Windenergie op zee valt fors duurder uit dan verwacht



Quote:
De kosten van de productie en gebruik van windmolenparken pakken veel hoger uit dan verwacht, meldt demissionair klimaat- en energieminister Rob Jetten aan de Tweede Kamer.

 Windenergie op zee valt fors duurder uit dan verwacht (limburger.nl)

De kosten van de productie en gebruik van windmolenparken pakken veel hoger uit dan verwacht, meldt demissionair klimaat- en energieminister Rob Jetten aan de Tweede Kamer.

weurding

Reacties

+2
Albert Altena
Hoe kan het dat dit NU verteld wordt?
Er staan er al zoveel!!
Dan heb je toch een goede indicatie in de kosten.
weurding
@Albert Altena misschien wel omdat energie big business is en wordt, onder mom van milieu een EV aan laten schaffen en dan via energieprijs straffen🫣😆
George
@weurding met steeds duurdere brandstof wordt je ook gestraft! Daarom eigen zonnepanelen en thuisaccu als je die mogelijkheid hebt. Maar laten we geen illusies hebben , ergens moet er geld worden opgehaald!
weurding
@George je trekker draait ook wel door😉
Johannushoeve cv
@weurding koolzaad gaan telen . Kan je ook je trekker op laten rijden . Maar dan moet je wel een oud beetje kopen . Die moderne rommel gaat er niet op lopen.
weurding
@Johannushoeve cv oude beestjes genoeg, maar voorkeur gaat toch uit naar de moderne "rommel" 😉
bio boer
@Johannushoeve cv ze kunnen moderne rommel vast ook wel zo bouwen dat die op koolzaad olie kan rijden als daar vraag naar is 😉
weurding
@bio boer toyota bouwt aan motor die tot 80% plantaardige olie aan kan
autogids.be/autonieuws/updates/…
Johannushoeve cv
@bio boer de dieselmotor is uit gevonden voor plantaardige olie . In de tijd dat hij werd uitgevonden had men nog geen diesel.
weurding
@Johannushoeve cv lanz bulldog liep zelfs op teerolie, paraffine etc
+2
Jannus
Quote Reactie van @George:
Daarom eigen zonnepanelen en thuisaccu als je die mogelijkheid hebt

Zit te denken aan een stoommachine,hout en water in overvloed en dan eigen electra opwekken

groeier
Quote Reactie van @George:
Maar laten we geen illusies hebben

Albert Peters
@weurding gaat niet om geld maar om het behoud van de wereld
+1
Nevergiveup
@Albert Altena De winter komt eraan , alvast beetje burger voorbereiden dat ze aan het winst knopje een stukje naar ++ gaan draaien , zag trouwens dat de terug lever vergoeding dan wel erg laag geworden is ...
+3
cjw73
@Albert Altena ze moesten er eerst staan en nu vertellen dat het veel duurder wordt en dat de consument dat moet betalen. Is allemaal met voorbedachte rade anders waren de plannen niet door gegaan
Albert Altena
Gisteravond zag ik een programma over het fabriceren van waterstof in Zuid Afrika.
Een gebied zo groot als tweemaal Texel waar altijd veel wind is en altijd zon.
Milieu activisten houden dat natuurlijk weer tegen.
Echter zou dit initiatief misschien wel soelaas kunnen bieden aan het totale milieu debacle. Ook voor hun eigen economie.
+6
Ard Eshuis
@Albert Altena Waterstof kan nergens nooit en te nimmer uit. Punt. Weer zo'n mooie melkkoe voor diverse bureautjes en subsidieslurpers als Shell etc. Feit is dat het produceren en opslaan en vervoeren van waterstof zoveel energie en investeringen kost, dat het nooit van de grond gaat komen.
Anders was het er allang geweest.
Elektrische vervoermiddelen waren er vroeger ook al, niet rendabel te krijgen.
En we kunnen nog eeuwen met fossiel vooruit. Het is puur een verdienmodel, want ook die hele CO2 hoax gaat gewoon helemaal nergens over, stelletje idioten dat het zijn.
Of nee, het zijn criminelen, pure diefstal van geld van hardwerkende burgers en ondernemers.
Albert Altena
@Ard Eshuis Met waterstof denk ik er toch iets anders over.
We hebben nu al situaties dat exploiteerders van zon en wind energie op gunstige dagen de stekker er uit trekken omdat levering geld kost.
Dit zal alleen maar toenemen.
Als je dan van de energiebron waterstof kunt fabriceren kan dit altijd uit.
Daarnaast is waterstof veel gebruiksvriendelijker om te salderen naar de winter.
Als dit met accu's moet zie ik daar grote problemen.
Ook moet vermeldt worden dat delfstoffen wel eindig zijn.
+2
Erik1979.
@Albert Altena nog even 40.000.000.000 weg omdat de zee verpest project toch duurder wordt en ze ook nog een opslag mogelijkheid moeten uitvinden die betaalbaar is. Is toch idioot. Gewoon kernenergie en je hebt geen opslag nodig. Hoe moeilijk wil je het maken?
Spuit11
@Erik1979. Rypke Zeilmaker noemt zulke streken privaat gewin op publieke kosten. Dat is het ook. Niet meer, niet minder
Johannushoeve cv
@Albert Altena waterstof is een energie drager geen energie bron
Albert Altena
@Johannushoeve cv Goed lezen!!
George
Quote Reactie van @Albert Altena:
Dit zal alleen maar toenemen.Als je dan van de energiebron waterstof kunt fabriceren kan dit altijd uit.Daarnaast is waterstof veel gebruiksvriendelijker om te salderen naar de winter.Als dit met accu's moet zie ik daar grote problemen.Ook moet vermeldt worden dat delfstoffen wel eindig zijn.

Dat kan dus nog steeds niet uit. Er wordt nu toch grootschalig op accu's ingezet om stroomnet te stabiliseren.
+1
Albert Altena
@George Stabiliseren is totaal iets anders dan salderen naar winterse maanden.
George
Quote Reactie van @Albert Altena:
Stabiliseren is totaal iets anders dan salderen naar winterse maanden.

Toch is niet zo dat er in de winter geen energie komt , van panelen minder maar door windmolens zeker niet. Maar jij schrijft dat het altijd rendabel is om het teveel om te zetten naar waterstof en dat is gewoon niet waar. Als dat zo was waren ze dat al lang gaan doen. Maar het gaat er misschien wel van komen , de mogelijkheden worden zeker onderzocht .
Weidezicht
@George als je uiteindelijk fossiel verbied of het is op of je wilt moreel stoppen met geld wegbrengen naar de oliesjeiks, dan hoef je andere vormen van energie niet meer te vergelijken met (de lage) kosten van fossiel.
George
Quote Reactie van @Weidezicht:
dan hoef je andere vormen van energie niet meer te vergelijken met (de lage) kosten van fossiel.

