Same Saturno 80 - Dichtingen vervangen 4WD en aftakas.

Goede avond,

Een tijdje geleden heb ik Same Saturno 80 synchro aangeschaft en ben ik begonnen aan de problemen aan te pakken.(restauratie) Bij het nakijken van de versnellingsbak olie en hefinrichting merkte ik dat deze allebei onder het minimum niveau waren. Zijn deze 2 met elkaar ergens verbonden? Hierbij merkte ik dat er een lek is aan de overbrenging van de 4x4 aandrijving. Ook de dichting achter de circlip van de aftakas zweet. Alvorens alle olie te vernieuwen had ik deze problemen graag eerst aangepakt. als ik in de onderdelen catalogus kijk zie ik dat voor het 4wd systeem er enkel een oliekeering zit, maar bij de aftakas merk ik dat er voor de oliekeering nog een "bus " zit. Kan iemand mij zeggen hoe ik beide dichtingen het best vervang?
Jiri

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
Longwood
Leuk dat je bezig bent met het restaureren van de Saturno 80!
Of de versnellingsbak en de hefinrichting met elkaar verbonden zijn; Nee, wel de versnellingsbak en de achterbrug deze zijn wel met elkaar verbonden. Ongeveer waar de stoel zit, zit een overgang in de vorm van een buisje. De hefinrichting is een op zich zelf los staand systeem. Die kun je van de achterbrug los halen. Let wel op dat hij recht omhoog gaat gezien er stelpennen inzitten.

Zodra je de deksels van de versnellingsbak verwijderd en de hefinrichting verwijderd zie je het totale plaatje. Als ik mij niet vergis loopt is de aftakasstang gemakkelijk los te koppelen door achteraan te beginnen met het loshalen van de bus. En met een beetje geluk kun je in de achterste stuk van de versnellingsbak de aftakas loskoppelen. Let wel op doe dit met gevoel.
Heel veel success! Misschien hebben anderen nog andere ervaringen/kennis
+2
yoohan
De aftakas keerring kun je van buitenaf vervangen. Even de circlip losmaken aan de achterkant. Dan aan de stomp trekken, komt eerst een stalen bus/huls mee en daarachter de keerring.

Doe dat trekken met beleid, de as zelf moet blijven zitten, dus korte trekjes geven zodat die stalen bus naar buiten komt. Dat wel nog makkelijker als je even het ene deel van een tussenas op de stomp doet. Kun je wat meer kracht zetten.
+1
ArjenB
@yoohan en de keerring van de 4x4 kan je denk gewoon een schroef in draaien en dan weer uit trekken
+1
yoohan
@ArjenB
Dat denk ik ook ja
+1
joopsame78
Schakel eerst de aftakas IN mocht je de as er te ver uitrekken dan valt je schakelmof niet onder in de bak.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden aftakas , hefinrichting , versnellingsbak , aandrijving , onderdelen , vervangen , oliekeering , versnellingsbak olie , overbrenging en Restauratie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!