Tractorbumpers of veilige frontgewichten
TFers...Na een lange periode van stilte van mijn kant en de veelvuldige ongezoute reacties op mijn foto's welke ik met veel plezier lees, een kort bericht over trekkerbumpers of te wel veilige frontgewichten. Het volgende:Jullie roep om een bewijs van effectieve werking van een bumper op een trekker begrijp ik wel. Maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Stel ik zou een blauw gekleurde trekker kopen/huren. Er een bumper op zetten, parkeerplaats afzetten, 10 camera's aan, "ACTION" en dan vol over een Twingo rijden.
Dat de bumper het doorstaat, dat kunnen we berekenen.Bij de foto's van Deutz Fahr ttv7250 kunnen jullie zien hoe onze nieuwe bumper als veilig frontgewicht gemaakt is. Het lijkt me overbodig om hier aan te twijfelen.
Maar we weten niet welke gevolgen dit heeft voor de constructie van de fronthef of trekker zelf. Stel er breekt wat af (vooras, fronthef, frame of versnellingsbak) en dat staat op (YouTube)film. Die krijgen we niet meer weg en het trekkermerk komt hiermee in diskrediet. Welke bijkomende imago gevolgen heeft dit dan voor dat blauwe trekkermerk, de rode en de witte variant. Want dan roepen jullie allemaal in koor dat dat dan niet deugt. Het zelfde geldt voor alle groene en rode trekkermerken. Denk daar eens over na ipv schuttingtaal te roepen over een serieus initiatief van mijn kant voor een veiligere landbouw verkeer. Belangstelling is er uit de hele wereld, dealer netwerken worden opgebouwd.
Er zijn inmiddels 7 trekkermerken serieus bezig met het idee om trekkers veiliger te maken. We doen dit samen over het concept van een veilig frontgewicht omdat de overheden en organisaties er nog lang niet aan toe zijn om het te verplichten en iedereen ziet dat het aantal ongevallen met tractoren stijgt en de gevolgen steeds groter worden.
Gek genoeg is het idee van een trekkerbumper in Nederland ontstaan. Maar daar lopen ze nu achterop bij de toepassing omdat dit dan WEER geld kost. Ook daarom hebben we er een veilig frontgewicht van gemaakt want zo is de investering terug te verdienen.
Samen met de andere fabrikanten van trekkerbumpers ( Peecon, Tractorbumper, Alasco ect)en met medewerking van Cumala zijn we hard op weg om de ultieme bumper te ontwerpen en dat gaat lukken. Het is aan de sector om te bepalen voor welk systeem men kiest. Moet het louter praktisch zijn of speelt design ook een rol. De klant bepaald.
case: Of je nu 16 of 56 bent, bekijk het eens met andere ogen en stel je zelf de vraag als je met een +300pk trekker, 34"voorbanden en 50 ton op een B-landweggetje rijdt en je zonder eigen schuld een meisje van net 18 met de Twingo van moeders onder je linker voorwiel krijgt. De twingo heeft NCAP 5sterren kreukelzone,3 airbags Het meisje, vriendin van je beste maat, heeft de gordel om maar schat de situatie verkeerd in......
vraag 1 Zou de voorruit van die Twingo wel dik genoeg zijn om over heen te rijden?
vraag 2 Denk je dat je dat als mede betrokkenen koud laat voor de rest van je leven?
In gedachte zie ik jullie reacties al weer tegemoet...
is dit nu reclame? bumper stumper?
Er zijn altijd mogelijkheden om met eigen ogen een systeem te komen bekijken, maar oordeel pas dan als je er daadwerkelijk over kunt oordelen. En een veilig frontgewicht is er al vanaf € 2.150,-
Regelgeving zal er heus komen, wanneer weten we niet maar rokende trekkers zijn helaas niet heilig.
met vriendelijke groet Martin
bedenker van de AGRIbumper
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
of je drukt haar met die bumpert rond een dikke eik die er toevallig ook nog stond...
Met zo'n bumper is dit misschien wel te voorkomen...
Je zal inderdaad weer een hoop gezeur mogen verwachten.
Maar helaas vind ik een berekening niet correct. Praktijk en theorie verschillen vaak van de werkelijkheid. Zo denkt men in de Formule 1 ook dikwijls de kip met de gouden eieren te hebben ontwikkeld, maar eenmaal op het circuit blijkt het systeem toch niet te werken.
