Grote brand op vrachtschip boven Ameland, schip dreigt te zinken

Quote:
De KNRM heeft twee reddingsboten naar het schip gestuurd vanuit Ameland en Schiermonnikoog.

3000 Nieuwe auto's, 25 elektrische. Oorzaak mogelijk kortsluiting accu elektrische auto. Daar gaat de milieuwinst.

Update: dode en gewonden bij. Sterkte voor de betrokkenen.
 Grote brand op vrachtschip boven Ameland, schip dreigt te zinken (nos.nl)

De KNRM heeft twee reddingsboten naar het schip gestuurd vanuit Ameland en Schiermonnikoog.

 Video | Kustwacht brengt opvarenden aan wal na scheepsbrand bij Ameland (nu.nl)

De kustwacht bracht woensdagochtend opvarenden van een brandend vrachtschip aan wal. Op 30 kilometer ten noorden van het Waddeneiland stond een schip vol auto’s in brand. Daarbij kwam een persoon om het leven en raakte meerdere mensen gewond.

 Bergingsvaartuig legt noodverbinding met brandend vrachtschip (nd.nl)

Een bergingsvaartuig heeft een noodverbinding met het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland weten te leggen. Met die verbinding houdt het bergingsvaartuig Hunter het schip gecontroleerd op een positie, meldt de Kustwacht.

 Stichting vreest voor milieuramp als vrachtschip met auto's zinkt (nd.nl)

Stichting De Noordzee is bang voor grote gevolgen voor het milieu als het brandende vrachtschip geladen met auto's op zee boven Ameland zinkt. 'Dat kan een milieuramp betekenen voor de Noordzee en de Waddenzee', zegt de organisatie.

 Waddenvereniging volgt brandend vrachtschip nauwgezet (nd.nl)

De Waddenvereniging volgt nauwgezet wat er woensdag gebeurt met het brandende vrachtschip boven Ameland. Er is ook contact met Rijkswaterstaat. Maar de vereniging vindt het nog te vroeg om iets te zeggen over eventuele gevolgen voor het milieu of het zeeleven, aangezien alle aandacht volgens de vereniging eerst uit moet gaan naar de gewonden en het feit dat er iemand om het leven is gekomen.

 Brandend schip boven Ameland gefilmd: dode en meerdere gewonden (telegraaf.nl)

 KNRM-schipper: 'De bemanningsleden sprongen gecontroleerd in het water' (rtvnoord.nl)

‘De personen die van boord zijn gesprongen, hebben we uit het water gevist. Het was een behoorlijke klus’, legt Boudewijn Stal uit. Hij is schipper bij de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) Schiermonnikoog. Hij en zijn bemanning hebben vanochtend geholpen bij het redden van de bemanning van het brandende vrachtschip boven Ameland. Dit raakte in de problemen nadat er aan boord brand was uitgebroken.

 Eerste video: brandend schip bij Ameland op zee (rtlnieuws.nl)

Onder meer een Urker visser maar ook andere zeevarenden hebben beelden vastgelegd van het brandende schip boven Ameland op zee.

 Hoe gevaarlijk zijn brandende elektrische auto's? 'Vuur kan soort fakkel worden' (dvhn.nl)

De Fremantle Highway staat in brand en drijft stuurloos rond boven Ameland. Aan boord zijn 2857 auto’s aan boord waarvan 25 elektrische. Het vuur blijkt zeer moeilijk te bestrijden, mogelijk vanwege de brandende accu’s.

 Expert: brandende batterij elektrische auto op schip boven Ameland kan herontsteken (frieschdagblad.nl)

Het blussen van elektrische auto’s is een moeilijke klus en vraagt een specifieke methode. Dat zegt Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, in reactie op de brand op een vrachtschip boven Ameland.

 Rijkswaterstaat zet 'alles op alles' om milieuschade te beperken (nd.nl)

Rijkswaterstaat zet 'alles op alles om verdere milieuschade te beperken', laat de organisatie weten terwijl het vrachtschip ten noorden van Ameland nog steeds in brand staat. De kustwacht zei eerder al dat er een kans is dat het schip zinkt. Hierdoor kan een milieuramp ontstaan.

