Fendt 816 - Achterbrug fendt 515 -816 dezelfde??
Goededag,We zijn aan het kijken voor een occasie trekker te kopen
Voor op ons bedrijf, het gaat om een fendt 816,
Maar nu hoorden we zeggen dat de achterbrug
Van een fendt 816 dezelfde zou zijn als een
Achterbrug van een fendt 515.. Is er iemand die mij een
Concreet antwoord kan geven?
Met vriendelijke groet
Gert lemmens
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Wat ik denk dat er bedoeld wordt is dat ze sterk overeen komen, net als bijvoorbeeld de huidige 800 en de 900 serie, dus qua aantal 'versnellingen' en bediening, letterlijk vertaalt uit het verhaal van @deJong:
"Overbrengingsorganen ZF was 44 + 44, zoals Favorit 500 C-Series, ook. 4-staps schakelen en omkeerschakeling waren hydraulische. De hoogste snelheid was 50 km / h of elektronisch beperkt tot 40 km / h. 818 Beginnend met een nieuwe standaard was Variofill turbine clutch, die een meer beenderen van de drager bookmakers 1200 round-up aangeboden."
En hoe zit het met 512&514? Is behalve de pomp het beetje hetzelfde. Is het erg als de 512 wat meer mans word?
800 serie achterbrug is compleet ZF, vrijwel hetzelfde als de Deutz Agrotron 230 en 260. Ga je alle dagen dumperen met 4 ton oplegdruk dan zou ik zeker een 816 nemen ipv een 515, en als je een 13 kuubs Schuitemaker tank erachter hangt, vergeet dan de 515 (of de Agrotron 150 of de Steyr 9145) helemaal maar gauw want die geeft een ton of 5 oplegdruk.
Het is een trend die je bij alle fabrikanten ziet, de trekkers met een licht eigengewicht krijgen achterassen die zo zwaar zijn als de grote loonwerkerstrekkers van 20 jaar geleden: de Amerikaanse Ford TW35 had een achteras draagvermogen van 6800kg, de T6 serie heeft nu al een draagvermogen van 7300kg. De Magnum 7250 had een 7750kg achteras, de huidige Magnum van dat vermogen heeft een 11500kg achteras. De JD 4630 had ook iets van een 6.5 a 7 tons as, de 6170R heeft een 10 tons as.
Nu wel weer een 514 bijgekocht omdat dit een lichte traktor is met veel vermogen, maar je moet een 816 niet laten staan voor de wendbaarheid. De 514 heeft de voorasaandrijving uit het center en heeft daardoor een grote draaicirkel, de 816 heeft de aandrijving in het center en is daardoor veel wendbaarder, het is verbazingwekkend hoe kort die keert, en hij is wel wat groter dan de 514... 816 weegt dan wel weer 8 ton, tegenover de 514 die 5.5 ton weegt.
De keuze hangt ervan af wat je ermee wil doen, maar wij zijn helemaal niet ontevreden over de 816 in vergelijking met de 514 en een 800-serie is oerdegelijk ivm de 500-serie. Waar de 500-serie bij 10000 uren slijtage begint te vertonen op motor & transmissie kan de 800-serie nog een hele tijd voort...