Maar dat is momenteel nog niet aan de orde. Ik ken mensen die werken bij zonnepark ontwikkelaars/exploitant en die zeggen dat waterstof produceren nu (nog) niet rendabel is. Maar dat kan in de toekomst natuurlijk wel komen. Als mensen dan schrijven dat het altijd rendabel is om het teveel aan energie om te zetten in waterstof is dat momenteel gewoon nog niet financieel haalbaar.
bio boer
@George de vraag is ook nog beperkt de markt moet nog van de grond komen daar bij is er ook nog concurrentie met grijze waterstof uit gas
bio boer
@George de vraag is ook nog beperkt de markt moet nog van de grond komen daar bij is er ook nog concurrentie met grijze waterstof uit gas
bio boer
@bio boer waterstof produceren dan later weer om zetten in elektriciteit geeft hopeloze verliezen dan moet het als verbranding
Grasbaal
Gister een presentatie meegemaakt van dit bedrijf: plugpower.com/ , die zijn al volop bezig met ontwikkeling van groene waterstof. Zijn hiermee al groot in Amerika en rollen dit nu uit in Europa. Kan op dit moment alleen grootschalig, kostprijs nu nog 20 euro per kg, moet binnen afzienbare tijd naar de 2 euro per kilo. Zijn in Nederland in Delfzijl bezig. Hebben wel chronisch gebrek aan geld, net als de blauwe energie mannen. Ze hebben een beursgang in Amerika gehad, en hebben nu nog voor 2 jaar in kas.

De Shell's van de wereld doen ook hierin niet mee. Grote nadeel wel: ze hebben onbeperkt schoon water nodig, kan ook met zeewater maar dat is veel duurder.

+1
bio boer
@Grasbaal de aanschaf van voertuig op waterstof is 2x zo duur dan 1 op accu
+2
hans1980
@Grasbaal wist jij dat met het produceren van groene waterstof 80% energie verloren gaat!!

Beter op accu's Tesla semi truck rijdt 650km op één lading
bio boer
@hans1980 niet met de productie waterstof is zo 25 % allen wil je het later omzetten in stroom is wel veel verlies bij verbranding in cv ketel heb je het verlies niet en beweren ze dat een cv 100% rendement kan halen bij het winnen van fossiel wordt ook energie verbruikt kun je zien als verlies
George
@bio boer Jawel stroom omzetten naar waterstof is inefficiënt nog. Voor 1 kg waterstof heb je 50 KWh stroom nodig. Daar kun je 300 km op rijden met een BEV. Op 1 kg waterstof 100 KM.
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Op 1 kg waterstof 100 KM.

1 kg Waterstof kost nu 20 euro per kg, dus 20 cent per km dus nog te duur, binnen afzienbare tijd naar de 2 euro. Dat is nog wel een uitdaging
bio boer
@George stroom omzetten naar waterstof is verlies 25% maar waterstof omzetten in stroom zo als bij waterstof auto geeft verlies bij verbranding in cv niet dat is wat ik schreef
+1
George
@bio boer Veel meer. Waterstof produceren met elektrolyse kost gewoon erg veel stroom.
De meest efficiënte installatie gebruikt 48.75KWh voor 1 KG waterstof.
Verlies is gewoon groot tijdens de productie! Daarom wordt er door autoindustrie en in geval van netcongestie vooral gebruik gemaakt van Accuopslag.

bio boer
@George dit is wat ik las

(klik om te vergroten)

George
@bio boer Dat is dan weer een ander verhaal. 😀 Wat is er nu waar?
bio boer
@George geen idee las even verder op dat warmtepomp 300% rendement heeft dat wist ik dan ook weer niet
Nevergiveup
@bio boer sommige zelfs nog hoger , normaal heb je voor 1 kuub gas 10KW elektra nodig voor zelfde joules , met warmte pomp maar ca. 3 KW.

Warmtepomp heeft wel hogere onderhouds kosten.

Verder is Warmte uit de buitenlucht halen beter.als uit de grond als je in het klimaat geloofd ..., warmte uit de lucht halen heeft wel nadeel als het flink vriest omdat dan de capaciteit terug loopt en het rendement ook drastisch daalt !! , dan zullen ondersteunende zaken zoals infrarood panelen of gas kachel nodig zijn.
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Warmtepomp heeft wel hogere onderhouds kosten.

Wat moeten ze daar aan onderhouden vraag ik me af. Zelf sta ik op het punt om airco's aan te schaffen. Kunnen ook verwarmen. Wil dan een buiten multisplit unit plaatsen waarop 2 binnen units kunnen worden aangesloten. Eentje op de slaapkamer en eentje in keuken/woonkamer. Ik heb eerst een warmtepomp overwogen maar ik gebruik zo weinig propaangas met de houtkachel erbij dat ik daar vanaf zie. En met genoeg stroom van de zonnepanelen kan ik lekker koel zitten in de zomer en in de herfst snel eventjes wat verwarmen met de airco units.
Nevergiveup
@George zeker doen als je zonnepanelen hebt , hier één grote unit komt er nog één bij binnenkort is de bedoeling.

De compressoren gaan nog wel eens stuk, of er raskt iets lek waardoor het gas eruit is , zit wel verschil in kwaliteit natuurlijk , maar moet zien nog maar zien of de gemiddelde 15 jaar haalt
+1
George
@Nevergiveup Hier is installateur die Daikin verkoopt. Moet een prima merk zijn volgens hem.
Nevergiveup
Ok , ken ik niet zo , je moet ook beetje geluk hebben natuurlijk @George
+1
Weidezicht
@George wij hebben daikin airco. Hangt er al van voor 2007 toen wij er gingen wonen. Is dus oud beestje, en doet het nog steeds..nu ik er zo over nadenk, wij hebben hem nog nooit in die jaren onderhoud laten geven. Moet dat eigenlijk? Draait uiteindelijk ook alleen op de 30 plus dagen.
+1
George
Quote Reactie van @Weidezicht:
wij hebben daikin airco. Hangt er al van voor 2007 toen wij er gingen wonen. Is dus oud beestje, en doet het nog steeds..nu ik er zo over nadenk, wij hebben hem nog nooit in die jaren onderhoud laten geven. Moet dat eigenlijk? Draait uiteindelijk ook alleen op de 30 plus dagen.

