Nieuwe stroom

Laatste maand is de stroom prijs stevig ondanks de zon en alle zonnepaneel heffingen. Wie zit zijn zakken te vullen. Vanavond zelfs 44 cent tussen zeven en acht
Jack Konijn

Reacties

paul1
Sinds de heffingen komt de zon niet meer voor niks op.
bio boer
Ik met windmolen ga niet weer voor 4 cent leveren 🤑
bio boer
@bio boer stroomprijs heeft gas relatief veel invloed op weet niet wat die prijs doet
+1
bio boer
@bio boer de vakantie is ook weer voorbij stroom vraag neemt ook weer toe
weurding
@bio boer op vakantie was ik ook stroom nodig, en koelkast en vriezer thuis draaiden ook wel door😆
bio boer
@weurding ja niet bij alle bedrijven
Erik1979.
@bio boer maar je verwacht wel dat de andere burgers de onredelijke terug lever regeling betalen..... btw ik betaal nu ervoor dat hier weer 50% van de windmolens stil staan vanwege een negatieve stroom prijs. Behoorlijk vervelend vindt ik dat. Niet mijn keuze!
bio boer
@Erik1979. Waarom zou jij daar voor betalen
Is maar net wat van contract je afsluit met je energie afnemer wij krijgen gewoon gemidelde maand prijs met 9% korting
+1
Erik1979.
@bio boer ik betaal er niet voor. Dat doen de Nederlanders vanwege het salderen van energie. Stroom overdag heeft vaak een negatieve prijs en snachts is het duur. Diegene die stroom produceren en het leveren die nemen het weer af in de nacht. Het verschil in de prijs wordt gewoon verrekend en betaalt de consument. Wij betalen in Duitsland gewoon heel veel teveel belasting op stroom en daarmee betalen ze de dure Grüne hobby's. En Grüne staat niet voor groen maar voor een ideologie voor de duidelijkheid.
+1
bio boer
@Erik1979. Dat negatieve prijs is deze maand nog maar 2 of 3 x voorgekomen
Ik krijg gewoon gemuddelde prijs augustus 8 cent per kw/h
+1
Erik1979.
@bio boer dat is leuk .... atoomstroom kost 3 cent! Stukken duurzamer! Veel minder belasting op natuur. En dan nog goedkoper. En vooral: 24*7 stroom!
Erik1979.
@bio boer btw de molens staan hier meer stil dan dat ze draaien.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
btw de molens staan hier meer stil dan dat ze draaien.

Ik ben laatst naar Bayern gereden en ik zag ze gewoon draaien in Duitsland. Ik denk dat je overdrijft. Maar ik lees wel dat je geen fan bent van groene energie. Sommige willen kerncentrales alleen wel niet te dicht bij hun in de achtertuin.
+1
Erik1979.
@George ik zal komende tijd wel wat filmpjes maken. En nee ik ben er geen fan van. Duitsland wordt volledig te gronde gericht. Duitsers die dit land weer opgebouwd hebben na de oorlog moeten statie geld flessen verzamelen omdat hun pensioen niet voldoende is. En de 40% van de industrie die weg wil moet nog gaan. Jij zegt zelf hoe mooi dit land is. Als het economisch naar de kloten is en dat gaat het hardst in Bayern waar ze de auto industrie slopen dan vervalt alles en dan ben je blij dat je naar jou familie luistert.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
en dat gaat het hardst in Bayern waar ze de auto industrie slopen

Volgens mij valt dat nog wel mee , zo slecht gaat het toch nog niet met de Duitse auto-industrie. Ze hebben in de jaren 70 de Jappen overleefd , in de jaren 90 de Koreanen en nu zullen ze de Chinezen ook wel overleven. Duitsland is een erg sterk land met enorme kennis maar daarnaast ook nog een grote maakindustrie. Duitsers komen altijd weer sterk te boven is in het verleden maar al te vaak gebleken.
Erik1979.
@George ze komen er wel weer bovenop. Dat zeker. Maar ze breken het eerst af. Hebben ze ook vaker gedaan, weet je nog?😉 zolang de verbranding moter verbod door gedrukt wordt dan is het einde auto industrie. Doordat wij geen fossiele energie mogen en erg veel geld weg gaat door een mislukte energie transitie gaat onze concurrentie positie gigantische achteruit. Zeker omdat fossiele brandstof voor andere landen juist goedkoper wordt omdat wij het niet meer willen. En denk maar niet dat mensen die nu nog een vele lagere levensstandaard hebben als wij ook maar iets doen aan co2. Die willen eerst iedere dag vlees en zuivel en reizen. Dus die gaan lekker aan de goedkope kolen.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
zolang de verbranding moter verbod door gedrukt wordt dan is het einde auto industrie. Doordat wij geen fossiele energie mogen en erg veel geld weg gaat door een mislukte energie transitie

Ik denk dat het wel meevalt.
weurding
@George hier in de monden staan ze ook vaak stil, bij Emmen ook, valt meerdere mensen op, geen leugen of overdrijven bij
weurding
@weurding

(klik om te vergroten)

