New Holland 6640 - koppeling kalibreren
hallo,onze ford heeft sinds kort problemen met het vooruit en achteruit gaan, als je hem nu in de vooruit zet en laat de koppeling los gebeurt er eerst niks, je geeft dan wat gas en ineens rijdt ie abrupt weg. nu heb ik me laten vertellen dat het wijs is om de koppeling te calibreren
voor de versnellingsbak heb ik hier al eens gevraagd alleen zou mij iemand ook kunnen vertellen hoe je dat bij de koppeling doet?
alvst bedankt
mvg jorn
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Of het zou de potmeter op het koppelingspedaal en of een stuurschuif kunnen zijn, maar dan zou hij ook zonder gas bijgeven de klacht moeten hebben lijkt mij.
De 4 powershifttrappen werken door middel van 4 koppelingen, 2 kleinere (C1 en C2) en 2 grotere (C3 en C4).
Deze twee grotere doen tevens dienst als rijkoppeling. Rijd je weg in de 1 of 3 dan doet de C4 dienst als rijkoppeling, rijd je weg in 2 of 4 dan doet de C3 dienst als rijkoppeling.
Door de bak te calibreren stel je ook de veerdruk van de rijkoppelingen in.
Zie voor verdere uitleg ook de reactie van @nhmonteur in dit topic: tractorfan.nl/topic/62939/
Rijdt hij trouwens in alle versnellingen slecht weg, of in maar 1 bepaalde versnelling?
Heb mijn antwoord veranderd toen ik las dat de tractor pas in beweging kwam nadat je de koppeling op hebt laten komen en iets gas geeft.
Het oliedruklampje gaat bij een kapotte of een deels leeggelopen accumulator heel even aan en dan direct weer uit. De accumulator zorgt ervoor dat de druk bij olievraag niet te ver daalt.
In jou geval is er continue een te lage druk, dit staat los van het functioneren van de accumulator.
Heb je de achterbrugolie op peil?
Dan adviseer ik je te doen wat @nhmonteur zei, het lagedrukcircuit laten opmeten en zo nodig laten bijstellen.
wat was het nou: de hydroliekhendels stonden in zweefstand en de dealer zei moet je even het ventielenblok controleren. dit gedaan en er bleek een ventiel los te staan dus die was niet helemaal goed teruggegaan zoals hoort. hierdoor kwam er lucht in het circuit en had je deze problemen.
palletje teruggedrukt en problemen voorbij!
Zo zie je maar weer en hartstikke bedankt voor je terugkoppeling! Hier hebben we wat aan.
Zelf had ik eens een schokkerig omhoog gaande hefmast (1 enkelwerkende cilinder waarvan de slang in de bovenste snelkoppeling zat van het betreffende ventiel).
Er zat olie genoeg in de achterbrug maar het bleek te komen doordat de onderste snelkoppeling op dat ventiel lekte. Kwam dit op het spoor toen er ineens veel olie uit kwam lopen bij het laten zakken van de hefmast waarbij daar even druk op kwam te staan.