John Deere 6320 - Trekker verliest koelvloeistof bij waterpomp.
Onze jd 6320 verliest sinds begin dit jaar langzaam koelvloeistof. We zagen eerst water bij de intercooler staan, dus dachten dat die lek kon zijn. De trekker koelt nog wel goed genoeg, maar de temperatuur daalt niet meer zo snel bij stationair draaiende motor. Dit komt logischer wijs door dat er minder koelvloei stof inzit.Toen ik vanmiddag na het grasmaaien het scherm voor de radiateur ging uitkloppen zag ik dus dat die koelwaterleiding helemaal nat was. Nou lijkt het bij de koppeling van de waterpomp weg te komen (de roestige leiding op foto 1).
Zou je dat makkelijk kunnen afdichten?
Of heeft iemand een oplossing?
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden trekker , john deere , koelvloeistof , temperatuur , koppeling , waterpomp , Grasmaaien , koelwater , radiateur , intercooler en John Deere 6320 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Een intercooler koelt de inlaatlucht en heeft dus niks met de motorkoeling te maken.
Zoals gezegd, zoek naar witte vlekken bij de waterpomp, leidingklemmen, dat soort werk.
Haal de radiateurdop eraf als de trekker koud is en zet m aan. Als de inhoud gelijk nogal stevig begin te borrelen kan je koppakking lek zijn.
Heb je bij verlies van koelvloeistof wel gevult of pas als ie flink onder het minimum zit? Anders kan er ook wel een luchtbel in het systeem zitten en dan word de werking slecht, als de waterpomp ook matig is dan kan dat problemen opleveren. Kijk ook eens naar de koelvloeistof leidingen of ze niet opgezet zijn, dan zijn ze aan de binnenkant ook opgezet en word de doorstroom veel minder.
- komt er veel druk op het koelsysteem als de trekker een tijdje gelopen heeft?
- komt er een stoot witte rook als je de trekker start?
- hoeveel koelvloeistof verdwijnt er? 1 liter per 30 uur, of meer of minder?
- staat er niet toevallig wel eens een plasje koelvloeistof op straat onder de cabine?
- zie je een witte, gele of rode waas/koelvloeistofspoor onder de motorkap? Zoals al eerder gezegd hier, herken je koelvloeistoflekkage makkelijk op deze manier.
- hoe warm wordt je motor bij normale belasting? En wat gebeurt er als je je kachel volgas aan zet? Komt er warme lucht?
Zo kan ik nog wel even doorgaan met dingen die ik zou uitsluiten voordat ik de koppakking of de intercooler zou vervangen.
Tot slot, koelvloeistof herken je aan de kleur geur en smaak. En de koude aircoleiding trekt condenswater aan. Dat is geen lekkage ofzo. Als de leiding helemaal bevriest heb je een aircoprobleempje.