Stikstofclaim gaat schade door onzorgvuldig handelen op overheid verhalen
Stel uw aanspraak op schadevergoeding veilig en meld u volgende week aanPersbericht 8 oktober 2019
De Rijksoverheid en de Provincies staan op het punt stikstofmaatregelen te treffen, waarbij miljarden euro’s aan economische waarde van de agrarische sector worden afgenomen. Met name de maatregelen die Provincies voornemens zijn te treffen, zullen vergaand zijn en alle veehouderijsectoren treffen. De overheid zal haar maatregelen nemen op grond van de uitkomsten van rekenmodel AERIUS van het RIVM, dat een onzekerheid rapporteert in de berekeningen van 50 – 100% (bron RIVM) en nooit gevalideerd is met metingen. De nieuwe juridische organisatie Stikstofclaim wil de schade die het kabinet en gedeputeerde staten gaan veroorzaken met onzorgvuldig handelen, op de overheid verhalen. De stichting die op 9 oktober aan haar taak begint, zal alle veehouderijsectoren vertegenwoordigen. Het bestuur, bestaande uit vertegenwoordigers van de verschillende veehouderijsectoren, wordt ondersteund door een team
van juristen en advocaten.
De zogenaamde stikstofbrief van 4 oktober van LNV-minister Carola Schouten en het rapport Niet alles kan van de Commissie Remkes wijzen in de richting van grote financiële schades voor veel bedrijven.
De volgende schades worden voorzien:
- Uit de stikstofbrief van minister Schouten kan het beeld ontstaan dat het aantal ‘piekbedrijven’ naar schatting 100 tot 150 stuks zal bedragen. In de tweede ronde echter, zijn de provincies aan zet, die momenteel in kaart brengen welke bedrijven teveel stikstof uitstoten op aangrenzende natuurgebieden (op basis van het AERIUS-model!). Uit de handreiking voor provincies blijkt dat de provinciale stikstofmaatregelen naar schatting duizenden bedrijven zullen treffen, in alle sectoren: melkvee, vleesvee, varkens, pluimvee.
- Bedrijven die binnen een straal van circa 1 km van natuurgebieden liggen, wordt ontwikkelruimte afgenomen, waardoor deze bedrijven in waarde dalen of onverkoopbaar worden.
- Latente ruimte, productierechten en/of milieu-productieruimte worden afgenomen zonder (voldoende) financiële compensatie.
- De overheid is voornemens maatregelen te treffen op grond van het rekenmodel AEURUS, dat nooit getoetst is met metingen en grote onzekerheden kent (het RIVM rapporteert een onzekerheid van 50 – 100% op de depositieberekeningen). De Commissie Remkes spreekt in zijn eerste advies van een model dat in belangrijke mate is gebaseerd op aannames.
In 2020 - 2023 zal de depositie worden gemeten, de verwachting is dat de metingen tot andere uitkomsten leiden dan het AERIUS-model. Bij overhaast invoeren van maatregelen op grond van aannames bestaat het risico dat zaken in werkelijkheid anders blijken te liggen. En ondernemers voor niets of op de verkeerde kosten zijn gejaagd.
- De Commissie Remkes stelt dat 46 procent van de stikstofuitstoot op het conto komt van de veehouderij. De media heeft hier veel aandacht aan besteed. Naar nu blijkt, beschikken duizenden bedrijven die stikstofoxiden uitstoten (industriële bedrijven) veelal niet over een Natuurbeschermingswetvergunning, omdat dit niet aan de orde was. Deze bedrijven zijn daardoor ook buiten de statistieken gevallen. De boerenbedrijven waren wel volledig in beeld, en kregen ‘de volle laag’ van politici en milieuorganisaties, wat imagoschade heeft gegeven.
Werkwijze
Stikstofclaim zal de schadeprocedures collectief oppakken. Naarmate er meer deelnemers zijn, kunnen meer procedures worden gestart. Voor 150 euro kunnen ondernemers meedoen. De binnengehaalde schadevergoedingen worden toegekend aan de deelnemers. De organisatie wordt momenteel ingericht en binnenkort zal de website stikstofclaim.nl online zijn.