bio boer
@weurding is toch eigelijk ook niks mis mee kolen centrale zal ook wel eens niet draaien
bio boer
@Erik1979. Heb altijd op 4 cent gedraaid met winst
bio boer
@Erik1979. Die van mij altijd vorig jaar met dik resultaat meer dan de koeien ooits hebben gehaald
Kanaal
Kwestie van vraag en aanbod. Het waait de laatste tijd weinig, dus als de zon onder gaat om 20 uur en het waait niet dan gaat de prijs omhoog.
Dat is het risico als je een dynamisch contract het.
+1
bio boer
@Kanaal eerste energie verkopers weigeren mensen met zonne panelen een vast contract was tijdje geleden in het nieuws en snap dat best kost ze klauwen met geld wat de stroom voor ander onnodige duur maakt
Elvis
Gestopt met Nieuwe stroom. variabel stroomcontract, meer terug geleverd als afgenomen en nog €700 bijbetalen. Nu bij greenchoice jaarlijks salderen en 11cent terug leveren.Gas zoek ik nog een leverancier.
Mh12
@Elvis kijk maar uit bij greenchoice, ben al vanaf begin mei bezig met greenchoice om mijn geld terug te krijgen. Ze willen salderen niet snappen....... ben helemaal klaar met die lui........ heb nu in etappes al 20k terug. Maar laatste 3k willen ze maar slecht aan. Hun computer systeem kan niet salderen mailen ze mei. Moet dit najaar goed komen
bio boer
@Mh12 voorheen met de molen wel aan geleverd dat ging wel goed
+1
boer03
@Elvis gas is zo slecht nog niet bij nieuwe stroom?
1 januari tot vandaag gemiddeld 40 cent per kuub gas excl. belasting.
Veel andere aanbieders ( rovers) beginnen bij 80 cent tot 1 euro per kuub gas.
Het nadeel is alleen als er gekke dingen gebeuren in de wereld, en de gasprijs stijgt hard, dan voel je het ook direct.
Mh12
Tis echt drama met greenchoice als ik heel eerlijk ben...... je krijgt alleen type miepen aan de lijn. En ze mailen alleen maar terug. Geen belletje ofzo.......vind het echt een onmogelijke firma
komelker 2
@Mh12 Bellen is ook zo ouderwets.
Vdejong
@komelker 2 ja, sms'en dat is het hier.
hans1980
Zijn boederij accu's al financieel Intressant?
Erik1979.
@hans1980 nee, anders was het wel leuk. Je koopt stroom voor een negatieve prijs in en verkoopt het voor een positieve prijs. Is beter als zonnepanelen 😂😂😂
hans1980
@Erik1979. Ook niet wanneer accu's goedkoper worden
+1
Erik1979.
@hans1980 onmogelijk met de huidige technieken. Veel simpeler is investeren in betere kernenergie. Dan heb je 24*7 stroom. Dan heb je geen opslag nodig en je hoeft geen 800 jaar oude bomen te kappen zoals ze hier doen voor natuur vriendelijke energie.
bio boer
@Erik1979. Bezwaar voor mij is het afal moet je niet willen
Ik hoor juist dat kern ernenergie duur is vooral de bouw van centrale
Erik1979.
@bio boer het afval van windmolens is gigantisch en gaan ook maar een jaar of 20 tot 30 mee. Kernafval is momenteel nog gevaarlijker maar is zo weinig dat dat ook geen probleem is. 3.500 m3 voor een centrale als Borsele in1000 jaar en dan is het afgebroken.
bio boer
@Erik1979. Anderen zeggen weer 100.000 jaar hoe lang het duurd weet ik dus niet
1000 jaar vind ik ook lang als de hele wereld op kernenergie gaat is hele bult van die zooi zal vast ook wel keer ergens mis gaan waar door het milleu komt zo slopen we de aarde elke keer weer meer
Zal mij niet verbasen dat we de aarde voor de mensen zelf een keer slopen
Dat ga ik Waarscheinlijk niet meer meemaken dat collectieve belang hebben we niet gaan voor eigen belang net al ik en jij
Jij wil gewoon goedkoop energie groede economie dat is goed voor jou omgeving en welvaart

Wie weet komt er straks nog zo strijd op aarde tussen werld machten dat we de wereld voor ons zelf gaan slopen 😅
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
al mij niet verbasen dat we de aarde voor de mensen zelf een keer slopen

Daar zijn we toch al lang mee bezig.

Vindt dat erik wel een punt heeft met zijn kernenergie. Duw maar eens 30 wind molens op een hoop hoeveel rommel je hebt. 30 heb je nodig op 1000 jaar. borssele heeft een capaciteit van 485 mw dat zijn al minstens 100 molens. Kom je aan 3000 molens afval. wat waarschijnlijk nooit vergaat.
+1
spotmelker
Quote Reactie van @T60401:
Vindt dat erik wel een punt heeft met zijn kernenergie.

Dat zeker en het is dom om daar niet verder in te investeren, de ontwikkelingen m.b.t. efficiëntie, milieu, afval etc staan niet stil en gaan het op alle fronten winnen van zonnepanelen en windmolens.
weurding
@spotmelker laatst een artikel gelezen dat we met deze vorm van energie opwekken (windmolens) weer terug zijn bij de middeleeuwen😆
spotmelker
@weurding Dat we weer terug zijn bij de middeleeuwen en nog verder zie je ook in het stikstofvraagstuk. Er wordt te weinig/niet na/doorgedacht. De besluiten worden op politiek emotionele gronden doorgedrukt.
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@spotmelker laatst een artikel gelezen dat we met deze vorm van energie opwekken (windmolens) weer terug zijn bij de middeleeuwe

En met hout stoken terug bij het stenentijdperk?
weurding
@arie.j daar werd het o.a. mee vergeleken ja, kan het helaas niet terug vinden
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j daar werd het o.a. mee vergeleken ja, kan het helaas niet terug vinden

Op die manier kun je alles afkraken . Het gaat om zinnige argumenten
Want het zegt op zich totaal niets
Fossiele brandstof, dat zullen we wel gebruiken zolang de mensheid bestaat
Het wiel is al een paar duizend jaar voor onze jaartelling uitgevonden
Maar dat is geen reden om het nu maar aan de kant te gooien.
weurding
@arie.j jammer, was wel een artikel waar een kern van waarheid in zat, schrijver was ook meer voor kernenergie
bio boer
@T60401 is bijna alleen staal de wieken kunnen ze wel hergebruiken
Alleen er zijn landen willen ze wel voor lager bedrag laten begraven dan ze weer te verwerken tot nieuwe grondstof

Dan is de euro weer baas er zijn veel meer dingen worden gemaakt van zelfde materiaal boten worden er ook van gemaakt

Het lijkt mij dat ze ook van aluminium gemaakt kunnen worden
Wat ze nu gebruiken zal wel de goedkoopste maklijkste of langst mee gaan

En die spook verhallen van gassen die nodig zijn weet ik niet met niet thuis in die allergrootste jongens van tegen woordig die van ons wekt 2 mw per jaar op daar is het niet van toepassing is gewoon generator met versnelingsbak in olibad er tussen meer is het
T60401
@bio boer Dat de euro de baas is ben ik met je eens. Mijn maak je niet wijs als er veel ijzer in zit dat ze dat in de grond duwen en niet er eerst uithalen.

