Meedoen aan trekker trek / Tractorpulling. Standaard klasse. Wat voor Trekker / Tractor? Beginner/Advies.

Hoi,

Als ik zo rond kijk op verschillende evenementen en zie de tractors staan die uitgevoerd zijn voor de trekker trek begint het toch wel een beetje te kriebelen en als je het geluid dan ook nog hoort! En als een paar vrienden ook al meedoen...

Ik ben beginner ( Nog nooit trekker trek gereden )

Ik heb al verschillende topics gezien en gelezen. hier kom ik nog niet aan uit.
Hier gaat het dan al meer naar de 11 ton met de 1455xl oid.

Ik heb een paar vragen hierover:
- Wat voor tractor zijn standaard al goed gebouwd voor de trekkertrek. (het liefst houdt ik hem zo standaard mogelijk, ook ivm slijtage enz.)
Ik weet dat er altijd wel iets kapot kan gaan. Maar welke tractors gaat bijvoorbeeld niet veel aan kapot als ze standaard zijn?
- Ik zat zelf te denken aan de 2,5, 3,5 , 4,5 Ton standaard? Of iemand een beter iedee / Advies ?
- Waar moet ik zowel rekening mee houden als ik op zoek ga naar een trekker?
- Stel dat er iets kapot gaat wat zijn dan de types die je vooral niet of wel moet pakken?
- De standaard klasse betekent toch dat en niks aan verbouwd mag worden?

Budget ligt er een beetje aan wat het is.Ik wil er geen ( Niet )
7 a 8000 aan uitgeven...

Ik hoop dat jullie mee zouden kunnen denken!

Ik hoor het graag!
LuftDeutz

Reacties

+4
KlaasM
Standaard zou inderdaad standaard moeten zijn. Maar dat is het al een hele tijd niet meer. Er wordt behoorlijk geld aan banden enz uitgegeven. En de brandstofpomp wordt tot het maximaal toelaatbare opengeschroefd.
Het resultaat zijn prachtige wedstrijden maar even mee doen met een standaard trekker valt niet mee
+2
DANOONTJE POWERR
@KlaasM ligt eraan waar je rijdt.
NTTO wedstrijden en wedstrijden in Friesland zijn allemaal met vermogenstester.
Vooral de kleine klassen kun je prima standaard meedoen.
Banden moet je wel wat geld in willen steken om bovenaan mee te doen.
+2
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz in principe zijn de meeste trekkers wel geschikt en hou je ze standaard gaat geen enkele trekker kapot door trekkertrek.
Gezien je budget kun je het beste gaan voor 2,5 of 3,5 ton.
Zoek een trekker die dan gunstig in de klasse ligt qua pk's.
Bijvoorbeeld een Inter 844 of Fiat 850 of MF 1080 in de 3,5.
Die gaan echter ook al gauw je budget over.
+2
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
In ieder geval 1 ding is zeker, met een van de trekkers die je noemt op standaard vermogen ga je in principe niet winnen. Bij de ntto regelt iedereen hem af op de limiet en bij wedstrijden zonder vermogen limiet is het sowieso kansloos..
+1
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power dan zou ik toch maar eens goed kijken wat ik schrijf.
3,5 is 85 pk.
De trekkers die ik noem halen dat zonder aanpassingen
+1
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Oh is de 3.5 zo weinig ja?
+2
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power net wat je weinig vind.
Dr meeste trekkers van dat gewicht komen niet aan die pk's.
Plus dat mijn genoemde modellen ook nog eens taaie langeslag motoren hebben.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR
maat van mij heeft ook een Someca 850 ( fiat ) die trekt hem soms zo full pull.
+2
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz het is de 4 cilinder uitvoering van de 1300 dus ik begrijp dat wel haha.
Geen 750 kopen, dat is een compleet ander blok.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Als je kijkt naar een fiat 850 die staat er 1 op mp voor 4500 euro , voor een 844 ga je al snel richting de 7000.
+3
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz Fiat kopen dus 😜
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Ja die assen lijken ook best sterk 😄 naar mijn idee. Wat houd een lange slag taaie motor in? Dat hij het lang volhoudt?
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz ja de slag van de cilinder is langer waardoor ze laag in toeren nog doortrekken.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR
Weegt 3100 kilo dus dat ligt eigenlijk ook wel goed.. nog wat gewichten erbij.

Jijj rijdt toch zelf ook Fiat ? Zijn daar nog wel wat onderdelen voor ter krijgen ? of gaat er niks kapot 😄 haha.
+2
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz onderdelen zijn nog wel te krijgen.
Maar ze zijn ook niet kapot te krijgen.
Roest is de grootste vijand van de meeste Fiat's.
+2
goeiedag eem
@LuftDeutz waar je ook naar moet kijken is of je op de wedstrijden waar jij aan mee wil doe ook dubbellucht mag hebben of niet, persoonlijk zou ik voor de 3.5 ton gaan en zorgen dat je trekker met dubbellucht als dat mag rond de 3200 kg weegt en rond de 70 pk standaard zit, dan heb je gewicht om te verplaatsen ivm de balans in de trekker, en kun je hem op 83 pk pto aflaten stellen. Ik trok in de 3.5 met een deutz 6006 met dubbellucht en heb hem op 83pk pto afgesteld. Mijn ervaring is dat als je een trekker wat opdraait en dat netjes laat doen voor een waterrem haal je vaak meer eruit en word hij taaier dan een gewoon standaard zonderxwat opdraaien. Grote motor inhoud is mooi maar het moet wel bij je pks passen, dat is mijn ervaring hier bij ons in de buurt met trekkertrek
walker1
Ik ben niet echt een TT specialist, maar waarom probeer je het niet eerst met een van de trekkers die je toch al hebt?
LuftDeutz
@walker1

We hebben een Fendt 305 LS 40 km bak en vloeistofkoppeling. Deze wil ik er liever niet voor gebruiken.
Verder hebben we dan allemaal kleine holder tractortjes. Dan kom ik meer uit / alleen op een Deutz D3005...
Of een Deutz 4506 maar die gebruiken we thuis ook regelmatig. D3005 tevens ook.

Alleen heb ik nog nooit een Deutz D3005 zien mee doen met de TT. Weegt eigenlijk ook maar 1635 kilo..
WO 562 Driver
@LuftDeutz dan neem je de 4506.
Kan mooi met wat gewicht erbij op in de 2500.
LuftDeutz
@WO 562 Driver

Dat is nou net het punt.. we willen die er eigenlijk niet voor gebruiken. hij is nog helemaal origineel met ongeveer 4000 uur origineel op de teller en ja om die dan een beetje te spelen voor de TT zie ik persoonlijk niet zo zitten.
+1
ronald-deutz-fahr
@LuftDeutz ik zou met de 4506 beginnen. Koop een setje mooie banden op velg, dan kan je de dag voor de wedstrijd die in een half uurtje wisselen, blijft die de rest van het jaar origineel. Gewoon beginnen, rest van de trekker kan je prima origineel laten. Als die met trekkertrek kapot gaat had die dat anders in het normale werk alsnog binnenkort gedaan, niet te bang zijn

En na een paar wedstrijden weet je wel een beetje hoe en wat je verder wil, en kun je dan veel gerichter zelf een trekker kopen 😉
deJong
@LuftDeutz de 305 past wel precies in de 3.5 ton. Goede 4 liter 4 cilinder

En hij gaat echt niet kapot. Dan had die 309 van ons allang aan zijn eind geweest😬
+1
LuftDeutz
@deJong

Oh, deed jij er dan ook trekker trek mee of? Ik hoor ook wel dat de vloeistofkoppeling niet fijn kan zijn maar hoe dat zit precies?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Ik hoor ook wel dat de vloeistofkoppeling niet fijn kan zijn maar hoe dat zit precies?