Dat je aan het imago van een merk denkt is uiteraard normaal te noemen. Maar je kan een trekker ook helemaal onherkenbaar maken. Doen ze ook met prototype trekkers of wagens. Het gaat hier tenslotte om de bumper en niet het merk dat hier achter gemonteerd staat.
Het verhaal van het meisje en de Twingo, vind ik eigenlijk een verkooppraatje om op een potentiële klant zijn gevoel in te werken.
Het draait hem vaak meer over 'respect hebben voor elkaar op de weg' vind ik.
Iedereen kan zo een verkoop praatje houden en inderdaad, praatjes vullen geen gaatjes zoals eerder aan gegeven...
Dus dit topic had je ook kunnen besparen...
en ze konden nog zelf uitstappen ook. met die bumper hadden ze misschien wel zo'n klap gehad dat ze er met een wervelplank uit moesten omdat ze de nek zo ongeveer breken van de klap
En bij claims over een product horen bijbehorende testen. En als die verkeersveiligheid zo heilig bij jou is staat dat ver boven eventuele imago schade van een fabrikant.
Nou het schijnt toch lastig te zijn. Gezien de aanschafprijs van zo'n stuk ijzer.
Nee valt wel mee, reclame maken op TF das pas duur!
Het moet fatsoenlijk werken van A tot Z het moet schade minimaliseren en letsel voorkomen of verminderen.
Het ziet leuk uit.. ook op onze tractors zie ik het al mooi staan.Maar ik zou graag willen zien hoe het werkt. En het hoeft niet getest te worden met een tractor he! Gespecialiseerde bedrijven kunnen dit met moderne technologieën een auto op de bumper laten botsen met de massa van een tractor ect.
Tuuuuurlijk. Een trekkerfabrikant kan dit zelf alleen niet. Daar hebben ze Martin voor nodig. Dat dacht Zuidberg ook....
Dan is de werking van de bumper ook niet goed lijkt me.
Ik denk dat de vooras met bumper minder snel afbreekt dan zonder.
Testen willen we zien en geen ongein....
zetten jullie die foto er maar op....ik heb geen idee hoe dat werkt... bedankt
Nou is de foto van de Deutz weer weg...
Dus je weet wel hoe het werkt...
Toch de meeste leden willen gewoon resultaten en testen zien van deze mooie bumper...
Nog een geheugen steuntje, het ging om deze foto...
tractorfan.nl/picture/924618/
Maar als hij al bang is dat bij een ongeluk met een twingo de vooras er al onderuit komt, lijkt mij de manier van bevestigen aan de tractor nog een groot verbeterpunt. Dat dit niet zomaar kan gebeuren.
tractorfan.nl/picture/924622/
Het gaat ook om ongevallen te voorkomen door betere verlichting, dag en nacht, richting aangeven en breedte markering. En dan is het ook nog een variabel frontgewicht, passend aan nagenoeg alle trekkers en waarbij de fronthef veelal nog bruikbaar blijft
Discussiër eens over de inhoud TF-ers
Dit blijft nooit op z'n plek zitten.
De bumper buigt bij een stevige aanrijding naar achter en het voorwiel walst over de bumper en twingo of wat dan ook.
Heb daar geen test voor nodig.
Het gaat ook om ongevallen te voorkomen door betere verlichting, dag en nacht, richting aangeven en breedte markering. En dan is het ook nog een variabel frontgewicht, passend aan nagenoeg alle trekkers en waarbij de fronthef veelal nog bruikbaar blijft
Discussi�r eens over de inhoud TF-ers
Over de inhoud....
Ik zie persoonlijk (nog) weinig toegevoegde waarde in een bumper, er blijven nog legio uitstekende delen over, en met een werktuig in de fronthef is het effect van de bumper alweer foetsie.
Wil je een trekker veilig maken als een truck, zul je moeten gaan denken aan een compleet gesloten carrosserie, met ruim omvallende wielkasten en elk werktuig afgeschermd, en fietsenvangers onder aanhangers en karren.
De extra veiligheid van verlichting en breedte markering is voor mij geen argument om er 1 aan te schaffen. De gemiddelde trekker heeft savonds al een batterij lampen aan staan die de medeweggebruiker heel goed duidelijk maken dat er een apart voertuig aankomt, daar heb je geen extra lampen of richtingaanwijzer voor nodig.
