Meer boeren dan bekend overschrijden stikstofregels

Wat nu weer!:

Natuurvergunningen: Mogelijk duizenden boerenbedrijven hebben geen vereiste milieuvergunning aangevraagd. Legaliseren wordt lastig.
 Meer boeren dan bekend overschrijden stikstofregels (nrc.nl)

Natuurvergunningen: Mogelijk duizenden boerenbedrijven hebben geen vereiste milieuvergunning aangevraagd. Legaliseren wordt lastig.

 Behalve de 2500 al bekende boeren stoten mogelijk duizenden andere agrarische bedrijven óók illegaal stikstof uit (dvhn.nl)

Mogelijk duizenden boerenbedrijven hebben geen vereiste milieuvergunning aangevraagd. Legaliseren wordt lastig.

Grasbaal

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Grasbaal
Alsof de koeien van de "interimmers" nog niet werden meegeteld met de nationale stikstof uitstoot.

Betekenis interimmers:

Quote:
Bedrijven of activiteiten waarbij geen vergunning­verlening heeft plaatsgevonden op basis van een Passende Beoordeling op grond van de Wet natuurbescherming. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Meer uitleg: bij12.nl/onderwerpen/stikstof-en-natura2000/…
+3
rene-de-jong
@Grasbaal Grote lariekoek van BIJ12

"Als gevolg hiervan is een aantal van deze activiteiten niet passend beoordeeld en hebben deze activiteiten geen rechtmatig toestemmingsbesluit. Voor bedrijven en activi­teiten zonder Passende Beoordeling geldt dat zij alsnog een vergunning moeten aanvragen."

In Duitsland stikt het van de bedrijven zonder passende beoordeling.

Je hoeft pas een passende beoordeling als uit de voortoets blijkt dat er significante invloed kan zijn.
In Duitsland hebben ze de norm in deze voortoets op 21 mol staan en dit is door de Duitse 'RvS' bekrachtigd en ook door het HvJEU niet als fout beoordeeld in een latere procedure.
Omdat: 0,3 kg volgens de wetenschap géén significante invloed kan hebben.
bverwg.de/150519U7C27.17.0/

In Olanda stelt BIJ12 (!!!) deze norm op 0,005 mol als 'advies' voor ALLE provincies.

Dit is hier wel significant en bij de buren niet
Omdat:
- Geen enkele provincie snapt wat het betekend.
- Er geen procedure bij de RvS is tegen deze idiote algemene normstelling.

Dit is ook waarom provincies bij handhaving (PAS-melders) met de handen in het haar zitten.
Ze (moeten) stellen dat alles boven de 0,005 significant is en vervolgens vinden ze het gek dat MOB dan handhaving eist.
Een enkel provincie wordt wakker maar velen volgen braaf wat de 'juristen' bij IPO & BIJ12 (met LNV als systeem verantwoordelijke) hen voorschrijft.

Dat deze ondergrens dus van 0,005 naar bijvoorbeeld 10 mol kan (en moet) bewijst de Duitse 'RvS' die zich ook gewoon aan de HR (Art 6 lid 3) moet houden.
IEDER bedrijf of activiteit moet een voortoets doen echter NIET ieder bedrijf behoeft een passende beoordeling.
Hier gaan vele juristen de fout in door te stellen dat een drempelwaarde onmogelijk is.

Wijsheden verkregen via H. Hoekman
bio boer
@rene-de-jong hoe bepaal je waneer iets significant ? Het is nog al vrij te interpreteren begrip waar rechters alle kanten mee op kan gaan zijn eigen mening kan gebruiken
Dat is een probleem met dat soort wetgeving
rene-de-jong
@bio boer De clou is dat het geen wetgeving is.

Dat iets wat niet meetbaar is (TNO) en volgens de Duitse wetenschap géén invloed KAN hebben toch significant is heeft BIJ12 bedacht en in de Handleiding Voortoets Stikstof heeft gezet als 'advies'.
bio boer
@rene-de-jong moet de rechter in nl dat nog wel zo beoordelen een nl rechter is geen duitse rechter
bio boer
@bio boer maar vele beetjes kunnen samen toch veel maken 1 koe zal nooit meetbaar zijn maar 10.000?
+2
rene-de-jong
@bio boer zal toch eerst iemand het op de weegschaal moeten leggen bij de rechter.

En dan niet als individueel geval zoals Porthos maar als algemene regel, dus tegen de huidige norm voor provincies of als algemene onderbouwing namens meerdere PAS-melders bijvoorbeeld.

De bouwvrijstelling die Porthos eerst wilde gebruiken is afgeschoten door de RvS omdat de voortoets hiermee omzeild werd en dat mag niet volgens Art 6 lid 3 HR
De Voortoets onderbouwen met degelijke cijfers en wetenschap, dat kan en mag wel zo blijkt uit Duitse rechtspraak.

Een nihil norm zoals er nu is (0,005) is uitsluitend om computer technische reden ingevoerd zo schrijft ook TNO in het rapport.
familie pelle
@rene-de-jong
Quote:
. zal toch eerst iemand het op de weegschaal moeten leggen bij de rechter.