 Geen of nauwelijks Nederlandse verwanten bemanning brandend schip (nd.nl)

Naar verwachting hebben de 23 bemanningsleden van het vrachtschip dat in de nacht van dinsdag op woensdag in brand vloog op zo'n 27 kilometer ten noorden van Ameland geen of nauwelijks verwanten in Nederland. Verwanten die geen contact kunnen krijgen met hun 'betrokken familielid', kunnen contact opnemen met de rederij Maripro. Dat melden de Veiligheidsregio's Drenthe en Friesland.

 UPDATE: Sleepvaartuig legt verbinding met brandend vrachtschip boven Ameland (frieschdagblad.nl)

Om het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland uit de vaarroute te halen, wordt geprobeerd verbinding te leggen met een sleepvaartuig. Dat meldt Rijkswaterstaat. Het gaat om de Guardian, een sleepvaartuig van de kustwacht.

 Nog steeds vuurhaarden en veel rook aan boord vrachtschip (nd.nl)

Op het vrachtschip ten noorden van Ameland zijn nog steeds vuurhaarden te zien en is veel rookontwikkeling, meldt de Kustwacht. Volgens een woordvoerder is het daardoor nog niet mogelijk om bergers aan boord van het schip te laten, die nodig zijn om het weg te kunnen slepen.

 Nog steeds vuurhaarden en veel rook aan boord vrachtschip: 'Enorme schade, ook voor het milieu’ (ad.nl)

Bij een grote brand op een vrachtschip op zo’n 27 kilometer ten noorden van Ameland is een bemanningslid om het leven gekomen. Ook zijn meerdere mensen gewond geraakt, meldt de kustwacht. Het blussen gaat moeilijk omdat de brandweer niet aan boord kan komen. Men probeert te voorkomen dat het schip zinkt.

 Grote zorgen om elektrische auto’s op vrachtschepen: ‘Dit is een hoofdpijndossier’ (ad.nl)

Binnen de wereld van rederijen zijn al langer grote zorgen over het transport van elektrische auto’s op vrachtschepen. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) pleit voor een internationale aanscherping van de regels vanwege het risico op oncontroleerbare branden.

BertK

Reacties

+3
Putjeschepperr
Laatst ook al bij pretpark walibi 5 auto's in brand na het blussen moesten ze in het water.dat is nu niet nodig.
+14
Erik1979.
Die elektrische autos brengen bij ons wel veel hoor. Als de zon even onder gaat dan importeren we gewoon co2 vrije stroom uit Frankrijk. In Polen is het anders. Die maken met kolen de stroom om zo co2 neutraal auto te kunnen rijden. Die zijn ook helemaal voor een verbod op verbrandingsmotoren. Onze geweldige minister Habeck gaat nu gas centrales bouwen om minder kolen in te zetten. Dat gas halen we met grote schepen uit de usa nadat iemand de pijpleiding gesprongen heeft. Maar de 8 kerncentrales die we binnen 2 jaar voor minder dan 50.000.000 per stuk aan het lopen kunnen krijgen dat gaan we natuurlijk niet doen vanwege het gevaar voor de mensheid.
Galebreaker
@Erik1979. heerlijk dat sarcasme
+2
Erik1979.
@Galebreaker wat wil je anders. Je kunt het toch gewoon niet meer serieus nemen. Ik ben benieuwd wanneer de laatste onderontwikkelde idioot het door heeft dat we gewoon keihard voor de gek gehouden worden. Maar gelukkig zijn we van Frans af in Europa 💪 😝
+4
mlkvhoudr
Ik neen aan dat de genen die al gereageerd hebben dit op hun typemachine gedaan hebben, de reactie per post hebben opgestuurd en zeker niet op hun mobieltje met die vreselijke accu's er in gereageerd hebben 😉
+2
Erik1979.
@mlkvhoudr als het niet zo gevaarlijk was dan zou ik jou het advies geven om jou mobiel vanacht onder jou hoofdkussen te leggen aan een niet goed werkend oplade kabel terwijl die een paar uur backups aan het maken is. Zou niet de eerste huisbrand zijn die ontstaat door een niet 100% werkende telefoon 😁
+1
mlkvhoudr
@Erik1979. krijg ik ook een mooi bruine kop😎
+5
spotmelker
@mlkvhoudr wat zal je vrouw glunderen als ze naast een hete neger wakker wordt 😁
+1
Albert Altena
@mlkvhoudr De post wordt bij ons ook elektrisch rondgebracht (grin)
+3
Erik1979.
@Albert Altena bij ons ook. En daar is ook niets mis mee. Maar jij beseft toch zelf ook wel dat het komende jaren niet gaat om volledig over te gaan op elektrische. En dat het ook geen zin heeft als je het voor de co2 doet als de elektriciteit opwekken meer co2 uitgestoten wordt als met een goede verbrandingsmotor. Zoiets moet je toch begrijpen of is dat te moeilijk? En dan moet er ook de vraag gesteld worden hoeveel het kost om het net zo ver te krijgen dat die het aan kan. Mijn kinderen willen ook zoveel. Maar ik als vader probeer dan uit te leggen dat niet alles kan en als ze het niet begrijpen dan is het gewoon nee. Wie zegt tegen die klimaat gekkies eens een keertje nee? Want wat die willen gaat niet. En als het over een x aantal jaren zou kunnen wat ik mij niet kan voorstellen dan moet de vraag gesteld worden of het ook verstandig is. Maar nu is het gewoon met een vliegwiel richting armoede.
Nevergiveup
@mlkvhoudr zit nogal een potentieel gigantisch verschil in iets met 10 watt/uur of iets met volgestouwde auto accu' , de accu's huis aan huis word volgende gevaar.
+3
Twentsch Land
Welke schade kan dit brengen aan de zee en alles wat daar leeft ! ( ook een gedeelte van de aarde ) maar hier liever zeuren en boeren in Nederland verplichten tot bufferstroken en nitraat plannen.
+2
weurding
Niet voor niets dat men electrische auto's niet meer mee wil nemen op overtochten, ze krijgen ze niet uit als ze branden als ze in het ruim staan, voorstanders zullen nu wel zeggen... ja maar, de milieuramp komt door die auto's waar wel olie in zit☝️🤗
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
Niet voor niets dat men electrische auto's niet meer mee wil nemen op overtochten, ze krijgen ze niet uit als ze branden als ze in het ruim staan, voorstanders zullen nu wel zeggen... ja maar, de milieuramp komt door die auto's waar wel olie in zit