Kijk daar houd ik van , degelijk spul .
+2
vaak
@George Ik verwarm een deel vd woning met airco. Verwarmd goed maar comfort valt tegen omdat je luchtverplaatsing hebt van bovenkant van de ruimte met als gevolg dat je luchtstromen ervaart= tocht.
Kan echt niet op tegen elektrische vloerverwarming.
Trouwens, ben nu 1 jaar vh gas af en doe alles elektrisch, ook auto.
+1
pieta
Quote Reactie van @vaak:
en doe alles elektrisch,

De vrouw ook? 😁
George
Quote Reactie van @vaak:
Kan echt niet op tegen elektrische vloerverwarming.Trouwens, ben nu 1 jaar vh gas af en doe alles elektrisch, ook a

Huis 2,5 jaar geleden verbouwd en overal vloerverwarming op begane grond. Geen radiatoren meer. En dan nog een goede houtkachel met speksteenbekleding en nog voor minstens 8 jaar kachelhout gezaagd en gekloofd in de opslag zitten. Maar door investering in zonnepanelen eigenlijk ook wel interesse in Airco's , fijn voor in de zomer om te koelen in huis en slaapkamer en in de herfst snel een beetje te verwarmen. Ik hoor ook dat het niet zo comfortabel is , het is net als met een heteluchtkanon , zolang het aanstaat voelt het lekker warm maar uit is het ook direct weer koud. Wij hebben geen aardgas maar propaangas maar verbruiken daarvan heel erg weinig. Zonnepanelen vind ik een geweldige investering in combinatie met de elektrische auto.
+2
hans1980
@George kijk

(klik om te vergroten)

+1
weurding
@hans1980 hoeveel energie gaat er al verloren eer je de gewenste grondstoffen voor het maken van een accu bij elkaar hebt?
George
Quote Reactie van @weurding:
hoeveel energie gaat er al verloren eer je de gewenste grondstoffen voor het maken van een accu bij elkaar hebt?

Wat denk je van het winnen en transporteren en zuiveren van olie? Denk je dat dat wel vanzelf gaat. En daarna als hij verstookt wordt nog eens van alles de lucht inblazen. Allemaal van die kulargumenten van de EV haters.
+2
weurding
@George gezonde twijfel is geen haten, dat maak jij er van
George
@weurding je bedoeld twijfel😂
George
Quote Reactie van @hans1980:
Beter op accu's Tesla semi truck rijdt 650km op één lading

Volvo , Mercedes Benz trucks zijn er allemaal al mee bezig. Neemt niet weg dat waterstof een belangrijk onderdeel kan zijn in de energietransitie. Zwaar transport , luchtvaart en industrie.
+2
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Zwaar transport , luchtvaart en industrie.

Ja, werd gister ook verteld. Voorlopig vooral grootschalige toepassingen. Ook scheepvaart..

In Port of Antwerp-Bruges wordt een nieuwe waterstoffabriek (van Plug Power) en een waterzuiveringsinstallatie (van Ekopak) gebouwd. De twee fabrieken moeten eind 2024 operationeel zijn en komen in het NextGen District in Antwerpen. Deze plek moet een hotspot voor de circulaire economie in de haven worden.
nt.nl/havens/2022/…

(klik om te vergroten)

Plug Trailer
achterhoeker2
@Grasbaal Die fabrieken hadden ook in nederland kunnen staan , maar hier kan/mag/wil niks door stikstof gezwets.
Grasbaal
@achterhoeker2 In Delfzijl zijn ze hiermee ook bezig, liggen meerdere plannen in ontwikkeling. Ze zijn al verder als je denkt.
weurding
@Grasbaal hier is al een oudere gasleiding klaar voor waterstof transport
+2
Ard Eshuis
@Grasbaal Och, ik heb een broertje die er dag in dag uit mee bezig is. Waar denk je waar het wachten op is? Informatie? Technische kennis? Apparatuur/techniek? Nee. Het wachten is op het toverwoord in deze samenleving, SUBSIDIE! Anders komt er niks van de grond.
Straks zullen we zien dat al deze projecten gewoon een stille dood sterven zodra de subsidie op is of niet meer wordt verstrekt. Zoals zovele luchtkastelen.
Het is hetzelfde als bij die monovergisting, ontelbare hoeveelheden subsidie en budgetten voor oa DLV etc zorgen ervoor dat die boeren de kop gek wordt gemaakt. Ondertussen wordt er geen rooie cent verdiend, en na afloop van de subsidie periode heb je alleen nog een paar mestsilo's over...
Groene gekte, dat is het niet meer en niet minder.
Grasbaal
@achterhoeker2 die fabriek in Antwerpen wacht ook nog op een dikke stroomkabel voor aansluiting werd verteld. Die infrastructuur moet eerst op orde....
+1
Ard Eshuis
@hans1980 Allebei niks. Wat is er mis met diesel? Beste uitvinding ooit!
cs-agrar
Quote Reactie van @Grasbaal:
ze hebben onbeperkt schoon water nodig

dat gaat groter probleem worden dan olie
+1
Kars
Zou die 0,00036 graden ook mis gecalculeerd zijn.
pieta
@Kars Dat zal wel ja. Zal dadelijk wel 3.6 graden blijken te zijn. 😁
+1
bio boer
Ik zag dat onze windmolen in 2002 6 ton koste aanschaf waarde boekhouding zag tijdje terug 1 met zelfde vermogen meer dan een miljoen moest kosten 😅
+1
casev2
@bio boer 21 jaar met gemiddeld 2% inflatie, en het laatste jaar nog 15% extra, kom je al aardig in de richting...
Erik1979.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 meer heb ik hierop niet te zeggen
+1
George
@bio boer Veel meer. Waterstof produceren met elektrolyse kost gewoon erg veel stroom.
De meest efficiënte installatie gebruikt 48.75KWh voor 1 KG waterstof.
Verlies is gewoon groot tijdens de productie! Daarom wordt er door autoindustrie en in geval van netcongestie vooral gebruik gemaakt van Accuopslag.

Ard Eshuis
@George Precies, gekkenwerk! Nooit rendabel te krijgen, misdadig zelfs, zoveel energie verbrassen voor 0 effect.
Nevergiveup
@Ard Eshuis Het hele economische systeem is gebaseerd op geld rondpompen.

Het blijft altijd de vraag als er behoudend geregeerd en geleefd zou worden of het milieu daar niet meer mee gebaat is dan elke 20 jaar de heleboel op de kop te gooien , maar tja dan kunnen de slaven drijvers niet op een hoge troon blijven zitten.