In tubbergen rijdt elk jaar een boer mee met zijn 308 2wd in de 5.5 ton.
En die heeft ook al wel van onze 612 gewonnen. Als we 1e of 2e zijn staat hij in de klassering vlak achter ons.
Verder doet hij ook nergens mee maar dat is een geduchte tegenstander.
Dus als alles verder goed is zegt het niet veel waar je mee rijdt
+2
yoohan
In principe zou je met elke trekker wel trekkertrek kunnen rijden. Gaat echt niet alleen om de meeste pk's. De juiste bandenkeuze icm bandenspanning, de gewichtsverdeling (balans), trekhaakhoogte, goede versnellings keuze bij de baan, zijn allemaal belangrijke factoren. Degene met de meeste pk's in een klasse, hoeft absoluut de winnaar niet te zijn.

Als je wat wil proberen zou ik in de 2,5 of 3,5 mee gaan doen. Zoek een 2wd trekker die je leuk vind. Koop een fatsoenlijk setje achterbanden, dat is wel een must-have om mee te doen aan de bovenkant van de lijsten.
+3
yoohan
En het is net wat je zelf mooi vindt qua merk natuurlijk, ik heb zelf een paar keer mee gedaan met een Same Panther 2wd in de 3,5ton. Juist omdat ik dan iets unieks had. Vond ik veel leuker als de zoveelste 844s. Maar dat is persoonlijk. De merken die je minder ziet vind ik altijd leuker om naar te kijken.
Zelfde met die 1455's, zijn mooie trekkers. Maar als de 7e voobij in de klasse dan ga ik ff bier halen haha
LuftDeutz
@yoohan

Dat vind ik zelf ook wel mooi! Iets wat niet iedereen heeft!

Toch maar even in de deelnemers historie gaan kijken!
+1
FONHOF
@LuftDeutz koop een fortschritt, met je budget kun je er 3 kopen en heb je wat.bijzonders.
yoohan
@LuftDeutz
Ja, inderdaad, gewoon eens rondkijken wat je mooi vind. Een simpele trekker met goede banden kun je best wat mee.
Renault, david brown, lamborghini zijn ook merken die je relatief weinig meer ziet. Terwijl er ook prima trekkertjes tussen lopen voor TT. Ja zelf zit ik al heel wat jaartjes tussen de Same's, dus voor mij dat geen twijfel zijn 😁
+12
Gavrie Willemsen
Het leukste vind ik aan trekkertrek aan de zijlijn kijken naar wat de anderen presteren en hem ‘s avonds terug in de schuur zetten voor meerdere weken tot de volgende trekkertrek. Dan denk ik: ik heb er thuis ene staan waar ik morgen vroeg weer in kruip en mijn dagelijks werk mee kan doen. Ra ra, hij is rood en hij fluit……en het is geen roodborstje…..😜😜
+3
BouwmanH
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
Het leukste vind ik aan trekkertrek aan de zijlijn kijken naar wat de anderen presteren en hem ‘s avonds terug in de schuur zetten voor meerdere weken tot de volgende trekkertrek. Dan denk ik: ik heb er thuis ene staan waar ik morgen vroeg weer in kruip en mijn dagelijks werk mee kan doen. Ra ra, hij is rood en hij fluit……en het is geen roodborstje…..

Maar op die manier ben je een ander nooit te glad af. De smaak van winnen is zoet; en de schik die je met de andere deelnemers hebt aan het spel is gedeelde vreugde. Dát is trekkertrek!
+4
valmet 605
Ik rij met een same minitauro 60 ik vind het een leuk merk hij is simpel ik weet er een beetje van. Het is anders. Ik liep er tegenaan. Had een paar gladde banden. Enz enz. Dit zelfde had met een ander merk ook gescheven kunnen worden. Ik rij 2,5 ton omdat ik hem dan op een auto ambulance kan zetten en naar de wedstrijd kan rijden met de auto.
RolandK
@valmet 605 Beste auto er voor dan 😛
valmet 605
@RolandK met 3 ton trekgewicht kan je toe. Dus een stevige 4x4 of een sprinter/daily gaat best
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @valmet 605:
stevige

Daar zit de crux toch? 😜
+1
valmet 605
@DANOONTJE POWERR nee de krak
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet 605:
Ik rij 2,5 ton omdat ik hem dan op een auto ambulance kan zetten en naar de wedstrijd kan rijden met de auto

Dat is ook nog een mooie optie inderdaad.
walker1
Quote Reactie van @valmet 605:
op een auto ambulance kan zetten en naar de wedstrijd kan rijden met de auto.

Dan kan je ook makkelijker een keer aan een wedstrijd wat verder weg mee doen. Of je nu in 2,5 ton of in 8,5 ton mee doet, het spelletje op zich wordt er niet anders van.
valmet6400power
@walker1
In de 2.5 ton is de balans en het banden verhaal wel belangrijker dan in de 8.5 ton. Want in de eerste klasse heb je 2wd en in laatstgenoemde hoogst waarschijnlijk niet 😂
LuftDeutz
Bedankt iedereen! Ik ben al een heel stuk wijzer geworden. Mochten er nog meer mensen zijn die iets weten of tips bij aankoop of iets anders hebben. Dan hoor het graag!
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Mochten er nog meer mensen zijn die iets weten of tips bij aankoop of iets anders hebben. Dan hoor het graag!

Misschien dit op facebook...
Prijs is heel aantrekkelijk..

facebook.com/marketplace/item/…

(klik om te vergroten)

Gewicht in 2wd uitvoering dus kan mooi in de 2.5 ton

(klik om te vergroten)

Een v4 motor voorin. Daar kun je mooi een dubbele uitlaat op zetten
+1
yoohan
@Fendt926Driver
En nog 1 belangrijk voordeel: je mag jezelf uiteindelijk rekenen tot het clubje van mensen met 2 pijpen 😂 😂
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @yoohan:
je mag jezelf uiteindelijk rekenen tot het clubje van mensen met 2 pijpen

Ja klopt.
Ik heb er zelfs nog aan gedacht hem te kopen.
Alleen om de dubbele uitlaat....
Heerlijk lijkt mij dat.
Best wel jalours op jou....
+1
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Gewicht in 2wd uitvoering dus kan mooi in de 2.5 ton

Alleen geen kenteken, dus die krijg je niet verzekerd, dus mag je hier nergens aanhaken
ronald-deutz-fahr
@dx11 is dat zo? Zonder kenteken niet te verzekeren?
dx11
@ronald-deutz-fahr niet dan?
sjonnies
@dx11 ja kan wel. Is wel tijdelijk je moet dat zo snel mogelijk keuren en je kenteken door geven. Zowat hier wel met de agrotron uit Duitsland. Had hem 2 maand verzekerd zonder kenteken mocht dan niet de weg op
ronald-deutz-fahr
@dx11 zijn hier en daar zat erf trekkers, shovels etc waar een kenteken niet nodig gevonden werd. Lijkt me dat die gewoon wa verzekert zijn?
dx11
@ronald-deutz-fahr hier krijg ik niets verzekerd zonder kenteken en meldcode. Misschien zoals Stefan hierboven zegt dat er een tijdelijke uitzondering mogelijk is, maar of dat goed genoeg is voor trekkertrek weet ik ook niet. Anders is het ook nog wel het overwegen waard om het kenteken weer in te leveren
ronald-deutz-fahr
@dx11 waarom zou je het kenteken inleveren? Kost het geld?
Maar was bij niet bekend dat je niet meer kunt verzekeren.. mooi klaar mee als je wat vergeten ben bij een erf trekker
+1
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
waarom zou je het kenteken inleveren? Kost het geld

Je hebt er in mijn ogen 0,0 voordeel van. En ja, het kost geld. Als je hem een jaar of een paar jaar niet gebruikt moet je hem schorsen, doe je dat niet dan krijg je een heel dikke bekeuring voor een onverzekerd voertuig. En er komt natuurlijk met de kenteken ook een apk of tuv. Is nog niet zo ver, en is ook niet persee alleen maar slecht, maar kost wel weer geld en stress
LuftDeutz
Belarus 940 of steyer 8080 ook iets? Iemand die nog meer merken en types hebben die een goede taaie motor heeft enz?
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Belarus 940 of steyer 8080

Dat zijn beiden (denk ik) turbomotoren, de Steyr in ieder geval.
Dat rijdt wel heel anders, die moeten aan het eind vaak nog wel 1500 toeren draaien om koppel te houden.