Ze mogen gewoon met de pont mee zelfs naar Texel
Waar jij op doelt zullen dan wel geen gewone veerdiensten zijn maar soort zeereizen.
Naar ik dacht alleen naar Noorwegen
Naar Engeland nog steeds wel
weurding
@arie.j pont is open, in een ruim willen ze ze echt niet allemaal hebben, denk dat wordt steeds moeilijker naarmate meer ev spontaan vlam vatten, niet dat het bij een benzine niet kan, maar die blus je sneller, laatst een bovendek vol ev uitgebrand
+1
weurding
@weurding

(klik om te vergroten)

bio boer
@weurding die waterstof auto vind ik wek opvallen dat die ook niet mag
Grasbaal
Quote Reactie van @bio boer:
die waterstof auto vind ik wek opvallen dat die ook niet mag

Waterstof auto's zijn eigenlijk rijdende aggregaten die met waterstof stroom opwekken, dat opslaat in een accu (geen hele grote) en daarmee wordt dan de elektromotor gevoed.
bio boer
@Grasbaal ja dat wist ik ongeveer bij elektrische auto brand is het brobleem de accu's die blijven heetworden zo lang er nog energie in zit
Nevergiveup
@Grasbaal Dat kan , maar het kan ook gewoon een brandstof motor zijn , met als brandstof waterstof zoals er ook al eenpaar proef trekkers gebouwd zijn.

Punt blijft dat waterstof de niet voor niets scheikundige bijnaamknalgas heeft ....
George
@weurding

Nieuwe auto's met puur verbrandingsmotoren worden over paar jaar totaal niet meer gemaakt , worden allemaal minstens mild hybrides/hybride modellen omdat ze anders gewoon nooit aan de Euro7 norm kunnen voldoen. Hybrides krijgen een steeds groter accupakket tegenwoordig en dan is het probleem straks even groot als bij een volledig elektrisch voertuig. Maar de ontwikkelingen op accugebied gaan snel , deze problemen zullen over enkele jaren ook wel opgelost zijn.
+4
labella
Quote Reactie van @George:
Nieuwe auto's met puur verbrandingsmotoren worden over paar jaar totaal niet meer gemaakt ,