Die kunnen daar alleen blijven door continu nieuwe verplichte investeringen en oorlog ....
+1
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Nevergiveup:
continu nieuwe verplichte investeringen

Is toch ook bekend: het financiële systeem is vastgelopen...
bio boer
@Ard Eshuis hoe wil je ooit processen die veel energie vragen van energie voorzien denk aan glas smelten of staal

Of zee schepen
Erik1979.
@bio boer ik heb ooit iets gezien over moderne zeilschepen. Als ze die konden ontwikkelen had je een gigantisch voordeel op energie besparing. Maar of het werkt kan ik niet goed over oordelen. Is het zelfde als dat half Nederland verstand denkt te hebben van veehouderij.
+1
Weidezicht
@Erik1979. Zijn enkele grote zeeschepen waar op volle zee zeilen worden gehesen meende ik.
Erik1979.
@bio boer andere makkelijke oplossing is kernenergie in combinatie met gratis openbaar vervoer en transport over spoor. Dat kun je volgens mij heel makkelijk elektrisch maken en je lost het file probleem in èèn keer op. Moet je het wel laten regelen door mensen met kennis en niet die idioten die het nu doen.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
andere makkelijke oplossing is kernenergie in combinatie met gratis openbaar vervoer en transport over spoor.

Makkelijk zegt ie dan. 😂 Weet je hoe vol de treinen nu al zitten? Er zijn gewoon veel te veel mensen in dit kleine land en er komen er steeds meer. Daar gaat het fout!
Erik1979.
@George er zijn veel steden die drukker en groter zijn dan Nederland. Ik zou als ik het voor het zeggen had ook de grens dicht gooien voor alles wat niet wil werken. Als ze dan kapot geschoten worden thuis is dat eigen fout. Werk zat. Nederlanders zelf maken te weinig kinderen om gelijk te blijven. Maar dat is het probleem niet. Probleem is bewust of onbewust wan beleid. Zo moeilijk is het niet om openbaar vervoer goed te regelen en capaciteit te vergroten. Dat willen de linkse niet want dat zijn oplossingen. Maar het kan makkelijk.
bio boer
@Erik1979. bij jou regeert de euro meer ik heb liever dat ze dingen doen die beter zijn en ondanks ietsje duurder populair is die bootschap niet je moet wat inleveren
Erik1979.
@bio boer jij hebt die luxe. Misschien eens goed om een paar dagen vrijwilliger te zijn bij de voedselbank.
Erik1979.
@bio boer nog een ideetje maar dat is vooral in Duitsland. Meer ruimte geven bij transport. Bij ons is dat 40 ton. Maak er 100 van. Paar assen extra voor de draagkracht. Je hebt dan veel minder transport bewegingen.
+1
George
@Erik1979. Waar kun je met zulke grote transporten komen?
Erik1979.
@George als ze naar de maan kunnen kunnen ze de vrachtwagens ook wel vergroten. En 100 is misschien overdreven maar hier rijden ze met 40 ton. Komen 22 ton raapschroot brengen. Kan ook makkelijk in èèn keer 35 ton zijn en voor mij part 50 ton. Wetgeving beperkt het.
+2
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
als ze naar de maan kunnen

Je bedoeld naar de maan konden? 😂
Kars
@George kuub staal weegt ruim 8 ton. Dus heb je weinig ruimte nodig. 😉
+1
bio boer
@Erik1979. daar is goederen trein voor
+1
George
@bio boer Ik geloof ook niet dat de meest vindingrijken ter wereld op dit prikbord zitten. 😂
+1
Erik1979.
@George ik ben wel creatief 😝 maar de uitwerking 😢
Erik1979.
@bio boer precies. Maak die elektrische en vergroot de capaciteiten.
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Veel meer. Waterstof produceren met elektrolyse kost gewoon erg veel stroom.De meest efficiënte installatie gebruikt 48.75KWh voor 1 KG waterstof.Verlies is gewoon groot tijdens de productie!

Video met goeie uitleg: Waterstof: dit moet er (nog) gebeuren om het écht te gaan gebruiken als brandstof: eenvandaag.avrotros.nl/item/…
Nevergiveup
@Grasbaal Als waterstof helemaal goed werkt zou natuurlijk wel mooi zijn , dan kun je gewoon weer 1000+ km met de auto , ook als je bv
140 rijd in duitsland.

Al die ambtenaren en verzonnen (controleur) baantjes kost de gemeenschap handenvol geld met dat elektrisch , die staan gewoon paar x per dag rustig betaald te laden en niks te doen ....
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Al die ambtenaren en verzonnen (controleur) baantjes kost de gemeenschap handenvol geld met dat elektrisch , die staan gewoon paar x per dag rustig betaald te laden en niks te doen ....

Je kunt natuurlijk ook overdrijven he. Beetje elektrische auto haalt makkelijk 400 - 500 km , zijn maar erg weinig mensen die dat op een dag rijden. 400 km met 140 km /u rijden lukt ook wel. En dan 20 minuutjes laden . Je ziet problemen die er niet zijn.
Albert Altena
@George De eerste vrachtauto die elektrisch is en 500 km kan rijden, heeft een accu bij zich van 4500 kg.
Een kind kan nog begrijpen dat het geen toekomst heeft.
-Minder lading
-Waar haal je de grondstoffen vandaan
-Waar laat je tzt het afval.
-Leidingnet is al overbelast.
George
@Albert Altena Misschien is waterstof voor vrachtwagens beter geschikt maar momenteel zetten veel truckfabrikanten toch ook in op batterij elektrisch. Accutechniek maakt grote sprongen wat betreft laadsnelheid , actieradius , de zogenaamde vaste stof ( Solid State) batterijen zijn goedkoper te produceren , veiliger en minder grondstoffen nodig. Er zit nog zoveel ontwikkeling in en er wordt volop aan gewerkt.
Het zijn vooral mensen die geen zonnepanelen hebben die zonnepanelen niks vinden en het zijn ook vooral mensen die geen EV hebben die precies kunnen vertellen wat de nadelen ervan zijn. 😂
Johannushoeve cv
@George is de vaststof battery ook lichter? In het vervoer draait het meeste om gewicht
George
@Johannushoeve cv Ja ook en doordat ze meer capaciteit hebben kun je voor evenveel actieradius een kleiner en lichter pakket inbouwen. Er zit heel veel ontwikkeling in de pijplijn. Fabrikanten zetten zich vol in op ontwikkeling op elektrisch gebied en laten de brandstofmotoren voor wat het is of op een veel lager pitje.
Mercedes Benz richt zich helemaal op elektrisch en heeft zijn industriemotorendivisie overgedaan aan Deutz welke de ontwikkeling van die motoren voortzet.