(klik om te vergroten)

weurding
@T60401 veel fiberglass meende ik, en daar in usa is de dollar de baas😉
weurding
@weurding

(klik om te vergroten)

T60401
@weurding Bij die verbranding komen natuurlijk geen schadelijke stoffen vrij.
bio boer
@T60401 we druken bijna alles nog zo de oven in innederland zelfs gescheiden afval om dat mensen teveel fout scheiden was laast in het nieuws om dat tesorteren is teveel werk 🤦‍♂️
+1
weurding
@bio boer wat dacht je van die treinen italiaans afval? We worden genept op alle fronten, als er maar een verdienmodel aan zit
+1
bio boer
@weurding de stroom levert laaste jaren wel wat op 🤑 we moeten toch ergens heen met al die rotzooi die we maken hoop ik maar dat ze de gif stoffen wer wat uit kunnen filteren 😅
bio boer
@bio boer mijn wikkel folie gaat ook de oven in 😅
+1
weurding
@T60401 nee joh🤣
bio boer
@T60401 wieken niet maar het totaal van de molen de buis is van staal dat is meest van de windmolen
T60401
@bio boer 9000 wieken of 3500 kuub kernafval. Het is beide niks. kiezen tussen twee kwaden.
bio boer
@T60401 3500 m3 wel x 30 jaar zo lang kunnen de wieken sowiso mee als niet meer is en wieken zijn ongevaarlijk vergeleken met kerns afval

Wiki staat dat nl 40.000 m3 afval produceert per jaar noem het maar niks
Als we wereldweid alle energie gaan opwekken met kern energie gaat echt wel om gigantische hoeveelheden dan wekken we nog maar weinig op met kern energie
nl.m.wikipedia.org/wiki/Radioactief_afval/
bio boer
@bio boer 40.000 x 1000 jaar is al 40.000.000 m3
bio boer
@bio boer is 1000 m x 1000m x 40 m
+1
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
40.000.000 m3

Nu maak je ergens een fout. als ik google kom ik 4,5 kuub per jaar tegen . en dan produceert Borssele 485 MW. Daar heb je veel molentjes voor nodig.
Erik1979.
@T60401 ja ik vergiste mij ook. Ik dacht 4m3 rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/….
Erik1979.
@T60401 als je er 30 van heb en de rest doe je met zonnepanelen en windmolens dan heb je een stabiel co2 neutraal netwerk met goedkope stroom. En dan massaal inzetten op verwerken van dat afval zodat je dan van 135m3 per jaar naar 0 m3 kunt gaan. Dan ben je er denk ik.
+1
bio boer
@T60401 is maar 3 % van de energie behoefte
Mijn bron was wiki dat is ons totaal hoe veelheid in nl ook laag radioactief
Erik1979.
@bio boer als je ziet hoeveel beton nodig is om een molentje te zetten. Dat hele co2 verhaal met windmolens is net zo'n bedrog als het dansen met Janssen verhaal. Je trapt erin en je weet niet wat de gevolgen op lange termijn zijn. Wat zeker is is dat als je een tijdje verder bent dat het niet heel slim was voor diegene die er in is mee gegaan. En dat er gruwelijk maar dan ook echt gruwelijk geld mee verdient wordt en dat door mensen die niets om de medemens geven.
+1
bio boer
@Erik1979. Als het meer energie kost dan het oplevert zou het nooit rendabel kunnen draaien lijkt mij ongeschreven wet en molen kan zonder subsidie draaien
In gemiddelde mestkelder zit meer beton onsvendering blok is ongeveer 8 bij 8 2 hoog 128 m3 beton

Kelder met 10 gangen 50 meter lang
Zijn 11 muren x 20cm 1.20x 50 2 hoog is 120 m3 beton 🤷‍♂️

Maar ik moet ook voorzichtig zijn er gaan veel onwaarheden de ronde
Zo wel met wind energie als kern energie
+1
bio boer
@bio boer dan is er vaak ooknog belasting betaald over de energie die is verbruikt om windmolen tebouwen

Als je het over veel beton hebt in bij kerncentrale ook wel wat beton nodig
T60401
@bio boer heb ook wel 1500 kuub gehoord. dat zijn wel van de 200+ molens.
bio boer
@T60401 onze is 40 meter 850 kw wekt 2 mw op per jaar
T60401
@bio boer 485/ 2 = 242 van jullie molens. levensduur 30 jaar dan heb je 8 molens per jaar aan afval tegenover Borssele
+1
bio boer
@T60401 liever dat dan 1000 jaar radioactief aval zou mooi zijn dat daar oplossing voor komt zal wel niet zo eenvoudig zijn het zal voorlopig wel mix blijven van alle beschikbare energie opwekkingen

Ook moeten we meschien kijken hoe we met minder energie consumtie toe kunnen dat is nog de groenste oplossing
arie.j
Quote Reactie van @bio boer:
liever dat dan 1000 jaar radioactief aval zou mooi

Pfas e.d is veel schadelijker
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
kt 2 mw op per jaar

2 mw is 2.000.000 watt ofwel 2000 kwh.

goole zegt dat 1 ton cement kost 1000 kwh electriciteit. Let wel cement is geen beton daar zit minder in.

gaat ergens iets niet goed in mijn redernatie denk anders komt die 128 kuub beton nooit terug.
+1
bio boer
@T60401 2.000.000 kw/h
T60401
@bio boer Daar zit ergens de fout ja. 2 mw is wel 2000kw. Maar die 2 mw is de maximale opbrengst per uur denk. dus 2000 kw maal 24 uur maal 365 zou de theoretische maximale opbrengst zijn. maar hij staat ook wel stil of draait maar half vermogen.
bio boer
@T60401 hij levert 2.000.000 kwh op in goed jaar en slecht jaar 1.800.000
Zijn vermogen is 850 kw