Ik heb jaren met een 88-94 turbo meegedaan, die had een hi-lo wat eigenlijk wel een beetje nodig is bij een turboblok.

Het grote voordeel is dat je heel gemakkelijk pk's erbij krijgt met wat extra brandstof.
LuftDeutz
Deutz 7206 of iets? Of hebben die niet zon taaie motor?
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
7206

Dan raak je al in de 4,5 ton en kun je denk ik beter voor een 6 cilinder 8006 gaan.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Ah oke,

Een fiat 850 valt dan beter in de 3,5 ton met 85 pk als een Deutz 7206 met 72pk?

Ben een beetje door de deelnemers van vorige seizoen aan het kijken. Maar zie veel hetzelfde.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Een fiat 850 valt dan beter in de 3,5 ton met 85 pk als een Deutz 7206 met 72pk?

Uiteraard 🤗

Ja, je ziet in alle delen van het land toch wel dezelfde namen die meedoen.
Er valt wat af en er komt wat bij.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR @goeiedag eem

En dan een Renault met MWM motor. Of een Volvo 650? Zijn dat een beetje prima trekkers. Zie je neit vaak in de TT namelijk
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz als je een 7206 (4cil 912 motor) opdraait naar 83 pk pto wat mag in de 3.5 ton krijg je een mooi taaie trekker, heb zelf onze 6006 ook in de 3.5 ton op83 pk pto staan en heeft ook 912 4 cil motor maar zat er bijna altijd mee in de top van de klasse maar je moet de pk over kunnen brengen op de grond en dat zegt meer dan de pks, hier bij ons doen ook een 4tal john deere 2130 mee komen niet verder dan 75 pk maar ook vaak in de prijzen,
LuftDeutz
@goeiedag eem

Oke dus pk’s speelt een en beetje een rol maar ook niet veel. Als het maar rond de 80 ligt.

Ja met overbrengen bedoel je dan dat hij aan de grond moet blijven met zn wielen?

Ben ook een beetje wat filmpjes aan het kijken op youtube wat tractors presteren.
Daar kwamen onder andere :
Inter 844S veel voorbij 824 , 744 en 644 ook wel
Enkele Belarus
John deere 1630
Lamborgini R653
Ford 5610
+1
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Ja met overbrengen bedoel je dan dat hij aan de grond moet blijven met zn wielen?

Kracht overbrengen betekent dat hij niet, zoals op natte klei en mul zand, meteen begint te slippen. En dat hangt vooral van de banden af, sommigen passen de bandenkeuze aan voor elk soort baan. Natuurlijk moet je ook met je (voor-) wielen enigszins de bodem blijven raken. Als je voorwielen te hoog komen, kun je niet meer sturen en komt aan de achterkant je steigerbegrenzer aan de grond, zodat je dan minder kracht overbrengt. Maar volledig, zwaar met de voorwielen aan de grond moet ook niet, hoe meer gewicht op de achterwielen, hoe meer trekkracht. Kom je "los", dan kun je nog sturen met de remmen, maar ook dat gaat weer ten koste van de trekkracht. Het mooiste is als je rechtuit kunt rijden en het differentieelslot kunt gebruiken.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz klopt 844s wil ook wel maar heb je meer het probleem in de 3.5 dat je met dubbellucht weinig bijladen kan op enkellucht zou het kunnen maar ik was ze meestal met mijn deutz nog voor of stonden nagenoeg gelijk. Wat je ook koopt je moet de pks en de grip en de balans zien te krijgen voor jouw trekker wat bij elkaar past dan kom je ver en zeggen de laatste pks niets meer. Mijn kamerraad reed 3.5 ton met een steyr 980 een 4 cil 4.5 liter motor zat er ook steeds redelijk bij maar werd er vaak door de andere voorbij getrokken omdat hij zijn snelheid te hoog moest hebben om het koppel kwijt te kunnen en weinig bijladen kan anders graafde hij zich in.
tractorfan.nl/movie/47977/
Hier mijn 6006 in de 3.5 waar ik vaak in de top 5 mee trok, maar ik moest ook hard rijden om het vermogen kwijt te kunnen. In dit filmpje klopte alles perfect kwa koppel grip en dergelijke. De baan en jou voorgangers kunnen je maken en breken hoe ze de baan kapot rijden zeg maar
LuftDeutz
@goeiedag eem

Dat klopt wat je zegt 844s weegt van zich eigen al 3428 kilo dan blijft er niks over. Bij een fiat 850 als voorbeeld te nemen die weegt 3100 kilo dan heb je nog 400 kilo over inderdaad om de goede verdeling te zoeken enz enz.

Maar die kameraad van jou met zn 980. Die weegt toch al meer als 3,5 ton eigen? Of wordt hier niet zo nauw naar gekeken?

Hier had je inderdaad een perfecte ronde te pakken💪🏼 Hoeveel weegt jou Deutz zo met alles bij elkaar?
goeiedag eem
@LuftDeutz nee van mijn kamerraad woog iets van 3350 kg meende ik, de Fiat 850 die hier mee rijden kunnen ook niet te veel bijladen. Mij 6006 weegt met dubbellucht 3150 kg en kan hem dus mooi uit balanceren. Gewicht maximale lengte naar voren, dan kan je 2 ver naar voren doen om dezelfde balans te krijgen wat je met 3 gewichten kort voor de trekker doet. Dus houd ik er zo 1 over om meer op de achteras te hangen en zo heb ik hem in balans gekregen, dat gaat niet in 1 wedstrijd 😉😉
LuftDeutz
@goeiedag eem en de rest uiteraard💪🏼

Wat zou dan het optimale gewicht van de standaard tractor? Zodat je nog wel wat kunt spelen? Ik dacht dat 3100 ook al best goed was. Een maat van me die heeft een Fiat 850 zonder dubbelucht en een paar gewichten erop. Dat ging ook wel prima dacht ik. Maar ja het zal ook wel aan de standaard gewichtverdeling liggen zonder gewichten oid.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
standaard gewichtverdeling liggen zonder gewichten oid.

Inderdaad, een luchtgekoelde Deutz heeft zeker meer op de neus nodig als een Fiat.
jim power
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/… met kenteken, dubbellucht en een lijnpomp hoe mooi wil je het hebben
LuftDeutz
@jim power

Ziet er wel goed uit. Wel een beetje hoger als mijn indicatie budget. Maar of 55 pk genoeg is? Voor 3,5 ton.
jim power
@LuftDeutz pomp paar slagen bij zit je ook aan 80pk
roscho
@jim power Is wel een mooie trekker, maar de prijs is erg hoog en hij is nog niet af, het elektriek moet nog in orde worden gemaakt.
Adrianus
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/… , FF beter rubber achterop en alle vinkjes op groen 😍
LuftDeutz
@Adrianus

Blijf het toch grappig vinden 2 uitlaten🙈 hoeveel PK heeft zon Same eigenlijk?
Mauro.M
@LuftDeutz is te zien welk model, maar in elk geval tussen de 55 en 70 pk dacht ik. De 4x4 is ook wel een groot voordeel als hij aan de grond blijft tenminste.
yoohan
@LuftDeutz
Is een centauro 60 (pk).volgens mij.

Ik heb zelf een Centauro 65, foto's staan wel op mijn profiel.

In de 3,5 ton kun je goed mee met een Saturno 80 of een Panther 2wd

2,5 ton een minitauro, corsaro 2wd
roscho
@LuftDeutz Same Leone: 67 pk. met gratis stereogeluid. Je zou ook de Amerikaanse tegenhanger kunnen nemen, de White Oliver is hier soms ook wel te vinden en het is dezelfde trekker. Wel even opletten: ze zijn zowel met lijn- als roterende pomp geleverd. Met die lijnpomp kun je het meest.
LuftDeutz
De merken die mij tot nu toe aanspreken:
Deutz 06 Serie
Fiat/someca 850 of hoger.
Inter 844S enz. Alleen zijn die er al zoveel.