Dat is onzin, ze zullen zeker nog gemaakt worden voor andere werelddelen maar mogen door onzinnige regels hier niet meer verkocht worden..
weurding
@labella juist
+1
George
@weurding
Ja maar in die werelddelen wonen we niet en ik geloof ook niet dat ik daar wil wonen. Zo'n straf is zo'n elektrische auto ook weer niet. 😀 En die techniek wordt de komende jaren steeds beter!
+1
weurding
@George doel is om milieu te ontzien, en je weet aarde draait rond, schijnbaar door bosbranden al mega hoeveelheden troep co2 koolstof de ruimte in gesleurd, het helpt gewoon niet
PIONIER
@weurding Ik vind milieu maar een vies ranzig woord.
bio boer
@labella deze moest naar Egypte 😁
Cowboy3
@weurding Bij de pont kunde die elekto wagentjes nog vooraan neer zetten en als ze dat beginnen te branden, dan moi over de rand duwe de plons in.
George
@Cowboy3
Ja maar het merendeel is tegenwoordig hybride en elektrisch. Ze kunnen niet allemaal vooraan staan. 😀
T60401
@George Dan knopen ze er maar een touwtje aan kan hij achter het schip aan dobberen. 😃
Zwaagdijk
@T60401 straks wil de verzekering het niet meer dekken. Zo’n schip in de brand ga je lek op. Het is een probleem al die groene milieu auto’s.
cjw73
@George nou het merendeel van de nieuw verkochte auto's misschien maar op het totaal wagenpark is het nog nihil.
+1
George
@cjw73 Het totale wagenpark begint steeds ouder te worden lees ik , dus inderdaad geldt dat voor de nieuwe auto's. Maar op deze boot waren denk ik ook nieuwe. Heel veel auto's zijn tegenwoordig al mild hybride om aan de uitstootnormen te voldoen , met Euro 7 wordt dat nog meer het geval.
+2
Willem123
@weurding ik geen electrische shovel me boerderij werkzaamheden .
+8
spotmelker
Zou de brandweer niet hebben mogen uitrukken omdat ze geen geldige NB vergunning hadden en het belaste N 2000 hexagoon buiten de 25 km lag? Het zou zomaar significant een paar duizendste Mol schelen....
sorry
@spotmelker mogen we er wel op reageren van ineke v gent...?
+8
Putjeschepperr
Nog even wachten dan zien ze in dat diesel het beste is
BertK
@Putjeschepperr Van deze lading was minder dan één procent elektrische.
+1
Albert Altena
@BertK Wat één procent dan al kan veroorzaken.
+2
van Ittersum
Het leuke(of juist niet) is, dat de reder zei dat één van de oorzaken Zou kunnen zijn , de elektrische auto. Mooi en tevens wenkbrauwen doet fronsen hoe velen er mee vandoor gaan als DE oorzaak.
+1
Twentsch Land
De oorzaak zal wel niet een baal hooi zijn waar het onweer is ingeslagen.

@van Ittersum
+1
van Ittersum
@Twentsch Land je moet niets uitsluiten 🤣.
hans-hans
@van Ittersum er is ook een bemanningslid overleden door ongeluk misschien door op een brandende elektrische auto te spuiten met water ??
Wat ik er mee zeggen wil is dat er wel goed overna gedacht moet worden hoe je er mee omgaat en ook al is het niet de oorzaak het is wel super moeilijk om ze uit te krijgen misschien een shovel of zo aan boord die ze snel even overboord kan gooien
+1
weurding
@hans-hans krijg je nooit voor elkaar, giga veel dekken, meestal 1 laad losklep
Nevergiveup
@Twentsch Land nee , en ook niet de volle benzine tanken ....
weurding
@van Ittersum dat was ook de eerste melding, en zo'n ding krijg je niet geblust, dus zal het ook zo zijn🤗
van Ittersum
@weurding aannames, zoals de eerste beweert dat de boeren de bevuilers zijn en dat het dus maar zo is...