Dit klopt wel bij de mega wat kan ik er een 0 naast zitten
Erik1979.
@bio boer ik weet het niet, ik google even en kom op 1400m3 beton. Best heftig voor een molentje.
bio boer
@Erik1979. Ik gebruik mijn eigen molen als reverentie dat weet ik dat het klopt kan ook best dat het per bouwer verscheelt of met of zonder heipalen is
Erik1979.
@bio boer pro-schurwald.com/informationen/…. Dit is dan wel propaganda. Maar ik kom als ik google op ongeveer de zelfde info terecht
bio boer
@T60401 op die foto zijn de punten er afgehaald wat ze daar mee doen of gewoon vanwege eenvoudig transport
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
unten er afgehaald wat ze

die liggen er net naast.
bio boer
@T60401 zag het later
verwijderd
T60401
@weurding nee niks te zien hier
weurding
@T60401 kreeg melding, maar was precies jaar geleden, autotrein
bio boer
@Erik1979. Gaat wel over hele grote joekels die ken ik niet nooit gezien dit zijnde grootsten die ik ken
windparkfryslan.nl/het-windpark/

Meschien in verhouding wat ze opwekken is wel minder
bio boer
@bio boer deze doen al bijna 17 mw 17.000.000 kwh tegen over die van mij 2 mw per molen is al 8x zo veel
Grasbaal
Echt nieuwe stroom:

Ik was vandaag bij een nieuw energieproject op Afsluitdijk. Het principe is al in 1953 uitgevonden maar er is nog nooit iets meegedaan. Het is nu praktijkklaar en vanaf 2026 gaan ze dit verder uitrollen, het is overal mogelijk waar zout en zoet water bij elkaar komen. Dus bij elke riviermonding die in zee uitkomt. Je doet zout en zoet water bij elkaar en dat geeft energie. (7/24). Een hele mooie ontwikkeling, wat me verbaasde was dat bijvoorbeeld Shell hierin geen investeerder is.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Nevergiveup
@Grasbaal komt relatief maar heel weinig vermogen uit zover ik weet , veel onderhoud , vervuiling , is eigenlijk niks. Geld over de balk.
George
@Nevergiveup
Weet je dat zeker? Er moet gewoon geïnvesteerd gaan worden in duurzame energie. Dat fossiel is gewoon eindig. En of er eventueel nog wat veilige kernenergie nodig is op bepaalde momenten ga ik niet bestrijden. Maar het verbranden van fossiele brandstoffen kan niet goed blijven gaan. Luchtvervuiling door industrie en verkeer kan daardoor enorm worden terug gebracht.
Nevergiveup
@George fossiel zal gewoon nog 50 jaar volop gebruikt worden, en waarschijnlijk zelf tot het gewoon op is. Niet dat het voor mij hoeft maar zo zal het wel gaan.

Voor echte power hebben we kerncentrales nodig , en/of waterstof - brandstofcellen om wind en zon op te slaan, al het andere is kinderspel.
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
fossiel zal gewoon nog 50 jaar volop gebruikt worden, en waarschijnlijk zelf tot het gewoon op is. Niet dat het voor mij hoeft maar zo zal het wel gaan.

Volop denk ik niet. Misschien wel voor sommige dingen maar voor auto's niet meer en voor huizen te verwarmen ook niet meer. Er komen andere technieken aan dat is nu wel duidelijk.
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Er komen andere technieken aan dat is nu wel duidelijk.

Volvo stopt volgend jaar met het maken van diesels, je zult zien dat veel andere (grote) merken zullen volgen:

Quote:
Automaker Volvo zal binnenkort geen dieselauto's meer produceren. Het bedrijf heeft aangekondigd dat begin 2024 de laatste auto die op diesel rijdt uit de fabriek rolt. In 2030 zal Volvo alleen nog maar elektrische auto's produceren.
evfan.nl/topic/314923/
Bartlehiemboer
@Grasbaal
Tja, weet het niet.
Diesel Volvo weg gedaan was te oud en vervuilend.
Hybride Volvo aangeschaft, electrice oplaadpaal laten aan leggen.
En nu steeds meer berichten van ontploffende electrice auto's.
Lijkt mij dat straks de elektrische auto's ook verbannen gaan worden in de steden.
(Verbod is ook al op de schepen gaande)
Dan zit je met je elektrische Volvo auto bedrijf

Maar technieken gaan snel.
En zijn ook al lang eens uitgevonden maar nooit iets mee gedaan.
George

Elektrische auto´s gaan niet eerder branden dan een gewone auto. Maar het is wel een feit dat ze moeilijker te blussen zijn als ze eenmaal branden. Maar schijnbaar was de brand van dat grote schip vol met auto´s niet ontstaan door een EV. Wat moet je met een laadpaal als je een hybride auto hebt? Die kan toch niet snelladen en kan toch in gewoon stopcontact. Ik laad mijn volledig elektrische BMW gewoon aan krachtstopcontact. Geel laadpaal nodig.
Nevergiveup
@George "Elektrische auto´s gaan niet eerder branden dan een gewone auto"

Dat ben ik niet met je eens.

Hier drie voorbeelden van een voertuig wat afgekoeld is. Bij een voertuig net na of tijdens gebruik zijn er meerdere oorzaken om te ontbranden.

1).
Een heel oud ding met slinger om aan te slingeren zal never nooit vanzelf ontbranden. Of de brandstof nu benzine , petroleum , diesel of methanol is , er is altijd een ontsteking van buitenaf nodig.

2).
Een huidig voertuig met verbranding motor zal ook nooit vanzelf ontbranden door de brandstof , maar door sluiting in de electrische bekabeling kan dit wel.

3). Een elektrische auto kan ontbranden door de secundaire bekabeling , net als een brandstof auto. Daarnaast is er een veel grotere opslag van chemische reactie in de lithium cellen welke zelf ook een gevaar vormen.

