Mc-Cormick B-275 - Koppelingspedaal en PTO
Volgens het workshop manual en het servicemanual zou ik een koppeling moeten hebben die bij volledig indrukken de PTO aandrijving stop zet. Wat mij opviel is dat ik nu een lange vrije (nietsdoende) slag heb en pas aan het eind (knap zwaar) de aandrijving ontkoppel. Van het daarna nog kunnen ontkoppelen van de PTO aandrijving is geen xprake: ik zit al op de bodem en de PTO blijft gewoon draaien.Niert getreurd dacht ik: even manual pakken en bijstellen....... jammer dan..... het ziet er bij niet zo uit als op de tekening.
Wat ik heb is het volgende zie de beide foto's
[url] 1drv.ms/1n1qMlA/ [/url]
[url] 1drv.ms/RVH9q8/ [/url]
Mijn vragen:
1 - Heb ik een dubbel werkende koppeling
2 - Zo niet... hoe zet ik dan de PTO uit
3 - Zo wel... hoe stel ik die in
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Als je het wilt proberen, zou ik niet meteen de aftakas vastpakken, maar met een houten paatje er zachtjes op drukken en kijken of hij stopt. Wel zorgen dat het paaltje nergens achter kan blijven steken, want dan kan je wat breken als het paaltje terugslaat. Veiligheid eerst.
Wil er wel nogmaals bij zeggen dat je altijd op je eigen veiligheid moet letten en bij twijfel: ga naar een lmb of iemand die er meer verstand van hebt. Mocht hij namelijk niet in de vrijloop staan en er gaat wat mis, dan wil je er niet bij stilstaan wat er mis kan gaan. Gezond verstand boven alles.
Wat je zou kunnen proberen is: een grote sokkentang of griptang op het stompje van de as zetten. dan de bout los draaien en de as iets meer rechtsom draaien, dan wordt de vrije slag minder, met de stelschroef kun je dan de hoogte van het pedaal nog wat afstellen.
De as mag echter ook niet te ver gedraaid worden omdat er altijd een beetje vrije slag op het pedaal moet zitten omdat de rijkoppeling anders niet helemaal aangrijpt.
Het lijkt nu ook alsof de as ooit iets is verschoven in de klem van het koppelingspedaal aangezien de afgeplatte kanten niet helemaal horizontaal staan, voor een optimaal klemeffect zou dit wel moeten zijn. Om te voorkomen dat de as in de klem schuift zou je, als de koppeling goed is afgesteld , een inkeping in de as kunnen zagen/slijpen en een stevige ring tussen de klembout kunnen doen, die dan in de inkeping valt. Dan kan de as zowiezo niet meer in de klem verschuiven.
1 met 2 platen dus een plaat voor de pto en 1 voor het rijden.
en 1 met 1 plaat dus geen koppelbare pto
Kijkend naar de foto is dit inderdaad het stelsysteem.
Maak een zeer goede aftekening (kras in het ijzer van pedaal en as) hoe de stand nu is.
Bij losdraaien zal de asstand verspringen. Op de as kan een sleutel gezet worden om de as ten opzichte van het pedaal in verbeterde/goede stand te zetten. Dan de kemmen weer vastzetten.
N.B.: Roest/verf/vuil kan goed vastzetten van de klem behoorlijk dwarszitten. Het pedaal geheel van de as afnemen om schoon te borstelen/schuren is een optie.
Had net een praatje met de buurman (runt een boerderij) over de trekker (leuk) en die verwonderde zich hooglijk over het feit dat er uberhaupt geen aan/uit handel of knop te vinden is om de PTO uit te zetten. Hier vinden jullie al mijn trekker foto's en de LAATSTE 5 daarvan laten zien hoe het er rond de stoel uit ziet. [url] 1drv.ms/1lKW0wB/ [/url]
Twee daarvan zijn me echt een raadsel. Net onder de linker treeplank aan de voorkant zit een (iets olie zwetende knobbel aan het blok die lijkt dicht gelast. Heel bijzonder.... Zie [url] 1drv.ms/1p10Mbj/ [/url]
Iets verder aan de achterzijde van dezelfde treeplan steekt ook iets uit het blok. In die uitstekende pin/stomp zit een gat.Net als een gat in een pijpsleutel. Heb daar een schroevedraaier ingestoken, maar kan die zonder geweld niet ronddraaien. Waar dient dit voor....?. Zie [url] 1drv.ms/1p10UaN/ [/url]
deze zit normaal aan de linker kant onder de handel van de hoog en lage gearing.
deze hoort bevestigd op de aansluiting op de 5 na laatse foto van jou link.
Wel balen... dit functioneert niet. Al het andere wat er aan mankeerde kom ik wel uit. Maar dit ziet er wel uit als heftig sleutelwerk.
Iemand dit wel eens bij de hand gehad..?. Misschien kan ik hier beter een apart topic over starten.