Was vandaag duidelijk dat er veel kuddedieren zijn...en dat wat aannemelijk kan zijn dat dan ook gelijk het zo is.
George
@van Ittersum
Als het over elektrische auto's gaat dan is dat standaard nooit positief. Alleen maar tegenstanders hier. 😂
Maar ik ben er tot nog toe heel tevreden over , net zoals met mijn zonnepanelen. Dat is een erg goede investering geweest.
+2
weurding
@George niet zo zeer tegen electrische auto's, maar het doel wat men ermee voor ogen heeft, helpt geen zier😁
+1
hans-hans
@weurding George heeft wel de goeie combi zonnepanelen plus elektrische auto
en ik denk dat we toch die kant op gaan
+2
weurding
@hans-hans we worden gedreven in die richting, maar kwa milieu wereldwijd zet het gewoon weinig zoden aan de dijk
hans-hans
@weurding mee eens
Erik1979.
@hans-hans en gebruikt het net als accu...... Een elektrische auto en kernenergie is een betere combi. Nu betaalt de burger die een elektrische auto niet kan betalen de opslag voor de happy few.
+2
Nevergiveup
@weurding En de doorgeslagen verplichting weer 🥵
George
@weurding
Jawel elektrische auto's komen erin , steeds minder fossiele brandstof die verbrand gaat worden . In Europa en Amerika schakelen ze gewoon gestaag over op EV en zelfs in China.
weurding
@George joh, kijk eens naar de opgang van dieselmotoren in landen als India en ook China, de landbouw daar ruilt de trekdieren in voor modern materiaal, voor het oog worden er in grote steden electrische auto's ingezet maar de brommer en tuktuk zijn nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen
George
@weurding Ja je hebt ook de Amish die blijven ook hangen in de historie. Maar ik heb eigenlijk wel geloof in dat er een energietransitie nodig is. Als je ziet wat we de laatste 100 jaar de lucht inblazen met verkeer , luchtvaart en industrie kan dat gewoon niet goed zijn . En ja er zijn teveel mensen met teveel consumptie behoeftes en nee het ligt zeker niet aan de boeren want die werken op een natuurlijke manier. Maar die enorme verbranding van olie en dat de lucht inblazen lijkt mij gewoon niet goed. Sorry dan ben ik maar een milieuman. En ja ook elektrische auto's zijn vervuilend en hebben grondstoffen nodig maar ze schijnen toch in werkelijkheid beter te zijn voor alles. Ook al die dwaze prullerij uit China wat met kerstmis in de winkels ligt kan ik me aan storen , eveneens het vele plastic verpakkingsmateriaal. Het is een ongelooflijk plastic zooitje wat grotendeels nergens voor nodig is. Ik ben helemaal geen moraalridder en ik heb ook wel eens vuurtje gestookt omdat het lekker opruimt 😄 , maar het neemt niet weg dat het allemaal goed is op de weg zoals we nu overal mee omgaan.
weurding
@George haha, je gaat wel ver terug, maar is nu eenmaal feit dat er wereldwijd bar weinig voedsel verbouwd wordt waar geen fossiele brandstoffen bij gebruikt worden, en dat blijft ook nog wel een poosje zo
+1
George
@weurding Er is nog zoveel meer dan boeren he Arend waarbij fossiele brandstoffen worden verstookt.
+5
weurding
@George ja, schepen en vliegtuigen, daar duurt het nog langer, stel je eens voor, dat schip bij Ameland had een accupakket.... hadden we nu een nieuw noorderlicht gehad😁
Twentsch Land
Bij Ameland in dat ondiepe water is er niks aan de hand, een paar zeehonden aangestuurd door een dolfijn zetten dat schip veilig aan wal.

@weurding
+1
weurding
@Twentsch Land we zullen zien wat er volgende week nog boven water steekt, op dit moment fungeert het ding als een boiler daar
Twentsch Land
Ja weurding dat is zo.

Maak maar flauwekul, de situatie is ernstig, in het begin van deze topic plaats ik daar al een bijdrage over.

