John Deere 6620 - warm lopen transmissie olie
Onze JD 6620 heeft bijna 6000 uren. Bij "zwaar" transportwerk met de mestton (vrachten van +-1h) loopt de transmissie olie na ongeveer anderhalf uur te warm. Met te warm bedoel ik +100°C dan geeft hij ook alarm signaal.We zijn hiermee naar de dealer geweest, die dacht onmiddelijk aan een transmissie pomp (niet de hydrauliek pomp, maar een pomp die zorgt voor circulatie en smering in de boîte). De dealer heeft deze pomp dus vervangen, ook is er toen een nieuwe temperatuur sensor geplaatst en nieuwe hydro/transmissie filters.
De dag nadien, opnieuw na 1.5h alarm transmissie olie te warm. Dus, terug naar de dealer, deze heeft een dag testen uitgevoerd, maar niets opmerkelijk gevonden, alles is goed afgesteld, trekker is in topconditie zegt hij zelf. Enkel heeft hij de termostaat veranderd, deze zat vroeger in de radiateur, nu zit hij op de waterpomp. hierdoor heeft hij een verhoging van 30l/min koelvloeistof door de boïte.
Na goed warm rijden WEER alarm transmissie olie te warm, wel was te merken dat het langer duurde voordat de olie te warm werd, en hij flirtte met de grens van 100°C ik heb nog een half h door gereden met dit alarm, en de maximale temperatuur was 102°C.
Ik zit zelf in de voertuig techniek, maar niet trekkers, ik weet dus dat het niet altijd makkelijk is om zulke vraagstukken op te lossen. Ik verwijt de dealer daarom niks. Wel irriteerd het mij mateloos dat de importeur in België niet helpt met het zoeken naar de oorzaak of een oplossing.
Eerder hoorde ik al eens dat de boîte van een 6620 eigenlijk te ligt is, in verhouding met zijn vermogen. Misschien heeft dit er iets mee te maken, misschien zit het in de koeling. Nu is mijn vraag, heeft hier iemand ooit al zo iets mee gemaakt, al is het maar om ideen op te doen in welke richting we kunnen zoeken.
Groetjes Jochem
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
nee, bij 2400 toeren zou die ook wel moeten koelen ja.
Blijft er inwendig niet iets op druk staan, dat niet hoort? Heb dat zelf bij een 7810 wel eens gehad, met een ventiel dat niet goed terug kwam, werd na een half uur transport ook erg warm..
dit kan een oorzaak zijn, maar twijfel hier echter aan om dit nauwelijks voor komt
dat ligt er compleet aan hoe je rijdt. maar inderdaad. hij wordt niet zomaar warm nee. dan moet je het wel heel gek doen. iedere keer op het laatste moment vol op de rem en dan gelijk het gas weer vol in trappen kun je hem wel warm krijgen. maar normaal gesproken is het "rijden" niet de oorzaak nee.
dat kan heel goed zo zijn dat deze tegen de 150pk motorvermogen aanloopt. het zou dan niet de enige zijn..
wij hebben een 6920 die geeft op de stomp al 178pk zonder dat de motor gechipt is
Maar als ik.verhalen zo lees en als volgens dealer alle drukken en olie stromen goed zijn ga ik toch aan iets mechanisch denken. Lagers of zwaar draaiende assen
ergens zal die energie wel vandaan moeten komen..
82 is nog acceptabel. Onze Same kan ook wel eens naar de 80°C gaan na een dag rotorkopeggen.
Als de koeling gebeurt via de koelvloeistof van de motor kan je de temperatuur eens meten van de in- en uitgang van de olie.
De warmtewisselaar zit in de boite? Dan ken je enkel het temperatuursverschil van de koelvloeistof meten. Maar dit moet ook al een goede indicatie zijn.
tractorfan.nl/movie/32843/
Zomaar een suggestie, allicht heb je dit reeds gedaan, maar heb je ooit gevoeld (of misschien gemeten) of de oliekoeler (ik ga er vanuit dat er een koeler op zit waar de achterbrugolie doorheen stroomt) navenant warm wordt met de olie in de achterbrug?
Dit zou kunnen duiden op een verstopping ergens in het koelcircuit...?
Ik ken de JD niet, maar bij onze Ford zit er een radiateur bij achter de motorkoelvloeistof radiateur waardoorheen de achterbrugolie stroomt, en zo wordt deze gekoeld.
Zo een koeler bedoel ik.
Oke, ik zie je reactie nu pas, dus dat werkt bij jou JD anders.
Op de foto hangen ze wat omlaag, maar normaal lopen ze ergens achter de john deere sticker langs.
Dat is wel anders bij een 20-serie. Daar wordt de achterbrugolie gekoeld met de koelvloeistof en soms ook verwarmt door de motor zodat de olie sneller op temperatuur is na een koude start.
ze hebben mij verteld dat de bak gekoeld word met koelvloeistof. maar het cirquit van motor koelen is een ander cirquit als van bak koelen is mij verteld bij de dealer. ik had hier een luchtbel in het cirquit van de bak zitten waardoor hij niet of nauwelijks meer koelde. toen hebben ze op de 1 of andere manier de systemen gekoppeld even flink laten pompen en systemen weer ontkoppeld. problemo opgelost. maar hoe het precies zat en hoe of het bij deze trekker zit weet ik niet precies
Ok, Bij de 30serie heb ik dat wel gezien, maar de 20 serie heb ik nog niet zo vaak onder gelegen..
kijk eens naar je radiateur, heeft deze een aluminium boven en ondebak of is deze zwart (kunstof) als dit het geval is is je radiateur inwendig lek. de radiateur bestaat uit 2 delen een koude en warme gedeelte. de transmissie wordt gekoelt tot ong 80 graden en de motor tot 100 als deze inwendig lek is (wat veel voor kwam) komt het warme gedeelte bij de koude en dat verklaard de storing. wij hebben de ombouw sets nog wel liggen als je wat nodig hebt moet je me maar een pb sturen! Groet Claas 850
die nieuwe koelen meer en minder lekkages
volgens mij is dit plastiek vanboven. Maar als dit inwendig lek is, dan moet de motor toch ook slecht koelen of niet?