Zetor 5718 - chassisnummer

Met dit druilerige weer en in afwachting van een nieuwe remcilinder maar eens begonnen om de ontbrekende stofhoes oo mn 5718 te vervangen. Ik denk dat het gelukt is, maar bij montagen van die 2 helften die rond de veerpoit zitten blijft er een spleet zichtbaar. Dus de 2 helften sluiten niet aan tegen eljaar. Ik zie dat aan dd andere kant dit ook zo is maar wou toch nog eens navragen hier. Is het ook normaal dat er speling zit op de veerpoot in horizontale richting? Als ik de wielnaaf vastneem kan ik de veerpoot in alle richtingen enkele mm's bewegen.
demuywo

Reacties

demuywo
Foto van de vernieuwde kant en nog te vernieuwen kant.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Nog te vernieuwen kant.
+1
Kramer U800
Het ziet er allemaal goed uit. Die spleet hoort zo, je moet hem namelijk op de as klemmen. De speling die je ervaart mag uiteraard niet, maar als het maar een paar millimeter is kan je overwegen om er nog even mee door te rijden als het niet storend is. Je zou ondertussen de kunstof busjes en taatslagers kunnen bestellen dan heb je ze alvast. Het is niet zo veel werk om te vervangen, het schoonmaken is meer werk. Mocht je de veerpoten nog nooit doorgesmeerd hebben dan kan je dat eerst ook nog proberen.
demuywo
@Kramer U800 bedankt voor je reactie... de 5718 moet nog naar de keuring, dus dan vrees ik wel voor die speling. Ik vermoed dat ie dan van bovenaan open moet? Heb de kant die vernieuwd is ook eens doorgesmeerd met de 2 aanwezige nippels.
Kramer U800
@demuywo Doet de veerpoot ook speling vertonen wanneer hij net gesmeerd is? Ik heb geen idee hoe erg het is. Anders zou het nog even zo kunnen laten. De veerpoot moet via onderen er uit. Daarvoor moet de tractor voor omhoog met een heftruck, bovenloopkraan etc. Je zou de vooras ook in zijn geheel er onder uit kunnen halen maar dat is redelijk wat werk. Je moet boven de moer los maken en onder 2 contramoeren los draaien achter de hoes. Dan komt hij zo naar beneden. Spreek voor zich.
demuywo
Ok, ik bekijk het straks even. Dat zijn dan waarschijnlijk al die kleine dingetjes van tussen nr 25 en 19 die vernieuwd moeten worden?

(klik om te vergroten)

Vooras-veerpoot
Kramer U800
@demuywo Dat klopt inderdaad.
demuywo
Speling lijkt inderdaad minder nu er vet inzit. We zullen eens afwachten wat ze op keurig zeggen.

Terwijl we toch bezig zijn, er is ook iets vreemds met de koppeling van de pto. De hendel doet niks, maar als ik koppelingspedaal helemaal diep intrap, dan kan ik pto of pomp of beide in en uitschakelen. Eens mee geklepeld, geen probleem, maar van zodra ik de koppeling intrap om te keren of ban versnelling te veranderen, ontkoppelt ook de pto, wat niet erg handig is. Iemand ideetjes/tips? Tractor heeft waarschijnlijk wel lang stilgestaan...
TTolner
@demuywo Is het geen afhankelijke koppeling? waarbij je hem voor het koppelen van de transmissie de koppeling gedeeltelijk intrapt en voor het ontkoppelen van de aftakas de koppeling compleet intrapt?
Zetor 3011
Klopt dubbele koppeling.
demuywo
@TTolner mja, maar voor het ontkoppelen van de transmissie moet ik hem ook helemaal intrappen, of lukt niet. Mijn 6945 had dit niet, mocht ik ontkoppelen zoveel ik wou, pto bleef draaien. Was ook met de hendel, dus lijkt me zelfde systeem?
Kramer U800
@demuywo Dat kan gebeuren, even het luikje aan de linker zijkant eraf schroeven op het koppelingshuis dan kan je op de koppeling kijken, het kan zijn dat je de drukvingers even na moet stellen.
demuywo
@Kramer U800 luikje gevonden en opengemaakt, drukvingers nastellen, nooit gedaan, zijn daar waardes voor of? En waarvoor dient dat buisje op het afneembaar luikje?

(klik om te vergroten)

Buisje op inspectieluikje?