Voor verkeersveiligheid zou ik liever een gedegen rijopleiding a la C rijbewijs zien, en bij de andere rijbewijzen een aparte cursus omgaan met speciale voertuigen.
Ook ik ben bijzonder benieuwd wat deze bumper in een test zou doen met een twingo, en dan graag een test met en zonder bumper, als er echt fabrikanten mee aan de slag zijn zullen ze daar huis wel toe bereid zijn.
Tot die tijd vind ik een vanaf van 2100 vrij veel voor een fancy stuk staal met wat lampjes eraan.
Een vol ijzeren balk van 20x20 cm vooraan de trekker hangen is beslist niet bevorderlijk voor de veiligheid zoals sommigen denken.
Dat er geen trekker merken staan te springen om een trekker ter beschikking te stellen lijkt me logisch.Degene die zegt dat dat filmpje niet op you tube verschijnt kent de kracht van internet niet.
Een trekker veiliger maken dan een truck zal nooit lukken maar dat zegt hij ook niet.
Natuurlijk zullen er met die bumper ook nog dodelijke ongevallen blijven gebeuren,maar ik denk wel dat hij ook levens zal redden,en dat maakt het toch al de moeite waard om er aandacht aan te schenken.
En die tests zullen wel komen,daarom niet van de fabrikant,maar dan toch van vakbladen of DLG of...
Ik vind het persoonlijk ook maar niets om zo een bumper aan je neus te hebben,maar het is wel zo dat de gewichten en afmetingen van tegenwoordig een groot gevaar betekenen als het eens een keer mis gaat.En daar bedoel ik niet mee dat de chauffeurs van tegenwoordig geen bekwame chauffeurs zijn!
Pak een afgelegen industrieterrein, en wat mensen die je kunt vertrouwen, dan kan het echt wel een poos duren. Spionagefotos van nieuwe auto's komen vaak ook pas naar buiten als ze rondjes draaien op de nurburg of gewoon op de weg zitten.
En als je het echt niet vertrouwd pak je ergens een lege fabriekshal. Nogmaals, als er echt zoveel fabrikanten serieus mee bezig zijn dan gebeurd dat heus wel. Die gaan een component niet aanbieden op een berekening en 3D simulatie.
Ligt er ook aan dat die schijtauto's steeds kleiner worden. Over paar jaar kunnen ze er gewoon onderdoor
De omzet van Scania(Zwolle) en DAF ging te ver achteruit.... Er gingen geen auto's etc. meer door de gril/vooruit voor dus hoefde enkel de Bullbar weer rechtgetrokken of vervangen te worden.
Er zijn nog Nederlanders die er mee rijden(overigens, is het in NL wel verboden???), omdat ze in het buitenland die dingen keihard nodig hebben in sommige landen. Bijv. Finland. Een Eland legt een truck zo in de kreukels zonder bullbar heb ik gelezen.
Kijk, dat is tenminste een uitgangspunt wat hout snijdt!
Het is pure schijnveiligheid met een (Agri)bumper stomzinnig gedrag te vergoelijken: Breng de nu schier vogelvrije breedte van het voertuig eerst maar eens terug naar die van wat ook het beroepsgoederentransport is toegestaan.
By the (B) way: nl.wikipedia.org/wiki/B-weg_%28Nederland%29/
Voornaamste argument achter het verbieden van bull bars is de extra gevaarzetting voor voetgangers, fietser, scooters, kortom alles wat zich niet in blik gehuld heeft.
Bij mijn weten is het wel toegestaan/gedoogd om er mee naar een show te rijden, dus soms zie je ze wel.
ja die ygo's en q10 gevalletjes. smartjes...
doe er zelf niet aan mee hoor. heb een dodge ram 1500
Op 1 januari 2016 gaat de nieuwe regel in, vanaf die datum is het verboden om nog een bulbar op de auto te hebben....
Want om een boer die misschien 200 km per jaar op de weg rijd (hoog uit) zo'n bumper van 2100 euro aan te smeren is ook zo wat... Voor agrarisch loonwerk is zo'n bumper ook zeker niet handig aangezien je nogal wat smalle wegen met veel bomen er langs en smalle dammen heb, oftewel dan word het nog moeilijker om het land in te komen...
En stel dat het verplicht word, dan zie ik meer in het concept van peecon, deze vangt de klap tenminste op, als de agribumper... Maar dat is uiteraart mijn mening
"Breng de nu schier vogelvrije breedte van het voertuig eerst maar eens terug naar die van wat ook het beroepsgoederentransport is toegestaan."
