Zeg maar dag tegen je Vario
Volgens Walterscheid wordt elektrische aandrijving van tractors de toekomst. Het energieverbruik kan namelijk 35% dalen als gekozen wordt voor elektro aandrijving in plaats van hydrostatisch.Walterscheid maakt een conceptstudie bekend met een ingebouwde elektromotor direct op de wielnaaf. Het duurt nog 10 jaar voordat het concept op grote schaal kan worden toegepast. Oorzaak de nu nog hoge kostprijs en het gebrek aan technisch servicepersoneel.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden toekomst , personeel en kostprijs geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Heb jij wel eens een vario af zien slaan?
Ik denk het juist wel. Met elektromotoren kun je veel koppel overbrengen. De motor zal toch niet afslaan. Dat is elektrisch geregeld
Niet taai?? Ik weet niet hoe veel ton een locomotief kan trekken? maar dat is meer dan een Fendt 939
Ik heb ooit eens gelezen dat een locomotief elektrisch is omdat hij anders een transmissie mee moest sleuren van tientallen wagons lang.
Maar die moet wel wat anders mee trekken.
omdat je op de kabels die er boven hangen geen tussenas kunt aansluiten voor mechanische aandrijving.
P.S.: De chauffeur, op een trekker die electrisch wordt aangedreven, wordt volgens mij electromagnetisch gecastreerd door het magnetisch veld van de twee zeer krachtige electrische wielmotoren.
Niet elke trein rijd met boven leidingen. De meeste arriva treinen rijden zonder boven leidingen.
Zie foto:
tunnelvariant.nu/dieseltrein-arriva-temidden-van-w…
Klopt helemaal. Vandaar dat er alleen in de mijnbouw (= grooooot) met stroom gewerkt wordt. Het is de toekomst en ik ben er van overtuigd dat we op korte termijn hier echt veel meer van gaan horen.
Hahaha dat denk ik idd ook ja, en daar zal die persoon niet zo blij mee zijn denk ik!
Een dieselloc heeft meestal wel meer vermogen dan 1000pk.
En wat wil jij daar mee zeggen?
Zie hier maar:
nl.wikipedia.org/wiki/…
Even simpel gezegd ga je met een energieonzuinige motor stroom opwekken, over lange afstand transporteren, opslaan in accu's (verlies). En dan met een elektromotor die op dat moment geen uitstoot heeft de tractor aandrijven? Logica....
Een dieselmotor in een tractor is redelijk energiezuinig aan het worden. In plaats van een aftakas en hydraulica te gebruiken een generator gebruiken om stroom af te tappen voor de aansturing van apparaten zie ik meer in.
Wat is het rendement daarvan? Een CVT transmissie heeft volgens mij niet een dermate slechte overbrenging...
Trekker rijd op eigen kracht vario met normale aandrijving stroom wordt voor aandrijving machines. 700 volt is Nog een studie met 5 andere groot firma's
Volgens mij moet je je zinnen iets anders opbouwen, ik snap er geen reet van....
+1
Alleen is het nog toekomst omdat er nog weinig fabrikanten zijn die elektrische actuators(cilinder) voor zware lasten in het programma hebben...
En evt een aftakas aandrijving.
Met welke spanning wil men er op zetten, dan heb je aan 700 volt denk ik niet genoeg.
Ik ben geen elektrotechnicus, maar heb nog wel een paar vraag tekens er bij
Tis geen kwestie of we meer elektrisch krijgen maar vooral hoe en hoesnel het er komt
Wel is natuurlijk zo, hoe lager de spanning, is dus meer stroom én dus veel dikkere kabels. Daarom zijn de energie netten van Tennet varierend van 10.000 tot 400.000V. Als je geen trafo's zou hebben heb je denk ik kabels van een meter in diameter nodig.
dat is om drie of vier keer te kunnen mengen zonder aan te hoeven sluiten op krachtstroom.
interessant artikel !!!!
Op dit moment lopen we nog tegen de kostprijs aan (hoge ontwikkelingskosten). Daarom wordt door Walterscheid ook de vergelijking gemaakt met een hydrostaat aandrijving. Zouden ze vergelijken met een mechanische bak dan is de besparing gereduceerd tot amper 10%. tja, en dan kan het nog lang duren voordat de Siemens tractor zijn intrede doet.
Elektrische aandrijving heeft maar één groot nadeel, de spanningen waar je mee te maken hebt zij levensgevaarlijk!
Zo beter?
Een jd vario wil best uit slaan. Die gaan door tot aan het gaatje. Is geen fendt die al opgeeft voordat hij begint te trekken
fendt.tv/Produkte/X_Concept/…
jd heeft geen vario, jd heeft autopower
En Samsung zeker...
Hydraulisch ongeval is maar heel kort op één plek, maar stroom kan overal door de machine gaan, en dat is ook nog eens iets wat je niet ziet...
@chocomel
Breda heeft in het verleden trekkers gebouwd.
Dat je het kan voelen is alleen omdat de grond/aarde/bodem ook een nulleider is.
Nee, stopcontact is ook wisselspanning, en als klein kind heb ik eens een speld in het stopcontact gestoken, ik kan je vertellen dat je je bijna letterlijk dood schrikt!
bij treinen en de grote cat dumptrucks is het mogelijk om dit gewoon met het motortoerental te doen maar bij trekkers is dit geen optie omdat rijden hydrauliek en aftakaswerk onafhankelijk van elkaar wilt kunnen regelen dus moeten er regelunits tussen
Met loonwerk, Er is niks mooiers dan en turbo diesel dikke pluim en un holle pijp;)
Die relatief 'onrendabele' CVT (ongeveer 80% rendement) koppel je aan een dieselmotor met een maximaal rendement van 40%, dit wisselt dan ook nog stevig vanwege de continu veranderende toerentallen. Conclusie is dat er erg veel energie uit je brandstof verloren gaat, voordat je daadwerkelijk trekkracht hebt.
Als je nu elektro-motoren koppelt (rendement kan volgens mij oplopen tot boven de 90%) aan die onrendabele dieselmotor, die je op een constant en optimaal toerental laat draaien, kom je veel makkelijker in de buurt van 40% dieselmotor-rendement direct aan de wielen.
Met andere woorden, een trekker draait in de toekomst bijvoorbeeld continu op het toerental waar hij het meest zuinig is, en via de elektronische overbrenging hou je ook nog eens zoveel mogelijk over aan de wielen. Efficiënt omgaan met brandstof heet dat
Die Belarus had problemen met de koeling van de elektromotoren.