@weurding
weurding
@Twentsch Land alle rampen zijn ernstig, ook rodos, oorlogen, vulkaanuitbarstingen en andere natuurrampen, vandaar dat ik ook overtuigd ben dat dat het hele gezeur met accu aangedreven bullshit maar een druppel op gloeiende plaat is, overigens jij begon met zeehonden en dolfijnen..😄🤣
George
@weurding Deze keer lijkt een elektrische auto de oorzaak maar in het verleden zijn er genoeg problemen geweest met olietankers en pijpleidingen welke voor grote milieurampen zorgden.
weurding
@George nu nog wel, je houdt het toch niet tegen
cjw73
@weurding staat maar een 25 meter water dus zinken compleet zinken doet ie niet, en dan ist brandje ook gelijk uit.
weurding
@cjw73 misschien wel het beste dan, vol laten lopen, later weer leegpompen, dit kan nog lang branden
spotmelker
@George met EV wordt het probleem in feite verlegd, je bent energie nodig die voor 99% uit fossiele bron komt. Het is gewoon ergernis dat ze de emissies per liter brandstof onder bepaalde waarde willen maar tegelijkertijd dezelfde motor wel 25% zuiniger kunnen maken. We betalen dus voor verplichte onnodige vervuiling.
George
@spotmelker
Is dat zo? Voor mij persoonlijk is dat in ieder geval niet zo. Ik heb zonnepanelen he.
spotmelker
@George dat snap ik wel, geef je groot (economisch) gelijk maar het macro-milieueffect zie ik niet.
+2
labella
@spotmelker Wij wilden ook even milieuvriendelijk zijn.😅 Wij hebben op een dagje weg een paar elektrische scooters gehuurd, die dingen bleken met een diesel aggregaat opgeladen te worden...😂
+2
George
@labella Doe je dat niet voor je plezier? Wij hebben vorig jaar ook een dagje rond getoerd op de E Scooters. Niet vanwege dat we milieuvriendelijk wilden zijn maar gewoon voor een leuk dagje.😀 Ik ga trouwens liever met de E Bike.
labella
@George Het is wel lekker rustig, alleen wel jammer dat je nu een helm op moet.
+1
spotmelker
@labella dat doen ze ook bij elektrische vrachtwagens. Anders staan ze te lang stil.
+1
T60401
Quote Reactie van @spotmelker:
k bij elektrische vrachtwagens.

Sprak gister toevallig iemand uit de transport. Die had het er over dat kabouter plop voor 2030 weet niet hoeveel % vrachtwagens elektrisch wilde hebben. Nu komt het 4 uur laadtijd. De laadtijd is voor de chauffeur werktijd. Dus eerst vier uur aan de laadpaal en dan nog even een rust pauze om aan de rijtijden wet te voldoen. Verdienmodel succes verzekerd. 😂
George
@T60401
Ik weet ook niet of accu's de oplossing is voor zwaar transport. Dan moeten we misschien toch aan waterstof denken of de accutechniek nog flink verbeteren. Waterstof heeft voorlopig nog als nadeel dat de helft van de stroom verloren gaat met het omzetten in waterstof.
+1
newholland6640
@George