Hier zijn twee landbouw voer tuigen met massa schakelaar om de 12V accu volledig los te koppelen. Een lood accu can 12V kan tijdens het opladen brand veroorzaken (waterstof damp) , maar verder eigenlijk nooit. Een lithium pack van vele gestapelde cellen heeft wel een.potentieel gevaar.
Nevergiveup
@Nevergiveup Maar goed George , maak je ook geen zorgen he , de kans is in alle gevallen wel bijzonder klein 😁

Ik ga er ook één aanschaffen 🙈
+1
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
maak je ook geen zorgen he ,

Ik maak me er ook totaal geen zorgen over. Dat doen andere wel lees ik hier.
JappieJo
@George hoe heb je dat gefixt dan?
George
@JappieJo
Er zit bij mijn BMW een fastcharger 2.0 bij welke ook in krachtstopcontact past. Google maar op BMW Fastcharger 2.0.
Die zat bij mijn auto bij.
JappieJo
@George ik dacht al, een verloop stekker zal wel niet volstaan 😅
JappieJo
@George we laden nu nog via 230 stopcontact, gaat op zich ook wel maar bij lege accu een dikke 30 uur laden🙈
bio boer
@JappieJo zo en hoe veel watt vraagt dat laden ? Hoop geen 3000 wat
JappieJo
@bio boer kun je instellen, laad nu op 2200 watt
JappieJo
@JappieJo accu is 64 kw
George
@bio boer Op kracht laadt je 3 fasen. Ongeveer 10-11 KWh per uur. Accu is 84 KWh en is zo dus redelijk vlug te laden. Meestal laadt ik als acculading nog 30% is. Beetje zoals het uitkomt. Maar werkt mooi.
JappieJo
@George moet altijd nog een laadpaal hebben maar zon ding is ook wel zo makkelijk. Beetje de 230 stopcontact variant maar dan de krachtstroom uitvoering
George
Quote Reactie van @JappieJo:
maar zon ding is ook wel zo makkelijk. Beetje de 230 stopcontact variant maar dan de krachtstroom uitvoering

Bij BMW is dat gewoon dezelfde lader. Standaard zit er een kabel met stekker voor 220 stopcontact bij maar er is ook een kabel met rode 5 pins 380 stekker verkrijgbaar welke je aan kastje kunt klikken. Is gewoon dezelfde lader. Ik had toch krachtstopcontact en dit laadt even snel dan een laadpaal. Hoefde daar dus niks extra voor te investeren.
JappieJo
@George doe ik ook maar denk ik, is ook wat goedkoper dan een laadpaal.
bio boer
@George dan gaat wel vlot vraagt nog best wat ruimte in de meterkast 25 ampare afgezekerd ? Is voor particulier geen optie
Wist nooit dat het laden zo veel vroeg
Maar ook niet gek eigelijk als je ziet dat je 500 km kunt rijden
George
@bio boer Ja meeste burgers moeten meterkast aanpassen en hebben geen krachtstroom. Hoewel in nieuwere woningen weer wel.
Nevergiveup
@George Toch heeft 1fase in combinatie met zonnepanelen en accu (als salderen stopt) ook voordelen.

Want er word een beetje makkelijk gezegd , dan zet ik in 2026 een accu erbij in huis , maar ...

Wat wil je dan eigenlijk.

De energie in de accu wil je voor je eigen s'avonds / s'nachts, zeker als de auto accu als buffer fungeert. Want je wilt de volgende dag misschien nog stukje kunnen rijden.

Dus er zal in de meterkast een slim dingetje moeten zitten die meet hoeveel , stroom je uit het net haalt en dit dan vertellen tegen de inverter die de energie uit de accu weer omvormt voor op het net in je huis. Maar niet meer sls nodig want dan is je accu snel leeg , en wat het net op gaat krijg je met een normaal contract nagenoeg niks voor.

Met drie fasen word dat nog ingewikkelder want dan moeten de drie verbruiks waarden in de meterkast gemeten worden en de inverter moet dan zo intelligent zijn dat hij per fase je verbruikt tot rond nul terug kan brengen. Op fie manier is je verbruik dan s'avonds nul , en behoud je de maximale haalbare energie in je accu , zodat het systeem eigenlijk dynamisch mee gaat met verbruik , ook overdag met even flink bewolking.

Er word simpel over gedacht , maar zo simpel is dit allemaal niet , er zonder het bovenstaande management zullen er accu's ingezet worden met ontzettend tegenvallende resultaat (verlies).

Eigenlijk kan de netbeheerder veel beter met belasting geld (opslag duurzame energie) in de provincies locaties hebben met grote opslag en deze op de momenten dat het nodig is inschakelen , hun hebben daar uiteindelijk veel betere analyse in , want als het donker is en flink waait heeft het ook geen zin dat jou eigen accu je huis om 22:00 uur s'avonds van stroom voorziet als er op dat moment juist al windmolens uitgezet worden.

Maar tja het grote geld en de Haag zal de bovenstaande slimmigheid wel niet begrijpen ....
Nevergiveup
@Nevergiveup Op zich zou het ook beter zijn dat het Salderen voor een gedeelte met redelijke vergoeding blijft bestaan , dus bv. 3000 KW , dat geeft toch de impuls aan de kleingebruiker voor duurzame energie , en in het gebruik er zo slim mogelijk mee om te gaan.

Voor grote bedrijven met dynamisch contract is dan juist accu met slimme systemen en subsidies een mooie uitdaging.
pieta
Quote Reactie van @Nevergiveup:
want als het donker is en flink waait heeft het ook geen zin dat jou eigen accu je huis om 22:00 uur s'avonds van stroom voorziet als er op dat moment juist al windmolens uitgezet worden

Voor het grote plaatje misschien niet maar zelf hoef je dan wel niets te betalen voor die stroom.
Nevergiveup
@pieta Dat klopt , maar het is niet slim. Daarom zou slim schakelen door de netbeheerder beter zijn. Uiteindelijk betalen we daar al belasting voor.
pieta
Quote Reactie van @Nevergiveup:
we daar al belasting

Maar wie saldeert behoort tot op heden niet tot we.
Nevergiveup
@pieta Dat klopt gedeeltelijk , maar wat is er fout aan mijn insteek voor de toekomst ?

Waarom weer zo'n ondoordachte wildgroei in accu's en weet ik allemaal niet wat .

