Fendt 309 - Kachel wordt niet warm (voor de kenners)

Goedemiddag,

Ik heb hier een Fendt 309 Vario staan in de werkplaats, met kachel problemen. Motor komt op temperatuur (4/5 streepjes)
Het punt is; de kachel wordt niet warm, verschillende dingen zijn al geprobeerd om dit probleem te verhelpen:

- Thermostaat vervangen, deze ging te vroeg open
- Waterpomp gedemonteerd, deze is in orde
- Kachelkraan uitgesloten en circuit doorgelust, dus ook zonder kachel radiateur nu. Puur om te voelen of de slangen naar cabine nu warm worden
- Leidingen vanaf motorblok doorgeblazen
- Systeem geprobeerd op druk gezet en ontlucht

Er wil maar geen warme koelvloeistof bij de kachel leidingen aankomen. Soms is dit wel even het geval, maar is de kachel weer snel koel.

Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt?

Als iemand nog ingevingen heeft, hoor ik dit graag! Ik ben een beetje idee loos inmiddels.

Groetjes Piet
piet1995

Reacties

deJong
Doen de ventilators het wel😁?
piet1995
Ja het gaat erom dat er geen warme koelvloeistof aankomt bij kachel radiator
roscho
Zijn de slangen misschien verkeerdom gemonteerd, dus zodat het door de radiator afgekoelde water de kachel in stroomt? (Ik ben wel geen "kenner", maar dit is een idee dat zomaar bij mij opkomt.
Verder zou ik willen weten wat het resultaat was van je 3e punt: kachel en kraan buitensluiten. Kwam er toen wel of geen warme vloeistof door de leiding?
piet1995
@roscho
Slangen kunnen in principe niet verkeerd om gemonteerd worden, zijn stalen leidingen. Ik heb er nu een flow meter tussen gemonteerd. Dus enkel vanaf de leidingen vanaf de motor. Soms is er wel wat flow, en soms helemaal niets. Lijkt erop, hoe warmer de motor zelf wordt, des te minder flow is er. Leidingen worden dus ook niet warm wanneer de motor op temperatuur is.

In het begin worden de leidingen wel wat warm, maar dit is al gauw klaar.
roscho
Quote Reactie van @piet1995:
Leidingen worden dus ook niet warm wanneer de motor op temperatuur is.In het begin worden de leidingen wel wat warm, maar dit is al gauw klaar

In dat geval zou je zeggen dat de thermostaat er iets mee te maken heeft. Dat is het enige wat verandert als de motor warm wordt. Net of de pomp het water maar heel weinig laat circuleren en zodra de thermostaat open gaat, de weg van het water zover open gaat dat er geen stroming voor de kachel meer over is.
Maar het vreemde is dat de motor niet oververhit raakt. Als het water zo weinig circuleert als ik denk, dan zou de motor ook warm moeten lopen.
Geertb
Waterpomp?
Geen goede circulatie?
piet1995
@Geertb
Het vreemde is dat de slangen van en naar radiateur goed hard worden. En verder heeft de trekker geen koelproblemen..
+1
jelle311
donkey63
Ik doe maar een gooi! Onvoldoende goede ontluchting, verklaart harde slangen.
Als je de uitgaande slang, van de kachelradiateur, loskoppelt, komt er dan ook koelwater, als de motor loopt?
Succes
unipower
Misschien de kachelradiateur zelf teveel vervuild van binnen dat er daardoor geen flow is? Als er in heel het koelsysteem geen flow is moet de motor heet worden zoals @roscho al zei. Als de waterpomp in orde is en de motor word warm moet er ook warme koelvloeistof tot de kachel radiateur komen
+1
Sjon
@unipower bij de 300 vario serie is de plaats van de kachel inderdaad een drama. Via het rooster op de motorkap valt er stof en vuil in de ventilator, het filter houd gewoon niet alles tegen. Ik heb zelf een paar jaar geleden deze ventilator vervangen omdat die veel herrie maakte en heb er toen een hoop rotzooi uit kunnen halen. Voordat ik in stof ga werken (vooral bij rotoreggen) sluit ik het rooster voortaan af met plastic en laat de ventilator uit. De cabine kan je toch nog ventileren met de ventilator in het dak, daar zit ook de airco op.
+6
wibe
Ha, bekend verhaal, zelf ook eens gehad.
Je oorzaak is een lekke kop.
Zoals je misschien gemerkt hebt, heb je geen circulatie van koelvloeistof door je kachel radiator. Dit komt omdat de retour van de radiator terug het blok in moet lopen. Doordat wij toen een lekke kop hadden komt er vanaf die kant ook druk op de radiator te staan waardoor je geen stroming krijgt en de cabine koud blijft. Probeer maar eens met een andere slang aan de retour van de radiator en deze los in de koelvloeistof tank te hangen, dan stroomt ie wel. En de slang waar normaal de koelvloeistof in terug moet lopen naar het blok staat nu bij jou ook druk op.

En wat je zegt, hoe warmer de trekker is hoe minder flow je krijgt, omdat de kop dan meer gaat lekken.

Succes
@wibe Hier moest ik ook gelijk aan denken. Hebben het op het werk ook een keer gehad bij een deutz k100, toen was het alleen de koppakking kop is toen wel weg geweest om te vlakken en af te persen.
arnoud
@wibe lijkt er wel op idd, heb het zelfde inmiddels al 3 x mee gemaakt dat de kachel niet warm werd door een lekke kop😅
josje
Ik heb dit bij een 724 gehad na het wisselen van de motor maar van alles geprobeerd en uit eindelijk de thermostaat en waterpomp vervangen en radiateur uitgespoeld toen deed hij het wel weer goed.
+1
josje
Het verbaasde me wel hoeveel zooi uit een radiateurtje kan komen.
frammi
Ik heb dit met een volvo gehad.Oorzaak bleek uiteindelijk een lekke koppakking.
+14
piet1995
Goedemorgen,

Sorry voor mijn late reactie.
@Wibe, bedankt voor je uitleg. Na jouw verhaal de cilinderkop er maar af gehaald, en inderdaad! de koppakking heeft gelekt.
Heel bijzonder dat er verder geen klachten waren met warmlopen / kvs verbruik / drukopbouw etc.

Maar na het vervangen van de koppakking, probleemloos de kachel warm! Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ben er erg mee geholpen.
wibe
@piet1995 kijk, mooi dat het probleem is opgelost
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden cabine geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!