Hoezo vogelvrij? Daar zijn toch regels voor?
Wanneer men de max. breedte van landbouwverkeer gelijk trekt met vrachtverkeer dan mag 99% de weg niet meer op.
Ik maak hieruit op Wim dat jij in Sumar de friese baan nooit op hoeft met de trekker en werktuig?
Citaat uit de topicopening:
"Gemiddeld vallen er in Nederland jaarlijks ruim 200 gewonden waarvan circa 100 zeer ernstig en 16 doden bij ongevallen met landbouwverkeer. In 80% van de gevallen is daarbij een tractor betrokken met een combinatie van factoren als oorzaak".
Kijk, de dames/heren 'regelgeving' zullen gretig een vette bonus willen incasseren (al is het maar eeuwige roem) nadat het aantal verkeersslachtoffers in deze landbouwverkeercatagorie tot vrijwel nul wordt gereduceerd met 1 'pennenstreek'.
En die 'boertjes' ? Who cares?
Wat mezelf betreft, de cyclomaaier kan misschien voor het transport ook in lengterichting achter de trekker gedraaid worden in plaats van zijdelings hydraulisch op te klappen.
In afwachting van smalle schudders en/of modificaties moet een aangrenzende boer het land op afstand maar even schudden, en de kantelhark (hoe een gedrocht het ook is) valt in transportstand al binnen trekkerbreedte.
Leuk verhaaltje. Nu nog een onafhankelijke demo/ video dat zo'n bumper nou echt eens getest word. (Waar ik vrij voor sta om eventueel te filmen.)
Voordat het iets oplevert moet je er eerst iets insteken (in dit geval een (schade)trekker, je eigen bumper, dummy pop/ stuntchauffeur en een (schade) auto), aan de hand daarvan kunnen we dan eens echte conclusies trekken.
Anders komt het namelijk over, wat een TF-lid hier al eerder zei:
Groeten.
Wil wel helpen met filmen...
Maar dat doet toch iedereen? Hella maakt dus verlichting omdat ze willen dat iedereen veilig over de weg kan in het donker. Dat ze er bakken met geld mee verdienen is niet van belang.
Zo'n ding überhaupt al ergens verplichten lijkt mij al niet zo goed mogelijk.
Dan is diegene die werk doet waarbij het verplicht is dus altijd maar genoodzaakt om een fronthef er op te laten bouwen terwijl ie die verder nergens voor nodig heeft en gewichten aan een moederblok beter zijn voor hem/haar......
Ze kunnen ook gewoon stoppen met geld in de bodemloze put genaamd Griekenland te stoppen en dat stelletje geldwolven rap de EU uit schuppen! Dan kunnen ze het geld wat ze nu aan dat verloren land kwijt zijn/raken gebruiken om wel effectieve oplossingen voor die ongelukken te bedenken ipv zo'n bumper die enkel misschien aan de voorkant helpt maar niet aan de zijkant waar je toch vaak de meeste berichten van ziet dat er weer een( ongeduldige) z'n bolide onder gedouwd heeft.....
Maar de Deutz raakte wel de boom
Ik vraag mij nog steeds af, waar je het lef vandaan haalt, om te zeggen, dat de designplaat in de fronthef de verkeersveiligheid zou vergroten igv een collisie... Alles leuk en aardig, maar je weigert pertinent, om dat te (laten) onderzoeken. En op een logische beredenering, dat je gaat squashen met de auto, dus geen idee hebt wat dat doet, ga je ook niet in.
Ik krijg steeds meer de indruk, dat iemand, die zou zeggen, dat je een oplichter bent, die over de ruggen van verkeersslachtoffers geld wil verdienen, er nog niet eens zo gek naast zit...
En voor je over de vijf extra letters in mijn profiel gaat drammen: dit schrijf ik op persoonlijke titel....
Zoals eerder gezegd: marketing op basis van angst gevoelens. Iemand eerst bang/ongerust maken en zo je product aan de man brengen daargelaten of het nu echt werkt of niet. Het is een manier... Maar de schoonheidsprijs verdient het niet denk ik. Ik noem het in deze 'schijnveiligheid'
Verder, als trekkerfabrikanten hier heil in zien zal het getest worden en komen ze er zelf mee. En wss een echt goed werkende dan op basis van harde cijfers ipv aannames zoals hier duidelijk gebeurt.