Belarus dacht ik eerst, nu nog steeds alleen slecht hier te vinden.
Een zwaardere Same tractor type geen idee.

Eigelijk mag het vanalles wat zijn, maar zal wel een beetje in de tegestanders willen zitten al. Maar dat zou wel een tijd van proberen zijn.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz same zou ik persoonlijk niet doen is moelijker op te draaien die hebben vaak een ingebouwde brandstofpomp op de nokkenas er element ipv een lijn of roterende pomp
LuftDeutz
@goeiedag eem
Kijk dat is ook zeer fijn om te weten👍🏼
+1
yoohan
@goeiedag eem
Veel Same's uit eind jaren 60, begin 70 hebben ook gewoon een CAV pomp of sommige een bosch lijnpomp (mijn Centauro 65 bijv)
En inderdaad ook veel met insteekpompen, maar volgens mij kun je daar ook nog wel wat mee.

Maar zoals eerder gezegd, pk's zeggen lang niet alles. Ik reed met een standaard Same Panther ook goed mee. De 844s in ieder geval voorbij zonder gekkigheid.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @yoohan:
Ik reed met een standaard Same Panther ook goed mee. De 844s in ieder geval voorbij zonder gekkigheid.

Niet alle deelnemers gaan voor de eerste plek.
Ik ken vriendengroepen die een kleine eigen competitie hebben.
Dus als je maar voor je collega eindigd is het ook al goed.
Allemaal hadden ze een trekker in de 2.5 ton klasse want die was betaalbaar en konden er vlot 4 van op de oplegger.
En gewoon sleutelen met elkaar door de week en zondag naar de trekkertrek...
yoohan
@Fendt926Driver
Klopt hoor Huub, heb je gelijk in. Ik ben ook zat in het midden of onderaan geëindigd, heb er nooit een nacht minder om geslapen.

Maar er wordt hier al veel gesproken over meer pk's en weetik veel wat, dat hoeft lang niet altijd. Zeker niet als je net begint.
1046
@yoohan peekaas zeggen idd niks😉
+1
jurgenkrijt
@LuftDeutz wil je in de 3,5Ton rijden zonder dubbellucht is een Same Leopard 85 ook een goede basis. Rij hier zelf ook mee met vaak goede resultaten.
Voor een leuk bod is hij ook wel tekoop, foto’s staan wel op m’n profiel
1046
+2
ArjenB
@1046 die staat bij @wim-same
walker1
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/…
2WD 6 cilinder, leuk voor de 5,5 ton?
sjonnies
@walker1 kun je beter zijn kleine broertje nemen die 4 cil turbo trekt veel harder dan de kale 6
walker1
Quote Reactie van @sjonnies:
kun je beter zijn kleine broertje nemen die 4 cil turbo trekt veel harder dan de kale 6

Om serieus mee te kunnen doen zal er wel wat met de brandstofpomp gerommeld moeten worden.
LuftDeutz
@goeiedag eem @ronald-deutz-fahr en weer de rest 💪🏼

Kleine update:

Met maat van me. Even over gehad.

Bij ons in de buurt is dubbel lucht niet toegestaan.
Pk/vermogen komt niet zo nauw.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz tja als er geen waterrem is en geen dubbellucht mag, speelt gewicht een rol, en kun je dus rustig een trekker van dik 90 a 100pk pakken maar zou dat eerst een uitzoeken wat er volgens het reglement waar jullie mee gereden wordt mag. Hier hebben we zogenaamde rop maar raak klasse 6 ton en mag je dus gerust opdraaien naar 250 a 300 pk of meer terwijl er ook in de standaard klasse gereden wordt en dan worden de beste 5 voor de waterrem gezet
LuftDeutz
@goeiedag eem

Dat zou ik inderdaad een beetje moeten uitzoeken. Dat van die PK’s. Weet ook niet hoe nauw het komt. Of wat wel de grens is. Gewicht wordt denk ik wel goed naar gekeken. Geen idee of er een water rem is.
+1
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz in Ysselstein mag dubbellucht wel.
Ik heb zelf op het NK gereden daar en de volgende dag nog even aangehaakt op de lokale wedstrijd.
Niemand had daar dubbellucht dus ik vragen of dat mocht.
Ja hoor dat is toegestaan maar dat zijn ze hier niet gewend. 😅
Vermogenstester hadden ze niet inderdaad.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Oh weer wat geleerd. Nu je het zegt. Ben vorig jaar toevallig wezen kijken daar. Vond het ook opvallend dat niemand dubbel lucht had eigenlijk. .
LuftDeutz
Heb even gekeken in het regelement van 2 tractor pullings van hier in de buurt.

Tractorpulling Asten:
-Dubbelucht niet toegestaan.
-Pk's per klasse staat niet aangegeven, wel staat er in alle klassen mag het motortoerental niet meer dan30% hoger zijn dan het standaard toerental met een maximumvan 2700 omw./min.

Tractorpulling Ysselsteyn:
- Dubbelucht toegestaan
- 3,5 Ton max 90 PK.
LuftDeutz
@LuftDeutz
Steiger begrenzer verplicht bij beide.
Met opschroeven in pk's. Wordt het motortoerental dan hoger?
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Met opschroeven in pk's. Wordt het motortoerental dan hoger?

Ja, maar dat kun je weer terugzetten door de aanslag van je gashendel op de pomp terug te zetten.
Overigens heb ik vorig jaar in Ysselstein geen vermogenstester gezien en daar hield men zich ook niet aan de pk's.
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Met opschroeven in pk's. Wordt het motortoerental dan hoger

Toerental en hoeveelheid diesel die per slag wordt ingespoten zijn twee verschillende dingen.
Toerental kun je vaak al met een schroefje aan de buitenkant verdraaien: de aanslag van de gashendel. Begin je de trek met een hoger toerental, dan duurt het iets langer voor de motor "afgewurgd" wordt.
Voor de hoeveelheid diesel moet je binnenin de brandstofpomp zijn, bij een Bosch lijnpomp is dat vrij eenvoudig, hoewel je met een té ruime afstelling wel dingen stuk kunt maken en dikke rookwolken kunt veroorzaken.
Geef je veel meer brandstof, dan moet je ook meer lucht toevoeren: ander luchtfilter of zelfs een turbo monteren.
Soms kun je bij een turbo nog experimenteren met de turbodruk, daarmee kun je meer of minder zuurstof toevoeren. Ook dit moet deskundig gebeuren, anders kun je de boel opblazen.
Soms is de koppeling niet bestand tegen (veel) meer kracht.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @roscho:
Toerental en hoeveelheid diesel die per slag wordt ingespoten zijn twee verschillende dingen.

