Mc-Cormick B-275 - Koppelingspedaal en PTO

Volgens het workshop manual en het servicemanual zou ik een koppeling moeten hebben die bij volledig indrukken de PTO aandrijving stop zet. Wat mij opviel is dat ik nu een lange vrije (nietsdoende) slag heb en pas aan het eind (knap zwaar) de aandrijving ontkoppel. Van het daarna nog kunnen ontkoppelen van de PTO aandrijving is geen xprake: ik zit al op de bodem en de PTO blijft gewoon draaien.

Niert getreurd dacht ik: even manual pakken en bijstellen....... jammer dan..... het ziet er bij niet zo uit als op de tekening.

Wat ik heb is het volgende zie de beide foto's
[url] 1drv.ms/1n1qMlA/ [/url]
[url] 1drv.ms/RVH9q8/ [/url]

Mijn vragen:
1 - Heb ik een dubbel werkende koppeling
2 - Zo niet... hoe zet ik dan de PTO uit
3 - Zo wel... hoe stel ik die in
rdol

Reacties

Trekkerman Tom
Blijft de PTO ook draaien bij een aangekoppelde aandrijfas van een werktuig, als je het koppelingspedaal helemaal indrukt?
rdol
@Trekkerman Tom Sjah dat is een goede vraag. Heb de trekker pas en bezit nu een sleep en een bak maar nog geen werktuig voor de PTO. Wat is de achtergrond van de vraag...? Vermoed je dat de PTO net-niet ontkoppelt en dus misschien onder druk wel stil gaat staan...?
Trekkerman Tom
@rdol Dat dacht ik ja, maar zeker weten doe ik het niet.
Herbert
@rdol totaal andere trekker maar bij onze Deutz loopt de aftakas ook door terwijl hij ontkoppeld is. Met een aangekoppelde machine staat tie wel stil. Altijd al zo geweest
hekwerk
Wat @herbert zegt klopt. Bij onze oude Inter 1246 kon je , mits niet ingeschakeld, zo de draaiende aktakas met je hand pakken en stopte die. Zit geen kracht achter, maar draait heel lichtjes mee zonder weerstand. Soort van vrijloop. Bij een draaiende motor kan je gewoon de aftakas van je werktuig tegen de PTO van de trekker aandrukken, welke dan stopt en is deze zo aan te koppelen.

Als je het wilt proberen, zou ik niet meteen de aftakas vastpakken, maar met een houten paatje er zachtjes op drukken en kijken of hij stopt. Wel zorgen dat het paaltje nergens achter kan blijven steken, want dan kan je wat breken als het paaltje terugslaat. Veiligheid eerst.
hekwerk
Tip: ga aan de linkerkant staan. De aftakas draait met de klok mee, dan glijd de aftakas onder het paaltje door en derhalve van je af. Mocht het paaltje blijven haken, gaat hij van je af i.p.v. keihard jouw kant op.

Wil er wel nogmaals bij zeggen dat je altijd op je eigen veiligheid moet letten en bij twijfel: ga naar een lmb of iemand die er meer verstand van hebt. Mocht hij namelijk niet in de vrijloop staan en er gaat wat mis, dan wil je er niet bij stilstaan wat er mis kan gaan. Gezond verstand boven alles.
hekwerk
Zowel Deutz als International maken gebruik van ZF achterbruggen, dus de techniek er achter is hetzelfde. Derhalve hebben beide dezelfde eigenschappen van de vrijlopende en derhalve doordraaiende aftakas.
rdol
Kijkend naar de foto. Voor het instellen ervan..: ik vermoed dat ik de bouten rondom de as moet losdraaien en dat ik dan iets kan doen, maar wat...? Halverwege de koppeling zit ook een stelschroefje m.i. kun je daar alleen mee instellen hoe hoog het pedaal komt. Ca 70% van de uitslag van het pedaal voelt aan als vrije slag (dat gaat wel heel licht en merk nergens een effect) de laatste 30% gaat knap zwaar en dan pas kan ik schakelen
RvM96
Ten eerste, een vrije slag van 70% is veel te veel, bij een ideale afstelling zou de vrije slag een cm of 3 moeten zijn omdat je anders te weinig slag hebt om de rij- en aftakaskoppeling goed te ontkoppelen,