batterijimport.nl/blog/post/…
matt
@George ze gaan echt nog wel even door met de brandstofmotor,euro 7 is met 5 jaar opgeschort.
En ook de deadline van 2030 voor ev,s zal worden uitgesteld,die is alleen in het leven geroepen.om de innovaties aan te slingeren.
Haalbaar is die niet,omdat de infrastructuur niet op tijd op orde is.
In andere delen van de wereld,is er nog grote markt voor de brandstofmotor.
+1
George
Quote Reactie van @matt:
En ook de deadline van 2030 voor ev,s

2035 was het toch? Kan best dat ze langer doorgaan met brandstofmotoren en van mij mogen ze. Maar ik ben nu aan dit gewend en ga niet zomaar meer terug naar een benzine of dieselauto. Voor mij is dit gewoon voordelig en het rijdt gewoon super. Als ik elektrisch moest rijden met een Tesla deed ik het niet , die rijden ook fantastisch zeggen ze maar ik hoef niet zo'n zetpilmodel.
Euro7 is ook zo streng dat geen enkele fabrikant het voor elkaar kreeg om zo'n motor klaar te krijgen voor die deadline. Men moet dan al flink hybride techniek toepassen om te kunnen voldoen wat ik hier al vaker heb geschreven.
Jannus
Quote Reactie van @George:
zo'n zetpilmodel.

😊😶🌫️ Die kende ik nog niet,wat moet ik me daar bij voorstellen??
+1
George
@Jannus Vind jij ze mooi dan? Het ziet er gestroomlijnd uit maar niet echt mooi.
+1
Jannus
Quote Reactie van @George:
maar niet echt mooi.

Jij kijkt alleen naar de grote voorogen van de boerenmeidenwagen en het brede achterwerk,daarbuiten is lijkt alles op een zetpil 😊😊😊
+3
weurding
@George electrische trucks zie ik toch vooral toekomst in steden als bevoorrading
+1
George
@weurding Oke je begint er al wat toekomst in te zien. 😂 Dat is een begin.
George
@weurding Naast de volledige EV 's zijn er dus ook al veel hybrides en Plug in Hybrides. Die hebben samen een behoorlijk marktaandeel. Zeker als je bedenkt dat de gewone benzinemotoren van veel merken ook al mild hybride techniek hebben is er gewoon al een groot gedeelte voor een deel geëlektrificeerd en dus ook voorzien van extra accu's.
weurding
@George en brandstof en accu's zal mooi doorwegen in mrb😅
George
@weurding tja dan heb je een hybride.
matt
@weurding ja die slingeren alles overde heg,hun schone lucht met de ev truck.
En de elektriciteit opwekking,op het platte land.
+1
Jannus
Quote Reactie van @weurding:
electrische trucks

Het lijkt mij ook wel voor de paarden en dan off grit zetten wanneer hij thuis staat voor opslag
bio boer
@George komt ook om elektrische auto bouwen nog veel goedkoper is
Nevergiveup
@George Nou ik ken beetje de cultuur van die be(t)baalde clubjes , die gaan ook wel laden als tie niet leeg is ...
George
@Nevergiveup Dat volk deed toch al niks ook toen ze geen EV hadden.
+1
Nevergiveup
Achso
@George 400 km/dag rijden er wel degelijk veel. Iedereen die in verkoop zit komt kort in de buurt. Nu weet ik van iemand die ook een i4 bezit dat die 400 km wel een tik positief bekeken is. Dan moet het niet regenen, waaien of berg op gaan. Ook heeft die i4 geen 4wiel aandrijving, gebruikt 17,5Kw per 100 km, die dan ongeveer 65€ct/kw kost. En dan rijdt diegene rustig.
+1
George
Quote Reactie van @Achso:
400 km/dag rijden er wel degelijk veel. Iedereen die in verkoop zit komt kort in de buurt. Nu weet ik van iemand die ook een i4 bezit dat die 400 km wel een tik positief bekeken is. Dan moet het niet regenen, waaien of berg op gaan. Ook heeft die i4 geen 4wiel aandrijving, gebruikt 17,5Kw per 100 km, die dan ongeveer 65€ct/kw kost. En dan rijdt diegene rustig.

De i4 heeft een accupakket van 84 KWh waarvan 81 KWh netto bruikbaar. Dan tel maar uit wat de daadwerkelijk actieradius is bij 17.5 KWh verbruik. Dan kom je aan dik 460 KM/h . En uit ervaring weet ik dat je dan niet echt zuinig hoeft te rijden om dat te halen. Ik heb afgelopen zomer op een dag 461 km gereden en nog 80 km actieradius over. Langere afstanden zijn ruim 500 km gewoon makkelijk haalbaar is mijn ervaring. Stroomkosten is voor iedereen verschillend. Ligt eraan of je panelen hebt , welk contract je hebt en waar je moet laden. Trouwens rustig rijden met een i4 is verrekte moeilijk , ze zijn zo snel.... 😀
Trouwens als ze dagelijks meer dan 400 KM rijden komen ze dan nog wel aan verkopen toe? Neem maar van mij aan dat slechts weinig mensen 400- 500 km per dag met een auto rijden.
Trouwens ik vergeet nog iets , ligt er ook aan welke i4 je hebt , als je de i4 35 hebt dan heb je kleiner accupakket en dan haal je natuurlijk een kleinere actieradius. Maar met de i4 40 is de 500 makkelijk te halen is mijn ervaring.
Achso
@George ik ben altijd blij dat men in Nederland zo goed weet hoe de rest van Europa werkt. Maar goed daar ging het niet om.
Ik wist niet dat er zulke verschillen waren in de accupakketten van de I4. Je kan de ervaring in Nederland niet echt direct omzetten naar buitenland waar afstanden groter zijn en navenant de snelheden hoger.
Ook niet iedereen heeft zonnepanelen. Bij de pomp aan de snelweg kost een Kw 0,65€. Kan er weinig anders van maken.
Ik ben benieuwd hoe straks het verbruik is met winter.
Ik geef ook niet door wat mijn ervaring is, want ik rijd niet electrisch. Gewoon wat mij verteld is tot nu toe
George
@Achso De eerste reactie begrijp ik niet wat we hier weten hoe het in de rest van Europa werkt? Ik weet niet wat je daarmee bedoeld .
Ik ben er mee naar Fussen gereden tegen Oostenrijkste grens met 2 E Bikes achterop de fietsendrager wat het verbruik flink laat toenemen . Ongeveer 725 km , voerde het hotel in en en zoekt dan het adres en de navigatie weet je gewoon te vertellen dat de reisduur 8 uur is inclusief 2 laadstops van 40 min. Vervolgens navigeert hij je naar de eerste snellader en weet of daar een laadstation vrij is. Even toiletbezoek , een cappuccino met een broodje en je telefoon geeft aan dat hij weer 80% vol is . Vervolgens navigeert hij je naar de volgende snellader waar ik maar tot 66% hoefde bij te laden en 16 min. Maar zelf het verhoogd tot 80% op de app en ook daar 20 min later na toiletbezoek en een flesje water weer verder en zo makkelijk de bestemming bereikt. Met snelheden van 130 -140km/h. Geen enkel probleem!
De prijzen verschillen wel op verschillende plaatsen en heb ook wel meer betaald dan wat je schrijft , ik heb ook wel € 0,79 /KWh betaald. Maar dat ik niet thuis kan laden komt eigenlijk alleen met vakantie voor. In de winter zal de actieradius waarschijnlijk wel wat kleiner zijn dan 500 km wat in de zomer is te halen maar 400KM moet nog steeds erg makkelijk haalbaar zijn. Ik heb 'm nu net aan de lader gehangen na 412 km met nog 16% acculading en nog 69km actieradius. Nu geen langere afstanden gereden en veel korte stukken dat is voor de actieradius niet optimaal maar nog steeds goede cijfers voor een EV.
Ik vertel nu wel mijn eigen ervaring. Langs de snelwegen staan op weg naar Oostenrijk voldoende snelladers waarmee laden erg snel gaat en zorgeloos kunt rijden. Echter in de Beierse Dorpjes moet je naar snelladers gaan zoeken en staan er wel laders die er uit zien als een snellader maar toch maar hooguit 12 of 24KWh geven. Dat is wel een nadeel.
Hieronder een foto van gereden KM op 1 dag in september , tevens accupercentage zichtbaar , de gereden kilometers na het laden en de restactieradius. Dit zijn gewoon erg nette waardes voor een elektrische auto. En op de Facebook i4 groep zijn de meeste heel content over hun auto en de actieradius.
+1
pieta
Quote Reactie van @George:
En op de Facebook i4 groep zijn de meeste heel content over hun auto en de actieradius

