel naar de bak en voor C3 en C4 elk een eigen PWM klep) gehad. Dit scheelde behoorlijk. Vervangen van potmeter deed de rest. Met alleen calibreren was het destijds niet goed te krijgen.

Of het zou aan een kabelbreuk kunnen liggen in de bekabeling van de PWM klep gezien de te lage stroom (spanning zal dus wel goed wezen, amperage niet) ?
+2
nhmonteur
Een tijdje geleden een 8240 gehad met precies hetzelfde probleem. Al gaf deze geen code met wegrijden. Maar met het koppelingspedaal was er niet mee weg te rijden.

Ook als eerst de PWM klep weerstand gemeten en gereinigd. De weerstand was goed en er zat eigenlijk geen vervuiling op.
Klacht was daarna ook niet weg.
Toen voor gekozen om de schakeldeksel te verwijderen nadat we eerst alle drukken hadden gemeten. Hierin zitten een paar elektrokleppen en schuiven. Hier alle kleppen en schuiven eruit gehaald, schoon gemaakt en afstellingen nagelopen.
Na het monteren van de deksel ook de kabel van het koppelingspedaal nagekeken. Ook deze was goed afgesteld.
Ook hierna was de klacht niet weg.
Daarna een nieuwe potmeter op het koppelingspedaal geprobeerd. Ook dit hielp niet.

Toen toch maar er voor gekozen om een nieuwe PWM klep te bestellen (niet eerder gedaan omdat deze rond de €700/800 kosten)

Deze nieuwe PWM klep gemonteerd en weg was het schokken.
Nu kon je weer gedoseerd met de koppeling weg rijden. Ook deze nieuwe PWM had dezelfde weerstand waarde als de oude. Maar toch heeft er in de oude iets niet goed gezete.

Dus ik zal toch eerst eens goed kijken naar de PWM klep. En eventueel als de mogelijkheid er is een nieuwe of gebruikte te proberen.
Deze klep zit buitenop de schakeldeksel geschroefd en is voorzien van een vierkante stekker aansluiting.
Ford 7740 sle
@nhmonteur bedankt voor je reactie. Dan ga ik eerst opzoek naar een andere of nieuwe PWM klep.
Even voor de duidelijkheid het gaat dan om onderdeel nummer 8 van de onderstaande foto?
Weet je daar toevallig een onderdeelnummer van?

(klik om te vergroten)

nhmonteur
@Ford 7740 sle het is inderdaad onderdeel 8.
Als ik er toe kom, dan zal ik morgen even het onderdeelnummer voor je opzoeken.
nhmonteur
@Ford 7740 sle onderdeelnummer is 81873374
Ford 7740 sle
@nhmonteur bedankt!
JD3010
Quote Reactie van @nhmonteur:
81873374

Dat is een dure klep.
jammermaarhelaas
@JD3010

Na even zoeken kwam ik prijsverschil van ongeveer 300% tegen.
nhmonteur
@JD3010 dat is die zeker, daarom probeer ik altijd zo veel mogelijk andere dingen uit te sluiten voor ik hem bestel.
JD3010
@nhmonteur Ik weet alleen niet wat die origineel kost. 😉
nhmonteur
@JD3010 ik dacht ruim 700 euro.
+1
Ford 7740 sle
Bij de nh dealer zou hij mij 865 ex btw kosten. Heb nu een imitatie besteld voor 350 hopen dat het hiermee weer is opgelost
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!