Wie schenkt er klare wijn, Caroline?
Wat een goedeDe klucht stikstofcrisis begon in 2015
De pas werd met luid applaus ontvangen
We konden weer uitbreiden
Emissie arme vloer er in en dubbel aantal koeien melken
Totdat Vollenbroek sector en overheid confronteerde met de juridische consequenties
Nu zitten we in een moeras
Elke dag zakken we er verder in
Elke dag wordt er meer duidelijk, zie het artikel over de tovervloeren
Er komt ook nog een artikel over de toverSphere en het tovertoilet
Ik vraag me regelmatig af hoe lang het politiek en belangenbehartiging nog lukt om de feiten te ontkennen.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden koeien , overheid , politiek , stikstofcrisis , belangenbehartiging en vloer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Dat kan zoals de varkensboeren het ook doen
Stal dicht maken en met purschuim helemaal dicht maken
Dan een luchtwasser er op
Dat hoeft zeker geen Sphere te zijn
Er zijn voldoende al bestaande luchtwassers
Onder de RAV-regels gold destijds een depositiegrens van 15 mol voor nieuwvestiging en 30 mol bij uitbreiding van een bedrijf. De afstand van bedrijf tot bos bepaalde deze depositie. Een koe was 8,8 kilo ammoniak. Op 20 meter afstand moest je de factor 7 hanteren, dus dat was 8,8x7 = 61,6 mol depositie. Op 100 meter een factor 0,78 (dus dan 6,9 mol. Bij krap 5 koeien ging je al over de grens), bij 500 meter factor 0.036 (dus 3,31 mol. uitbreiden tot krap 100 koeien mogelijk, als er geen jongvee is).
De meeste bedrijven zaten in Ambt Delden rondom in de natuur. 200 meter was voor de meesten al veel, dus snel boven 30 mol. De vereniging milieudefensie landbouw Twente zag dat de gemeente de Ecologisch Richtlijn/RAV-87 niet hanteerde bij verlening van Hinderwetten, tekende beroep aan en won. (VMLT was niet pro milieu maar juist pro dierenwelzijn. Arend Bosscher was een van de trekkers. Bouwde je een diervrlendelijke stal, dan werd geen bezwaar aangetekend, waren ze ook heel open over.) Half Landbouw Nederland in rep en roer want dat zou het einde zijn aan alle veehouderij.
Het liep anders. Vier kartrekkers (waaronder een toen nog jonge Gert Jan Oplaat en de latere ForFarmers-voorzitter Jan Eggink) mobiliseerden de veehouders tot een sessie bij Dieka in Markelo. Daar konden de boeren hun emotie kwijt. Minister Alders van milieu kondigde daar die avond een legaliseringsregeling aan. Dat werd de Interimwet Ammoniak en Veehouderij, die startte in 1994 en verviel in 2003.
Dat was een legalisering van melkveebedrijven, want die vielen toen vaak niet onder de Hinderwet (tenzij ze meer dan 100 stieren hadden, of varkens of kippen erbij). Basis voor kilo's ammoniak: de aangifte meststoffenwet 1986/ vaststelling van mestqotum. En bij die teldatum eind 1986 zaten de stallen bomvol met dieren , want die was vooraf aangekondigd om een quotum te vestigen. En de gevolgen van quota waren bekend na invoering van de superheffing in 1982. Zie dat je zoveel mogelijk krijgt.....
Varkens- en pluimveehouders konden niet legaliseren, want die hadden al sinds 1971 een hinderwet nodig. Zij konden intern salderen: vervang een deel van je stal(len) door emissiearme en je kunt de vrijkomende ruimte opvullen met extra dieren. De eerste emissiearme systemen waren simpele, goedkope aanpassingen in de putten die 30-50% reductie gaven. Dat bood flink soelaas, maar de erkenning van luchtwassers gaf de schaalvergroting vleugels.
Melkveehouders konden dus tien jaar lang, dus tot 2004 de veebezetting 1986 gelegaliseerd krijgen. Daarna was uitrbeiding mogelijk door afstoten jongvee/stieren etc. Of emissiearme roosters.
Kom me er dus niet op dat de stikstofklucht nieuw is. Ze loopt al 30 jaar.
(diverse tikfouten weggehaald)
een tesla heeft geen uitstoot maar als er een kolencentrale de accu oplaad wat is daar milieu vriendelijk aan