Geweldig de energietransitie

Mooi dat wij warmtepompen hebben die op kolen werken nu dat wanneer de energie het hardste nodig is de panelen mooi wit zijn.
Erik1979.

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+4
Erik1979.
Ik reed vandaag bij de fuchskaute. Hoogste punt in Westerwald. Heel bijzonder. Bijna alle windmolens stonden stil. En alle zonnepanelen waren wit van de sneeuw. Dat in combinatie met geen kernenergie in Duitsland weet iedereen waar de energie vandaan komt in de winter maanden.
Vdejong
@Erik1979. Sneeuw wordt zwart
hans1980
@Erik1979.
Erik1979.
@hans1980 ik vraag mij af of mensen zich niet afvragen of ze de stroom die in de zomer geproduceerd wordt in de winter kunnen gebruiken voor de warmte pompen.
Vdejong
@Erik1979. op slaan in zoutkoepels?
+1
Erik1979.
@Vdejong het is toch veel makkelijker om alle energie centrales in Europa te vervangen voor kernenergie. Stabiel. co2 vrij als het is waar is wat ze zeggen. Goedkoper als ieder ander alternatief. En bij verdere ontwikkeling geen afval meer. Maar dat is een oplossing waardoor Europa niet naar de kloten gaat. En dat willen ze niet. Rest van de wereld gaat verder met kernenergie schaliegas uit eigen omgeving en andere goedkope alternatieven. En in de olie rijke landen gaan ze lekker verder met extreem goedkope olie. Alleen Europa wil zonnepanelen en windmolens gemaakt met fossiele brandstoffen uit andere landen. En de landbouw gaat van export naar import. Industrie verdwijnt. Micheline stopt nu ook al in Duitsland. Hebben straks genoeg energie. En genoeg mensen die kunnen werken als het zo doorgaat. Maar geen geld meer.
Vdejong
Quote Reactie van @Erik1979.:
Maar dat is een oplossing waardoor Europa niet naar de kloten gaat. En dat willen ze niet.

Alles wat je zegt, kan ik volledig achter staan, alleen bovenstaande zin niet. Want wat is het doel hiervan.
Erik1979.
@Vdejong ik denk om zo usa te versterken. Maar dat weet ik ook niet. Ik weet wel dat Nederland en Duitsland bij iedere beslissing een 1 gooien. Iemand die bewust wil slopen kan het gewoon echt niet beter doen. Hoeveel crisissen zijn er wel niet. En hoeveel zijn er netjes opgelost?
+2
Vdejong
Quote Reactie van @Erik1979.:
En hoeveel zijn er netjes opgelost?

Geen?
Erik1979.
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979.:
@Vdejong ik denk om zo usa te versterken. Maar dat weet ik ook niet. Ik weet wel dat Nederland en Duitsland bij iedere beslissing een 1 gooien. Iemand die bewust wil slopen kan het gewoon echt niet beter doen. Hoeveel crisissen zijn er wel niet. En hoeveel zijn er netjes opgelost?

Is Nederland tegen kernenergie? dat is wat nieuw voor me.
Ze konden natuurlijk veel beter met stoom en kokend water er een stuk 3 bij zetten
Maar tegen zijn ze in Nederland beslist niet, zelf de huidige regering is gematigd voorstander
rijksoverheid.nl/ministeries/…
groeier
Gevaarlijke man Hoekstra
bnr.nl/podcast/hahn-in-europa/…
@Vdejong iedereen even arm
Ouwe Gerrit
Quote Reactie van @Erik1979.:
het is toch veel makkelijker om alle energie centrales in Europa te vervangen voor kernenergie.

nuscalepower.com/en/products/…
+1
Kars
@Erik1979. Teveel welvaart in het westen. Ze willen meer gelijke welvaart in de wereld. Behalve die 1 procent daar op klimaat congres.
Ze zeggen niet voor niks dat het westen straks co2 uitstoot moet betalen aan armere landen in de wereld. Daarmee moet jouw geld naar afrika.
Alleen of het ooit bij die arme sloebers komt is een tweede
Vario512
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
Ik reed vandaag bij de fuchskaute. Hoogste punt in Westerwald. Heel bijzonder. Bijna alle windmolens stonden stil.

Bijzonder wij zijn gisteren naar Trier gereden en vandaag weer terug en de vele windmolens in Duitsland draaide ondanks de weinig wind allemaal. Ik heb er echt maar eentje stil zien staan. We vroegen ons echt af waarom dat die tussen de vele anderen niet draaide. 😀 Maar er staan er echt gruwelijk veel , het is gewoon lelijk van de molens.
+1
pieta
Quote Reactie van @George:
Bijzonder wij zijn gisteren naar Trier gereden

In de kou met een elektrische auto. Dat kan toch niet!! 😁
+1
George
Quote Reactie van @pieta:
In de kou met een elektrische auto. Dat kan toch niet!!