(klik om te vergroten)

In het koppelingshuis

(klik om te vergroten)

Idem
+1
Kramer U800
@demuywo De drukvingers moeten ongeveer een 10 á 15 mm van elkaar versprongen zitten, dus dat klopt, het ziet wel erg vettig in het koppelingshuis. Het buisje dient ervoor om een spuitje olie in te geven, de olie die bestemd is voor het druklager. Als ik jou was zou het koppelingshuis even uitbaggeren nu je er bij kan. Voor de rest zou het goed moeten zijn. Mocht je de rijkoppeling en aftakaskoppeling te dicht op elkaar vinden dan kan je de vingers verder uit elkaar doen als dat gaat (2x sleutel 17).
demuywo
@Kramer U800 ok, maar dat verklaart dus niet waarom de handbediening van de pto koppeling niets doet, en waarom de pto niet blijft doordraaien... in de handleiding vind ik ook niets terug over half intrappen van de koppeling... ik kuis de boel uit en informeer/denk nog even verder. Zou er graag mee pressen deze zomer, maar dan moet ie wel doordraaien.
Zetor 3011
Maar zoals ik het op de afbeelding zie is het een dubbele koppeling
Zetor 3011
Maar zoals ik het op de afbeelding zie is het een dubbele koppeling
demuywo
@Zetor 3011 mja, met mn weinige kennis die ik hiervan heb, en ook volgens het boek, is het een dubbele koppeling.
Kramer U800
@Zetor 3011 Dat klopt.
demuywo
Dus dan moet ie toch doordraaien? Tzijn toch de enkele koppelingen die niet doordraaien? En waarom draait de mijne dan niet door als ik van versnelling wissel?
Zetor 3011
Je kunt dus je pedaal half in trappen en helemaal. Half dan draait je aftakas door en kun je koppelen. Helemaal intrappen dan ontkoppeld je ook je aftakas. Zo niet, dan zit je plaat vast geplakt.
Kramer U800
@Zetor 3011 Precies, zo zit het. Simpeler kan niet.
demuywo
@Zetor 3011 vergeet dat maar dat ik kan koppelen met half ingetrapte pedaal, en bij 6945 ook niet. Zal dus toch open moeten... zucht...
z6911
@demuywo Bij ons ( 6911) ook de aftakas in en uitschakelen met het kleine hendeltje links en ontkoppelen met de grote hendel links ( max 5 min ).
demuywo
@z6911 ja, uiteraard, da's hoe het zou moeten. Maar de handkoppeling omhooggetrokken kan ik dat kleine hendeltje niet verzetten, je voelt de tandwielen doordraaien, duw ik de koppeling helemaal in, dan lukt het wel... pto koppeling lijkt samen te plakken met rijkoppeling zeker?
deutz 4.11
Hoi, lijkt me erg sterk dat je aftakas koppeling via je voetkoppeling gaat. wij hebben 2 zetors gehad een 4718 en een 6911 alle 2 de trekkers hadden de aftakas koppeling via de handkoppeling tussen je benen. De linker handel naast het pookje om de aftakas te schakelen. Het grote nadeel van de handkoppeling is dat als deze omhoog staat (aftakas vrij geschakeld) is dat de hef niet meer omhoog wil.
demuywo
Even de vriendin in't gat gestoken, als de hendel voor de aftakas wordt opgetrokken schuift het druklager naar achter, dus dat lijkt me ok. Zou de koppelingsplaat van de pto ergens vastplakken? Aangezien die enkel reageert op het pedaal en niet op de hendel?
Welgerap52
@demuywo ik denk dat je de rij aftakas gebruikt , dus ik denk dat je hendels anders moeten staan ,( je kunt dit controleren door voor en achteruit te rijden ,als de aftakas dan ook de andere kant op draait dan gebruik je de rij aftakas)
demuywo
Ondertussen motor ook open om olieverbruik om te sporen... cilinders er ook maar uit halen om zuigerveren te controleren? Onderaan losmaken en omhoog eruit duwen?

