Opraapwagen
Op trekkers kieken kwamen er al heel wat voorbij, en wil zelf een opraapwagen kopen. Want laat nu alles in de baal draaien met plastic, maar dit gaat onderhand mij wat te veel kosten.Wou zelf een tweedehands wagen van ongeveer 45 a 50kuub, nu heb ik gehoord dat de schuitemakers hun rotor nogal snel slijt en slecht het gras snijd.
Zelf dacht ik aan een krone, of is dat helemaal niets? Mag het graag horen wat jullie ervan denken?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Die zie je het meeste bij loonbedrijven dus zullen er wel op gebouwd zijn.
Of die er losgestort 45 a 50m3 neerlegt.
Een rapide met 45m3 inhoud is er bijna niet of je komt in de 3 assers.
En zo n wagen( ook van andere merken) zal rond de 40 000 kosten
Pottinger heeft ze volgens mij wel met 45m3 inhoud masr ook voor ongeveer die prijs.
Wil je met of zonder walzen?
Kun je per uur het meest mee verdienen, trekker die het kan is er al, kost relatief weinig onderhoud en vermogen, en als ik zie welk tarief de loonwerker er voor rekent heb je een goed uurloon, doe dit zelf ook en bevalt prima.
Als je dit makkelijk kunt behappen qua tijd kun je overwegen alles zelf te gaan doen.
PS loonwerker hebben vaak grote wagens met veel messen, koop je zelf een 2e hands is het afwachten of die ook zo goed snijdt.
En dan ga je echt eens rekenen en dan kon balen maken je ook nog wel eens meevallen qua jaarlijkse kosten (ofschoon ik je aantallen niet weet). Met ronde balen (laten) maken kun je verder alleen kuilen (opruimen en niet echt tijds gebonden).
Balen laten maken of zelf kuilen, je verdient met beiden 0,0. De één zal hoogstens wat goedkoper zijn, maar beiden kosten geld.
Balenpers met wikkelaar voor nog geen 12000 euro
Koop er desnoods 2. Heb je er een a hter de hand als er 1 storing heeft. Zit je nog maar op de helft van wat een opraapwagen met verdeler kost
Als de loonwerker echt geen optie is, zou ik jouw plaats serieus de aankoop van een perswikkelcombinatie overwegen. Zo kan je het inkuilen makkelijk alleen doen (balenvervoer kan je makkelijker inplannen) en zijn kleinere partijen gras geen probleem.
Als je toch perse zelf wil oprapen, koop dan alsjeblieft een wagen waarvan de dealer bij wijze van spreken om de hoek zit. Er is niets zo frustrerend dan panne te hebben tijdens het oprapen en geen reserveonderdelen in de buurt te hebben. Wij hebben zelfs een 3de (afgeschreven) wagen steeds klaar staan als reserve.
we rapen al jaren op met twee Veenhuis Combi 2000 wagens (2002 en 2007). deze bevallen ons zeer goed, weinig onkosten aan gehad.
Alleen de aanschaf is heel wat, maar dan heb je ook wat.
Alleen opletten met gelaste of geschroefde rotoren, de geschroefde zijn beter, de lassen willen wel ooits scheuren bij de gelaste rotoren.
Dus meer melk.
Kuilbult moet je heel goed doen wil je dat evenaren. Is haast onmogelijk, zeker in warmer klimaat.
Ronde baal wel eens broei gehad?
Inkuil moment is ook flexibeler als kuilbult, de laatste vrachten zijn altijd het droogste.
Dit komt dus boven op, kan je compenseren met een halve meter grond....
Een grassnede in balen drukken kost ook ca 150-200 euro per snede. Ben je per jaar tussen de 750 en 1000euro per hectare kwijt. Dan mag daar ook wel wat tegenover staan. Als het gras inkuilen met ladewagens of hakselaar een beetje loopt ben je voor 50euro per snede klaar. Zelf als een loonwerker met hakselaar komt en maar 1 silagewagen is het nog goedkoper dan balen maken.
Zit er minimaal 500euro per hectare tussen per jaar. 25000 bij een redelijk gras areaal. Kun je elk jaar een sleufsilo voor laten zetten of heel wat voor investeren dat het inkuilen optimaal gaat. Als je dat na een jaar of 5 een beetje op orde hebt ben je flink voordeliger uit.
Voor 1350 euro heb ik het ook in de sleufsilo zitten als ik de loonwerker laat komen inkuilen en aanrijden. Doe hier plastic over heen van goed 100 euro en je bent klaar voor een kleine 1500 euro, hoe kun je het balen maken dan weer recht rekeken?
dit is de titel want het kopieren lukt niet
Grasoogst met de nieuwe Krone ZX 470 GD. Van Adrichem Noord-broek.
hier zie je mooi het verschil dat de krone veel meer kan verwerken dan de schuitemaker. Aantal messen kan ook wel verschilend zijn
Dus ik durf te zeggen dat het wel meevalt met afschrijving met een moderne wagen. Sowieso kijken te weinig mensen naar wat iets nieuw kost als je kijkt naar verschillen tussen jonggebruikt en nieuw.
Ik zou gaan kijken van welk merk je de beste ondersteuning hebt. Als ze maar laden en snijden zal het mij verder een worst wezen.
dan moet hij dermate veel in goede opslag (sleufsilo) en veel gewicht op de kuil investeren dat een balenpers zeker zo interessant kan zijn?
Verliezen/broei en alles ook meetellen niet alleen de opraapwagen!
We wisten een schuitemaker 7800 staan voor 73 000 € en een pottiniger 3 Asser voor 70 000 € ik vond dit veel geld.
Wij hebben ons een schuitemaker 155 aangeschaft. En als we genoeg klanten hebben kunnen we nog uitbreiden .
Eentje die niet op elke hectare 5 minuten trammelant heeft, en die geen kruiwagen voer morst bij het lossen en waar voldoende messen in zitten, en die zelf wikkelt?
Ik zit in Normandie, en de loonwerkers zijn hier duur, en je moet hier altijd nog zelf kippers regelen, en dus ook weer naar de buren met kipper. (1500 balen per jaar vinds ik ook geen optie) 3 jaar terug een schuitemaker gekocht, en op de paar uur onderhoud na ( en laatst toch een keer stil gestaan met een lager ), en stuk minder gestress.
De enigste schuitemaker dealer zit bij Laval, (ik weet niet hoever dat bij jou vandaan is? ). Fransen hebben over het algemeen toch niet heel veel specifieke opraapwagens kennis, dus ik zou gewoon een wagen kopen die je aan staat, ik denk dat je bij moderne wagens niet veel miskopen kan doen.