Dat klopt niet helemaal, als je meer brandstof geeft gaat het maximale toerental ook omhoog.
roscho
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
als je meer brandstof geeft gaat het maximale toerental ook omhoog

Is het dan niet zo dat de regulateur de brandstoftoevoer vermindert zodra het toerental te hoog wordt en dat daardoor het toerental uiteindelijk niet omhoog gaat?
+2
DANOONTJE POWERR
@roscho nee, alleen de gashendel wordt door de aanslag begrenst maar als daar meer diesel in gaat wordt het toerental ook hoger.
Zelf meegemaakt dat ik in twee klassen voor de rem moest.
4,5 ton met 105 pk 2475 toeren en bij de 5,5 ton met 135 pk had ik er niet aan gedacht de toeren terug te draaien, toen 2499 waar 2500 mocht. 😅
LuftDeutz
Oja en nog een vraagje. Als ik iets op het oog heb. Kijk ik even op internet naar het gewicht. Maar is dit gewicht berekend al met een volle tank diesel en olie ect. Of is dat gewoon de uiterst kale versie zonder olie enz?
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz tip van mij, neem het gewicht op Konedata enz. alleen als inschatting.
Het zit vaak in de richting maar ook vaak helemaal niet.
Met standaard banden zal het er aardig op rooien maar dan komt inderdaad de olie en diesel er nog bij.
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Kijk ik even op internet naar het gewicht

Mijn idee: zorg dat je kale tractor ruim onder het gewicht zit, dan kun je gewichten bijhangen op de gunstigste plek. Heeft je trekker een lichte neus, dan hang je frontgewichten. Is hij vooraan zwaar genoeg, dan hang je achter wat bij. Alles zo dat je de meest gunstige verhouding krijgt en dat zou je moeten uitproberen, bijvoorbeeld door hem voor een dikke trekker of shovel te knopen. Test dat ook op verschillende ondergronden.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @roscho:
zorg dat je kale tractor ruim onder het gewicht zit, dan kun je gewichten bijhangen op de gunstigste plek.

Er zit hier in de buurt ook nog wel eens verschil in weegbruggen.
Je weegt geen 4 weken achter elkaar hetzelfde.
+1
1046
@Fendt926Driver is bij mij ook zo, die klote weegschalen ook😂😂
LuftDeutz
@Fendt926Driver

Wel gewoon standaard of opgeschroefd? De 308.
Ben bang dat ik zo iets sloop bij onze fendt. (niet dat het bij een ander niet kan gebeuren maar dan zijn de kosten wel iets minder wss)
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Wel gewoon standaard of opgeschroefd?

Geen idee.
Stond geen vermogensrem.

Gewoon iets goedkoops kopen en oeffenen.
Bedenk wel dat brede banden voor een 3 5 ton trekker stukken goedkoper zijn dan voor een 4.5 of 5.5 ton trekker.
En een apparte voor trekkertrek is ook beter bij schades rijden dan staat dd goede trekker er nog.
Hier mag alleen de zwarte 612 voor trekkertrek.
De 926 of de groene 612 staat wel eens voor de dieplader voor transport naar de wedstrjjd. Maar die worden nooit aangehaakt
DANOONTJE POWERR
Ook bij aanschaf meerekenen wat voor banden er al op zitten, banden en velgen kun je ook aardig op leeglopen.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Naar wat voor banden moet ik eigenlijk kijken? Of welke moeten erop zitten? Niet al te veel profiel want dan gaat hij zich ingraven dacht ik?

Zijn er nog meer dingen waar ik op zou moeten letten? Natuurlijk dat hij technisch in orde is en niet te veel mankementen heeft.
+1
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz Michelin XM108 blijven toch wel de beste trekkertrek banden.
Van andere merken zijn er ook wel soepele banden, dat is wel een vereiste.
Rij je veel op klei kun je wel 20 tot 30 mm profiel gebruiken, op zand liever maximaal 15 mm.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Achter banden die er nu opzitten moeten andere op. Daar zitten zowel links als rechts, scheuren onder de wang / boven de velg rand.

Zitten nu 480/70 R38 onder. ( 18.4 R38 ) Pirreli / Treleborg TM700 onder. Groter en breder kan ook niet ivm met spatbord.

Wat zijn goede merk en type trekkerbanden. in die maat? Hier in Asten is klei grond en in Ysselstein volgens mij ook. de rest weet ik niet. Dus denk dan rond de 20 mm profiel...

Moet ook nog een steigerbegrenzer zien te regelen.
LuftDeutz
@LuftDeutz
Zoeits al steiger bergrenzer?

(klik om te vergroten)

DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz ik zou voor Michelin XM108 kiezen.
600/65R38 is even hoog als 18,4R38
Daar kun je later als je meer wedstrijden zou gaan rijden ook nog cultuur dubbellucht naast kunnen zetten.
LuftDeutz
Toch vind ik dat zon Valmet 3 cil turbo ook wel iets heeft. Alleen verschilt de prijs nogal. Zie je naar mijn idee ook niet veel bij TT.
valmet 605
@LuftDeutz je bedoelt een 05 serie die wegen als dieplood. Die passen in de 3.5 ton.
LuftDeutz
@valmet 605

Ja die ja.
valmet6400power
@valmet 605
Toch past een 905 in de 5.5 ton en een 705 in de 4.5 ton.
valmet 605
@valmet6400power klopt. Dat is omdat ze allemaal feitelijk dezelfde bakken hebben . Een cilinder meer weegt niet de wereld
valmet6400power
@valmet 605
Nee dat is een ding wat zeker is!
LuftDeutz
Ga denk ik toch meer opzoek naar een 744 a 844 deze zijn toch wel in de prijsklasse die ik zoek goed te krijgen. Mooie taaie dingen.
LuftDeutz
@roscho @Fendt926Driver @goeiedag eem @DANOONTJE POWERR

Hoi,

Een inter international 844s met comfort 2000 cabine. Trekker heeft standaard 80 pk, 4,4 liter motor. Trekken deze ook goed in de 4,5 ton?
Weet dat deze goed trekken in de 3,5. Maar met cabine enz is hij waarschijnlijk te zwaar hiervoor.

Mag je ook een voorlader gebruiken als gewicht?

Leeggewicht staat in de folder op 3180kg.
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Trekken deze ook goed in de 4,5 ton?

Ik ken deze trekker alleen van normaal boerenwerk. Hij is fel, houdt goed vast, maar kan niet tegen langdurige (te) zware belasting. Maar een baan van 100 m. zal vast geen probleem zijn.
Mocht je hem willen kopen, dan adviseer ik je toch om iemand mee te nemen die specifiek dit type trekker kent, omdat vele rond 4-5000 uur een revisie nodig hebben. Het zou zonde zijn als er straks bij de eerste trek meer rook aan de onderkant verschijnt als uit de uitlaat.
LuftDeutz
@roscho
Snap je punt. Maar waar kan degene die dat type tractor kent nou aan zien of de motor nog goed is?
Als er zo al echte rook uit het carter ontluchting komt bijvoorbeeld. Lijkt me dat ook nog niet persee slecht.

Onze fendt rookt ook wel uit de carteronluchting. Maar zolang er geen olie uitspat.

Nu is meer de vraag hoe kun je de staat van de motor dan testen en zien?
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Als er zo al echte rook uit het carter ontluchting komt bijvoorbeeld. Lijkt me dat ook nog niet persee slecht

Haal met stationair draaiende motor de peistok er eens netjes uit (en hou er een doek voor) en kijk wat er waar sputterd.
En duw dan de carter ontluchting eens dicht (als dat wil) en kijk wat er dan uit komt.

Dus er is genoeg om te testen als je weet waar je kijken moet
+1
Valtra man
@LuftDeutz een compressie test kan iets uitwijzen maar daar begin je toch niet aan op andermans trekker voor je hem koopt. Gewoon goed gesprek houden en de achtergrond proberen te weten te komen. Staat vd radiator bekijken, vloeistofpeilen, hangt er geen mayonaise aan de oliedop. Hoe ziet en voelt de olie eruit van de dipstick… etc
+1
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz een 844 trekt prima in de 4,5 ton, zelfs in de 5,5 ton heb ik ze goed zien presteren als er een vermogenslimiet en vermogenstester is. 😏
Een voorlader mag soms wel, soms niet.
Ik zou m er lekker af laten en losse gewichten gebruiken.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR
Oke, dan zou ik nog ergens gewichten moeten scoren of iets. Weet nog niet wat ik ga doen. Denk voorlader eraf, zie niemand ook niet gisteren bij TT Asten. Iemand met voorlader.

