Fendt 307 LS - Speling op linkerfusee Fendt 307 LS
Onze Fendt 307LS heeft last van speling op de linker fusee. Als je aan het stuur draait, beweegt het rechter wiel direkt mee. Het linker wiel reageert vertaagd. De linker fusee-arm en spatbord reageert wel direkt. Dit is vooral goed zichtbaar als de trekker stilstaat. Iemand een idee wat er aan de hand is en wat er aan te kunnen doen?De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ik heb ze nog niet te koop staan.
Je kunt de stuurkogel(S) losnemen, vervolgens "het asje" een kwartslag draaien en dan de moer weer vast draaien. De speling wordt dan enigszins weggedraaid.
(Dit heb ik gedaan bij de stuurkogel op de stuurcylinder.Het is uiteraard een tijdelijk verbetering maar scheelde aanzienlijk!)
Dat het linker stuurarmpje en spatbord al wel iets bewegen en de band niet zou door (grote) wiellagerspeling kunnen komen.
Nee, het is geen speling op de stuurkogels. De fusee-arm draait namelijk wel mee. De speling zit naar mijn mening tussen de fusee-arm en de fusee-pen. Ik weet alleen niet hoe die verbinding in elkaar zit (mede door de fusee-vering).
Misschien dat jij dit weet?
Dit is volgens mij 1 geheel. ( Ook in het onderdelenboek staat het niet als losse onderdelen omschreven).
Met fusee-pen bedoel ik de verticale as die draait in de fusee. Met fusee-arm bedoel de verbinding tussen de fusee-pen en de spoorstang.
Op de fusee zitten splains die in slijten .
Daar door komt het stuurarmpje iets los te zitten .
Dus de grote moer proberen aan te draaien , of als dat niet lukt opvullen met een schijf .
Hij is iets conisch
Inderdaad, na het aandraaien van de grote moer boven op de fusee-arm is de speling weg. Bedankt voor de tip.
Hier klopt iets niet!
De stuurcylinder zit aan de (bovenste) stuurarm welke is vastgeklemd('onder de grote moer') van de rechtervoorwielfusee. De rechtervoorwielfusee was spelingvrij schreef je in de topicopening. Onder aan de rechterfusee zit een stuurarm vast welke de stuurbeweging met de stuurstang doorgeeft naar het linkerwiel (ook weer via een aan de fusee vastzittende (1 geheel) stuurarm). De grote moer op de linkerfusee hoeft geen stuuram vast te klemmen laat staan speling op te heffen. :?
hoe moet in jou geval het linker wiel dan wel sturen?
Zoals ik in bovenstaande reactie schreef: De stuurcylinder zit gemonteerd aan de bovenste stuurarm van het rechtervoorwiel. Onder aan de rechterfusee zit een stuurarm vast (is 1 vast geheel met de fusee). Vanaf deze (onderste) stuurarm gaat een stuurstang naar het linkervoorwiel. De stuurarm waar deze stuurstang op zit, zit ook in 1 geheel met de linkerfusee.
Nogmaals: de onderste stuurarmen bestaan uit 1 geheel met de fusees. Daar kan nooit speling op zitten!
Klik op de foto van het linkervoorwiel:
tractorfan.nl/picture/255687/
Rechtervoorwiel (stuurcylinder boven, stuurstang onder):
tractorfan.nl/picture/204806/
tractorfan.nl/picture/629138/
Misschien verschil van 30 km en 40 km uitvoeringen ?
(40 km heeft vooras-remmen )
Ik heb ze beide: de vooras is precies gelijk ( op de remtrommel na).
@Favorit: Als we het over het linkerwiel hebben, dan is dat links, vanaf de bestuurderszitplaats gezien.
De 307 van 'jouw' foto heeft dus ook de stuurcylinder + bovenste stuurarm op het rechtervoorwiel
@Favorit614
Onze Fendt 307LS (zonder voorwielberemming) heeft ook de linkse fusee-arm aan de bovenkant van de fusee, zoals deze 306LS.
Onze voormalige Fendt 305LS (BJ 1982) had wel voorwielberemming en hetzelfde type fusee-uitvoering.