Als je niet tevreden bent laten ze je automatisch de groep verlaten. 😁
+1
matt
@pieta ik heb een heel ander dashboard 🙂

(klik om te vergroten)

George
@matt
Dat rode kleurtje kan hier ook. 😀
George
Quote Reactie van @pieta:
Als je niet tevreden bent laten ze je automatisch de groep verlaten

Als je ziet waar ze allemaal mee naartoe rijden sta ik af en toe versteld en zou ze het niet na doen.
Cowboy3
@George Alle EV rijders zijn niet zo positief als @George na een tijdje.
topgear.nl/autonieuws/…
+1
Grasbaal
@Cowboy3 zelfs mijn crossmotor rijd straks op eigen stroom. Vanwaar je overtuiging om de olie-sjeiks te blijven spekken?.

(klik om te vergroten)

+1
weurding
@Grasbaal alsof die de enige zijn die er aan verdienen....
+1
Nevergiveup
@Grasbaal nu ervaar ik een crossmotor zonder expansie uitlaat wel beetje als een vrouw zonder tieten , maar goed dat kan aan mij liggen 😁
Jannus
Quote Reactie van @Grasbaal:
zelfs mijn crossmotor rijd straks op eigen stroom.

Geen probleem,maken we er Groene Cross van,

+1
weurding
@George 20 minuten toiletbezoek kan je beter flesje zonnebloemolie naar binnen werken ipv water🤣
Achso
@George perfect! Ik ben benieuwd, hoe dat straks gaat. En serieus benieuwd
George
Quote Reactie van @Achso:
perfect! Ik ben benieuwd, hoe dat straks gaat. En serieus benieuwd

Ik ben er niet ongerust over. Ik rij niet veel dagen 500 KM en in de zomer is dat uit praktijkervaring geen enkel probleem. Als dat in de winter ruim 100 km minder is dan is dat maar zo.
+2
vaak
@George Ik heb een nieuwe PHEV met actieradius van 70 km.( eigenlijk 78 volgens opgave maar is niet haalbaar).
Heb nu 2000km erop zitten en nog maar 20 liter benzine gebruikt. Voor de meeste ritjes is 70 km voldoende en zeker als je thuis komt meteen aan de stekker.
Achso
@vaak moet je wel een stekker hebben. Niet iedereen woont in een vrijstaand huis
Achso
@George vandaar het gereserveerd zijn:Der i4 e40 erreicht bei Verbrauch und Reichweite in dieser Klasse Spitzenwerte. In der Praxis lassen sich im Sommer 400km auf leerer AB (100% Akku, Tempomat 135 km/h, Durchschnitt ca. 110 - 115 km/h) und ca. 300km mit 80% State of Charge nach dem ersten Stopp erreichen.
Der Verbrauch bei 135 km/h liegt dann bei ca. 20 kWh / 100km.
Auf der Landstraße mit Ortsdurchfahrten und ansonsten 70 bis 100 km/h kann man auch die 600km knacken.
ABER - im Winter kann der Verbrauch bei Gegenwind, Schneefall und Frost auf bis zu 27 - 28 kWh/100km hochschnellen. Dann ist nach guten 250km Schluss.
Auch auf Kurzstrecke im Winter schnellt der Verbrauch hoch - der 9kW Zuheizer zieht mächtig Strom und die Wärmepumpe funktioniert bei Minusgraden nicht effizient.
George
@Achso
Hier lijstje met praktijk actieradius en dan vind ik het verschil tussen zomer en winter ook erg groot. Maar voor de meeste mensen nog steeds voldoende actieradius. En als er mensen zijn die meer actieradius nodig hebben en bang zijn dat ze eventjes moeten laden kopen ze maar een andere. 😀

Achso
@George als de radius in de winter naar 250 km gaat moet je wel heel erg veel van koffie houden en een zwakke blaas hebben. Een auto van 60.000€ kopen en dan er om de 2 uur een laadpaal opzoeken, is ook wat luxe
George
Quote Reactie van @Achso:
ls de radius in de winter naar 250 km gaat moet je wel heel erg veel van koffie houden en een zwakke blaas hebben. Een auto van 60.000€ kopen en dan er om de 2 uur een laadpaal opzoeken, is ook wat luxe