Weet zo ook niet. Hoeveel ie weegt. Op TF staat er wel een topic over. Iets van 3500 kilo of iets meende ik. Met comfort cabine en zonder linker deur enz.
1046
@LuftDeutz meten is weten .
Brok ijzer ijzer deraf an de voorkant en een weegbrug opzoeken
LuftDeutz
@1046
Ja precies hier in de buurt hebben we er toevallig een weegbrug., frontlader en frontlader steun er beide af denk ik ?
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
frontlader en frontlader steun er beide af

Als je de voorlader ook af en toe wil gebruiken zou ik de steunen er eerst aan laten zitten.
Mocht blijken dat je voor een goede balans meer gewicht voorop nodig hebt kun je ze er alsnog afhalen.
1046
@LuftDeutz aj em toch nie gebruikt, alles eraf😋
LuftDeutz
@1046 @DANOONTJE POWERR

Ik zal eerlijk zeggen, ik zou op dit moment niet weten waarvoor ik een voorlader nodig heb. Het is maar zo omdat ie erbij zat. Levert zoon voorladertje nog iets op? Is een deense Chief voorlader.
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz paar honderd euro
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR
In ieder geval al meer als ik dacht😜Kan daar weer mooie trekhaak voor kopen enz🙈
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Denk voorlader eraf, zie niemand ook niet gisteren bij TT Asten. Iemand met voorlader.

Waarom??
Op een kleibaan is gewicht maximaal naar voren heerlijk.
Lader eraan met bak of palletvorken waar gewicht netjes in weg gewerkt is
Ralfie
@Fendt926Driver
Ik zou er zoveel mogelijk afschroeven.
Dan kun je het gewicht tenminste plaatsen waar het nodig is. Bij een goede baan en goede banden is dat meestal dus voorop.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz 4.5 gaan ze ook goed kunnen goed met de andere tractoren mee komen, net als in de 3.5
verwijderd
+1
Valtra man
@streetlevel 🤣🤣🤣 het gaat er op achteruit met die vissers tegenwoordig…
+2
LuftDeutz
Heb vrijdag een International 844S van 1980 gekocht!
+1
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz gefeliciteerd met je aankoop!
En succes met de wedstrijden.
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz foto?
+5
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Heb hem nog niet thuis staan. Laten door een transportbedrijf hem ophalen. Verder lijkt hij best origineel nog.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz ja ziet er netjes uit 👌🏻
+1
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
844S van 1980 gekocht!

Gefeliciteerd en veel geluk met je aankoop.
LuftDeutz
844s is vandaag door Postma gebracht!

Nu is hij wel heel vies nog. Zowel van buiten als binnen.

Op de motor zit een soort laag zand met opgedroogde olie. Hoe halen jullie dit er meestal af? Zonder al te veel krassen.

Als hij schoon is ziet hij er al heeel anders uit denk ik🙈😜
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Op de motor zit een soort laag zand met opgedroogde olie. Hoe halen jullie dit er meestal af? Zonder al te veel krassen.

Het liefst een heetwater reiniger.
Zelf heb ik een mengkraan die 40 graden water door een normale hogedrukspuit drukt.
Dat gaat ook al heel goed.
Als je alleen met koud water kunt afspuiten kun je inweken en met dasty van de action prima ontvetten
+3
valmet6400power
@LuftDeutz
Hogedruk spuit met warm water.

PS: Dan niet met 180 bar op 10 centimeter af stand het blok schoon gaan maken dan maak je meer dingen kapot dan dat je hem heel erg schoon maakt.
LuftDeutz
Vandaag een stukje op en naar van het tankstation. En terug.

Trekker rijdt, remt en schakeld goed.

Wat me wel opviel ( tenminste dat dacht ik )
Er zitten dikke voorbanden op en een voorlader.

Dat het stuur zelf een beetje ronddraait als ik recht aan het rijden ben. Kan dat? Zit een stuurknop op en dacht dat die elke keer op een andere plek stond. Of komt dit dan door het bijsturen?

Verder lijkt hij kwa olie lekkages redelijk. Alleen verliest hij een beetje motor olie, dacht bij het spruitstuk, maar dat zie ik niet goed ivm vuil.
+1
valmet6400power
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Dat het stuur zelf een beetje ronddraait als ik recht aan het rijden ben. Kan dat? Zit een stuurknop op en dacht dat die elke keer op een andere plek stond. Of komt dit dan door het bijsturen?

Dat heeft onze Case uit 1985 ook, nieuwigheid 😄
LuftDeutz
@valmet6400power
😂😂🙈🙈 enig idee wat het zou kunnen zijn?. Heb er zelf niet echt last van ofzo.
valmet6400power
@LuftDeutz
Ruimte/slijtage in het systeem?
LuftDeutz
@valmet6400power
Zou kunnen. Maar he zolang hij niet lekt is het goed. Zit ook vrij weinig spelling op het stuur.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz had de case 745 va mijn zwager ook die heeft er een andere orbitrol opgezet en probleem was over, waarschijnlijk laat hij binnenin wat door
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
enig idee wat het zou kunnen zijn

Lichte binnenwerkse lekkage in de orbitrol (=hydraulische stuurhuis). Als het maar weinig is, geen zorgen over maken. 't Is alleen lastig als je zuiver rechtuit moet rijden, bijv. bij maispoten. Dit komt bij heel veel trekkers met hydraulische besturing voor.
Ik heb al eens op een trekker gereden die steeds naar rechts probeerde af te buigen. Om dat te voorkomen, moest ik op een km het stuur ongeveer een heel rondje draaien. Dat was wel lastig.
+1
valmet 605
@LuftDeutz is normaal. Mijn Fiat ging elk uur rond. Menig Ferguson moest meer sturen als je rechtuit wilde als door de bocht. 590 690 ed
+1
MASSEY-MOOI
@valmet 605 500 serie had hier last van indd, 600 serie had al een orbitrol.
Wat hielp is om het stuur zo dicht mogelijk in het midden vast te pakken dan heb je minder beweging 🤣
LuftDeutz
Vandaag intertje op de weegbrug gehad.
Weegt zo als ie op de foto staat met voorlader en volle tank diesel 4320 kilo.

Als ik de voor lader eraf doe en het frame. Zal ik denk rond de 3500 weer uitkomen. Misschien iets lager maar geen idee.

Nu is meer de vraag. Mensen die bijv in de 3500 of 4,5 ton rijden. Wegen die ook het maximale gewicht?

Of wegen die bijv in de 4,5 ton klasse 3800 kilo?
Ralfie
@LuftDeutz
Altijd Maximaal beladen.
Voor zoveel mogelijk druk op de wielen en balans vinden.
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz iedereen zorgt wel dat ie 4,5 ton weegt, ga daar maar van uit.
Of je moet echt alleen maar voor de lol meedoen.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Dan zou ik moeten kijken en nog een keer wegen wat hij weegt als alles eraf is van de voorlader en frame.