Wat je zou kunnen proberen is: een grote sokkentang of griptang op het stompje van de as zetten. dan de bout los draaien en de as iets meer rechtsom draaien, dan wordt de vrije slag minder, met de stelschroef kun je dan de hoogte van het pedaal nog wat afstellen.
De as mag echter ook niet te ver gedraaid worden omdat er altijd een beetje vrije slag op het pedaal moet zitten omdat de rijkoppeling anders niet helemaal aangrijpt.
Het lijkt nu ook alsof de as ooit iets is verschoven in de klem van het koppelingspedaal aangezien de afgeplatte kanten niet helemaal horizontaal staan, voor een optimaal klemeffect zou dit wel moeten zijn. Om te voorkomen dat de as in de klem schuift zou je, als de koppeling goed is afgesteld , een inkeping in de as kunnen zagen/slijpen en een stevige ring tussen de klembout kunnen doen, die dan in de inkeping valt. Dan kan de as zowiezo niet meer in de klem verschuiven.
case 745 xl
de b275 is geleverd met 2 soorten koppelingen.
1 met 2 platen dus een plaat voor de pto en 1 voor het rijden.
en 1 met 1 plaat dus geen koppelbare pto
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
Kijkend naar de foto. Voor het instellen ervan..: ik vermoed dat ik de bouten rondom de as moet losdraaien en dat ik dan iets kan doen, maar wat...?

Kijkend naar de foto is dit inderdaad het stelsysteem.
Maak een zeer goede aftekening (kras in het ijzer van pedaal en as) hoe de stand nu is.
Bij losdraaien zal de asstand verspringen. Op de as kan een sleutel gezet worden om de as ten opzichte van het pedaal in verbeterde/goede stand te zetten. Dan de kemmen weer vastzetten.

N.B.: Roest/verf/vuil kan goed vastzetten van de klem behoorlijk dwarszitten. Het pedaal geheel van de as afnemen om schoon te borstelen/schuren is een optie.
rdol
Dank voor het meedenken. Het helpt me echt verder. Als ik mijn setje engelse sleutels binnen heb, ga ik aan de gang met dat pedaal

Had net een praatje met de buurman (runt een boerderij) over de trekker (leuk) en die verwonderde zich hooglijk over het feit dat er uberhaupt geen aan/uit handel of knop te vinden is om de PTO uit te zetten. Hier vinden jullie al mijn trekker foto's en de LAATSTE 5 daarvan laten zien hoe het er rond de stoel uit ziet. [url] 1drv.ms/1lKW0wB/ [/url]

Twee daarvan zijn me echt een raadsel. Net onder de linker treeplank aan de voorkant zit een (iets olie zwetende knobbel aan het blok die lijkt dicht gelast. Heel bijzonder.... Zie [url] 1drv.ms/1p10Mbj/ [/url]

Iets verder aan de achterzijde van dezelfde treeplan steekt ook iets uit het blok. In die uitstekende pin/stomp zit een gat.Net als een gat in een pijpsleutel. Heb daar een schroevedraaier ingestoken, maar kan die zonder geweld niet ronddraaien. Waar dient dit voor....?. Zie [url] 1drv.ms/1p10UaN/ [/url]
rdol
@case 745 xl OK Case, na het verstellen van het pedaal, kom ik er hopenlijk achter welke ik dan heb. Volgens alle manuals die ik kan vinden wordt er overigens niet gesproken over 2 uitvoeringen.
case 745 xl
@rdol de aftakas handel om deze aan en uit te zetten mist bij jou trekker.
deze zit normaal aan de linker kant onder de handel van de hoog en lage gearing.
deze hoort bevestigd op de aansluiting op de 5 na laatse foto van jou link.
rdol
@case 745 xl Kijk daar heb ik wat aan. De as (waar dus geen handel aan zit) blijkt met wat beleid en stevige taal toch wel aardig gangbaar. Echter.....met draaiende motor ontkoppeld hij niet. Hoor wel in 1 stand een geluid alsof een auto niet in zijn versnelling wil (maar dan veel zachter).

Wel balen... dit functioneert niet. Al het andere wat er aan mankeerde kom ik wel uit. Maar dit ziet er wel uit als heftig sleutelwerk.

Iemand dit wel eens bij de hand gehad..?. Misschien kan ik hier beter een apart topic over starten.
rdol
Ben weer wat verder. Heb de PTO bedienings as eruit gehaald en achter de aftaks eruit getrokken. Blijkt dat de nok van bedieningsas "gehavend" is (daar is al een keer door een voorganger mee geklooid) en verder mist er een element op de aftakas waar die nok in zou moeten vallen. Heb alle olie afgetapt maar zag het element helaas niet liggen op de bodem van de achterbrug. Op deze link gaat het om onderdeel 4 en 5. [url] cleancomputes.com/Cub/B-275/… [/url]
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!