Van mij mag je dat denken dat ie maar 250 km haalt in de winter. Maar ik verwacht dat op lange afstanden in de winter ook gewoon de 400km geen enkel probleem is op de Nederlandse snelwegen. Ik ben er totaal niet ongerust over. Mensen gaan er probleemloos mee op wintersport. Maar degene die er geen hebben maken zich meer zorgen dan de rijders van zo'n auto. En voor €60000 heb je er geen. Tenminste geen nieuwe.
Achso
@George ik denk niks. Ik geef aan wat er gezegd wordt.
Natuurlijk kun je ermee op wintersport. Ik heb alleen de lange wachtrijen voor de ‚tankstellen‘ voor electriciteit nog wel aardig op het netvlies. En daarom ben ik zelf nog aardig sceptisch over de EV-auto hype. Moet nog wat aan geknutseld worden, voordat het voor de meesten een goede oplossing is
George
@Achso ik ben er afgelopen augustus in de bouwvakvakantie mee naar Zuid Duitsland gereden. Genoeg snelladers vrij. Nergens hoeven wachten. Echt nergens.
pieta
@Achso Er staat bij vorst, sneeuw en tegenwind oftewel in het slechtste geval. Ik denk dat de EV voor velen een geschikt vervoersmiddel is. Voor wie echt veel rijdt zou ik het op een hybride of een zuinige diesel houden, ook in de toekomst. Maar of die mogelijkheid er blijft is afwachten.
George
@pieta Veel mensen die er zelf geen hebben zien in EV's niks en weten alleen maar alle nadelen op te sommen , nadelen waar ze zelf niet eens ervaring mee hebben en niet weten of ze er echt wel zijn. Hebben het van horen zeggen of ergens gelezen. Maar de ontwikkelingen in techniek en accu's gaan hard vooruit tegenwoordig. Dat van de accu gebruiken als thuisbatterij is nu nog veelal niet mogelijk maar zou in de toekomst misschien wel mogelijk zijn. Maar ik koop wel eens een thuisbatterij als de salderingsregeling voor een heel eind is afgeschaft. Zelf verwacht ik een thuisbatterij te hebben tussen nu een een jaar of vijf.
+1
arie.j
Quote Reactie van @George:
@pieta Veel mensen die er zelf geen hebben zien in EV's niks en weten alleen maar alle nadelen op te sommen , nadelen waar ze zelf niet eens ervaring mee hebben en niet weten of ze er echt wel zijn. Hebben het van horen zeggen of ergens gelezen. Maar de ontwikkelingen in techniek en accu's gaan hard vooruit tegenwoordig. Dat van de accu gebruiken als thuisbatterij is nu nog veelal niet mogelijk maar zou in de toekomst misschien wel mogelijk zijn. Maar ik koop wel eens een thuisbatterij als de salderingsregeling voor een heel eind is afgeschaft. Zelf verwacht ik een thuisbatterij te hebben tussen nu een een jaar of vijf.

Als dat mogelijk wordt is de vraag natuurlijk heb je een auto nodig voor een thuisbatterij
Of kun je zo'n ding beter apart kopen, dan is ie altijd thuis ook
Maar ook ik wacht, net als ieder wel af wat eraan het einde van de salderingperiode mogelijk is.
Salderings regereling moet dacht ik nog door de Eerste Kamer. maar zal wel doorgaan
George
Quote Reactie van @arie.j:
Of kun je zo'n ding beter apart kopen, dan is ie altijd thuis ook

Dat denk ik dus ook , en ik wil toch ook niet onverwacht met bijna lege accu staan als je plotseling wel onverwacht kilometers moet maken. Maar bij een snellader ben je wel snel weer op pad als het echt tegen zou zitten.
Achso
@George je koopt toch ook niet zomaar een trekker van 100 pk, terwijl je eigenlijk 1 van 150 pk nodig bent voor wat je doet? En dan zeggen : probeer dat ding van 100 pk maar, valt je vast mee.
Een i4 of de nieuwe i5 kost een ton. Mag je toch eerst vragen naar gebruikers die ze hebben, ook onder niet optimale omstandigheden? Zomaar een 100.000€ investeren en dan: hoppala, werkt niet
George
@Achso Oh je wilt er ook eentje en bent dus benieuwd naar de gebruikerservaringen. Nou die heb ik je gegeven. Maar je geloofd me schijnbaar niet.
Achso
@George ik geloof je wel. Maar je hebt hem nog niet zo lang. Daarom zei ik: ik ben echt benieuwd hoe deze winter gaat.
Ik wil geen i4, want te klein. I5 xdrive misschien, maar dat is te vroeg, auto moet eerst maar eens een poosje op de markt zijn. En 300 km radius op duitse snelweg, heb ik geen zin in
+1
George
@Achso i5 heeft dezelfde techniek en accu. 4 WD krijg je extra elektromotor en gewicht. De i4 M50 heeft dat ook en wordt actieradius kleiner. Maar rijdt je zoveel in Duitsland dan? En waarom 4 WD? Ik ben zaterdag naar de introductie show van de i5 geweest en wat is dat een gigantische sloep geworden. Evengroot dan de vorige 7 serie. Maar de kofferruimte is dan weer veel minder bruikbaar dan die van de i4!
+1
T60401
George
@T60401 Tja ik had dit al gezien , maar weer van dat algemene typische gezever waar ik niks mee kan. Mensen die geen nieuwe EV kunnen kopen kunnen waarschijnlijk ook geen nieuwe auto op brandstof kopen. Prijzen liggen door geen BPM heffing bij de hogere middenklasse en topklasse modellen vaak gelijk tot veel lager dan een brandstof aangedreven type.
Kosten bij laadpalen schijnen heel verschillend en niet transparant te zijn. Dat is natuurlijk een groot nadeel voor degene die thuis geen laadpaal hebben of kunnen plaatsen. Maar voor veel mensen die dat wel hebben maakt het niet veel uit en mij maakt het al helemaal niks uit. Ik heb liever dat er snelladers genoeg staan , die enkele keer tijdens verdere vakantie maakt mij die prijs niet uit al is ie 1.50 per KWh. Dat de productie van accu's niet zo schoon is en er volkeren worden verjaagd heb ik geen zicht op maar dat is met het zoeken en winnen van olie in het verleden ook gebeurd. Verder wordt telkens dat argument over wegenbelasting aan gehaald wat er vanaf 2026 betaald moet worden als ze het gelijk gaan trekken aan de wegenbelasting voor benzine auto's. Dan zijn de EV's in het nadeel door hun hogere gewicht. Maar wie zegt dat ze geen ander tarief hanteren voor EV's , tussen diesel en benzine en LPG zit toch ook verschil in tarieven. Dat is gewoon nog niet bekend maar op dit moment nog wel een onzekere factor. Maar de mensen die het niet zien zitten en alle nadelen van een EV wel gezien hebben , die hebben geluk dat ze gewoon nog een auto aangedreven met benzinemotor kunnen kopen waarmee ze benzine van €2.20 /L kunnen tanken. Iedereen moet doen wat hem past.
+1
pieta
@George Eens, maar ik vond het niettemin toch een leuk filmpje. 😁
George
Quote Reactie van @pieta:
maar ik vond het niettemin toch een leuk filmpje

Nou ik vind het nogal dom gezever. Ik heb wel eens leuker filmpjes gezien. 😀
Achso
@George je kan natuurlijk niet alles afdoen met gezever. Het gaat ook niet alleen om jou, maar als de politiek er van alles doordrukt moet het wel haalbaar zijn.
George
Quote Reactie van @Achso:
je kan natuurlijk niet alles afdoen met gezever.