Weet niet hoe het gewicht gaat uitpakken dan maar ja stel dat je dan op zegmaar bijv. Op 3420 uitkomt ofzo en dan jezelf er bij. Dan kun je voor de 3,5 ton geen gewicht er meer bij. Maar dan weet ik niet of dan de balans al goed is. Maat van me rijdt in de 3,5 ton met een fiat 850 en die heeft ook geen gewichten.
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz ik denk niet dat die spullen meer dan 800 kilo wegen.
En dan moet je er zelf ook nog op zitten.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Ja dat denk ik ook niet eerlijk gezegd.
Kan ergens wel een steigerbegrenzer en gewichten drager voor in het midden en achter krijgen. Heeft aan een 744 gezeten. Maar ja dat weegt ook niet veel.
+1
1046
@LuftDeutz weegt nie veel , maar komt er wel bij op, als je aan andere banden gaat denken, breder, zijn ze ook zwaarder, ook meer gewicht
+1
DANOONTJE POWERR
@1046 voor 3,5 ton is er maar één oplossing. 🪚
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR
😉🙈
Dat klopt denk ik ook. Maar om nou echt alles eraf te halen om er goed aan te komen🙈 Cabine eraf enz enz. Dat zie ik nou ook weer niet helemaal zitten. Ik verwacht uit eigen mening en inzicht van het verwachte gewicht dat het de 4,5 ton klasse word.
+2
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz ja hoor, gewoon eerst gaan rijden en ideeën opdoen.
+1
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Ja, je bedoelt dan eerst voorlader eraf enz en dan kijken wat je hebt en daar eerst meer proberen en dan als het nodig is gewichten aanpassen ect?
+1
valmet6400power
@LuftDeutz
Met alle respect, maar als je van tevoren echt op zoek bent naar een trekker die het “goed” doet op trekkertrek. En vervolgens vind je het eigenlijk zonde om die cabine eraf te halen dan hadden we je net zo goed een andere trekker kunnen adviseren voor de 4.5 ton. Eentje met een onder last te schakelen hoog/laag dan wordt het ook nog eens makkelijker om een versnelling te kiezen..
+1
1046
@valmet6400power met alle respect, das voor mietjes😋😋😋 gwoon 1 versnelling , niks meer en niks minder😂😂😉😉😉
+3
valmet6400power
@1046
Zeggen de Inter rijders huilend in een hoekje als de motor uitgaat of de banden met 2200 toeren op de motor in de baan zakken 😃
+2
1046
@valmet6400power 🥱🥱🥱🥱
valmet6400power
@1046
Als een 1455 toch een hoog/laag gehad gehad was dat bijna zeker de perfecte trekker voor trekkertrek..
1046
@valmet6400power sorry, heb niks met 1455🤷🏼‍♂️
valmet6400power
@1046
Ik ook niet maar die zie je meer op de trekkertrek baan dan op de akker tegenwoordig 😄
Valtra man
@valmet6400power waarom is ie verder perfect?
valmet6400power
@Valtra man
Brandstofpomp kan open tot de desgewenst pk limiet (van de NTTO) en relatief laag eigen gewicht.
+1
Valtra man
@valmet6400power zoals een Valmet 8400 zónder 3 traps powershift dus 😁
LuftDeutz
@valmet6400power
Nou ja🙈, zo wil ik het nou ook weer niet zeggen / zo bedoel ik het niet.

Ik zat zelf te denken aan een trekker in de 3,5 of 4,5 nu gaat een 844s door bij goed doorheen volgensmij. Met of zonder cabine maakt niet uit maar om de cabine er al af te halen in het begin voor een beginner vind ik dat persoonlijk al een beetje te veel van het goede😉😀

Vind het niet zonde. Maar het liefst laat ik hem er mooi orgineel opzitten. Maar dat zal je ook wel begrijpen. Voor shows en toertochtjes af en toe.

In de 4,5 ton met cabine zie ik de 844s het ook goed doen. Hier in de buurt zien we niet veel trekkers die onder last schakelen dat is hier vaak pas echt van de 6,5 ton. Dacht ik.
+1
valmet6400power
@LuftDeutz
Ik heb het ook maar heel erg zwart/wit geschetst hoor. Het is uiteraard jouw trekker, en een prachtig exemplaar en je moet er ook vooral mee doen waar jij je goed bij voelt!
In de 4.5 ton kom je ook nog wel weg zonder een hoog/laag schakeling maar daarboven wordt het wel makkelijk. Ik heb zelf ook in de 4.5 ton gereden met hoog/laag maar dat is wel makkelijk. Soms hoefde je niet terug te schakelen en een andere keer wel maar dat maakt dan voor de afstand niet uit. En met een verkeerde versnelling kiezen ben je doorgaans gauw klaar 😂
LuftDeutz
@valmet6400power
Helemaal mee eens! Ieder heeft uiteraard ook zijn eigen tactiek enz. Maar dat is maar goed ook. Want als we allemaal hetzelfde deden. Wint er ook niemand😜 en anders zal telkens dezelfde winnen.
Het wordt in ieder geval zeker nog een kwestie van oefenen😂 zou wel vaker een verkeerde versnelling pakken😉

En het is nu ook gewoon even aanzien hoe het gewicht zich gaat doen.
+1
InsaneNL
@LuftDeutz wat ik persoonlijk zou doen: eerst beginnen met frontlader eraf en frame laten zitten. Afhangen met gewichten tot 4500 zodat je er altijd 1 of 2 af moet gooien en lekker beginnen met rijden in de 4500. Een 844s moet daar ook leuk mee kunnen komen. Als het je dan bevalt kan je altijd nog meer aanpassen om in de 3800 te kunnen rijden.
LuftDeutz
@InsaneNL
Dat is ook nog een optie/een goeie. Zou dan wel een strip erop moeten lassen zodat er gewicht onder kan hangen / leggen.

3800 kennen wij jammer genoeg hier niet.
InsaneNL
Quote Reactie van @LuftDeutz:
0

ohja foutje, hier is het 3800, maar punt blijft hetzelfde, gewoon beginnen met rustig kijken waat je opaan wilt.

Als je wilt kunnen spelen met gewichtsverdeling moet je zorgen dat je voor aan de neus, in het midden bij het koppelingshuis en achteraan bij de achterbrug gewichten kwijt kunt.
LuftDeutz
@InsaneNL
Klopt. Ik denk dat ik inderdaad net zoals velen andere aangeven. Waar ik ook heel blij mee ben met al jullie hulp! 😃Niet te vlug alles moeten en willen doen. Gewoon eens beginnen met wat ik zelf heb. Net zoals wat jij zegt gewicht van de frontlader frame ook meenemen en dan verder kijken.

Uiteraard dan wel steigerbegrenzer en trekhaak goed maken, maar dat sprak voor zich😜
MASSEY-MOOI
De lengte van trekhaak is ook belangrijk!
1046
@MASSEY-MOOI nee johhhhh, echt waar????
+1
WoestePony
@LuftDeutz Ik rij zelf ook met een 844-s alleen zonder cabine. Komt heel goed mee in de 4,5 ton, en genoeg verplaatsbaar gewicht. Best wel wat wedstrijden in de buurt waar dubbellucht niet toegestaan is, dan rijd ik in de 3,5 ton. Afgelopen jaar per ongeluk in de 4,5 ton ingeschreven in Koudekerk waar dubbellucht ook niet toegestaan is maar wel 1ste geworden, dus ook met enkkellucht gaat het prima in de 4,5 ton. Uiteindelijk komt het neer op ervaring qua gewichtsverdeling en snelheid, maar goede banden zijn een must, alleen tegenwoordig flink aan de prijs...
LuftDeutz
@WoestePony

Bedankt, kijk aan! Inderdaad kewstie van oefenen enz.

Hoe heb jij de trekhaak voor TT gemaakt achter?
Toevallig een foto ?
+1
WoestePony
@LuftDeutz Zo heb ik het nu zitten. Waar de draadspanners bovenaan vastzitten heb ik wat aan bestaande delen van de trekker gelast, maar geen last hiervan tijdens normaal werk.

(klik om te vergroten)

LuftDeutz
@WoestePony

En gewoon standaard pk?
WoestePony
@LuftDeutz Staat wel ietsjes open, draaide laatste keer 92 Pk op de aftakas, maar zo stond die al toen die gekocht werd.
LuftDeutz
Hoi hoi,

Nu de winter stop begonnen is🤷🏼‍♂️😉😂.

Klein vraagje/ jullie mening.

Ik zit er aan te denken om mijn voorbanden te vervangen voor grotere banden. Voor de 844s

Nu zit er 11.5/80 15,3 inch onder.
Deze zijn 844 mm hoog.

Nu staat de inter wat voor over.
(met de neus naar de grond)

Ik zie veel foto’s dat ze er 10.00/11.00 16 inch banden eronder hebben.
Die zijn 900/970 mm.

Dat scheelt dan toch minimaal paar cm. Dat ie omhoog gaat.

Persoonlijk vind ik dat er beter uitzien.
Alleen is dan de vraag waar ik mee zit.

Heeft het een nadeliger effect als ik er voor grotere banden op zet?
Omdat dan het gewicht iets anders zit. Dan komt de neus recht te staan en krijg je er een “groottere” trekker van.

Benieuwd wat jullie ervaring/mening is.