Ik moet je eerlijk bekennen dat we met een benzine aangedreven BMW zijn gegaan met mijn schoonzoon en dochter. We hoefden maar in te stappen. De reden om met die auto te gaan is dat hij wel winterwielen heeft en ik niet. Maar ik moet ook toegeven dat tijdens dit weer waarschijnlijk op de terugweg wel een kort laadstopje noodzakelijk zou zijn. Het was koud in Trier. Min 6 vannacht en in de ardennen lag ook sneeuw. Ik ben deze week op en neer naar Gorinchem geweest en dat was exact 201 km en had toen nog 232 km actieradius over. Dus de kou scheelt wel een 100 km actieradius. Deze week weer een test om even naar de Agribex in Brussel te gaan. 😀
+1
Erik1979.
@George btw Trier is ook niet zo hoog. Iets in de 100 meter. Wij zitten op 1 lokatie op 440 en de andere op 540 hoogste punt is 630. Iedere 100 meter schijnt een graat kouder te zijn. Kunnen we goed merken. Op die 540 meter altijd meer sneeuw en latere groei als op 440 meter.
Kars
@George 1300 km laatste tankbeurt en nog 50 km over 🤣
George
Quote Reactie van @Kars:
1300 km laatste tankbeurt en nog 50 km over 🤣

Tja dat kan maar ik vind het niet erg dat ik m een keer aan de stekker moet leggen na 400-500 km . Dat is maar een kleine moeite. Je gaat slapen en daags erna is ie vol. Hoe vaak rijd je meer dan 400-500 km op een dag? Dat zijn maar weinig mensen die dat vaak doen met een auto.
weurding
@George 1200, 3 uur 's nachts weg, 5 uur middags in sarlat la caneda😊
George
@weurding ja en hoe vaak doe ja dat?
En ik denk dat er onderweg ook wel eens gestopt wordt.
+1
weurding
@George ging over kilometrage per dag, tuurlijk stop je wel es, zou waanzin zijn door te rijden aan 1 stuk, lukt ook niet met lege tank😅
George
Quote Reactie van @weurding:
ging over kilometrage per dag, tuurlijk stop je wel es, zou waanzin zijn door te rijde

Kijk in zo'n geval moet je dan tijdens zo'n sanitaire stop ook even de auto aan de snellader. 😀
Kars
@George die van ons moest wel eens naar pieter buren op stage bezoek. Die rijd wel best veel stagebedrijven af nml.
George
Quote Reactie van @Kars:
ie van ons moest wel eens naar pieter buren op stage bezoek. Die rijd wel best veel stagebedrijven af nml.

Dat is vanaf hier 268km , dat zal ik momenteel niet halen op en neer met dit koude weer maar met een laadstopje van een minuut of 10 is het klaar. Maar nogmaals zo vaak gebeurd het echt niet dat je meer dan 400 km op een dag rijdt.
cs-agrar
Quote Reactie van @Kars:
1300 km laatste tankbeurt en nog 50 km over

scania?
groeier
Je wil met een accident, of kettingbotsing niet in een auto zitten met liters accuzuur aanwezig.
+1
George
Quote Reactie van @groeier:
e wil met een accident, of kettingbotsing niet in een auto zitten met liters accuzuur aanwezig.

Deze had ik nog niet eerder gehoord. Meestal gaat het over brand. 😀
groeier
Quote Reactie van @George:
Meestal gaat het over brand

Ja, maar brand kan ook met benzine natuurlijk.
George
Quote Reactie van @groeier:
Ja, maar brand kan ook met benzine natuurlijk.

Schijnbaar branden die eerder dan een EV. Maar een EV is wel moeilijker te blussen als ie brand. Accuzuur problemen met ongelukken ben ik nog nergens tegen gekomen. De accu's zitten natuurlijk veilig in de bodemgroep gewerkt.
Kars
@cs-agrar seat leon
+1
Erik1979.
@George vanmorgen draaide er wel veel. Maar gisteren niet. Ik probeer iedere keer filmpjes te maken maar het lukt mij niet om die hier te plaatsen. Anders kon je het zien.
George
@Erik1979. Gisteren de heen weg richting Trier draaide ze ook.
Erik1979.
@George kan, hier niet. Ze staan echt heel vaak stil.
Weidezicht
@Erik1979. Maak je een foto...
+4
Erik1979.
@Weidezicht kan ik doen. Weet ik zeker dat ze stil staan.
paul1
de jonge
@paul1 ze kunnen ook wel gewoon via zoom overleggen toch...
+3
Tinus78
@de jonge met 70.000 man ff naar woestijn vliegen om te praten over het klimaat. Wat een hypocrisie
+4
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Tinus78:
om te praten over het klimaat