(klik om te vergroten)

Al 1 en ander weggenomen

(klik om te vergroten)

Koppen eraf

(klik om te vergroten)

Alles bijhouden

(klik om te vergroten)

Carter eronderuit

(klik om te vergroten)

Daar moeten we dus in...
Kramer U800
@demuywo Ik zou eerst nog even de zuigers erin laten, kan je als je de zuigers op- en neer beweegt groeven zien in de cilinderwand? Het kunnen ook de cilinderkoppen zijn waar hij olie op verliest, klepgeleiders of klepstelen kunnen versleten zijn. Zit er een hele dikke laag roet op de in en/of uitlaat en is deze eventueel vettig? Cilinderkoppen en tuimelaars kun je door elkaar gebruiken dus hoef je niet te nummeren, houd in eerste instantie wel de kleppen bij de cilinderkop waar ze uit komen mocht je van plan zijn deze eruit te gaan halen mocht dat nodig zijn.
+1
demuywo
@Kramer U800 cilinderwanden zijn mooi glad, ik kijk vanavond nog eens naar de kleppen. Er zat volgens mij een beetje roet op, maar eerder oppervlakkig. Bedankt voor de tips.
demuywo
@Kramer U800 hierbij al fotos van de 4 koppen/kleppen... behoorlijk zwart, das geen verrassing, maar vanwaar komt de olie? 😉

(klik om te vergroten)

Cil 4

(klik om te vergroten)

Cil 3

(klik om te vergroten)

Cil 2

(klik om te vergroten)

En ja, cil 1
Kramer U800
@demuywo Zit aardig wat verschil in de aanslag op de cilinderkoppen. Vooral cilinderkop 3 ziet er slecht uit. Nou is het zoeken waar het vandaan komt.
Kramer U800
De dichtstbijzijnde Zetor dealer van jou vandaan is:

Jan Degezelle
Heerbaan 266
B-8530 Harelbeke

Phone +0032 56711541
E-mail jan.degezelle@gmail.com

Hier kan je eventueel informatie inwinnen en onderdelen regelen. Op afstand wat zeggen is lastig.
+1
demuywo
@Kramer U800 hehe, vergeet die maar... de website van Zetor moet dringend eens upgedate worden. Onderdelen zijn het probleem niet, maar ik mis ervaring om te voelen waar ik dat olielek moet vinden. Misschien al eens beginnen met de koppen binnen te doen en 1 cilinder er proberen uit te halen.
Zetor 3011
Effe kijken of de kleppen lekken en of verstuivers goed zijn. Eigenlijk als de motor loopt en je draait de brandstofleiding paar slagen los van verstuiver kun je horen of die cilinder goed loopt.
demuywo
Zo, revisiebedrijf belde me of ik even wou langskomen... weet je al geenoeg mee he... destijds inderdaad gereviseerd, maar niet goed. Verkeerde klepzittingen, klepstelen veel speling, geleiders niet vervangen, sommige dingen ook gewoon slecht gemonteerd, kortom, niet door deskundigen met het juiste materiaal aan gewerkt. Wel nieuwe klepsyeken en geleiders enzo oo factuur van destijds, maar niet vervangen. In orde brengen kost me bijna het dubbel van nieuwe, complete koppen, dus we kunnen weer bestellen. Verstuivers ook ondermaats, kijken voor nieuwe toppen en hij gaat ze dan afregelen. Wel blij dat ik bij een vakman met een passie voorczn vak ben terechtgekomen.
Kramer U800
@demuywo Kijk daar heb je wat aan. Je moet met zulke dingen gewoon een vakman erbij hebben, vanaf afstand wat roepen is gewoon heel lastig. Goed om te horen dat het nou goed gaat komen.
demuywo
Heeft iemand soms de aanhaalmomenten voor de kopbouten? Ik begreep van revisiebedrijf dat je ze gewoon gekruist mag aandraaien aangezien het 4 losse koppen zijn, maar het juiste moment weet ik niet.
Kramer U800
@demuywo 150 - 160 NM, wij doen ze altijd maximaal, dan weet je zeker dat die dicht is. Het komt ook niet op één NM aan natuurlijk.
demuywo
@Kramer U800 ok, bedankt voor de info. Terwijl we wachten op de stukken nog de andere stofhoes van de vooras ook eens vervangen en 2 stuurkogels. Kunnen ze daar dan al niet meer van janken op de keuring 😅. Nu enkel nog eens de klepspelingen opzoeken.
+1
Kramer U800
@demuywo Zo is dat. Klepspeling is 0.2 mm voor de inlaat en 0.3 mm voor de uitlaat.
+2
demuywo
Zo, stukken aangekomen, injecteurdoppen binnen bij revisiebedrijf om af te stellen, we kunnen straks weer verder...