In het geheel kunnen we het veel slimmer aanpakken en hopelijk (ook voor de kleine ondernemer) betaalbaar houden.
pieta
@Nevergiveup Jouw gedachtegang is niet zo veel mis mee. Maar als het op het financiële plaatje aan komt past overdag zowat gratis stroom leveren van mijn zonnepanelen aan hun me niet. Zeker niet als jij ze van de mede door mij betaalde energiebelasting hun accucapaciteit wilt laten kopen. Ik denk dan als ik geen energiebelasting meer betaal en mijn eigen energie opsla in een accu dat mij dat financieel beter uitkomt. Zeker als je dan in de maanden zonder zon 's-nachts goedkope windenergie van het net afneemt en die tijdens piekuren gebruikt.
Nevergiveup
@pieta Ok , Uw gedachtengang is ook begrijpelijk. Echter hoe weet Uw accu dat hij geladen moet worden als er stroom over is ?

Er zijn eigenlijk ruw weg twee opties.

1). We plaatsen in het wildeweg miljoenen accu's , en daar proberen we op persoonlijk niveau het beste financiële plaatje uit te slaan.

2). We plaatsen op provinciaal niveau grote opslag , betaald door belasting , daar tegenover zou terug leveren lonend dienen te blijven.
+1
pieta
@Nevergiveup Technisch is niet mijn sterke kant. Dus over het hoe kan ik je weinig vertellen. Ik ben niet tegen regionale opslag op zich. Het gaat uiteindelijk altijd om de euro's. Zelf denk ik in 1e instantie aan een EV die bidirectioneel laden kan. Hebben we zowel een auto als stroomopslag voor de nacht. Wij zijn overdag toch vaak thuis.
+1
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Eigenlijk kan de netbeheerder veel beter met belasting geld (opslag duurzame energie) in de provincies locaties hebben met grote opslag en deze op de momenten dat het nodig is inschakelen , hun hebben daar uiteindelijk veel betere analyse in , want als het donker is en flink waait heeft het ook geen zin dat jou eigen accu je huis om 22:00 uur s'avonds van stroom voorziet als er op dat moment juist al windmolens uitgezet worden.Maar tja het grote geld en de Haag zal de bovenstaande slimmigheid wel niet begrijpen ....

Ik denk dat dit ook wel gaat gebeuren bij grote zonne- en windparken . Grote accuopslag mogelijkheden om het geleidelijker op het net te kunnen brengen. Maar Hoe ze het allemaal gaan oplossen weet ik ook niet. Maar je hebt ook gelijk dat je misschien de auto beter over 1 fase en wat langduriger of wat vaker kunt opladen zodat de panelen het kunnen bijhouden. Maar zolang salderen nog mogelijk is heeft dat nog geen voordeel.
Vdejong
@George Klinkt allemaal heel leuk; in de toekomst rijdt iedereen electrisch en laadt zijn/haar auto op met energie uit zonnepanelen, maar ik denk dat dat alleen is weggelegd voor iedereen van de happy few. Jan met de Pet, van drie hoog achter, zal niet verder komen dan een electrische fiets, als hij dat al kan betalen en zonnepanelen heeft hij niet want hij woont drie hoog achter en dan ook nog op het noorden. En zoals in een ander topic aangehaald zal er meer de hoogte in gebouwd worden dus veel meer mensen per vierkante meter zonnepanelen.
+1
Vdejong
@Vdejong Oh, ik vergeet natuurlijk dat mensen in hoogbouw moeten en dat de grond bestemd is voor zonnepanelen. Hoera we hebben allemaal energie maar niets te vreten.
George
Quote Reactie van @Vdejong:
Hoera we hebben allemaal energie maar niets te vreten.

De mensheid heeft beide nodig. Maar wat betreft eten lijkt het erop dat de Europese overheden daar weinig zorgen over hebben met hun anti boeren beleid.
George
@Vdejong Kunnen mensen op 3 hoog wel een nieuwe benzine wagen betalen? Kunnen mensen op 3 hoog hun benzine auto thuis tanken?
weurding
@George de meesten kunnen hen thuis niet eens parkeren laat staan stallen
Vdejong
@George
Quote:
een nieuwe benzine wagen betalen?

Nee, laat staan een gebruikte ev. Dit houdt dus in dat electrisch rijden alleen is weggelegd voor de happy few. En creër je nog meer ongelijkheid.
George
@Vdejong hoezo? Laden bij snelader is niet duurder dan benzine. Onzin wat je schrijft.
+1
Vdejong
@George jij kunt je ev's laden met je eigen panelen, Jan van drie hoog heeft die panelen niet. Moet dus electriciteit kopen van jou of een netwerkbeheerder waar een marge over betaald moet worden . En Jan heeft al geen nagel om zijn kont te krabben.
George
@Vdejong Ja maar Jan moet met een benzine auto nu ook benzine tanken van 2.20 /l
+1
pieta
@Vdejong Jan gaat met zijn auto naar het werk. Die moet zijn baas vragen om een (gratis) oplaadpunt. 😁
labella
@pieta Jan z'n baas zegt dan: Lik mijn reet!
+3
weurding
@labella waarop jan zegt eerst harsen?
labella
Vdejong
@weurding Jan is populair
George
Quote Reactie van @Vdejong:
kunt je ev's laden met je eigen panelen, Jan van drie hoog heeft die panelen niet. Moet dus electriciteit kopen van jou of een netwerkbeheerder waar een marge over betaald moet worden . En Jan heeft al geen nagel om zijn kont te krabben.

Los van het feit dat ik daar ook niks aan kan doen en ik dit beleid niet verzin. Maar Jan van driehoog kan ook geen dure benzine auto kopen waarschijnlijk en straks zijn er ook goedkope EVtjes. Tja en laden kan Jan niet thuis maar dat kan Jan met een benzine auto toch ook niet. En die benzine is waarschijnlijk duurder dan stroom laden. Dus Jan die geen nagel heeft om zijn kont te krabben zal ook moeilijk een brandstof auto kunnen rijden.
Maar ik heb ook een investering moeten doen voor mijn eigen panelen , en die ben ik nu langzaam aan het terug verdienen.
bio boer
@George hoe snel gaat laden bij de pomp dan ?
weurding
@bio boer zonder caravan valt dat mee😄
George
@weurding Ik ga nooit met zo'n zwerfwagen op vakantie😀
+2
weurding
@weurding slaap graag in een bed waarvan ik de geschiedenis ken😁
George
Quote Reactie van @weurding:
slaap graag in een bed waarvan ik de geschiedenis ken