Voor trekkertrek dan maar dat snapte jullie wel😅

Ik hoor het graag!
FONHOF
@LuftDeutz ik denk dat het wel iets verandert, omdat de voorwielen dan later van de grond komen en je dus later gaat "hangen". Maargoed misschien zit ik er naast.
+1
KlaasM
@FONHOF dat denk ik ook, die sport trekkers staan vaak ook op de neus. Tis geen mooi gezicht inderdaad, maar het zal vast een reden hebben.
RVM
@KlaasM die tijd is wel geweest. Dat was in de tijd dat ze allemaal te zwaar waren aan de kont. Tegenwoordig zijn ze allemaal juist zwaar aan de neus ivm toegenomen pk’s en lichtere kont ( componenten / kegelvelgen )
KlaasM
@RVM ja dan heb je het meer over de supersport? Vroeger stonden die inderdaad behoorlijk voorover, maar ik weet niet of dat te vergelijken is met een standaard trekker
+1
RVM
@KlaasM sport ( kegelvelgen ) en supersport ( componenten ) allebei.

Maar even ontopic. Ik zou eerder investeren in set andere velgen voor je achterbanden die meer naar binnen staan en een bredere ring / bed hebben. En evt een cultuurtje er langs.
LuftDeutz
@FONHOF

Bedoel je dan dat je met nieuwe banden eerder gaat hangen als de banden die er nu op zitten?
FONHOF
@LuftDeutz nee, met kleine voorbanden gaat ie eerder hangen, stel hij staat nu iets voor over dan gaat hij met grotere voorwielen vlakker staan of zelfs achterover.

Als je de trekker voorover staat, staat de trekhaak in mijn ogen ook voorover, op het moment dat de ketting dan gespannen word trek hij de.trekker wss al achterover en als je dat Andersom hebt dus als de trekker achterover staat, dan trek je hem wss op een later punt achterover. Maar dat is mijn mening
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @FONHOF:
Als je de trekker voorover staat, staat de trekhaak in mijn ogen ook voorover

dat klopt alleen als jij de trekhaak haaks op de achterbrug hebt staan.
heb je de trekhaak aanspanning aan de trekker lager dan waar de ketting in het gat komt dan kun je de trekhaak (sterk) laten oplopen en heb je met iets grotere voorwielen hetzelfde effect.
en van 84.4 naar 97 cm is 13 cm. de helft ga je maar omhoog dus 7cm.
op die lengte voor de achteras is dat achter de achteras misschien nog 1cm.
en als het mooier staat het hele jaar laat je met trekkertrek toch de voorbanden op 0,5 aflopen sta je weer hetzelfde voorover dan eerst
LuftDeutz
@Fendt926Driver @FONHOF @KlaasM

Tja in principe maakt het niet veel uit dus. Dan kan ik beter er misschien niks aan veranderen? Wellicht voor spatborden erop? Zodat hij iets grootter lijkt.

Maar elke trekker zakt toch iets in de trekhaak? Want je trekt je achteras als het waren in de grond. Dus of er nu grotere voorbanden op zitten of klein maakt dan niet uit lijkt mij.

Ik heb wel een foto hoe die in de sleepwagen hangt. Jammer dat tractorfan de foto wat vervaagt.

(klik om te vergroten)

+2
1046
@LuftDeutz banden gewoon kneiterhard , zakt ie et minst🤷🏼‍♂️
LuftDeutz
@1046
Dat kan ook zeker, 🤣
+3
yoohan
@LuftDeutz
Als je het hele jaar verder plezier hebt van grotere en/of bredere voorbanden dan zou ik dat lekker doen.

Hooguit dat je 1 of 2 gewichtenblokkies iets naar achter moet sjouwen om weer dezelfde balans te hebben als nu, omdat je voorvelgen/banden iets zwaarder worden. Maar die gewichtsverdeling dat is toch ook op elke baan weer anders.

Ik zou me er niet te druk om maken en vooral doen wat je zelf mooi vindt.
goeiedag eem
@LuftDeutz zou er eerst niks aan doen, beetje voorover hangen is beter en krijg je meer druk op de achterwielen, zou eerst aankomende seizoen een paar keer mee doen en kijken, iedere baan is weer anders en niet gelijk naar elke wedstrijd wat veranderen.
LuftDeutz
@goeiedag eem
Bedankt! ja ik zat/zit zelf ook te twijfelen. Omdat het wel mooi stond, dan was het ook veel bedoeld voor het oog. En omdat van je maten ook allemaal 'dikke'' banden voorop hebben. Wil je snel mee 😄 ( Niet dat die met trekker trek verder kwamen .....
+2
dennisbouter
Een trekker die schuin achterover staat trek je makkelijker door het dooie punt dan 1 die voorover staat, en als je trekhaak stelbaar is in hoogte maakt het niet zo veel uit maar als hij niet stelbaar is zou ik hem voor zeker niet hoger zetten
KlaasM
@dennisbouter dat lijkt me inderdaad ook.
LuftDeutz
@KlaasM @dennisbouter @goeiedag eem

Sorry, maar ik begrijp het dooie/dode punt niet echt 😄

Dus als ik het goed begrijp wat @dennisbouter zegt. Is dat je dan eigenlijk beter de trekker voorover kunt hebben?
Of toch beter kunt gaan voor grotere banden voor?

Het dooie punt is toch waar hij het minst sterk is of?
goeiedag eem
@LuftDeutz als hij voorover hangt zoals nu ben je meer "kracht" nodig om de neus los te krijgen, dat wil zeggen dat je achter meer druk op de banden krijgt wat je dus juist wil zodat je de beste balans en grip creëren kunt. Mooiste is dat je zo naar een paar wedstrijden gereden te hebben en de voor wiel niet los krijgt je dan eens 2 gewichten achterop hangt en kijken wat hij dan doet. De voorwielen moeten eigenlijk net los zijn van de grond.
LuftDeutz
@goeiedag eem
Ah zo ja nu begrijp ik hem beter👍🏼 bedankt!
dennisbouter
@LuftDeutz dood punt kan ik je niet uitleggen, heb je geen natuurkunde gehad op school? maar het gaat er om hoe lastiger hij door het dode punt is te krijgen hoe minder gewicht je voor nodig hebt en hoe meer je achterop kan hangen dus hoe meer kilo's jij op je wielen hebt staan. voor laag houden dus
LuftDeutz
@dennisbouter
Niet echt😅 hebben het 1 jaartje gehad. Daarna niks meer.
dennisbouter
@LuftDeutz ik zal een poging doen, met de ketting van de sleepwagen ga jij de trekker achter naar beneden trekken en voor de wielen de liften, bij een dood punt is hij niet of met heel veel kracht er door heen te trekken, als hij al achterover staat of waterpas staat, heb je misschien geen dood punt of je trekt hem er veel makkelijker doorheen
LuftDeutz
@dennisbouter

Oh zo, eigenlijk meer een soort van balans zoeken. Als je dat niet hebt ben je zo door je dode punt heen.
LuftDeutz
@dennisbouter @Fendt926Driver
Duidelijk!
Ik heb even gekeken doormiddel van stenen onder de voorwielen ( zodat ik 11.00-16 na boots)
Om te kijken hoe hoog hij staat en hoe de momentele vast (minimaal verstelbare trekhaak) zakt en hoeveel de steigerbegrenzer zakt.

De trekker staat dan nog iets voorover. Dat is dan prima zoals ik lees. Niet achterover in ieder geval.

De trekhaak zakte 1,5cm en de steigebegrenzer 2cm.
LuftDeutz
@LuftDeutz @yoohan

Ik moet het zelf weten inderdaad.
Hier zie je een beetje het verschil.

(klik om te vergroten)

Foto zonder.

(klik om te vergroten)

Foto (11.00-16) Banden. Stenen van 6 cm
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden tractorpulling , trekker , trekkertrek , tractor , advies , geluid , slijtage , trekker trek , 1455xl en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!