Klimaatneutraal keurmerk doet hooguit zijn best om dat te worden

Het 'klimaatneutrale' varkensvlees van maaltijdboxenleverancier Marley Spoon misleidt de consument. Dat oordeelt reclamewaakhond Stichting Reclame Code (SRC). Een commissie van de stichting (RCC) oordeelde in juni al dat de vermelding niet aan de regel voldoet dat "een duurzaamheidsclaim op duidelijke, specifieke, juiste en ondubbelzinnige wijze moet worden gepresenteerd". Het college van beroep bevestigde deze week dat besluit.

Het varkensvlees van maaltijdboxenleverancier Marley Spoon droeg het keurmerk 'Climate Neutral Certified'. Het vlees voldoet aan de eisen van het keurmerk, maar die rechtvaardigen volgens de reclamewaakhond hooguit de claim "op weg naar" klimaatneutraal. Dat dit geen belofte is dat het vlees klimaatneutraal is, is voor consumenten niet duidelijk genoeg, aldus de SRC. Een groot deel van de milieuschade werd niet meegerekend of niet gecompenseerd. Marley Spoon heeft de uitingen inmiddels aangepast of weggehaald.

Wakker Dier, de actiegroep die de reclame aanvocht, is niet verrast door de uitspraak, laat een woordvoerder aan NRC weten. "Dit is een vrij duidelijke vorm van misleiding. We willen hiermee laten zien dat het een slecht idee is om vlees klimaatneutraal te noemen.” Eerder oordeelde de SRC al dat ook bij de zuivel van Arla met dit keurmerk de claim klimaatneutraal niet werd waargemaakt.

Naar aanleiding van de uitspraak roept Wakker Dier Milieu Centraal op om het keurmerk Climate Neutral Certified niet meer als 'topkeurmerk' te bestempelen bij dierlijke producten. Collin Molenaar noemt het keurmerk een "groen sausje over bloedrood vlees", oftewel greenwashing. De schijnoplossing van dit keurmerk maakt de wereld niet mooier, volgens Molenaar.

Eerder dit jaar noemde BEUC, de Europese koepel van consumentenbonden, 'klimaatneutrale' producten al misleidingt. Volgens directeur-generaal Monique Moyens zijn claims over koolstofneutraliteit "greenwashing, puur en simpel".
 Klimaatneutraal keurmerk doet hooguit zijn best om dat te worden (foodlog.nl)

Het 'klimaatneutrale' varkensvlees van maaltijdboxenleverancier Marley Spoon misleidt de consument. Dat oordeelt reclamewaakhond Stichting Reclame Code (SRC). Een commissie van de stichting (RCC) oordeelde in juni al dat de vermelding niet aan de regel voldoet dat "een duurzaamheidsclaim op duidelijke, specifieke, juiste en ondubbelzinnige wijze moet worden gepresenteerd". Het college van beroep bevestigde deze week dat besluit. Het varkensvlees van maaltijdboxenleverancier Marley Spoon droeg het keurmerk 'Climate Neutral Certified'. Het vlees voldoet aan de eisen van het keurmerk, maar die rechtvaardigen volgens de reclamewaakhond hooguit de claim "op weg naar" klimaatneutraal. Dat dit geen belofte is dat het vlees klimaatneutraal is, is voor consumenten niet duidelijk genoeg, aldus de SRC. Een groot deel van de milieuschade werd niet meegerekend of niet gecompenseerd. Marley Spoon heeft de uitingen inmiddels aangepast of weggehaald. Wakker Dier, de actiegroep die de reclame aanvocht, is niet verrast door de uitspraak, laat een woordvoerder aan NRC weten. "Dit is een vrij duidelijke vorm van misleiding. We willen hiermee laten zien dat het een slecht idee is om vlees klimaatneutraal te noemen.” Eerder oordeelde de SRC al dat ook bij de zuivel van Arla met dit keurmerk de claim klimaatneutraal niet werd waargemaakt. Naar aanleiding van de uitspraak roept Wakker Dier Milieu Centraal op om het keurmerk Climate Neutral Certified niet meer als 'topkeurmerk' te bestempelen bij dierlijke producten. Collin Molenaar noemt het keurmerk een "groen sausje over bloedrood vlees", oftewel greenwashing. De schijnoplossing van dit keurmerk maakt de wereld niet mooier, volgens Molenaar. Eerder dit jaar noemde BEUC, de Europese koepel van consumentenbonden, 'klimaatneutrale' producten al misleidingt. Volgens directeur-generaal Monique Moyens zijn claims over koolstofneutraliteit "greenwashing, puur en simpel".

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden reclame , vlees , milieu , zuivel , keurmerk , arla , uitspraak , klimaatneutraal , consument en varkensvlees geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!