Daar steunen we stikstofclaim toch voor om dit te doen? Je lijkt een sterk verhaal te hebben maar ik blijf het vreemd vinden waarom niemand wat met jouw wijsheden doet.
hypotheekboer
Dit is nou echt eigen straatje schoonvegen. Laat RIVM eerst eens beginnen bij het meten van droge depositie en daarop Aerius aanpassen. Wat zei Hordijk ook alweer over Aerius?
+6
Erik1979.
@hypotheekboer rivm is een organisatie die wetenschappelijke rapporten levert op bestelling van de politiek.
+1
Koeien boertje
@Erik1979. Eén ding scheelt, met zulke foutmarge kun je alle kanten op
spotmelker
@Erik1979. "wetenschappelijke" rapporten op bestelling van politiek? Dit is wel heel controversieel 😁
Ze kunnen van niet één bedrijf de depositie meten laat staan berekenen om maar te zwijgen van het effect op de natuur. Van alle instituten die respect verdienen op dit onderwerp staat het RIVM wel heel ver achteraan...
Paul1993
Er zijn heel veel veehouders die sinds 1-1-2015 , en ook al ver voor die datum, meer dieren hadden dan vergund.
Dat is een economisch delict waarop zware straffen staan
Mijn advies is niet te veel janken want voor je het weet heb je het OM aan de deur die je dat duidelijk gaat maken
+2
Willem123
@Paul1993 dat moet jij zeggen , ARNOLD 1988
Paul1993
@Willem123 Lieve Willem.
Wanneer je inhoudelijke reactie geeft krijg je misschien een antwoord.
+1
Frans1
@Paul1993 misschien ja. Als het onze hoogheid beliefd
hans1980
@Willem123 =cristo etc etc
Erco
@Willem123 je kan m ook gewoon de schizofreen noemen 😆
bio boer
Een milleu verginning is geen natuurbeschermings vergunning
Ik heb namelijk beide
+6
cjw73
@bio boer heb geen van de beide, maar lig er niet wakker van. Als ze willen dat ik stop, komen ze maar met een zak geld.
bio boer
@cjw73 milieu vergunning heb je ook niet nodig met jou omvang
Als je nog eens wil stoppen kan het wel vervelend zijn of je moet grond verkopen en gebouwen aan particulier wat ook nog wel regelmatig voor komt
+3
cjw73
@bio boer daarom, wie dan leeft, die dan zorgt...
grös
@bio boer
Ik heb er nog een van 1998, was wel handig want kreeg NB vergunning alleen gebaseerd op die aantallen.
Zit hier ook binnen 1km van N2000, dus NB vergunning was wel vanzelfsprekend, het heeft alleen een paar jaar geduurd door al die MOB bezwaren, in 2013 aangevraagd en gekregen in augustus 2015. Dus toen hoefden we al niet meer uit te breiden..
+1
spotmelker
@cjw73 Hier hoeven ze niet te komen, ze kunnen de boom in. Hmmm, dat heeft nog meer invloed op de natuur dan mijn bedrijf
demelkboer
Als je voor 2009 heb gebouwd en volgzet maar geen nb hebt hebt je niet opgelet. Met de crisis en herstel wet kon je je dieraantallrn uit 2012 2013 of 2014 laten legaliseren
ntd79
@demelkboer en die wet is juridisch wel waterdicht?
demelkboer
@ntd79 ik ben geen jurist maar die mob vecht dit niet aan geloof ik.
Paul1993
@demelkboer ik geloof zelfs op zondag niets zonder wetenschappelijk overtuigend bewijs
demelkboer
@Paul1993 als je onder die wetgeving een onherroepelijke nb hebt is die niet meer door te halen. Althans niet zonder schadeloos stelling
+3
ntd79
@demelkboer als we nog even langer doorgaan staat de ligboxenstal uit half jaren 70 ook illegaal
+1
demelkboer
@ntd79 ouwe grupstalletje van opa ben ik ook noet meer zeker van 😄
oubi
@demelkboer er staat dat 'er geen rechtmatig toestemmingsbesluit is'. Dus Crisis en herstelwet-legalisatie is niet passend beoordeeld en die legalisatie is daarmee onrechtmatig. Zo zaten ook een aantal Beleidskaders in elkaar die zijn afgeschoten door de RvS. Degene die zo'n soort vergunning heeft is in principe onrechtmatig
+1
MBMB
De interimmers worden er als 'probleem' bijgehaald. Ach ja, het komt het RIVM altijd uit om er nog een onrechtvaardig schepje op te gooien. Maar deze bedrijven hebben volstrekt legaal en in bezit van alle vereiste (milieu/bouw) vergunningen gebouwd en de dieraantallen uitgebreid. Tussen de referentiedata van de N gebieden en 2009 was er helemaal geen wetgeving op grond waarvan een NB vergunning aangevraagd kón worden. Het wás er niet! Dan verzinnen we een nieuwe NB wet en voeren die met terugwerkende kracht op legale bedrijven. Dat is in strijd met ieders rechtvaardigheidsgevoel. Niet voor niets hebben diverse provincies al aangegeven dat de interimmers, net als de PAS melders, niets is te verwijten en er een oplossing zal moeten komen. Pas die wet aan!
oubi
@MBMB in 2007 Nb-vergunning aangevraagd; antwoord van de Pr.Ov: zit onder de 15 mol dus is er geen vergunning nodig. Dit hebben ze volgehouden tot rond 2009/2010. Toen begonnen ze vergunningen te verlenen.
Mh12
@oubi hier eind 2013 zelfs
bio boer
@oubi Friesland had daar ook handje van of gaat het over Friesland?
Tot mob de provincie dwong
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden stikstofregels , boeren , pas en interimmers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!