Het bestuur bestaat uit: John Spithoven (voorzitter), Mieke Smits (secretaris, melkveehouderij), Nynke Koopmans (penningmeester, melkveehouderij), Marcel Doesschot (intensieve veehouderij),
Stel uw aanspraak op schadevergoeding veilig en meld u volgende week aan
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden ammoniakrechten , aerius , ssc en stichting stikstofclaim geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Vandaag zullen een aantal mensen het initiatief nemen tot het oprichten van een stichting. Stichting Stikstof Claim (SSC)
De stichting zal middels een collectief (als u zich daar bij aamsluit) uw belang juridisch proberen te behartigen mbt de ontstane en geleden schade voortvloeiend uit het huidige stikstof beleid. Zoals de heer Rutte, minister president , het vrijdag in de persconferentie al gezegd heeft "Boeren hebben geen schuld aan de ontstane situatie " dan hoeft de veehouderij ook niet de consequenties te dragen.
Gisteren zijn de plannen van vrijdag 4 oktober geïmplementeerd in het provinciaal beleid. Daaruit blijkt dat er gisteren 8 oktober weer een nieuwe peildatum is ontstaan. Voor intern en extern salderen en de 1 km zone is alle latente ruimte ingenomen. Het aantal dierrechten en fosfaat rechten van 8 oktober is dan leidend.
Eind van de week is de website online en zal er ook een rekening nummer actief zijn.
SSC
Maar wat hier gebeurt met de veehouderij kan niet!
En met een team van juridisch specialisten gaan we de grens op verschillende vraagstukken opzoeken.
Dan zou tijdelijk geen dieren betekenen dan je niet meer kunt beginnen, of als je weer dieren houdt dat deze illegaal zijn opeens.
We kunnen niet anders dan vol in de verdediging te gaan, veel dank aan de initiatiefnemers!
Natuurlijk doe ik mee, ik zit precies op een kilometer van een natura 2000 gebied maar is niet stikstof gevoelig.
Maken ze nu hier nog onderscheid in? Kan er niks over vinden.
En hoe zit het met paarden? Zit een bedrijf naast met naar ik schat 150 paarden....
Gaan we enkel vloeren of ruimtes iets wijzigen in nb dan alles kwijt
Wil dus minimaal een vergoeding voor het ingenomen deel , volledig terecht
Wat heb je anders aan een onherroepelijke Nb? Dit was bedoeld voor toekomst van ons bedrijf!!!!
Maar doe zeker mee.
Zeer goed initiatief!
Het lijkt me vreemd dat ze zomaar alle vergunde ruimte af pakken binnen de 1 km zone terwijl ze het daarbuiten niet doen.
Bij PAS meldingen/verg kan ik me daar nog iets bij voorstellen omdat ten eerste de PAS is gesneuveld en ten tweede daarin een termijn van realisatie werd genoemd die in veel gevallen al is verstreken waardoor deze latente ruimte eigenlijk al niet meer beschikbaar is.
En dan bedoel ik ook ALLE veehouders,varkens ,koeien noem maar op!
Datum
8 oktober 2019
Zaaknummer
2010-007680
Inlichtingen
Mieneke Steijns
8107
post@gelderland.nl
Onderwerp
Beleidsregels vergunningverlening stikstof Blad
1 van 5
Portefeuillehouder
Peter Drenth
Ambitie en thema
- Ambitie 3 Natuur en Cultuur
Doel van deze brief
Gedeputeerde Staten verzoeken Provinciale Staten om:
- De inhoud van deze brief voor kennisgeving aan te nemen (informatieplicht)
Markt 11 | 6811 CG Arnhem BNG Bank Den Haag
Postbus 9090 | 6800 GX Arnhem NL74BNGH0285010824
BIC-code BNG Bank: BNGHNL2G
026 359 99 99
post@gelderland.nl Btw-nummer: NL001825100.B03
www.gelderland.nl KvK-nummer: 51468751
1 Inhoud voorstel (beoogd resultaat/doel)
Wij willen u graag informeren over de nieuwe beleidsregels voor vergunningverlening op grond van
de Wet natuurbescherming met betrekking tot stikstof, getiteld Beleidsregel intern en extern
salderen (hierna: beleidsregels).1 Ook informeren wij u over de actuele ontwikkelingen in het
stikstofdossier.
2 Aanleiding
Provincies hebben op 8 oktober 2019 nieuwe beleidsregels voor de toestemmingsverlening
vastgesteld. Kern daarvan is dat niet alle ruimte voor nieuwe stikstofgerelateerde activiteiten wordt
vrijgegeven: eerst wordt die ruimte – vooral bij extern salderen - afgeroomd, zodat de belasting door
stikstof niet stijgt en in veel gevallen feitelijk afneemt. Wij lichten dit hieronder en in de bijlage
nader toe. De beleidsregels gaan in op 11 oktober 2019.