Niet alleen praten, het bedrijfsleven is ruim vertegenwoordigd. Doel: verdienmodel vergroten, daar is het allemaal om begonnen tenslotte.
Cowboy3
Ze hebben de mond vol van energietransitie, maar ze zijn de kabeltjes vergeten te leggen de prutsers.
rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/…
gld.nl/nieuws/7573084/…
matt
@Cowboy3 draaien dalijk weer om,krijgen het stroomnet nooit.
Op tijd in orde voor al die warmtepompen,en elektrische auto,s
Als ze eenmaal aangeschaft zijn,zullen ze zwaarder belast gaan worden.
George
Quote Reactie van @matt:
Als ze eenmaal aangeschaft zijn,zullen ze zwaarder belast gaan worden.

Ze moeten ergens geld mee in de kas krijgen. Dus ja waarschijnlijk gaan ze wel ergens wat belasten. Wat betreft stroomnet kan er nog veel bij nieuwe huizen met goede zonnepanelen op dak en thuisbatterijen. Maar ook grote externe batterijen die pieken op stroomnet kunnen opslaan en weer op betere momenten het net op kunnen brengen. Technieken gaan hard vooruit. Het kan allemaal wat langer duren maar het gaat gewoon die kant uit. Paar kerncentrales er bij en het komt allemaal goed.
jan w
Vorige week op tv een programma over vrachtwagens die op elektriciteit zouden moeten gaan rijden.
Als alle vrachtauto's in Nederland over zouden gaan op elektra, dan zouden er 6000 kerncentrales bijgebouwd moeten worden.

In Duitsland willen ze ivm de capaciteit op het elektriciteitsnet de aanvoer van stroom beperken, zodat er maar voor 25 km / uur geladen kan worden
+1
matt
@jan w Als alle vrachtauto's in Nederland over zouden gaan op elektra, dan zouden er 6000 kerncentrales bijgebouwd moeten worden.

Dit geloof je toch zeker zelf niet 🤔
George
@matt Ik geloof het in ieder geval niet. 😀
jan w
@matt
Een gemiddelde vrachtwagen rijd een kleine 400 km per dag en heeft ongeveer 1.4 Kwh per km nodig.
MAN mikt met zijn nieuwe elektrische vrachtwagen op 800 km per dag met in de rustpauze de batterij weer op te laden. Dan moet er in 45 minuten 560 KW geladen worden. Dat is 750 Kwh. Volgens rtl nieuws zouden er in 2035 zo,n 48000 laadpalen moeten staan om de vrachtwagens van stroom te voorzien.
jan w
@jan w
Volgens het CBS gebruiken we nu 113TWh aan stroom per jaar. dit zal volgens het zelfde CBS stijgen in 2030 naar 150 a 190 TWh.
+1
matt
@jan w 48000 laadpalen moeten staan om de vrachtwagens van stroom te voorzien.

Voor iedere 8 laadpalen,een kerncentrale dan 🙂
jan w
@matt
geen idee, ligt eraan hoe groot je die kerncentrale's maakt. Maar dat werd er door de transportbranche naar buiten gebracht.
zomaar
@jan w was volgens mij europees of wereldwijd die 6000 centrales
George
@jan w En toch gaat M.A.N batterij elektrische vrachtwagens in serie produceren en voorlopig nog geen waterstof aangedreven versies. Op termijn willen ze wel ook waterstof overwegen in een aangepaste verbrandingsmotor. Maar niet met brandstofcel techniek. Ergens zullen er dan toch wel laadmogelijkheden komen want ook andere vrachtwagen merken gaan over op elektrisch. Bij de auto-industrie is het inmiddels al heel duidelijk. Daar is duidelijk op elektrische aandrijving ingezet , al geloven sommige dat nog steeds niet.
Vdejong
@George kleine kernreactor in elke vrachtwagen een idee?
cs-agrar
Quote Reactie van @George:
laadmogelijkheden

bredenoord.com/nl/
Erik1979.
@jan w bij ons rijden ze met kruiwagens van 40 ton rond. Zolang ze niet naar de 60 of 70 ton gaan geloof ik er geen zak van. Ze komen bij ons met volle vrachten raapschroot van 22 tot 23 ton. Silo kan 50 ton in. En maar zeuren die extremistische Grüne. Zelfde man kan met zelfde tijd en een klein beetje meer brandstof het dubbele mee nemen. Als ze bang zijn voor aslast kunnen ze er gewoon wat assen bij zetten. Voor mij weer een teken dat het om geld gaat en niet om co2
Vdejong
Quote Reactie van @Erik1979.:
Als ze bang zijn voor aslast kunnen ze er gewoon wat assen bij zetten.
ontario.ca/laws/regulation/…
zoiets?
Erik1979.

« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden geweldig , energie en wit geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!