John Deere 1040 - achterbrug problemen
heb een half jaar terug de trekker goed weggezet, ben dit winter aan het restaureren gegaan maar dit betrof allen plaatwerk en het stuurhuis deze week gestart bleek de koppeling vast te zitten, hef wil niet meer zakken en de aftakas werkt ook niet wat kan dit zijn en wat nu te doen??De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
'Kweenie, ik denk dat het beter is eerst de andere problemen op te lossen. Oliedrukprobleem (aftakasinschakeling) is vaak ook een smeringsprobleem.
(Ondertussen het koppelingspedaal "ingetrapt" vastzetten zodat de plaat misschien spontaan weer los 'valt' ).
Goed idee (zondag = rustdag).
Nu alle andere storingen verholpen zijn en het vertrouwd is de motor te laten draaien kun je de motor enige tijd warm laten lopen. Door uitzetting van het ook warmer wordende vliegwiel (hoe minimaal deze ook moge zijn) wil de koppelingsplaat ook wel eens spontaan loskomen.
AANVULLING:
Hierbij het koppelingspedaal vrij omhoog laten om druklager/drukgroep niet te langdurig te belasten.
De van-dik-hout-zaagt-men-planken-methode kan altijd nog.
als de 'zachte' methode (alleen de motor geruime tijd warm laten draaien geen soelaas biedt, dan de 'harde' methode:
Al rijdend de koppeling intrappen en dan bruusk remmen. Over het algemeen schiet de plaat dan al spoedig een keer los.
P.S.:
Je moet begrijpen dat je de trekker in de versnelling moet starten en dat deze ook in beginsel als niet te stoppen gaat rijden, immers de rijkoppeling werkt niet!
Zorg dat je op een veilig traject (in een weiland bijvoorbeeld) rondjes kan rijden
In een vrij hoge versnelling kan de trekker nog met sterk remmen tot stilstand gebracht worden.
Wees ook zo inventief 'gewoon' de stopknop te gebruiken om de trekker tot stilstand te brengen (even een 'peut' gas geven en de versnelling vrij schakelen kan ook).
Wat standaard niet mogelijk zou moeten zijn vanwege een startonderbreker op de transmissie. Deze moet dus doorgelust worden om te kunnen starten.
Vermoedelijk heeft topicvraagsteller Andre Wever dat trucje doorgehad en is pardoes door de werkplaatsmuur heengereden: we hebben al een dag niets van 'm gehoord/gelezen.
Dat is niet grappig.
De pook zal uit het schakelmechanisme getrokken zijn.
Terugplaatsen is vaak mogelijk als het versnellingsbakdeksel losgemaakt/opgetild kan worden.
P.S.: Heb je tijdens het rijden ook herhaaldelijk krachtig geremd (met ingetrapte koppeling) om de plaat los te laten schieten?
Mee eens maar toch is de van-dik-hout-zaagt-men-planken-methode effectief.
@ Andre Wever: In onderstaande link een TractorFan-topicoverzicht met allerlei mogelijke tips bij een vastgekleefde koppelingsplaat:
Te beginnen met de 844S:
tractorfan.nl/index.php/…
hij doet het weer
vandaag de van dik hout methode gedaan en wel
zo komt het gezegde "vake bej te bange" maar weer eens uit
ontkoppelen en schakelen als een nieuwe
blijft alleen als ik de linker pook bedien het waarschuwingslampje knipperen , iemand hier nog ideeen over?
verder enorm bedankt een geweldig forum
tot een volgende uitdaging
Welk symbool staat er in/bij dat lampje?
Linkerpook = groepenpook?
P.S.: Mooi dat je de koppeling weer los hebt!