Ford 5000 - Welke onderdeel van het brandstofsysteem is dit?

Dit onderdeel lekt een beetje bij mijn Ford 5000.
Waar is dit voor en hoe heet het?
Het is geplaatst bij de dieseltank en spanningsregelaar.
Er zitten leidingen aan van de dieseltank en brandstofpomp.
Ralfie

Reacties

Ralfie
Ik krijg geen foto verzonden, dat maakt het nu onduidelijk.
Maar alvast bedankt voor de moeite.
Gorkie5095
Retour brandstof vanaf je verstuiver die loopt daar langs naar bovenkant tank
+1
zotvantt
@Gorkie5095 Waarschijnlijk bedoel je het tankje van de voorverwarming
Ralfie
Het is een soort tankje van laten we zeggen ruim 5 cm doorsnee en 10 cm hoog.
Bovenop zitten 3 leidingen in T-vorm op het tonnetje.
Onder in het tonnetje zit een leiding recht naar beneden.
Er zit geen elektriciteit op aangesloten.

(klik om te vergroten)

Ralfie
Ha, nu wel met foto. 👍
sjorsthissen
Het tankje is voor het voorgloeien en wordt gevuld via de retourleiding vanuit de verstuivers. Van daar uit gaat er een leiding naar de grote brandstoftank voor wanneer je kleine voorgloeipotje vol is en een leiding naar je vlamgoeier die in je inlaatspruitstuk zit.
Ralfie
Een voorverwarmer?
Das nieuw voor mij. Als ik hem niet dicht krijg, kan ik hem er dan tussenuit halen of geeft dat problemen?
Bvd
Ralfie
Ik wil ook de pakking vervangen tussen de opvoerpomp en de cummings brandstofpomp. Die driehoekige pakking.
Kan ik de opvoerpomp zomaar los schroeven op loopt en dan bijvoorbeeld olie uit de brandstofpomp?

Alvast bedankt 👍
+2
sjorsthissen
@Ralfie Cummings brandstofpomp? De originele Minimec pomp van de ford 5000 heeft een eigen oliebadje. Dus ook eigen vulplug, niveauplug en aftapplug. Er moet motorolie in. Deze olie moet regelmatig gewisseld worden. Ik zou 'm ff aftappen als de opvoerpomp er af gaat. Volgens mij kun je de opvoerpomp wisselen zonder de olie af te laten maar weet t ff niet zeker.

Het tankje zelf is niet de voorverwarmer. Zoals ik zei heb je een vlamgloeier in je inlaatspruitstuk. Die bestaat uit een gloeispiraal wat oranjeheet wordt als je met je contactsleutel gaat voorgloeien. Als de spiraal heet genoeg is, gaat er middels een bi-metaal een klepje open en valt er een beetje diesel (wat uit je kleine tankje komt) op de spiraal en krijg je een vlam. Met de vlam warm je de lucht in je spruitstuk op zodat de motor beter aanslaat met koud weer.

Je kunt het tankje verwijderen als het niet anders kan, maar dan moet je wel weten wat je moet doen met je leidingen!
Ralfie
@sjorsthissen
Dan ga ik gelijk de olie verversen van de brandstofpomp, gaat in 1 moeite door.
Een kijken waar ik de niveauplug kan vinden.
Maar ik bedenk me nu dat die pakking eigenlijk niet lekt want het is een druppel diesel die er aan hangt. Geen motorolie.
Het is dus eerder de pakking in de opvoerpomp die wat lekt.

Zaterdag ga ik ook eens kijken of ik de koppelingen van het tankje dicht kan krijgen.
Ralfie
Pakking tussen opvoerpomp en brandstofpomp is vervangen en lekken is verholpen.
Er kwam geen olie uit gelopen. Ik zal nog eens kijken hoe hoog het peil eigenlijk moet zijn.
Ralfie
Nu dit verholpen is een kijken wanneer die voorverwarmer weer gaat lekken.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
sjorsthissen
Ik zou sowieso de olie verversen in de pomp. Deze raakt door de tijd heen vermengt met diesel en dan wordt het zaakje niet meer gesmeerd.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ford , onderdeel , brandstofpomp , lekt , dieseltank , ford 5000 en heet geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!