Met electrisch zijn we echt niet beter voor het milieu. We berekenen het alleen anders
hans-hans
@newholland6640 nee we zijn milieu technisch niet beter ,maar dit is nou eenmaal hoe de leiders /lijders het willen en daarom kan het persoonlijk heel goed uit pakken en ik heb gehoord dat het rijden heel mooi is voor het stoplicht trekt hij haast iedereen eruit qua snelheid
Dus iedereen moet het beste er maar van maken met de regelgeving (dat is het punt)
George
@hans-hans Het rijdt gewoon prachtig . En het zal milieutechnisch ook wel beter zijn als elektra duurzaam wordt opgewekt met zonne en windenergie.
Nevergiveup
@newholland6640 t'is net stikstof ....
cjw73
@George och heb je een auto met verlengsnoer aangeschaft. Vandaar die zonnepanelen
+1
George
@cjw73
Ik had eerst de zonnepanelen , de stekkerauto is een beslissing die ik daarna genomen heb , had eerst dezelfde auto op benzine in gedachten. En in januari ook een goed bod op uitgebracht maar niet gekregen.
Nou ongeveer na iedere 400 km rijden ( ik rijd 'm lang niet geheel leeg) steek ik m in het krachtstopcontact in de garage en na een uurtje of 6 -6.5 is ie weer vol. Heel makkelijk eigenlijk , het rijd gewoon fantastisch , supersnel , geruisloos , soepel , sportief . En dan dit jaar en komend jaar nog geen wegenbelasting en in 2025 slechts 25% . De combinatie met eigen panelen maakt het tot en met 2025 erg interessant. Maar aan de snellader langs de snelweg is ie in 20 min weer 80% vol . In 5 min kun je daar ruim 100 km stroom bijladen als je niet thuis kunt komen. Het werkt veel beter dan sommige mensen denken. En de prijs is in de hogere middenklasse eerder lager dan hoger omdat er op een elektrische auto geen BPM zit.
+1
JappieJo
@George mooi werk dat elektrisch rijden inderdaad, zo zaten wij 2 jaar terug ook, maar amper duurder dan een vergelijkbare benzine auto. Theoretische afstand is een 450 km op een volle accu, dat rijden we eigenlijk nooit in 1 keer.
George
@JappieJo Ja je durft 't bijna nog niet te zeggen dat je elektrisch rijd . Meestal krijg je kritiek. 😄
+1
Frans1
@George En wat dan nog? Mooi laten zeuren, een ander heeft toch altijd wat.
weurding
@Frans1 🤣
+2
spotmelker
@George Zolang je kritiek krijgt ben je er nog dus net wat @Frans1 zegt mooi laten zeuren
weurding
@George of claas😁 maar geloof niet dat jij daar moeite mee had, melden dat je electrisch rijdt😉
+1
George
@weurding klopt mijn grootste twijfel was actieradius , verder ben ik er nooit geen tegenstander van geweest. Alleen het merk wat het verste was met EV techniek stond me niet echt aan. Die wil ik niet😀 .
arie.j
Quote Reactie van @George:
Ik had eerst de zonnepanelen , de stekkerauto is een beslissing die ik daarna genomen heb , had eerst dezelfde auto op benzine in gedachten. En in januari ook een goed bod op uitgebracht maar niet gekregen.Nou ongeveer na iedere 400 km rijden ( ik rijd 'm lang niet geheel leeg) steek ik m in het krachtstopcontact in de garage en na een uurtje of 6 -6.5 is ie weer vol. Heel makkelijk eigenlijk , het rijd gewoon fantastisch , supersnel , geruisloos , soepel , sportief . En dan dit jaar en komend jaar nog geen wegenbelasting en in 2025 slechts 25% . De combinatie met eigen panelen maakt het tot en met 2025 erg interessant. Maar aan de snellader langs de snelweg is ie in 20 min weer 80% vol . In 5 min kun je daar ruim 100 km stroom bijladen als je niet thuis kunt komen. Het werkt veel beter dan sommige mensen denken. En de prijs is in de hogere middenklasse eerder lager dan hoger omdat er op een elektrische auto geen BPM

Hoeveel km rij jij per jaar?
Je hoeft er toch ook niet mee naar werk, of voor je werk mee te rijden.
Heb een 2e hands , die zijn tegenwoordig, mits niet te oud, prima
En voor iemand die niet zoveel rijd veel voordeliger dan een nieuwe.
Of mag die wat luxe uitstraling je wel wat duizenden kosten?
+1
weurding
@arie.j de 1 gaat meerdere malen op vakantie, de ander zet een (te) groot huis, er zijn er die kopen een nieuwe (te) grote trekker, of een combi van deze 3, en waarom? Omdat het kan waarschijnlijk😊
Jij moet toch zeker ook wel weten dat je alles niet mee kan nemen later
George
@arie.j Ik heb hem ook tweedehands van 4 maanden oud aangeschaft Arie. 😀 Het was een demowagen met 3800 km op de teller. Ja heeft veel duizenden gekost. Heb jij ook een volledig elektrische auto Arie?
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j Ik heb hem ook tweedehands van 4 maanden oud aangeschaft Arie. Ja heeft veel duizenden gekost. Heb jij ook een volledig elektrische auto Arie?

Nee, ik zie een auto meer als een gemakkelijk vervoermiddel.
Dus maar een heel gewone 2e handse benzine, Kia Vengadie ik al weer een jaar of 3 á 4 heb, is nooit wat mee.
Trouwens er nieuw zit er 7 garantie op, dat is er nu net af .Fiets nogal veel dus het zijn ook niet al te veel kilometers
Van die grote wat lompe auto's die sommigen hebben snap ik weinig, heb je altijd last van hier op de smalle wegen. En voor mezelf vind ik een wat kleinere compacte ook veel handiger.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden accu , brand , kortsluiting , auto , schiermonnikoog , elektrische auto en ameland geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!