1 Onder intern salderen wordt verstaan: een situatie waarbij het aangevraagde project per saldo zelf niet
leidt tot een toename van stikstof-depositie ten opzichte van de eerdere toestemming binnen de
begrenzing van één project of locatie.
Onder extern salderen wordt verstaan: deels of geheel intrekken van een toestemming voor
stikstofemissie van één of meer activiteiten op een andere locatie ten behoeve van de verlening van een
natuurvergunning voor een ander nieuw of gewijzigd project.
Datum
8 oktober 2019
Zaaknummer
2010-007680
Blad
2 van 5
Ofschoon provincies bevoegd zijn om beleidsregels te stellen, staat de vaststelling van de nieuwe
beleidsregels niet los van de inspanningen die Rijk en provincies doen op het stikstofdossier.
Provincies en Rijk trekken in de aanpak van de stikstofproblematiek samen op. In onze
Statenbrieven van 4 juni en 17 september 2019 (PS2019-494/658) hebben wij u geïnformeerd over
de betekenis van de uitspraak van de Raad van State over toestemmingsverlening (vergunning,
ontheffing) van activiteiten waarmee stikstof is gemoeid. Landelijk betreft het mogelijk circa 18.000
projecten plus meldingen van activiteiten die onder de zogenaamde drempelwaarde vielen. Om de
toestemmingsverlening weer op gang te krijgen moet er sprake zijn van natuurherstel en afname
van de stikstofuitstoot.
Op 21 juni 2019 hebben de gezamenlijke overheden afspraken gemaakt, die een eerste stap vormen
voor het weer kunnen verlenen van toestemming voor stikstofgerelateerde activiteiten (PS2019-
556). In september is het rekeninstrument ‘AERIUS’ opengesteld, waarmee aanvragers en
beoordelaars kunnen zien of de voorgenomen activiteit vergunningplichtig is.
Het Kabinet heeft een Adviescommissie Stikstofproblematiek (hierna: Adviescommissie) opdracht
gegeven om te komen tot adviezen voor mogelijke oplossingen voor de korte en lange termijn. Op 25
september 2019 heeft de Adviescommissie haar rapport “Niet alles kan” 2 voor de korte termijn
aangeboden aan de Minister. In het rapport wordt nadrukkelijk gepleit voor maatregelen die leiden
tot een afname van de stikstofuitstoot.
Op 4 oktober 2019 is een volgende stap gezet door het Kabinet. In de Kamerbrief3 is het Kabinet
ingegaan op de adviezen van de Adviescommissie. Zij heeft aangekondigd welke maatregelen op
rijksniveau ze wil gaan treffen, in afstemming met de provincies. Dit is maatschappelijk van groot
belang, vooral voor projecten met een kleine stikstofimpact. In de bijlage is een samenvatting op de
Kamerbrief opgenomen.
3 Bestaand beleid c.q. kader
• Omgevingsvisie
• Coalitieakkoord Samen voor Gelderland
• Wet natuurbescherming
2 Zie hiervoor:
tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/…
8
3 Zie hiervoor:
tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/…
1
Datum
8 oktober 2019
Zaaknummer
2010-007680
Blad
3 van 5
4 Argumenten/afwegingen/risico’s
De stikstofproblematiek raakt burgers, bedrijven en overheden, individueel en maatschappelijk. De
overheden zijn zich bewust van de urgentie om beweging te krijgen in de toestemmingsverlening
(vergunningverlening) voor activiteiten waarbij stikstof vrijkomt. Ook zijn zij er zich van bewust dat
de stikstofproblematiek complex is en dat er mogelijk ingrijpende maatregelen genomen moeten
worden voor het herstel van de natuur4.
Beleidsregels leiden tot afnemende stikstofuitstoot
Met het vaststellen van de nieuwe beleidsregels is een belangrijke stap gezet om het proces van
toestemmingsverlening op gang te brengen. Provincies laten met deze stap zien dat zij vaart willen
maken met de aanpak van de stikstofproblematiek. Samengevat betekenen deze regels dat (zie ook
de bijlage voor een uitgebreide toelichting)5:
- Projecten/activiteiten die niet leiden tot een toename van neerslag van stikstof geen vergunning
hoeven aan te vragen
- Projecten/activiteiten die wel leiden tot een toename van neerslag van stikstof moeten middels
intern en extern salderen reduceren en zo zorgen dat deze toename niet plaatsvindt. Daarbij
worden voorwaarden gesteld:
- Bij intern salderen is het uitgangspunt dat er geen toename is van stikstofdepostitie.