Had je laatst naar Frankrijk dan je eigen bed achterin de kofferbak van je VouWee gepleurd?
weurding
@George ja,,topper en bedgoed zelf meegenomen
bio boer
@weurding mijn ouderwetse diesel bmw lust wel slokje met 1300kg mee tesleuren helemaal als er ook bultjes zijn dan gaan we in de 4 volgas er bij op 🤭
weurding
@bio boer nieuwe zijn echt niet zuiniger, als hilux moet werken is het ook 1 op 7 a 8
+1
George
@bio boer Ik ben 750 km gereden naar Füssen Zuid Duitsland tegen de Oostenrijkse grens. Met 2 E Bikes achterop de drager en 2 laadstops gehad van 20 minuutjes bij snelladers langs de Autobahn. En terugreis weer hetzelfde. 😀 Maar 100 km actieradius laadt je al in ruim 5 min. Werkt perfect , mijn auto kan max 210 KWh laden per uur.
Erik1979.
@George in delen van Europa misschien niet meer. Rest van de wereld des te meer.
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
in delen van Europa misschien niet meer

Ja en in die delen wonen wij toch? Daar gaan we gewoon over op elektrisch rijden in 2035 en sommige merken al eerder. Dat zie je toch aankomen. De laadinfrastruktuur wordt helemaal aangelegd in Europa. Autofabrikanten komen allemaal met steeds meer elektrische modellen op de markt. De richting is duidelijk bepaald nu.
+2
Erik1979.
@George ik moet het nog zien. Ik denk dat het tegen gaat vallen. Maar we weten het over enkele jaren.
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
k moet het nog zien. Ik denk dat het tegen gaat vallen.

En ik denk het niet , 2035 zijn de auto's elektrisch.
Erik1979.
@George als we beide dan nog leven zoeken we dan een kroeg op. Diegene die gelijk heeft houdt de andere vrij. Ok?
George
@Erik1979. Mij best.
Erik1979.
@George en nu nog overleven. Dan kom ik eraan rijden met mijn diesel van 20 jaar oud😂👍
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
Dan kom ik eraan rijden met mijn diesel van 20 jaar oud

Vanaf hier gaat het dan wel verder met een EV.
+1
matt
@George deadline is dan allang weer opgeschoven,krijgen het stroomnet niet op tijd in orde.
George
Quote Reactie van @matt:
deadline is dan allang weer opgeschoven,krijgen het stroomnet niet op tijd in orde.

Dat is wel een dingetje maar ook dat kan snel gaan. Als je al ziet hoeveel laadinfra er bij is gekomen in Europa. Ik volg dat een beetje op een i4 forum. Ze rijden werkelijk overal heen met die dingen terwijl ik al bezorgt was om naar Zuid Duitsland te rijden. Dat wordt zo snel en fors uitgebreid momenteel. Zal ook wel moeten want er komen er steeds meer bij.
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
en/of waterstof - brandstofcellen om wind en zon op te slaan, al het andere is kinderspel.

Dat heb ik al vele malen uitgelegd , dat is momenteel nog gewoon te onrendabel. Dat zal wel goed komen maar nu nog niet. Daarom wordt er vooral ingezet op accuopslag. Dat weet ik van grote zonneparkenexploitant die ook waterstofproductie onderzoeken als energieopslag.
+1
pieta
@George Die oplossingen gaan er komen vanwege de kosten en de onafhankelijkheid.
Nevergiveup
@George Tussen de 3 en 4 miljard Kerozine voor slecht één luchhaven Schiphol !!!

Wat word er voor slechts één Haven Rotterdam aan stookolie door gewerkt !!

Zag trouwens pas een Tank stilstaan op een veld in Oekraïne die had de accu leeg ....

In het kort :
De olie word de consument ontnomen , het word gespaard voor het grotere werk ....
+1
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Zag trouwens pas een Tank stilstaan op een veld in Oekraïne die had de accu leeg ....

Ik heb t niet gezien , ik kom daar niet zo vaak. Nooit eigenlijk en dat wil ik ook zo houden.
+1
Erik1979.
@Nevergiveup die stookolie in Rotterdam is wel heel erg belangrijk. Die moet blijven. Waar moeten ze anders die chemische troep laten die ze in de stookolie verwerken?
+1
Grasbaal
@Nevergiveup kostprijs per Kwh is nu in proefopstelling 11 cent. Na opschalen 5 cent per kwh. Er zullen al meer slimme technieken om energie eruit te plukken. Net als met aardwarmte en warmtepompen. Hadden we 20 jaar terug allemaal niet kunnen bedenken. Wie zegt dat alle olie en gas opgestookt moet worden als er goedkopere alternatieven zijn?.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

George
Quote Reactie van @Grasbaal:
Wie zegt dat alle olie en gas opgestookt moet worden als er goedkopere alternatieven zijn?.

Andere minder verontreinigende technieken. Wat we allemaal de lucht in blazen kan gewoon nooit goed zijn. Massaal fossiele brandstoffen verstoken kan nooit goed zijn. Ik begrijp de tegenstand daar ook niet goed van. Als je een elektrische auto hebt moet je je bijna verontschuldigen. Elektrisch moet je op koken , elektrisch rijden doen we wel op de kermis en dergelijke. Maar ze weten gewoon niet waar ze het over hebben.
Nevergiveup
@Grasbaal 1).Een warmtepomp gebruikt gewoon energie.

2). De membraamtechniek heeft maar korte levens duur.

3) Iver de gele wereld is zout water , de uitvingding is van 1954 , Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook.
George
@Nevergiveup Ja dat klopt een warmtepomp gebruikt stroom. Een uitvinding uit 1954 kan destijds niet interessant/rendabel genoeg zijn geweest net zoals waterstof produceren als energiedrager nu.
Nevergiveup
@George Brandstofcell (Waterstof) is al decennia lang in onderzeeërs gebruikt als aandrijving.
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
randstofcell (Waterstof) is al decennia lang in onderzeeërs gebruikt als aandrijving.