(klik om te vergroten)

Nieuwe koppen, joints, injecteurdoppen, thermistaat, etc...
demuywo
Zo, koppen zitten erop, injecteurdoppen vernieuwd en binnen, tuimelaars gemonteerd. Nu heb ik vroeger van mn Citroen DS nog kleppen gesteld, zie schema in bijlage, maar heeft iemand nog tips, want echt bijstellen is het niet, met de nieuwe koppen en kleppen is er duidelijk meer speling tussen tuimelaar en klep.

(klik om te vergroten)

Kramer U800
@demuywo Ik zie vaker dit soort tabellen voorbij komen bij mensen die nog niet eerder kleppen hebben gesteld, gewoon in de prullenbak gooien want het geeft alleen maar koppijn. Het is heel simpel: je gaat de krukas rond draaien, tijdens het draaien ga je kijken bij welke cilinder er een klep ingedrukt word, stel bij cilinder nummer 1 word de inlaatklep ingedrukt en deze is helemaal ingedrukt dan weet je 100% zeker dat de uitlaatklep gesloten is van die cilinder, hierdoor kan je de uitlaat klepafstellen. Heb je dat gedaan, markeer je deze met een stift zodat je weet dat je deze gehad hebt, je draaid dan net zo lang door totdat je ze allemaal gehad hebt, dit is de snelste en meest betrouwbare manier van kleppenstellen. De krukas kan je draaien met je bote handen aan de V- snaar van de motor, ik zie dat je de verstuivers er nog uit hebt dus dat moet geen probleem zijn.

De klepspeling voor de inlaatklep is 0,2 mm en voor de uitlaatklep 0,3 mm.
+1
demuywo
@Kramer U800 bedankt, zag dat er op de site van Dieseldokter ook zo'n uitleg stond. Is inderdaad logisch. Heb met sleutel aan dynamo motor rondgedraaid en dan eerste alle uitlaatkleppen gesteld en dan de inlaatkleppen. Ging vlotjes. Volgende week de verstuivers monteren...

(klik om te vergroten)

Puzzelen....

(klik om te vergroten)

Nieuwe doppen.
ArjenB
@Kramer U800 ik tel ze altijd +1 bij een 4 cil als bijvoorbeeld 1 aan het tuimelen is kan je 4 stellen omdat je op 5 uitkomt. 2 tuimelt optellen tot 5 dus 3 is te stellen.
+1
Kramer U800
@ArjenB Kan ook, zo heeft iedereen zijn eigen manier.
+1
demuywo
Sfeerfotootjes

(klik om te vergroten)

Eerste tuimelaar gemonteerd

(klik om te vergroten)

Kvs leiding gemonteerd met nieuwe thermostaat
demuywo
Ik heb zonet de 4 injecteurs los in de koppen gestoken. Als ik het gied begrijp dan dat plaatje met die 2 nokken erop en vastzetten met de 2 moertjes.

Waarvoor dienen die gekke halve rondellen dan?

En hoe komt het dat mijn mazoutleidingen bij de ene perfect passen en bij de andere helemaal niet?

(klik om te vergroten)

Hier past de mazoutleiding perfect

(klik om te vergroten)

Hier dan helemaal niet?
ArjenB
@demuywo De diesel leiding kan je er gewoon voorzichtig naar toe duwen en inderdaad de verstuiver meer de 2 boutjes vastzetten.
Wat bedien je met rondellen?
+1
Kramer U800
@ArjenB
Quote:
rondellen
Dat woord ken ik ook niet inderdaad.
demuywo
Motortje draait, fuseekogels vervangen, misschien morgen plaatwerk neusje weer opbouwen. Rondellen, rondsels, vloten, hehe, maar ik bedoel dus deze halve ronde dingen van op deze foto. Heb ze niet gebruikt, misschien van in de injecteurs?

(klik om te vergroten)

Die 2 keer 8 ronde stukjes links...?
+1
ArjenB
@demuywo dat zijn de boringen om de klephoedjes vast te maken
+1
demuywo
@ArjenB ah, en aangezien ik compleet nieuwe koppen met kleppen heb zullen dat de oude dan zijn. Bedankt.
demuywo
Iemand een idee waar ik het chassisnummer kan terugvinden? (Niet het pkaatje in de cabine) Ik dacht ergens thv de rempedalen maar vind niet direct iets terug.
+1
Kramer U800
@demuywo Links boven de remtrommel, op het vlak gefreesde stuk dacht ik. Kan wat roest of verf overheen zitten.
+1
demuywo
@Kramer U800 indeed, had je reactie gemist, maar daar zit ie dus, onder de verf...

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden zetor , vooras , vervangen , remcilinder , speling , 2wd en kleppen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!