Ik heb hierboven uitgelegd waarom het gezever is en Pieta is het met me eens. 😀
+1
pieta
@Achso Bij een gemiddelde snelheid van 80 km/h rijd je al 5 uur op een dag. En 80 km/h gemiddeld halen lijkt mij nog hoog ook.
Achso
@pieta ok, verkopers doen dat niet. Nu is Europa nogal wat groter dan Nederland, waar op de koffie gaan bij oma, die 15 km verder op woont al een eind is
+1
pieta
@Achso Voor veel kilometers op een dag moet je iemand hebben die "rijden" als beroep heeft en vooral op de snelweg rijdt. Heb je een verkoper die nog wat moet babbelen met potentiële kopers die zal toch wat tijd in gesprekken hebben zitten neem ik aan.

Verder heb ik geen ervaring met elektrisch rijden. Mij lijken de geweldige kanten voor mij: stroom laden vd eigen zonnepanelen als de zon schijnt, accu vd auto kunnen gebruiken als thuisbatterij en het niet met koude motor de vele korte ritten richting dorp hoeven te rijden.

Zorgen heb ik enkel over de betrouwbaarheid/levensduur van het accupakket.
Achso
@pieta ok, gemiddelde zakelijke rijder in Nl rijdt 36000 km jaar of zoiets. Een verkoper heeft ongeveer 180 reisdagen. Moet ook nog wel eens op kantoor zitten enzo. Dus er zijn er zat die er meer rijden. En ook zat die op dagen over de 400 gaan. Nu is het ook nog zo dat er bij een aantal de reistijd niet bij de werktijd hoort. Dus het heen rijden en terug rijden zijn niet facturabel
+1
pieta
@Achso Er zullen er best een paar zijn (die meer als 400 km/dag rijden) maar veruit de meeste niet. Mijn zwager rijdt ook rond als verkoper(accountmanager) en die maakt 40.000 km per jaar inclusief privé-kilometers. Heeft een groot werkgebied. Kilometers kosten tijd en er is maar zoveel tijd op een dag.
Achso
@pieta vast meer dan 2..
arie.j
Quote Reactie van @pieta:
@Achso Er zullen er best een paar zijn (die meer als 400 km/dag rijden) maar veruit de meeste niet. Mijn zwager rijdt ook rond als verkoper(accountmanager) en die maakt 40.000 km per jaar inclusief privé-kilometers. Heeft een groot werkgebied. Kilometers kosten tijd en er is maar zoveel tijd op een dag.

Wat rijd de gemiddelde melkveehouder?
Hangt er vanaf natuurlijk of de vrouw hem ook nodig heeft voor werk
Maar anders denk dat je de 15000km amper haalt
Dus is in dat geval elektrisch leuk voor de show meer niet.
pieta
@arie.j Wij rijden 12.000 km/jaar. Wij hebben een zware diesel die in 9 vd 10 ritten zelfs niet warm wordt schat ik zo in. Afstand naar dorp is 3 km. Het merendeel van onze ritten bestaat dus uit 3 km enkele afstand. Auto staat heel veel tijd thuis in de garage.
We hebben zonnepanelen. Voor ons is de EV een geweldige auto in theorie. Maar dan moet je hem wel als thuisbatterij kunnen gebruiken. Dan betaalt ie zichzelf. En rijbereik interesseert mij weinig. De dagen dat wij meer als 100 km enkele reis rijden zijn op één hand te tellen.
arie.j
Quote Reactie van @pieta:
@arie.j Wij rijden 12.000 km/jaar. Wij hebben een zware diesel die in 9 vd 10 ritten zelfs niet warm wordt schat ik zo in. Afstand naar dorp is 3 km. Het merendeel van onze ritten bestaat dus uit 3 km enkele afstand. Auto staat heel veel tijd thuis in de garage.We hebben zonnepanelen. Voor ons is de EV een geweldige auto in theorie. Maar dan moet je hem wel als thuisbatterij kunnen gebruiken. Dan betaalt ie zichzelf. En rijbereik interesseert mij weinig. De dagen dat wij meer als 100 km enkele reis rijden zijn op één hand te tellen.

Dan is de volgende vraag : Gebruiken er al mensen hun auto als thuisbatterij?
Want dan kun je werkelijk zien wat dat waard is
leonievdh971
@arie.j accu’s hebben een maximaal aantal keren dat je kunt laden en ontladen
De capaciteit neemt langzaam af
Wil je dat gaan doen met je dure auto?
+1
pieta
@leonievdh971 Wil je er elke dag wat mee verdienen/besparen of wil je hem oud laten worden zonder hem veel te gebruiken? Dat is ook een vraag.
+1
pieta
@arie.j De 1e auto's die dat kunnen zijn er schijnbaar. Ze zijn nu aan het testen. Ik wacht nog ff af. Maar als de salderingsregeling wordt beperkt is het voor ons een serieuze optie.
Albert Altena
@Johannushoeve cv Goed lezen!!
Grasbaal
AMSTERDAM - Shell schrapt banen bij zijn onderdeel dat waterstof produceert. Dat meldt persbureau Reuters. Het zou gaan om tweehonderd functies, nog eens 130 banen zouden nader worden bekeken: telegraaf.nl/financieel/2055963747/…
Grasbaal
@leonievdh971 of Shell weet nu al dat de kostprijs van Waterstof te hoog zal blijven?
Nevergiveup
@Grasbaal moderne diesel mischien toch het beste voor de toekomst voor het zware werk en betrouwbaar ....
Nevergiveup
_
George
@Nevergiveup Die kop waar het filmpje mee begint is ook nogal verkeerd gekozen! Want zo letterlijk wordt het niet gezegd en is ook niet waar.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden windenergie , tweede kamer en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!