Timing nokkenas - krukas Porsche 309

Bezig met een Porsche 309. Als we de kleppen stellen volgens de boekjes komen we na enkele krukasrotaties op een klepspeling van 2,5 mm. Wanneer we kleppen stellen op basis van het principe 'op tuimelen zetten' dan hebben we compressieverlies. Kleppen en zuigers zijn nieuw. Bij het rondstarten van de motor wordt er flink terug 'gepetst' op de 2e cilinder aan de inlaatzijde. De timing van nokkenas en krukas lijkt in orde. De merktekens op de beide tandwielen aan de voorzijde van de motor staan tegenover elkaar wanneer het merkteken correspondeert met OT3 op het vliegwiel. Lang verhaal kort: de boel lijkt op tijd te staan, maar iets klopt er niet.... Wie weet raad?
GSJB

Reacties

Klein Rot
@GSJB
Wat bedoel je precies met kleppen stellen op basis van op tuimelen zetten?
Hier is een link naar een reparatuurhandbuch van de kleinere motoren, de basis zal hetzelfde zijn: porschediesel.stereofx.org/_material/…
GSJB
@Klein Rot Als je de nokkenas zo draait dat deze geen kleppen bedient van een cilinder, dan kan je van een andere cilinder de speling afstellen. Bedankt voor je link, ik zal eens kijken
Klein Rot
@GSJB
Precies andersom je moet de kleppen afstellen die niet bedient worden. De klepspeling moet je meten als die klep dicht zit.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden porsche , motor , klepspeling , vliegwiel , cilinder , Krukas en kleppen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!