Laadpaalstress lokt elektrische rijder op vakantie naar brandstof

Bestuurders van een elektrische auto's huren of ruilen voor de zomervakantie nog geregeld hun auto in voor een auto op fossiele brandstof.
 Elektrische rijder wil geen laadpaalstress, dus brandstofauto mee op vakantie (nos.nl)

Autoverhuurbedrijven merken dat veel elektrische rijders op vakantie een benzine-auto huren om onderweg minder stress te hebben. Veel elektrische bestuurders durven het niet aan om lange ritten naar Zuid- of Oost-Europa te maken. "Mensen willen zorgeloos reizen. Het geeft stress als er onderweg niet snel een laadpaal in zicht is", erkent voorzitter Henk van den Helder van BOVAG-autoverhuur. "In het buitenland, met name in Zuid- en Oost-Europa zijn er een stuk minder laadpalen en als je er een vindt kan de wachttijd oplopen tot 2 uur en reken daar ook nog de 20 minuten oplaadtijd bij. Dat is tijd die van je vakantie afgaat, dat wil je niet." Dat ziet ook de ANWB. "In Nederland zijn we verwend met veel laadpalen, maar dat is niet in heel Europa het geval. En als je dan bijvoorbeeld op zwarte zaterdag rijdt dan kan ik me voorstellen dat mensen liever kiezen voor een auto op fossiele brandstof, voordat je in een lange rij komt met mensen die allemaal tegelijk willen laden", legt Marco van Eenennaam van de ANWB uit. Oplossingen Er zijn verschillende oplossingen te bedenken. Soms ruilen mensen hun elektrische auto met die van een collega die op fossiele brandstof rijdt. Anderen huren een auto óf de leasemaatschappij verzorgt een andere auto voor de vakantie. "Het voordeel van ruilen is dat de collega die normaal op benzine of diesel rijdt eens elektrisch kan rijden", aldus de ANWB. "Er zijn wel mensen die met hun volledig elektrische auto op vakantie gaan, maar dat vergt een goede planning. Het is wel te doen, maar vaak moet je iets meer tijd in acht nemen voor het laden. Het is een ontluikende markt, waarbij er ook nog valkuilen zijn", weet Van Eenennaam. "Zo moet je in Oostenrijk bijvoorbeeld niet alleen voor de stroom betalen, maar ook voor het bezet houden van de paal. In die tijd kan er niemand anders laden. Dus als je overnacht en je auto drie dagen laat staan, kan er een gepeperde rekening op je deurmat vallen." Apps Maar bestuurders van elektrische auto's worden niet aan hun lot overgelaten. Er zijn apps die helpen met het uitstippelen van een route en die aangeven op welke locatie er laadpalen staan. Zo kun je met 'A Better Routeplanner' zien wanneer en waar je kan laden. En via oplaadpunten.nl heb je een overzicht van alle laadpunten in Europa. In Nederland rijden volgens de laatste cijfers van het CBS ruim 136.000 mensen zakelijk en zo'n 38.000 particulier een volledig elektrische auto. Een ander probleem voor vakantiegangers is dat veel van die auto's geen caravan kunnen trekken. Er komen wel meer elektrische auto's op de markt die dat wel kunnen, maar vooralsnog is voor velen die dat probleem hebben ook een brandstofauto de oplossing. Klimaatdoelstellingen Europa heeft klimaatdoelstellingen die in 2030 gehaald moeten worden. Elektrische auto's maken daar onderdeel van uit. "Laten we hopen dat landen waar elektrisch rijden nog niet zo in zwang is tempo wordt gemaakt, zodat steeds meer Nederlanders zorgeloos met de elektrische auto op vakantie kunnen gaan", spreekt BOVAG-voorzitter van den Helder hoopvol uit. De ANWB vindt dat er om de 60 kilometer een snellader zou moeten zijn, maar dat is nog niet in alle landen het geval. "Dat is een Europese richtlijn maar nog niet de werkelijkheid."

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden auto , vakantie en brandstof geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!