Tja en waar worden die accu's door opgeladen voor die brandstofcel? Niet door waterstof maar door ouderwetse dieselmotoren. Als de accu's dan vol zijn kan zo'n onderzeeër geruisloos varen.
Nevergiveup
@George oh , ik dacht dat tie ff stekkertje in zo'n ventilator paal duwde , waar er al veel van in zee staan 🤪
George
@Nevergiveup Nee die gaan nog niet op waterstof maar laden de accu's met dieselmotoren heb ik even gegoogled. 😀
Grasbaal
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Een warmtepomp gebruikt gewoon energie.

Ja, en vooral energie wat ik hier zelf kan produceren (en in de toekomst opslaan).
verwijderd
George
Quote Reactie van @pieta:
@George Die oplossingen gaan er komen vanwege de kosten en de onafhankelijkheid.

@pieta
Mooi toch ! Ik begrijp die tegenstand nooit niet zo.
+2
Nevergiveup
@George Ik ben er ook niet tegen , rijd nog niet electrisch maar al wel gauw van plan. Woon nagenoeg CO2 vrij.

Maar Realistisch is dat over 50 jaar de Vliegtuigen , Schepen , bepaalde Industrie , Het leger , Vrachtwagen (Zwaar vervoer) , Treinen in de grote Wereld delen etc
gewoon nog op fossiel gaan.

De Consument in west Europa en nog wat meer in de wereld is er dan wel vanaf.
+1
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Ik ben er ook niet tegen , rijd nog niet electrisch maar al wel gauw van plan. Woon nagenoeg CO2 vrij.

Ik was het ook niet van plan , had in januari bijna een 420i op benzine gekocht. Maar door de installatie van de zonnepanelen op 28 maart kreeg ik snel in de gaten dat die dingen ongelooflijk veel stroom leverden. Nu nog enkele jaren salderen en paar jaar wegenbelastingvrij rijden maakt het gewoon interessant. Mijn panelen zijn nu sneller terug verdiend door de elektrische auto in plaats van een auto met verbrandingsmotor. Het bevalt mij gewoon super goed. Panelen vind ik een erg goede investering die ik eigenlijk al eerder had moeten doen en elektrisch BMW rijden is ook gewoon helemaal geweldig. En het mooie is dat je het aan een BMW niet kunt zien , hebben geen afwijkend uiterlijk van brandstof aangedreven versies.
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
En het mooie is dat je het aan een BMW niet kunt zien ,

De eerste benzine auto's leken ook op de toen vertrouwde paardenkoets 😄

George
@Grasbaal Dat is het juiste model als je mensen aan iets wilt laten wennen wat nog niet gewoon is op dat moment. BMW heeft van de premiummerken nu het meeste succes met de elektrische modellen. De modellen van Mercedes die door hun zetpilachtige vormen nogal afwijken van de brandstofversies verkopen maar erg matig.
+1
weurding
@George gebruikt was op nieuws staat vrijwel stil
Nevergiveup
@Nevergiveup Deze het de accu nog niet leeg.

Nevergiveup
@Nevergiveup Deze word sinds aantal jaren gebouwd , de grootste brandstof moter ooit , Is supper zuinig in zijn klasse , wel een verbruik can 250.000 Liter per dag.

Maar dan heb je ook wel wat meer vermogen dan een wittekat batterij ..

carexpert.com.au/car-news/…
Grasbaal
Quote Reactie van @Nevergiveup:
etcgewoon nog op fossiel gaan.

De tijd zal het leren, in 20 jaar kan en zal er veel veranderen op dit gebied, Ik kijk uit naar de nieuwe ontwikkelingen en hoop het zelf mee te maken.
Nevergiveup
@Grasbaal Zeker we zullen zien , maar houd altijd in gedachten dat de Consument de melkkoe is, het grotere werk heeft andere belangen en macht.
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
het grotere werk heeft andere belangen en macht.

Dat is met de fossiele brandstoffen ook zo , geld en macht bij degene die deze hebben. Je krijgt waarschijnlijk een beetje een verschuiving van macht door de energietransitie.
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Woon nagenoeg CO2 vrij.

Waar werkt je verwarming op? Ik heb nog gewoon een beetje propaangas nodig voor CV en Warm water.
Maar wel heel weinig , stoken veel de houtkachel en dat werkt prima.
weurding
@George en houtkachel is niet belastend voor milieu....🙃
George
@weurding Nee dat klopt , het oudste vuur ter wereld is houtvuur waarmee de mensheid zich probeert warm te houden. Puur natuur , circulair al eeuwen lang.
weurding
@George daar gaat het niet om, je schrijft nog al es dat het niet goed kan zijn fossiele brandstoffen te verbranden.. nou, dit is dat ook echt niet, zelfs nog schadelijker, maar wie de schoen past..😆
Nevergiveup
@George Nu één grote airco verwarmings unit , komt er nog één bij , heb ook nog wel houtkachel hoor 😇, maar is allemaal fruit hout uit de buurt wat ze anders ook verstoken of versnipperen. Dus tel dat ook maar onder CO2 neutraal.

Nu nog 7000KW over per saldo per jaar , dat gaat straks wel op met elektrische auto.
George
@Nevergiveup Die wil ik ook nog hangen. Een buitenunit en 2 binnenunits , eentje in woonkamer/keuken en eentje op de slaapkamer. Stroom heb je genoeg , ik weet niet wat je rijdt per jaar . Maar als je globaal telt dat je met iedere 1000 KWh ongeveer 5000 km kunt rijden. Dit heb ik niet helemaal nodig maar dat is wel een goede richtlijn.
Grasbaal
Quote Reactie van @Nevergiveup:
De Consument in west Europa en nog wat meer in de wereld is er dan wel vanaf.

In China gaat het ook hard met de EV auto's:

Shell heeft in China een enorm snellaadplein geopend, waar gelijktijdig tot wel 258 auto’s kunnen laden: evfan.nl/topic/314972/ , hier springt Shell dus wel op in...
Erik1979.
@Grasbaal China heeft 3× zoveel inwoners als Europa. Dan moeten ze ook 3× zoveel doen als Europa want ze gaan hoe dan ook naar de zelfde levensstandaard als wat wij afgelopen jaren gehad hebben.
Leo,s vriend
@Grasbaal Mooi begin, maar er rijden (geschat) 320 miljoen auto's in China
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden stroom en zeven geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!