Wat als een elektrische auto al na 5 jaar onder de youngtimer-regeling zou vallen? Column door Robin Lammers

In Nederland kennen wij de zogenaamde youngtimer-regeling. Als een auto van minimaal 15 jaar op naam van een onderneming wordt aangeschaft wordt en er ook privé kilometers mee worden gemaakt, dient 35% van de dagwaarde van de auto te worden bijgeteld. Maar is deze regeling in een aangepaste vorm ook interessant voor een elektrische auto?
Wetsvoorstel
Begin 2019 kwam mevrouw Floriske van Leeuwen, namens de Partij voor de Dieren, met een wetsvoorstel. Zij woont namelijk in de buurt van de grens tussen Nederland en Duitsland en zij constateerde een probleem. Volgens haar werden elektrische auto’s na 5 jaar massaal geëxporteerd nadat de leasecontracten zouden zijn afgelopen, dan wel als de periode van de lagere bijtelling voorbij was. Volgens haar was de oplossing voor dit “probleem” om de youngtimer-regeling aan te passen voor elektrische auto’s. Haar voorstel was om deze regeling al te laten gelden voor elektrische auto’s die 5 jaar oud zijn en niet pas te laten gelden voor elektrische auto’s die 15 jaar oud zijn. Hiermee zou het probleem van de massale export van elektrische auto’s verholpen zijn, omdat het fiscaal gezien interessant blijft om een elektrische auto te blijven rijden. Daarnaast draagt dit bij aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark en dus een beter milieu.
Stel je voor…
Het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen heeft het niet gehaald, maar wat als het voorstel wel doorgang had gevonden? Had dit dan bijgedragen aan minder export van de elektrische auto en dus een verduurzaming van het Nederlandse wagenpark?
Een voorbeeld
Laten we als voorbeeld een zakelijke rijder nemen, genaamd Henk. Henk heeft vijf jaar geleden een Tesla Model S aangeschaft op naam van de onderneming en telt deze auto bij voor privé gebruik. Henk is zich aan het oriënteren voor een nieuwe leaseauto. Henk kan verschillende redenen hebben om opzoek te gaan naar een nieuwe auto. Allereerst loopt zijn leasecontract bijna af. De Tesla is inmiddels al vijf jaar oud en na 150.000 kilometer te hebben gereden is het moois er volgens Henk wel van af. Daarnaast zijn er nog legio redenen te bedenken waarom iemand een nieuwe leaseauto gaat uitzoeken. Dit staat nog los van het feit of het gaat om een elektrische auto of een auto met een verbrandingsmotor. Daarom denk ik dat niet enkel de verhoging van het bijtellingstarief na vijf jaar zorgt voor export van een elektrische auto.
Tal van redenen
Ander punt is de vraag wat wordt er terug gekocht? Als we kijken naar onze zakelijke rijder Henk, dan is het goed mogelijk dat Henk weer een Tesla neemt. Wellicht heeft Henk promotie gemaakt en past een Porsche Taycan Turbo S wel binnen het leasebudget. Daarnaast kan het ook zijn dat Henk een caravan heeft gekocht, dus toch gedwongen is een auto te kopen met een verbrandingsmotor die geschikter is voor het trekken van een caravan. Er zijn dus ook hier weer legio redenen te bedenken waarom voor een bepaalde auto gekozen wordt, los van het bijtellingstarief.
Te kort door de bocht
Zelf ben ik van mening dat het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen iets te kort door de bocht is. Natuurlijk dragen elektrische auto’s bij aan een beter milieu en fiscale simuleringsmaatregelen dragen bij aan de aanschaf van dit soort auto’s. Echter, de youngtimer-regeling van toepassing laten zijn op elektrische auto’s van vijf jaar of ouder staat haaks op het beleid van de huidige regering. Deze heeft namelijk besloten dat de bijtelling voor nieuwe emissievrije auto’s de komende jaren juist omhoog gaat. De bijtelling moet uiteindelijk gelijk worden getrokken met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Door de youngtimer-regeling aan te passen wordt de aanschaf van nieuwe emissievrije auto’s dus afgeremd. In plaats daarvan krijgen we een stimulering van oudere emissievrije auto’s. Een aanpassing van de youngtimer-regeling kan de export dus doen afnemen, maar daarmee is naar mijn mening het “probleem” van mevrouw Van Leeuwen nog niet opgelost. Het zou beter zijn om álle emissievrije auto’s fiscaal te stimuleren, ongeacht de leeftijd.
 Wat als een elektrische auto al na 5 jaar onder de youngtimer-regeling zou vallen? Column door Robin Lammers (e-drivers.com)

In Nederland kennen wij de zogenaamde youngtimer-regeling. Als een auto van minimaal 15 jaar op naam van een onderneming wordt aangeschaft wordt en er ook privé kilometers mee worden gemaakt, dient 35% van de dagwaarde van de auto te worden bijgeteld. Maar is deze regeling in een aangepaste vorm ook interessant voor een elektrische auto?

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden duitsland , turbo , porsche , auto , kopen , export , promotie , milieu , partij voor de dieren , dieren , wetsvoorstel , leeftijd , aanschaf en tesla geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!