PS. Al een factuurtje de deur uit gedaan voor adverteren?
Nee, laat ik aan de chef zelf over
Euuuu omdat een trekker gewoon nog steeds een landbouw voertuig is! Ik denk dat je meer ongelukken kan voorkomen met landbouw voertuigen door andere weg gebruikers te verplichten boj het halen van het rijbewijs 1 uur met een truck en 1 uur met een trekker gereden te hebben! Pas dan krijg je iets van zon voertuig mee... !! En daar mee ga je ongelukken voorkomen
Want hoeveel van die ongelukjes met een landbouwvoertuig is daadwerkelijk frontaal? Denk dat er meer achterop geklapt wurdt! En hoeveel van de ongelukken met lamdbouwvoertuigen is daadwerkelijk met een trekker?
Frontaal met een auto misschien een redding, maar pik eens een fietser op met zo'n bumper! Of schamp een auto op de weg zodat de auto afketst en totaal onbestuurbaar raakt! Als jij met een auto op een voorwiel van trekker rijd lijkt mij 99999 van de 100000 keer de rotzooi gewoon af te breken! Aangezien de eerste klap door je as wordt opgevangen die gaat sturen wat vervolgens voor zo'n gigantische piekbelasting gaat zorgen dat niks het gaat houden! Maar dat is een inzicht op basis van aannames en dus ook niet onderzocht! Maar als jij het kan dan kan ik het ook
Wil jij sterk staan zal je meerdere onderzoeken moeten doen zowel zonder als met bumper! Of geluk hebben dat bedrijven op basis van emotie beslissingen gaan nemen!
neem dit ook ff mee trouwens, ook weer een andere kijk op de situatie
mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2015/…
Als iets anders is dan normaal hoeft het niet slecht te zijn. Dit geldt natuurlijk voor alles en iedereen: komt er een rondweg om een dorp is iedereen tegen, als de weg er 5 jaar ligt weet niemand meer beter. Iedereen was tegen afdekkleppen en zeilen op kippers en silagewagens, ik zie steeds meer foto's op tf voorbij komen met kleppen enzo. Het heeft ook veel met gewenning te maken. En persoonlijk kun je denk ik beter de wetgeving voor zijn, zodat de wetgever kijkt naar ideeën uit de praktijk en zelf niet zelf de gekste dingen gaan bedenken.
We leven niet meer 100 jaar geleden. Veiligheid wordt gewoon veel belangrijker. Ik vind dat de landbouw erg achter loopt in verhouding met andere bedrijfstakken als de bouw en chemie enzo. Een bumper zal echt niet alles verhelpen maar alle beetjes helpen. Een helm of een gordel is ook geen zekerheid dat je een ongeluk overleef, maar het verhoogt wel de kans op minder letsel.
Als er door bumper 1 verkeersdode minder valt is hij het al 1000x waard.
Tuurlijk ben ik voor veiligheid, maar dat zie ik hier nog niet in! En jij legt je blijkbaar bij alle beslissingen neer! Maar waarom moeten hier overal wetten en regels geschreven worden die soms niet eens het beoogde effect hebben doordat er gebrekkig onderzoek is gedaan terwijl in sommige landen een mensenleven niet eens telt!
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard zegt het spreekwoord.
100 punten
rtvoost.nl/nieuws/default.aspx/…
Met vriendelijke groeten,
Hier het filmpje met dikke vette crash met zijn stumper.????
Jij begrijpt het nog niet helemaal zo te lezen. Kijk, de situatie die jij schetst, is met of zonder fronthef, met of zonder frontheffrontgewicht, met of zonder eXtrabumper in principe kansloos (voor in ieder geval de automobilist).
Er zijn echter ook situaties waarbij de schade door de vooruit stekende fronthef aanzienlijk beperkt kan worden met een eXtrabumper (of zelf al door een frotheffrontgewicht.
P.S.: Helemaal ideaal (voor de trekkerchauffeur) zou zijn dat er een paar gekleurde(!) lampjes op de eXtrabumper zouden zitten zoals jij ook op de trekker hebt.
De 2 bumpers kussen elkaar, dat noem ik niet crachen
Oke, ik heb mischien overderven maar neem dan een auto die 20 rijd en de trekker die ook 20 rijd. de ideale situatie van bestuurders die elkaar te laat opmerken en daardoor te laat remmen. Als ik me niet vergis zaten er op die bumper ook led lichtjes.
Mvg,