Fiat 80-90 DT - Ruimte maken voor grotere banden

Beste mensen

Voor mijn fiat 80-90DT heb ik grotere banden gekocht. 540/70-R38 en 420/70R28. Gisteren heb ik gauw even gekeken of dit ging passen, maar het kan net niet. Het lijkt erop dat het spatbord dat langs de deur naar beneden gaat het grootste obstakel is. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan de cabine opgehoogd worden of moet er wat van het spatbord af? Ik weet dat 600/65R38 ook zou moeten passen en dat is dezelfde hoogte dus het zou moeten kunnen… daarnaast was ik benieuwd of het verloop dan nog klopt van de banden. Ik dacht zelf van wel maar kan het nu toch even vragen.

Alvast bedankt!!
Martijn Koppelman

Reacties

DANOONTJE POWERR
600/65R38 past ook niet zonder aanpassingen.
Ik heb de cabine van mijn 88-94 toendertijd 2 cm verhoogd met ringen op de steunen.
Dat ginh toen zonder verdere aanpassingen aan de bediening.
Bij mijn 72-94 had ik toen met 11,2R48 met 70 % profiel ook dat de banden de cabine af en toe raakte bij de deur.
Toen heb ik niks aangepast maar de bout die geraakt werd de kop van dunner geslepen.
@DANOONTJE POWERR
Bedankt voor de reactie, ben inderdaad druk geweest laatste dagen. Hoop na het tweede deel van de eerste snede tijd te hebben om de cabine te verhogen. Hoeveel centimeter profiel had je ongeveer bij die banden die 70% waren? Mijn banden hebben 30mm ongeveer.
DANOONTJE POWERR
@Martijn Koppelman bij mij was dat 25 mm ongeveer.
Cultuurbanden hebben nieuw meestal 40mm.
Ik denk dat je met een klein stukje verhogen mooi uit zal komen.
@DANOONTJE POWERR
Oké 👍🏼 we gaan het meemaken..
Martijn Koppelman
@DANOONTJE POWERR
Hallo ben ik weer. Wat voor ringen heb je er precies onder gedaan. Heb je hier meer info over of misschien foto’s van? Thuis kan ik de cabine zelf niet omhoog doen, dus laat ik het door een ander doen, maar het is dan wel handig dat ik weet wat hij moet doen en hebben. Alvast bedankt
DANOONTJE POWERR
@Martijn Koppelman nee, ik heb er geen foto's van.
Ik heb de trekker niet meer.
Gewoon sluitingen van de maat schroefdraad van de steunen.
+1
Martijn Koppelman
@DANOONTJE POWERR
Oké bedankt voor de reactie
DANOONTJE POWERR
@Martijn Koppelman ik heb toen niks hoeven veranderen aan de bedieningsstangen.
Wel tijdens omhoog brengen in de gaten houden of er niks strak komt te staan.
Martijn Koppelman
@DANOONTJE POWERR
Goeiemiddag, vanmiddag heb ik de achterkant van de cabine omhoog gezet. Dat lijkt allemaal goed met de bediening etc. Ik moet alleen een iets langere bout hebben die de cabine bevestigd. Die komt morgenochtend binnen. Is het ook essentieel dat de voorkant ook 2cm verhoogd word?
DANOONTJE POWERR
@Martijn Koppelman volgens mij niet.
Als alles vrij loopt, ook met beweging van de cabine is het goed.
Bij mij begon het wat aan te lopen in de bocht met cultuurwielen.
+1
Martijn Koppelman
@DANOONTJE POWERR
Oké bedankt voor de reactie en hulp! Zal n foto plaatsen als het klaar is👍🏼
Martijn Koppelman
@Martijn Koppelman

(klik om te vergroten)

de kabine 2cm verhoogd en het past! Ook de bediening werkt nog naar behoren. de voorbanden moeten nog…. de trekker rijdt nu 45 km/h In plaats van 38👌🏽
DANOONTJE POWERR
@Martijn Koppelman netjes, alleen geen nieuwe banden voor jou meer 😅
Die voorbanden is ook wel een zootje stugge rommel denk.
arjen90
Heb je ook de handleiding van de Fiat 80-90?

Daar staat in wat voor bandenmaat er onder past.
Bovendien maakte Fiat verschillende soorten cabines (bijv. comfort- en supercomfortcabine).

Sommige cabines zijn wat breder en de andere weer wat smaller.

Ook de voorassen zit weer verschil in.

Later kwamen de 50 graden voorassen beschikbaar, je moet mogelijk de spoorbreedte (bij de vooras aanpassen).

Het is anders mogelijk dat voorbanden het scherm (waar logo en type op staat) raken.

Ook kan/moet je de stuuruitslag (mogelijk) vanwege deze reden beperken (stelschroef instellen bij voorwielen).

Plaats anders een paar foto's, dan hebben we er een beetje een beter beeld bij.
Bakker S
Dat zijn wel hele hoge banden. Waarom niet 540 65 r34? Kwestie van de cabine ophogen en de banden op breed spoor zetten. Anders kom je de bocht niet om door de krappe stuur uitslag
+2
DANOONTJE POWERR
@Martijn Koppelman te druk met de cabine verhogen om te reageren?
roscho
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
te druk met de cabine verhogen om te reageren?

"Hoop na het tweede deel van de eerste snede tijd te hebben om de cabine te verhogen."

Dus Martijn zal er nog niet aan begonnen zijn.
+1
DANOONTJE POWERR
@roscho ja, mijn reactie was daar vóór geplaatst maar zijne staat op een andere plek.
+3
walker1
Waarom zo'n gepruts met cabine verhogen op de hals halen voor net iets grotere banden??? Wat is er mis met banden die er wel mooi onder passen? Voor het harder rijden hoef je het niet te doen, scheelt misschien 2 km/h in topsnelheid. Voor de trekkracht schiet je er ook niet heel mee op, daarvoor kan je het beter in de breedte gaan zoeken.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden spatbord , fiat , cabine , banden , ervaring en verloop geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!