Uitgangspunt is dat er zo veel mogelijk sprake is van standstill, vermindering is niet haalbaar
omdat hier rekening moet worden gehouden met bestaande (vergunde) rechten.
- Bij extern salderen is het uitgangspunt dat er sprake moet zijn van een daling van de
stikstofdepositie. Dit kan ook, omdat er geen sprake is van bestaande rechten.
- Bij het opstellen van de beleidsregels is rekening gehouden met schommelingen in
bedrijfsvoering en met specifieke situaties bij de industrie. Er is een aantal tenzij-bepalingen
geformuleerd om tegemoet te komen aam specifieke situaties. Ook is er een
hardheidsclausule opgenomen.
- Bijzonderheid is verder dat voor agrarische bedrijven de minister van LNV voornemens om
dier- en fosfaatrechten in te nemen. Hiervoor wordt met spoed een wettelijke regeling
voorbereid. Om speculaties met deze rechten te voorkomen, is extern salderen met dier- en
fosfaatrechten tot de inwerkingtreding van deze wettelijke regeling (naar verwachting eind
2019) niet mogelijk.
- Bij intern salderen is een uitzondering benoemd voor rundvee; om te voorkomen dat
melkveeboeren onbedoelde effecten van deze beleidsregel ondervinden. Bij het bepalen van
de feitelijk gerealiseerde capaciteit gelden de fosfaatrechten plus het rundvee dat men door
de invoering van het fosfaatrechtenstelsel niet meer kon houden indien de betreffende
4 Hoewel stikstof een voedingsstof is voor natuur zorgt te veel stikstof voor problemen: sommige planten
groeien te snel en de balans in de bodem raakt verstoord, waardoor natuurgebieden dicht groeien en
beschermde planten én dieren verdwijnen.
5 Voor de ADC-toets zijn geen extra voorwaarden noodzakelijk. Bij de ADC-toets wordt voldaan aan de
volgende drie voorwaarden: er zijn geen alternatieve oplossingen (A), het project is nodig om dwingende
redenen van groot openbaar belang (met inbegrip van redenen van sociale of economische aard) (D), en
de nodige compenserende maatregelen worden getroffen om te waarborgen dat de algehele samenhang
van Natura-2000 bewaard blijft (C).
Datum
8 oktober 2019
Zaaknummer
2010-007680
Blad
4 van 5
melkveehouder kan aantonen dat hij op 1 januari 2018 meer rundvee had dan aan
fosfaatrechten was verkregen én kan aantonen dat op dat moment voldoende ruimte
beschikbaar was in de stallen.
Als gevolg van de zeer korte voorbereidingstijd is er sprake van kleine verschillen tussen de
beleidslijnen zoals geformuleerd in de Kamerbrief en de provinciale beleidsregels. In de Kamerbrief
is het uitgangspunt bij extern salderen gerealiseerde capaciteit, in de beleidsregel staat (conform
standpunt IPO Bestuur) feitelijke gebruikte ruimte. Deze laatste formulering is strikter. Dit is gezien
de juridische context ook wat nodig is volgens het IPO Bestuur. De provinciale beleidsregels zijn
leidend.
Niet alles kan
In het rapport van de Adviescommissie wordt een aantal mogelijkheden aangereikt om de
stikstofproblematiek op korte termijn aan te pakken. Het gaat om mogelijkheden waarbij sectoren
integraal een inspanning zouden moeten leveren.
De beleidsregels, de Kamerbrief en het rapport van de Adviescommissie zijn erop gericht om de
stikstofproblematiek op de korte en lange termijn aan te pakken. Provincies hebben volgens de
Adviescommissie en het Kabinet een stevige rol: niet alleen vanuit vergunningverlening, toezicht en
handhaving, maar ook als gebiedsregisseur.
Betekenis voor provincies
De nieuwe beleidsregels passen in de lijn die de Adviescommissie heeft geschetst. Enerzijds helpen
de beleidsregels om de toestemmingsverlening weer op gang te krijgen, maar leiden niet
automatisch tot een stevige daling van de stikstofuitstoot. Daarbij zijn wij ons ervan bewust dat
zorgvuldigheid wellicht meer tijd kan kosten dan dat ieder graag zou willen zien. Wij waarschuwen
voor hooggespannen verwachtingen die de term ‘korte termijn’ impliceert. Er is geen sprake van
‘een druk op de knop en alles is opgelost’.
5 Financiële consequenties
De kamerbrief van vrijdag is gisteren geïmplementeerd in het provinciaal beleid. Dit gaat lopen nu. Dus worden we nu al geconfronteerd met dit beleid.