Fordson Super Major - Juiste timing van de brandstofpomp
Ik heb een 4 cylinder Fordson motor in de boot liggen, loopt en start altijd prima, beetje rook maar niet te gek. Na een dagje varen afgelopen zaterdag viel de motor vlak voor de thuis steiger (gelukkig niet midden op de Kaag) uit. Na inspectie zag ik dat de kunststof koppelingsring tussen het blok en de brandstofpomp het had begeven, de pomp draaide nog wel mee maar de timing klopte uiteraard niet meer door het ontbreken van de ring.Hij tikte al een tijd overmatig, dus ik denk dat die ring al een poosje versleten was.
Inmiddels het onderdeel besteld, nu mijn vraag, Om de pomp weer juist te monteren, is het wellicht nodig de timing opnieuw te vinden. Nu is het merkteken op de pomp goed zichtbaar, maar verder zie ik op de cover van de motor geen merktekens, omdat de motor ingebouwd in de boot, is er geen ruimte om cover en vliegwiel te demonteren, dan moet de motor er eerst uit. Is er een ander manier om de stand van de motor te kunnen bepalen, bijvoorbeeld aan de hand van de nokkenas en de kleppenstand ?
b.v.d. Frank
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden super , super major , onderdeel , brandstofpomp , fordson , vliegwiel , demonteren , monteren , versleten en fordson super major geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Heel erg bedankt voor de tips.
m.v.g.
Frank